ERC-vinnare i dödsolycka, WRC-tipset för Portugal, Emil B. hoppas på fjärde gången gillt, R5 Opel Corsa stal showen, Mats J. berättar och tre Golf i STCC!

Känns tråkigt att behöva inleda Motorbloggen med att berätta om en ny rallytragedi i samband med test i Ryssland. Den här gången var det vinnaren av ERC-tävlingen Rally de Canarias, Alexey Lukyanuk som var inblandad i olyckan som krävde ett liv och det var co-drivern Alexey Ljaduhin som fick sätta livet till. Då mycket av olyckan är höljt i dunkelt är det oklart i vilken av de två rallybilarna som Ljaduhin satt, men det verkar som att han åkte med Lukyanuk. Så mycket är dock klart att Lukyanuks ordinarie co-driver Alexey Arnautov inte var med i någon av bilarna. I den andra bilen fanns då Vjacheslav Kucherov och Nikita Gergel. BloggLukyanuk
Olyckan inträffade inte lång från St Petersburg och det är hit som de skadade fördes med helikopter för vård och där det nu meddelas att Lukyanuk inte ådragit sin några livshotande skador. Det pratas om benbrott och diverse frakturer vilket torde innebära att ERC-tvåan inte kör nästa deltävling i ERC, Seajets Acropolis Rally. Så mycket verkar också klart att de bägge bilarna frontalkrockade inne på testvägen och hur detta kunnat hända är i nuläget oklart. En av bilarna (ser ut att vara Lukyanuks R5-Fiesta av bilden att döma) fattade också eld och om det var detta som orsakade Ljaduhins död framgår inte.
Inte första gången ryska rallytester kräver liv och det är inte så värst länge sedan en liknande olycka inträffade, då var det föraren i den ena bilen som omkom. Utan att veta detaljer får man ändå känslan av att säkerheten där borta inte är riktigt lika rigorös som här hemma…

*
BloggPorutgalI kväll klockan 19.30 rullar WRC Vodafone Rally de Portugal i gång med 3,3 kilometer långa Superspecialen i Lousada. Att tippa en vinnare är numera supersvårt men ska man döma av shake down-tiderna så är det Hyundais spanske veteran Dani Sordo som ska vinna då han var 0.1 sekund snabbare än Sebastien Ogier i sin nya WRC-Fiesta. En utandning bak honom kom så Jari-Matti Latvala, Toyota och som fyra Kris Meeke med heta Elyfn Evans i hasorna. Tät bak honom kom så nästa DMACK-skodda Fiesta i händerna på Mads Østberg. Att vara före Ott Tänak som själv gått ut med att han hoppas få sitt stora genombrott i helgen, måste stärka Mads och Olas självförtroende.BloggOiger
Med detta tar jag mig an tipset för Portugal.
1. Sebastien Ogier Ford
2. Ott Tänak Ford
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Jari-Matti Latvala Toyota
5. Mads Østberg Ford
Sorry, Evans, Paddon, Sordo och Meeke, är det de fem första som ska tippas är det…

*
BloggTidemandPontus Tidemand och Jonas Andersson fick inte till någon bra shake down då en ”mjukvara” inte var på humör i Skodan och slog ner systemen till ”Safety mode”. Nu ska felet vara tillrättat och då är svenskarna beredda att i första hand ta sig an ”norskarna” Andreas Mikkelsen/Andreas Jaeger i den andra bilen från Skoda Motorsport.
WRC2-tipset.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Teemu Sunninen Ford
4. Eric Camilli Ford
5. Emil Bergkvist Citroën

*
BloggEmilEmil Bergkvist och Joakim Sjöberg har haft en lite motig start på 2017 men nu hoppas paret på fjärde gånge gillt med starten i Portugal. Att det nu är första grustävlingen för året ser man fram emot om man får tro Sjöberg i högerstolen.
Det är skönt att vara tillbaka på grus igen, det känns mer hemma än asfalt som vi åkte på sist i Korsika.
Resultatraden hitintills är 6-6-9 och nu vill Emil och Jocke gärna förbättra och med tidigare erfarenhet från Portugal ska det inte vara helt omöjligt.
Erfarenheten från förra året är väldigt viktig bland annat har vil ärt oss att däcken håller bättre än vi först trodde här, man behöver inte byta bara för de börjar bli slitna. Vi har också gamla noter att jobba vidare på och vet ungefär hur bilen skall ställas in, menar besättningen i Citroën #35.
Kändes att de gick helt okej förra året, så med ett års erfarenhet hoppas vi kunna vara med och sätta riktigt bra tider på vissa sträckor.
Med 20 R5-bilar i fältet som domineras av Skoda och Ford vill Emil gärna visa att hans Citroën även den är konkurrenskraftig och att bli bästa ”Vinkel-förare” är målet.
Vi hade ett bra test och känner att vi har hittat bra inställningar. Den här gången har vi valt att gå för en bredare inställning som funkar bra även när man inte pressar bilen hundra procent. Utan man har även bra grepp när man går ner i tempo. Vi tror att det kommer passa oss denna tävlingen.

*
BloggCorsaSå klart kul för WRC-gänget att vara i Portugal men om jag har fattat saken rätt så stal Holzer Group (företaget driver Opel Motorsport) en stor del av intresset när man drog av täckelset från sin ”conceptcar” Opel Corsa R5. Med hjälp av en läcker promotion film berättade företrädare för Holzer att man hoppas kunna börja bygga bilar inom kort och sa även.
Vi tror att R5 är en mycket konkurrenskraftig och intressant rallyklass. Tekniken är överkomlig så vi har startat ett projekt med HOLZER R5 Corsa, berättade VD:n Günter Holzer.
Han var också noga med att påpeka att detta ver ett privat initiativ och att Opel ännu inte är inkopplade, men att man hoppas på positiv feedback från marknaden och då drar man igång.
Mellan raderna lät Holzer förstå att man vill bygga en bil som passar i såväl WRC2, ERC och nationella mästerskap. Att man kan bygga rallybilar är bevisat då det är samma företag som bygger R2-Adam och Adam-Cup bilarna. Att dagens Opel-förare Jari Huttunen, Marijan Griebel och Chris Ingram ser fram emot nykomlingen gick inte att ta fel på.
The most beautiful thing I’ve ever seen, konstaterade Ingram med kärlek i rösten när han fick se R5 Corsan.
Då kan man väl räkna med att Opel Sverige hänger på låset och beställer två bilar direkt och där den ena av dessa går till ”gamle” Opel-åkaren Emil Bergkvist som tack för Junior-EM-guldet 2015. Den andre om jag får bestämma, hamnar då i Hörby och sätts i händerna på nuvarande Adam Cup-ledaren Tom Kristensson. Med detta upplägg hade Opel verkligen tagit ett stort steg i ambitionen att tvätta bort ”gubbstämpeln” från sina produkter. Att det blivit SM-guld direkt kan jag ta gift på, så vad väntar man på!

*
BloggMats kopia 10Den stora snackisen inför South Swedish Rally är att Mats Jonsson/Johnny Johansson saknas i startlistan och i dag berättar han för Johan Hedlund och Värmlands Folkblad varför han inte kommer till Karlskrona nästa helg. Skoda-motorn är fortfarande i bitar efter raset i Östersund Winter Rally
Det var en kolvbult som gick av och träffade vevstakar och vevaxlar samt slog hål i motorblocket. Det var bara topplocket som gick att rädda av motorn, berättar Jonsson för VF
Nu visade det sig att det är stor skillnad mot att köra WRC-Skoda mot WRC-Ford, tillgången till reservdelar än mycket sämre och hittar man några så är de väldigt dyra berättar Mats.
Enligt en kille i Belgien som sköter reservdelar finns det bara nio bilar som körs i världen i nuläget – och de har alla olika utföranden och specifikationer.
Nu har Mats bestämt sig för att själv försöka laga motorn för att spara pengar men än har han inte börjat på jobbet. Vad som händer med resten av året vet inte Mats, finns till och med en minimal chans att han efteranmäler sig till SSR, utan nu ser han mer framemot 2018
Jag kommer nog att åka en hel del tävlingar under året och 2018 får jag väl ta upp jakten på SM-guldet igen. Jag är verkligen sugen på att prova bilen lite mer, säger han till VF.

*
Nu går Tommy Kristoffersson KMS och Volkswagen Dealer Team ”all in” i STCC och nu har en tredje TCR Golf GTI beställts och ska levereras med flyg till helgens deltävling i finska Alastaro. BloggEkblomEn bil som sätts i händerna på Fredrik Ekblom, i de andra två sitter Johan Kristofferson och Fredrik Blomstedt.
Fredriks professionalism och kompetens är en betydelsefull injektion i vårt team. Hans vinnarinstinkt och jakt på segrar är något som varje team är betjänta av så redan dagen efter premiären började vi internt fundera över hur vi skulle kunna skapa förutsättningar för att Ekblom skulle kunna köra ytterligare några tävlingar, förklarar KMS-basen Kristoffersson.
Det ska bli spännande. Nu öppnas en möjlighet att vinna fler race, utbrister Ekblom, som självklart fått upp vittringen på en fjärde STCC-titel.

*
BloggSunnySkoda-föraren Lars Stugemo vill slå ett slag för Cancerfonden och har tagit fram en snygg svart T-shirt ”The Sunnyside Experience 2017 Edition Tee shirt for Cancerfonden”. På teamets hemsida och på Facebook kan man lägga sin beställning och första leverans sker i samband med South Swedish Rally. Nu är det inte i första hand för att stödja teamet Sunnyside man ska köpa tröjan menar Stugemo.
Stötta Sunnyside om ni vill, men viktigast är att stötta ” The Fight Against The Bloody Cancer”!
Jag har redan beställt min tröja, när gör du?

*
BloggArneAvslutar med en solig hälsning från Arne Johansson, som vanligt är det han som står för arrangörsnoterna i Vodafone Rally de Portugal. Som gammal co-driver känner han speciellt för sina kollegor och skriver.
Hej Tommy!
Som vanligt är det co-drivern som får arbeta, medan föraren står och glänser i solen. Kolla Kris Meeke före starten på shakedown i morse.
Hälsningar från ett soligt Portugal.”.
Nu var så klart inte Arne bara och kikade på shake down utan stod även längst fram när R5-Corsan visades och skickade direkt och föredömligt en bild på ”The beauty”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *