Tidemand och Ogier vann i Portugal, Østberg hoppade längst, jämnt i VOC-toppen med snabb B-förare, Oscar S.tog första segern och Ola W. åkte av…

BloggTidemand2Som ni kanske förstått har jobbet gjort det i stort sett omöjligt för mig att följa WRC Vodafone de Portugal så där närgånget som jag skulle ha velat. Men när jag fick en paus mellan två heat i Junior-SM i motocross på Ripabanan noterade jag att direkt att ”Gud hör bön”. Nu må alla norrmän bli förbannade men jag är svensk och när jag såg Pontus Tidemand/Jonas Andersson stå överst i resultatlistan för WRC2 blev det ett riktigt glädjevrål ute i Ripa-dammet. BloggMikkelsenMed en styv tre minuters ledning attackerade ledaren Andreas Mikkelsen power stage ”Fafe2” men något brast hos fjolårets WRC-tvåa och plötsligt låg Skodan på taket.
Höger kurva, tvåans växel när vi kör på en sten och ”flipped around”, berättade Mikkelsen efteråt och tillade även.
Helt och hållet mitt eget misstag!
Pontus som låg tvåa inför Fafe 2 hade då redan insett att en andra plats skulle bli resultatet för helgen när han kort efter start på sista sträckan såg Andreas rullade bil.
Känner mig ledsen för för hans skull, att få bryta på sista sträckan efter en helg med helt overklig fart, menade Pontus medlidande som då verkade ha glömt att han råkade ut för nästan samma sak i Finland ifjor.
Men okej, vi vinner rallyt och har fått en fantastisk start på säsongen…
Pontus berättar också att det varit en väldigt tuff tävling.
Det har varit många stora utmaningar, säger Pontus.
Svårast var omställningen från att köra på den säkra sidan som vi gjorde senast i Argentina, till att vara tvungen att ligga på hårdare och närmare gränsen. Det tog lite tid att komma in i det men att vara i en fight motiverar och gör att man utvecklas som förare så det var kul.
I och med segern befäste Pontus sin VM-ledning med fyra fullpoängare medan dagens tvåa, finnen Teemu Sunninen hoppade upp på samma placering i WRC2-tabellen, dock långt bak svensken och 46 poäng skiljer.
Att öka på ledningen känns riktigt bra. Vi är bara halvvägs men man måste vara med redan från början om man ska ha en chans, summerar Pontus.
Stort tack till teamet som alltid gör ett strålande jobb och ser till att vi har en 110-procentig bil till varje tävling, utan dem skulle vi inte kunna göra de här resultaten.

*
BloggOigerHade Sebastien Ogier som vinnare i mitt tips i torsdags och den här gången verkar han ha fattat att det var bäst att lyda. Men det har inte varit någon ”walk in the park” från starten i torsdags tills det var dags att hoppa upp på taket på M-Sports Fiesta vid lunch i dag. Många olika förare har lett rally och Ogier tog faktiskt bara fem sträcksegrar av 19 möjliga. I och för sig var där ingen som var bättre, tvåan Thierry Neuville kom upp i fyra med sin Hyundai. Lika många kunde teamkompisen Hayden Paddon stoltsera med och faktiskt den som många menar var helgens man. Trots mekaniska fe, mest elektriska sådana men även styrningen krånglade på hans Hyundai, gav ”The Kiwi” med nya co-drivern Seb Marshall aldrig upp förrän mot slutet. Dessförinnan visade han alltså gott gry och temachefen Michel Nandan var mycket imponerad.
Hayden och Seb har visat högt tempo men det är en stor besvikelse att vi upptäckte två olika fel på deras bil och detta är något som vi måste undersöka noggrant när vi kommer hem, förklarade Nandan som ändå kunde glädja såg åt två Hyundai förare på pallen, Neuville och Dani Sordo som slutade trea.
Citroëns motvind håller i sig och både Kris Meeke (18:e) och Stephane Lefevbre (13:e) hade det tungt. Istället var det Craig Breen som blev bäst i Vinkel-gänget med sin femte plats.
Vi var bland de snabbaste i fredags och hade vi inte kört på en sten på SS7 hade vi varit ännu högre upp, konstaterade Breen och avslutade.
Fortsätter att jobba på och hoppas på ännu bättre placering på Sardinien.
Bästa Toyota kördes av Juho Hänninen med en sjunde plats medan debutanten Eapekka Lappi tog två bonuspoäng på power stage och slutade tia med Jari-Matti Latvala precis framför sig.

*
BloggOgier2För M-Sport blev det en lyckad tripp och med sina tre bilar bland de sex bästa. Ogier som vann, Ott Tänak blev fyra och så Elfyn Evans som sexa. Ogier var glad över segern som togs med en helt nybyggd Fiesta.
Känns helt fantastiskt och det är härligt att vara tillbaka överst på pallen igen, förklarade Ogier och gav Malcolm Wilson ett tips.
Ny bil i Monte Carlo och vi vann, ny bil i Portugal och vinst igen…

*
BloggÖstbergDen fjärde Forden körd av Mads Østberg med Ola Fløene i högerstolen slutade åtta precis före tidigare ledaren Latvala. Inte nog med att tiderna på slutet blev allt bättre, Mads satte nytt hopprekord på Fafe-sträckan.
Jag såg skylten med ”40-meter” som vi nästan landade ovanpå med vänster framhjul, konstaterade Mads med ett skratt.
Två sträcksegrar men även två punkteringar där den sista innebar över tre minuters tidstapp spolierade allt vad pallen hette. Därmed blev Portugal precis som Argentina mer ett ”träningsläger” och en chans att lära känna bilen bättre.
Den uppmärksamme har även sett att hans Fiesta fått ett guldfärgat tak och detta inte utan anledning.
Det handlar om att få ner temperaturen i bilen. Svart suger till sig värmen och nu upplevde både Ola och jag att vi hade det mer behagligt i bilen med guldtaket…

*
Otur är ett ord som många skulle vilja sätta på Fredrik Åhlin och Torstein Eriksens öde i Skotska Rallyt efter att kylaren gått sönder på sista sträckan. Fredrik håller med.
– Jag har sedan länge slutat använda ordet otur i min vokabulär när det gäller min rallykörning men efter att tvingats stoppa 6 km innan mål på sista sträckan med en sprucken kylare så vet jag inte vilket ord jag skall använda mig av, berättar Fredrik som fortsatt dock leder Brittiska Rallymästerskapet trots detta missöde.
Inför sista sträckan var det ändå mästerskapet totalt som gällde före vinst i rallyt, menar Fredrik.
Vi pushade inte för vinst – vi körde för mästerskapet med minuten ner till tredje plats. När jag helt plötsligt ser att motortempen stiger och varnar för hög temp. Det kunde bara inte vara sant men tyvärr fanns det inget annat val än att parkera, rallyt var över.
Kartläsande Eriksen håller med.
Vi märkte inte ens stenen som så olyckligt träffade kylaren, detta var vi verkligen inte värda efter det vi levererat under hela rallyt men nu är det bara blicka framåt och uppåt.

*
VOC-General Roger Fransson fick fel, det blev ingen seger för André Nygren när VOC Mekonomen Rally drog till Götenerundan. Istället var det Säffles Daniel Thorp som drog längsta strået i A-klassen. Men det var jämnt för inför sista sträckan var det Oskar Larsson som ledde men tappade 1,2 sekunder mot Thorp. I mål skilde så exakt en sekund till hans fördel medan André Nygren fick nöja sig med fjärde platsen.
Nu blev dock inte Thorp bästa VOC utan för den bedriften svarade B-föraren Emil Andersson från MK Team Westom. 0.7 sekunder skilde till Thorp i A-klassen.
Totalsegrade i Götene gjorde Glenn Egon Ström med sin nyinköpta WRC-Subaru med veteranen Håkan Svensson ,13 sekunder bak. Hårt motstånd förväntades både från Eddie Hörbing och Stig Andervang men båda bröt.BloggPontus
I 2WD var det Jimmy Wessbo med Nina Jonasson vid notblocket som var snabbast men bara drygt 20 sekunder efter kom så långväga från SMK Hörby Pontus Berglund (bilden). I den vita 940:an skötte Julia Thulin samma jobb som Nina i vinnarbilen men med den skillnaden att för Julia var detta snudd på premiär med noter. Starkt jobbat!!
Victor Hansen, även han SMK Hörby försvarade de röd/gula färgerna bra i Ungdomsrally men upp till Adrian Ring nådde han inte, 20 sekunder skilde.

*
BloggSolbergI Lettiska Mästerskapets Rally Talsi tog Oliver Solberg sin allra första seger på extremt torra och dammiga grusvägar. Med Veronica Engan i högerstolen var Oliver näst snabbast i 2WD-klassen bara en hemmaförare i en BMW M3 var snabbare. Oliver slutade som tjugonde bil totalt och vann nio av 12 sträckor.
Totalsegrade gjorde välkände Nicolay Gryazin men först sedan hans hårdaste motståndare Kalle Rovanperä fått lite problem vid en start. I mål skilde slutligen bara 0,5 sekunder mellan Gryazin och Rovanperä.

*
BloggBrinkMed så mycket motorsport som den här helgen hade jag inte tänkt nämna så mycket mer om STCC när man var på Finlandsbesök. Men måste ändå berätta hur det gick för skåningarna i Brink Motorsport som fick en tuff start och hade svårt att hitta farten under de fria träningarna. Micke Ohlsson var den av förarna som var starkast och lyckades kvala in till startposition 7, 8 och 8 i de tre olika heaten medan Tobias Brink fick nöja sig med startposition 12 i samtliga tre heat.
Men när kylaren gick sönder och motorn pajade så var helgen förstörd för Olsson medan Brink bland annat kunde notera ett sandfållebesök.

*

Jonas Olsson, Hässleholms MK
Jonas Olsson, Hässleholms MK

I lördags kördes även RS-DM/AsfaltcupSturup Raceway med Sturup-Sprinten och här var det Opel i topp genom Rolf Grybb, Hässleholms MK med dottern Lina Grybb som kartläsare. Riktigt skoj var det att hans klubbkompis Jonas Olsson/Alexander Harsten nu fått upp farten med den tidigare så krångelbenägna  och gula kit-car Puman. Tvåa och detta bara 3,4 sekunder långsammare bådar gott för resten av asfaltåret. Trea slutade det stora hemmahoppet, Svedala MK:s Mats Lundahl som var ytterligare 0,6sekunder efter. En trist inledning blev det för snabbe Hörby-föraren Robin Svensson i par med Sandra Wybrands då man räknade fel på varven i första körningen, körde fem i varv istället för fyra. När det var dags för andra omgången hade horne vät ut i full längd hos Robin och var där snabbast runt fyra sekunder före Jonas Olsson. Men detta blev också allt man fick se av Robin, Sandra och deras ettriga Peugeot för efter uppvisningen lastade man och åkte hem tydligt besvikna över varvmissen.BloggElias
Intressant var STAR-talangen Elias Lundbergs inhopp som föråkare i Tom Kristenssons träningsbil för Opel Adam Cup. En bil som Elias ska testa när det är dags för tysk cuptävling i midsommarhelgen. Nu turades man om att köra och jag kan tänka mig att Tom delade ut många nyttiga FWD-tips till mer Volvo-rutinerade Elias inför sin cuppremiär. BloggLilejbergKan också tillägga att det är nog bättre för Elias att lyssna på Toms tips än på ambitiösa STAR-ordföranden Andreas Liljeberg. Tänker på hur Andreas VOC-940 såg ut efter Götenerundan…

*
Mer VOC och det är ingen större hemlighet att SMK Hörbys Ola Wingren inte alltid lyckats hålla balansen i rallyskogen och ändå är detta med fyra hjul. Ett antal rehab-besök har det blivit genom åren för de olika VOC:arna och då frågar jag mig hur då Ola tänker att det ska fungera med baratvå hjul att balansera på? BloggOlaOla har hoppat på nya träningsflugan att köra cykel i skogen och som ni säkert redan räknat ut blev sjävklart en avåkning rätt ner i en bäck. För mig är det enkelt, kan man inte hålla balansen med fyra hjul, prova då inte med bara två…

*
Med detta avslutar jag dagens långa (allt för långa kanske någon tycker..) Motorbloggen men där finns mer att berätta.Därför i morgon blir det lite från bland annat Violenrallyt, rallycross borta i USA med mera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *