Meeke sitter säkert men hur mycket ska Andreas köra(?), norskt i tipset inför SSR och 2WD-Robin utmanade 4WD-Jocke i Tingsryd!

BloggCitorenMed Andreas Mikkelsens intåg i Citroëns WRC-team har det spridits en viss oro över vad som händer efter det som Yves Matton säger, bara är en engångsförettelse med starten på Sardinien. Ingen av de tre kontrakterade förarna Kris Meeke, Craig Breen eller nu tillfälligt petade Stephane Lefebvre har levererat riktigt som tänkt, undantaget Meekes enda seger i Mexico. Nu menar väl insatta WRC-källor att detta bara är början och att Andreas kommer att få fler chanser under året. Obekräftade rykten menar att Matton kommer att köra ”tredje bilen” med ett rullande schema där Mikkelsen, Breen och Lefebvre får dela på bilen. Skulle dessutom Mikkelsen lyckas bättre än sina två nya teamkompisar kan han bli ständig förare och de övriga två slåss om tredje bilen. Nu är detta vill jag poängtera, helt obekräftat från Versailles och kanske blir det som Matton säger bara ett ”one night stand” för Andreas.BloggMeeke kopia 4
Hur som helst så verkar Kris Meeke sitta säkert i sin C3 WRC och i Autosport slår Matton fast att så verkligen är fallet.
Finns ingen som helst anledning till att inte Kris kan återfå samma självförtroende han hade för bara några veckor sedan och hans plats i teamet är säker, sa Matton i en intervju.
Han avslöjar också att han blev riktigt besviken på både Meeke och Lefebvre när man kraschade bort sig i Portugal trots att ordern från teamet var enbart att ta bilarna i mål, placering oviktig.
I cannot be happy with what happened, konstaterar Citroën-basen.
Han berättar också att Meeke är ”in bad mood at the moment” och att det är en fin linje mellan succé och nederlag. Matton påpekar att teamet nu gör allt för att få ”The Ulsterman” på banan igen. Lite positiva nyheter kan Matton också berätta, de fjädringsproblem som C3 WRC dragits med hoppas man är lösta nu till Sardinien.
Inte till hundra procent men kanske till åttio, och det är de sista procenten som alltid är svårast att lösa…

*
BloggEmilJag efterlyste tidigare information om vad som egentligen var orsaken till att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg försvann ur Rally Portugal och nu berättar Emil vad som hände när man fick ”kasta in handduken” redan efter första sträckan på lördagen. Fast fredagen började hyggligt, åtminstone andra halvan.
Vi fick inte riktigt till det under första halvan men bilen gick bra. Direkt efter servicen körde vi punktering och tappade mycket tid. Vi fick även turboproblem och var tvungna att köra bilen i road-mode, berättar Emil.
Från en femte plats fick man så ge upp fredagen sedan en kylaranslutning pajat. Omstarten blev inte bra när motorn började krångla nästan direkt och så var det ”game over”.
Det tar hårt på självförtroendet när det blir så här. Innan har vi alltid tagit oss i mål även om vi haft problem. Det är tufft när man inte får köra en problemfri tävling, summerar Emil.
Nästa WRC2-tävling för Emil och Jocke blir i augusti med ADAC WRC Rallye Deutschland.

*
I helgen kör Mattias Adielsson och Andreas Johansson återigen i Slovakiska mästerskapet med Rallye Tatrys nio asfaltsträckor.
Vi är riktigt sugna på att sätta oss i bilen igen. Den här gången ska det vara riktigt fina asfaltsvägar, förra tävlingen kändes det som att det var mer grus en asfalt och mycket svårkört, berättar Mattias som beklagar datumkrocken med South Swedish Rally.
Det är synd att vi missar South Swedish Rally på hemmaplan, men vår långsiktiga plan är att komma ut internationellt och då är det riktigt utvecklande att köra ett asfalts mästerskap. Vi var fyra i förra deltävlingen och självklart siktar vi på pallen.

*
Jag kan bara hålla med Mattias att det hade varit väldigt mycket roligare att se honom in action på de fina Blekingesträckorna än att han flänger runt i Slovakien. Nu är det som det är och bara att gilla läget och sällan  har nog totalsegraren i ett SSR varit svårare att tippa än i år. Har vännt och vridit på namnen i ”Trimmat 4WD” och inte hittat någon solklar favorit. Enkelt är så klart att låta favorittrrycket vila på SM-ledande Michael Wikström från Bodens skuldror men är hans gruserfarenhet tillräcklig i WRC-Focusen för att stå emot trycket bakifrån? Ett tryck som kommer tror jag främst ifrån Niklas Hägg och Thomas Thunström. Men även Johan Rudengren i WRC Skodan kan bli tuff för att inte tala om Lars Stugemo i sin nya R5-Skoda. ”Solside-Stugemo” har ett litet trumfkort i co-driver Kalle Lexe, hemtam i Blekinge som boende i Olofström. Blogglarsen
Fast frågan är ändå om inte den snabbe och internationellt meriterade norrmannen Frank Tore Larsen med Fredrik Åhlins BRC-kartis, Torstein Eriksen är den på pappret största favoriten. Dock är det skillnad på blekingsk natur och norsk, något som mången landsman till FTL tidigare fått erfara…
Dags för tipset och börjar med Trimmat 4WD.
1. Frank Tore Larsen Ford
2. Thomas Thunström Citroën
3. Lars Stugemo Skoda
Sorry Jonas Kruse, du få först lägga några mil i Mitsubishin innan jag räknar dig och Håkan Ekholm i högerstolen som ett pallhot…
Trimmat 2WD.
1. Robin Sandberg Toyota
2. Pelle Willén Toyota
3. Kristian Johansson Golf
Med Robins stadigt stigande formkurva inbillar jag mig att NYBE-Toyotan blir omöjlig att slå på ”hemmavägar”. Såklart lite trist att inte få en Opel på pallen men klassens enda ”Rüsselsheimare” i händerna på Johan Holmberg lär få det tufft  att slå sig in bland ”japanarna”. Tror även så för f.d Opel-esset Jonas Åkesson som trots att det är hemmaplan lär behöva mer tid att vänja sig vid 240:an mot den smidigare Asconan. Enda skåningen i klassen är fjolårets SM-trea Johan Green med Kevin Athley till höger, kan det bli islossning i helgen med nya Toyotan?
Otrimmat 4WD
Rallyts tunnaste klass Otrimmat 4WD har bara fyra bilar, snudd på katastrof då detta bara för något år sedan var en framtidsklass.
1. Joachim Carlström Mitsubishi
2. Jacob Jansson Mitsubishi
3. Emil Carlsson Mitsubishi

Anders Åberg och Björn Johnsson pustar ut efter tre kriser på sträckan ”Svulröya 2”.

Otrimmat 2 WD.
Här tippas jag skånsk i topp genom de SM-ledande Hässleholmarna Anders Åberg/Björn Johnsson.
1. Anders Åberg Peugeot
2. Mikael Jirvelius Ford
3. Johnny Andersson Peugeot
Junior SM Otrimmat.
1. Steve Røkland Peugeot
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Daniel Röjsel FordBloggRökland
Med stor erfarenhet från BRC lär snabbe Røkland (bilden) bli svår att slå och tror (hoppas) att smålänningen Erik Telehagen äntligen får till det och blir den som utmanar hårdast. Men rår han på en norrman med brittisk co-driver, vi får se…
Junior-SM Trimmat.
1. Pontus Åhman Opel
2. Markus Theorin Suzuki
3. Emil Karlsson Volvo
Äntligen fick jag tippa Opel i topp!

*
På lördag är det dags för Sydsvenska Rallycupen och Sydrallyt som så träffande SSRC-ledaren Stoffe Nilsson beskrev som ”utfyllnad”. Oavsett vilket så blir det ett tips även här.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Nils Jensen Skoda
4. Jörgen Andersson Mitsubishi
5. Ola Schön Subaru
2WD.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Hans Johansson Volvo
3. Håkan Ståhl Peugeot
4. Jimmy Wessbo Volvo
5. Johan Kastenman Volvo

*
South Swedish Rally startar från Torget i Karlskrona i morgon klockan 15.00 och sedan körs sex sträckor där dagens sista sträcka, Rosenholm 2 har första bil strax efter klockan 20.00.
Andra etappen drar igång redan klockan 08.33 med sträcka sju ”Åskefälla” och det 42:a SSR:s sista sträcka Rosenholm 4 startar klockan 16.43.BloggRadio
Har du inte möjlighet att följa rallydramatiken på plats så sänder utmärkta ”Rallyradions” Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Ola Strömberg på plats i och tar förarna på pulsen direkt efter målgång på sträckorna. Fredag klockan 14.00 börjar man sända och pågår sedan tills tävlingen är avgjord. Lyssnar gör du på SBFplay.se eller i den nya appen SBFPLAY Radio till iPhone och Android. Alla länkar och spelare för att lyssna genom hittar du på rallyradion.se.

*
BloggVeibyPå andra sidan jordklotet körs samtidigt med SSR, National Capital Rally Canberra ingående i FIA Asia Pacific Rally Championship. Totalt 50 bilar varav 16 i APRC och där det nordiska intresset består av Skodas Ole Christian Veiby i MRF-teamet. Vidare två ”svenska” R5- Mitsubishi med Robert Blomberg/Lars Andersson i den ena och Jari Ketomaa i den andra.

*

2017 FIA World RX Rallycross Championship / Round 04, Mettet, Belgium, May 12-14, 2017 // Worldwide Copyright: PSRX Volkswagen Petter Solberg, Action

Känns lite märkligt att knuffa undan deltävling fyra i World RXLydden Hill-banan som körs i helgen och detta för sista gången då den ska stängas. Den här gången får det bli så, allt för mycket annat som är mer prioriterat och jag låter bara Petter Solberg klämma fram.
För två år sedan vann jag på Lydden Hill och när jag stod på taket till bilen, historien och känslorna var otroliga. Det skulle vara en perfekt plats för mig att fira min första seger för säsongen – det skulle betyda så mycket att säga adjö till Lydden med en seger. Men jag skulle tro att det är några till som känner på samma sätt.

*
Det blev ändå 4WD-seger i Tingsryd Rallysprint även om jag tvivlade på att Jocke Grahn och Rickard Nilssons R5-Fiesta skulle passa så bra på den knixiga sträckan. BloggRobinNu vann men men det satt väldigt hårt inne och det var mina klubbkompisar Robin Svensson/Sandra Wybrands som attackerade stenhårt med sin Super 1600 Peugeot. I andra körningen var man till och med snabbare än R5:an och i mål skilde sedan bara totalt 6,5 sekunder. För Jocke ett härligt genrep inför lördagens DM2Jylland med Rally Juelsminde och för Robin/Sandra ett fint plåster på såren efter fadäsen på Sturup.
Nu blev Hörby-ekipaget så klart tvåa totalt och även då bästa 2WD medan fjolårsegraren Rolf Grybb/Elias Olbers var närmast men ändå 18 sekunder efter Robins Peugeot. Ännu längre bak slutade Svedalas BMW-åkare Mats Lundahl totalt 35 sekunder bak vinnande Grahn.Blogglundgren
En stark körning gjorde Lunds Jörgen Lundgren som tog sin Opel Ascona (bilden) till klasseger och även en sjätte plats totalt. Samma omdöme kan jag ge Kristianstads BMW-åkare Andreas Andersson, 12:a totalt och vinnare bland C-förarna.
Den tuffa bansträckningen blev allt för svår för många och bland dom lite favorittippade Jonas Olsson med kit-car Puman. Med bara tre hjul är det svårt att vinna RS-tävlingar kunde han enkelt konstatera. SMK Hörbys Tommy Andersson blev även han en erfarenhet rikare, en container är hårdare än en BMW M3.

*
Med detta sätter jag punkt för dagens Motorbloggen och i morgon blir det ingen sådan alls då allt fokus/tid läggs på South Swedish Rally. BloggTomVill bara påminna om att det även i helgen körs deltävling tre i ADAC Opel Rallye Cup, Sachsen Rallye där SMK Hörbys Tom Kristensson och Henrik Appelskog jagar sin andra seger i årets cup. Håller vi tummarna eller håller vi tummarna?
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *