Tätt i WRC Rally Portugal, Tidemand tvåa i WRC2, ”Kvicken” grundlurad

BloggLatvalaEfter fyra körda sträckor av WRC Vodafone Rally de Portugal är det tror jag, för många lite överraskande Jari-Matti Latvala och Mikka Antilla i ledning med Yaris WRC. Men mycket tätare kan det knappast bli då Kris Meeke/Paul Nagle bara är 0,5 sekunder efter med Cittran. Tätheten fortsätter och mellan de åtta första bilarna, Dani Sordo håller den placeringen, skiljer bara elva sekunder.BloggÖstberg Sedan är det ”stort” hopp, hela 5,7 sekunder till nionde placerade Mads Østberg/Ola Fløene och placeringen efter tar den andre DMACK-försedda föraren Elfyn Evans. Känns alltså som att deras däck inte fungerar lika överlägset bra i Portugal som de gjorde i Argentina. Trösten för Mads är ju att man ligger jämnt med DMACK-stjärnan Elfyn Evans, bara 1,9 sekunder skiljer och då detta till norrmannens fördel. Vid en paus förklarade han sig inte vara helt nöjd med hur de nya däcken uppförde sig men menade att detta nog skulle gå att rätta till.
Bilen var överallt och vi måste göra lite förändringar både på bilen och min körstil för att bättre passa däcken!
Annars ingen större dramatik i WRC-klassen som när du läser detta har fortsatt med dagens sista fyra sträckor.

*
I WRC2 är det som väntat Andreas Mikkelsen här utan sin vanlige co-driver trodde jag då det står A. Synnevaag i startlistan. Dock visade det sig att Andreas Jaeger även har Synnevaag i sitt namn och detta tyckte uppenbarligen portugiserna var häftigare än Jaeger och använde detta istället. BloggTidemandOavsett vilket så är de bägge Andreas dryga halvminuten före Pontus Tidemand/Jonas Andersson vilket inte bekymrar svenskarna, tydligen väl medvetna om att den norska Skodan troligen inte fullföljer säsongen i WRC2.
Vi fokuserar på mästerskapet och visst ”pushar” de andra, men detta är ett långt och tufft rally…
Trea är Teemu Sunninen bara lite över två sekunder efter Pontus och som fyra franska hoppet Eric Camilli, nästan minuten bak ledaren.
Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg har det tufft i sin belgiska R5-Citroen och är redan långt efter toppen. Upp till Mikkelsen skiljer efter fyra sträckor 2.31,3 vilket ger en åttonde plats.BloggKrasch
Riktigt illa gick det för Emils portugisiska Vinkel-kollega Juan Fonte. På ett relativt snabbt parti hoppade bilen ur spår och Fonte frontade ett träd varvid besättningen fick i nuläget, oklara skador. Räddningspersonal fick tillkallas och båda fördes till sjukhus. BloggCastroInte heller hans landsman Manuel Castro hade någon lyckad dag som satte eld på sin nya R5 Hyundai på sträcka fyra.

*
BloggKvick2Det blev ingen WRC-start i Portugal för danskan Jeanette Kvick när hon skulle läst noterna åt tyskan Edith Weiss. Jag har noterat att Edith och ”Kvicken” genomförde reccen men sedan var rallyt över och i dag är det en mycket besviken danska som skriver på Facebook.
Mitt WRC Portugal slutade innan det ens hade börjat. Jag kommer definitivt att behöva några dagar för att komma över det här. Men var så säkra på att jag kommer tillbaka och fortsätter att stå upp för min tro och min dröm!BloggKvick1
Senare berättar hon för mig vad som hände i Porto i går kväll.
Innan vi skulle starta valde Edith att dricka öl i ”Drivers lounge” vilket noterades av övriga tävlande. När vi så skulle starta på SS1 var hon bara försvunnen och och efter 35 minuter lämnade jag in tidkortet och förklarade att vi inte tänkte starta. Ytterligare en kvart senare dök hon upp och då fattade hon inte att vi redan var ute ur tävlingen…
Nu verkar detta tyvärr vara ett återkommande beteende hos Weiss och dagar före starten fick jag ett ”varningsmejl” från en svensk f.d FIA-man. Så klart borde jag försökt varna ”Kvicken” men det är alltid lätt att vara efterklok. I mejlet stod, ” Weiss tävlade eller försökte att tävla i arabländerna slutet nittio och fram till 2010 och var arrangörernas fasa. Kom alltid, om hon kom med bil utan co-driver, utan service och utan pengar. I början hjälpte arrangörerna henne för man var glad för en till i startlistan, men på slutet var det många som sökte anledning att inte behöva acceptera hennes anmälan. Iofs lätt eftersom hon aldrig skickade in någon anmälningsavgift. Intressant att se om hon verkligen startar i Portugal. ”.
Nu tror jag precis som Kvicken gott om mina medmänniskor men åtminstone en av oss har lärt oss att detta inte alltid stämmer. Lycksökare i rallysporten är ingen nyhet, har funnits i alla tider men detta här tycker jag ändå är anmärkningsvärt. För lurade Kvicken blir det istället någon dag i den portugisiska solen innan det är ”upp på hästen igen” och DM2 i Juelsminde där hon sitter i betydligt stabilare Marco Gersagers Opel Corsa.BloggKvick3 Kvick avslutar med.
Hun kan glemme alt om at se mig som codriver i nogen bil med hende bag rattet. Det mest bizarre, jeg har oplevet i mine 17 år som codriver i rallysporten,!

*
Mer trista nyheter från grannlandet, en av favoriterna både till morgondagens Sturup-Sprinten och Tingsryd Rallysprint Kristi Himmelsfärdsdag, Johnny Pedersen kommer inte till start. JP i ”M3:eren” har fått influensa och är sängliggande med hög feber berättar han.
Tingsryd blir sedan för tätt inpå DM2, Rally Juelsminde som körs helgen efter. Vill väldigt gärna köra några ”riktiga” rallytävlingar vid sidan av sprintarna så valet blev lätt.
Nästa chans att se JP på svensk mark blir i Eslövs Bil Månsson Rallysprint den11 juni.

*

Nu börjar det röra på sig för Tom Kristenssons föregångare i ADAC Opel Rallye Cup, Jari Huttunen. Just nu köra han Opel Mootrsports R2-Adam i Junior-ERC men större saker är i vänten. Marcus Grönholms eget team, GRXTeam har beställt en ny Skoda Fabia R5 och den ska Huttunen köra i WRC Rally Finland. Mycket intressant!

*

Fredrik Ahlin / Torstein Eriksen Skoda Fabia R5

I kväll startar BRC:s tredje deltävling ”Scottish Rally” och där Fredrik Åhlin är i topp efter två raka segrar. I Dumfries får därmed värmlänningen i par med Torstein Eriksen finna sig i att vara lite av favorit med sin svart/guld lackade R5-Skoda. Dock inget som bekymrar utan paret väljer istället att stenhårt fokusera på ”stick to the plan”.
Vi kommer fortsätta köra enligt planen med mästerskapstiteln som mål och inte låta oss påverkas av pressen att göra ett hattrick utan vi hoppas på ett fint rally och mycket skoj i bilen, menar Fredrik.
Jag och Torstein har redan ett bra samarbete och jag trivs otroligt bra med min nya Skoda Fabia som passar min körstil, berättar Fredrik inför kvällens start klockan 19.00 som innebär två sträckor i mörker.
Att köra rally i Skottland är ofta ”tricky” och så lär det även bli i helgen.
Det kommer som alltid bli stenhård konkurrens så det gäller att vara på tå redan från start och försöka finna rytmen och flytet på de snabba skotska vägarna!

*
BloggPG kopia 5I dagens Värmlands Folkblad kommer en glad svensk rallynyhet nämligen att PG Andersson är på ”G” och detta i en systerbil till fjolårets SM-vinnande WRC-Skoda. När Johan Eklöf sålde den bilen till Mats Jonsson infann sig någon form av svår Skoda-abstinens hos Johan som nu köpt en ny WRC-Skoda. Det är den bilen som nu PG ska ta till kommande Rally-SM. Till SSR blev tyvärr inte allt klart och PG vet inte ens om bilen ännu landat i Sverige.
Nej, det vet jag inte än. Jag kör när jag tycker att det passar mig. Jag får välja mitt motstånd, köra där det inte är alltför hårt nu när jag inte tränar, skrattar han i en kommentar till VF och fortsätter.
Men någon SM-deltävling blir det nog. Det finns ju den i Sandviken i juni till exempel. Det positiva med SM-deltävlingar är att man för göra sina egna noter.
Klart så här långt är dock att han ska köra bilen i backtävlingen hemma i Årjäng den 14, som är en del i Hästkraftshelgen. Till VF säger PG.
Ja, där gör jag garanterat. Jag har ju kört den tre gånger och vunnit alla tre. I fjol var det en bra kamp med Eyvind Brynildsen men jag vann till slut. Även om jag körde bort en halv höbal vid målet under sista vändan – men det är sånt som hör till.

Reportern ställer även frågan om Protons comeback med nya R5-Iriz är något som kan ”drabba” PG men så här långt har han inte hört något alls från sin gamle arbetsgivare. Jag borde kanske även kolla med Eslövs f.d Brittiske Rallymästare Mats Andersson som körde hem sin BRC-titel i just en Proton. Kanske kan bli en nytändning för elektrikern såvida han inte hakar på R5-Corsa spåret, Opel-älskare som han är…

*
BlogglukyanukBörjar klarna lite om vad som hände vid tragedin i går där kartläsaren Alexey Ljaduhin omkom och övriga tre inblandade ådrog sig mer eller mindre svåra skador. Ljaduhin satt i högerstolen hos  Vjacheslav Kucherov som frontalkrockade med Alexey Lukyanuk (bilden) med Nikita Gergel tillfälligt i R5-Fiestan. För Lukyanuk rörde det sig om en sista test inför kommande ERC-tävling i Grekland och denna gjordes på en sex kilometer lång grusväg i hop med två andra förare. Obekräftade uppgifter gör gällande att sträckan hade förlängts utan att Lukyanuk blivit informerad så istället för att stanna och invänta de övriga gjordes en handbromsvändning vid det planerade stoppet. Både vägvakten och Lukyanuk gjorde där tummen upp som sedan åkte tillbaka samma väg när han i full fart mötte Kucherov. Båda bilarna började brinna vid krocken och bland annat har Gergel ådragit sig 17 procentiga brännskador.
På Facebook skriver Lukyanuks ordinarie codriver Alexey Arnautov.
”Alexey har det efter omständigheterna bra. Han är frustrerad och orolig för de andra inblandade. Kommer inte ihåg någonting om vad som hände vid olyckan. Nästa steg är på måndag då man ska försöka sätta ihop några av de brutna benen”.
Tillståndet för de andra skadade är oklart men Gergel verkar vara den som är svårast skadad medan föraren i den andra bilen klarat sig betydligt bättre än de andra.

*
BloggNygrenMed Götenerundan fortsätter VOC Mekonomen Rally med SverigeSerien/SommarSerien och runt 50 ”VOC:are” på plats i Västergötland. Storfavorit i avsaknad av min klubbkompis Henrik Levin (känns jag lite partisk nu?) är det allt ljus på André Nygren (bilden) om man får tro Roger Fransson, VOC-boss men där finns några till.
Det vi såg nere i Älmhult var att det tajtat till sig ordentligt i klassen precis bakom André. Inför helgen så vill jag mena att Oscar Larsson som visade storform i Rally Biltema förra helgen är en huvudutmanare, exakt detsamma gäller för ständigt snabba Daniel Torph och Dennis Askling.
I avsaknad av Levin får klubbkompisen i SMK Hörby, Victor Hansen i Ungdomsrally försvara de röd/gula färgerna menar Fransson.
Jag tror helt enkelt att Hörbys unge talang Victor Hansen går segrande ur striden. Men såväl Oliver Granfors som Daniel Åhman har visat klass redan tidigare och kommer att göra allt för att visa att klassansvarig tippade fel….

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *