Mats J. saknas i SSR, Capito ryter till: anställ Mikkelsen nu, STAR-Elias kör Adam Cup, Opel R5 på gång och funktionärer efterlyses!

När anmälan stängde för South Swedish Rally så var det bara 68 SM och J-SM-åkare som anmält sig vilket ingen borde tycka är en siffra att göra vågen över. Dessutom saknas några riktigt heta svenska namn som till exempel Fredrik Åhlin och Mattias Adielsson. Istället är det två norrmän som har bäst internationellt cw hitintills av de anmälda, Frank Tore Larsen och så unge 2WD-åkaren Steve Røkland (bilden). Nu har man öppnat efteranmälan

31 ROKLAND Steve BARTH Patrik Peugeot 208 VTi R2 ambiance during the 2015 European Rally Championship ERC Estonia Rally, from July 17th to 20th 2015 at Tallinn, Estonia. Photo Francois Flamand / DPPI

för att om möjligt öka på antalet startande och dessutom utan förhöjd avgift.

Mats Jonsson, Forshaga MC på väg mot si nförsta seger i South Swedish Rally 1983
Bland dom som saknas i listan och detta för första gången sedan 1978 då han körde Volvo (PV om jag inte minns fel men det kan också vara en 142:a) nämligen Mats Jonsson. Året har börjat dåligt för Mats med nya WRC-Skodan och nu ryktas det att motorn fortfarande är på rehab vilket ska vara orsaken till att ”Mr No problems” saknas i årets SSR. På bilden forcerar Mats en sträcka nere vid Minnesberg i SSR 1983 och det var också då han tog sin allra första seger. Att det blev med en Opel Ascona förvånar så klart ingen…

*

Jost Capito, Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Argentina 2015

Nu ryter f.d Volkswagen Motorsport/McLaren-bossen Jost Capito till och uppmanar sina gamla WRC-kolleger att anställa Andreas Mikkelsen och detta nu.
Det team som verkligen fokuserar på att vinna VM 2018 måste skriva kontrakt med Andreas nu, konstaterar Capito som borde veta vad han snackar om efter alla framgångsrika år som chef över norrmannen.
Det är i Autosport som Capito lättar sitt hjärta och här framkommer det även att Mikkelsen (och då genom Even Management) förhandlat med Citroën, Hyundai och Toyota men utan att lyckas sy ihop något kontrakt. Capito menar att Mikkelsen kan vara den förare som avgör var guldet i Märkes-VM hamnar och så klart även i Förar-VM. Av intervjun verkar det som att han hoppas på att Tommi Mäkinen blir den som plockar in Andreas och då troligen på Juho Hänninens bekostnad. VW-bossen tycker att Mäkinen siktar lite för lågt när han fortfarande vidhåller att 2017 är ett utvecklingsår för det färska Toyota-teamet.
Även om det är så måste man ändå vara fullt fokuserad på att ”win this bloody championship”!
Även Citroën borde jaga Mikkelsen anser Capito som inte är imponerad över deras line up med Kris Meeke, Craig Breen och Stephane Lefevbre.
Med Andreas hade man istället varit med i fajten om Märkes-VM för dom är detta inget utvecklingsår, dom förväntades vinna…
Att Mikkelsen är lite av favorit hos Capito framgår tydligt och han säger rätt ut att att WRC-trean 2016 är en av absolut VM:s starkaste förare. Att sätta honom i WRC2 är inget annat än stor skam tycker han och konstaterar.
Så fort han sätter sig i en WRC2-bil dominerar Andreas totalt och gör som han vill i klassen!
Om inget annat, bättre tändmedel inför Rally de Portugal för Pontus Tidemand/Jonas Andersson än detta, är nog svårt att hitta…

*
BloggElias1Om någon trott att det ambitiösa talangprojektet ”STAR” runnit ut i sanden så är detta helt fel. Den utvalda föraren Elias Lundberg ligger trea i Junior-SM efter vintersäsongen med full pott i premiären men poänglös i Östersund. Nu väntar närmast South Swedish Rally för honom och Jim Hjerpe i högerstolen på teamets Peugeot 208 R2.
Men där är mer i pipelinen för Elias och Jim nämligen tyska ADAC Opel Rallye Cup. I förra deltävlingen Rallye Sulingen där Tom Kristensson/Henrik Appelskog tog sin allra första seger fanns Elias och STAR på plats för att känna på tuffa ”Adam-Cup”. GenomToms team, Audex Motorsport/Knöbel Motorsport fick man på nära håll stifta bekantskap med talangskolan. Ett besök som resulterat i att Elias redan nästa månad ska få känna på hetluften i deltävling fyra i cupen.
Elias har imponerat på flera plan. Redan i SM-sprinten visade han med besked att han besitter en förartalang utöver det vanliga, berättar STARS ordförande Andreas Liljeberg.
Men det slutar inte där; i våra diskussioner har Elias visat på en stor mognad där han inte har bråttom att lämna Sverige. Detta stärker vår känsla att valet att stötta Elias är helt rätt. BloggTom kopia 8
Det blir i Rallye Stemweder Berg 23-24 juni som Elias och Jim slår sällskap med nuvarande cupledaren Tom Kristensson. Nu blir det inte bara som ressällskap Tom ska fungera i sammanhanget utan han lånar även ut teamets ”tränings-Adam” till Elias och detta i lördagens RS-DM ”Sturups-Sprinten”. Att målet för STAR och Elias är att köra full säsong i ”Adam-Cup” 2018 framgår tydligt av styrelseledamoten Anders Bangers kommentar.
Jag har sedan tidigare väl etablerade kontakter med ägarna av de två teamen, berättar Banger.
De var mycket nyfikna på att få träffa Elias och deras välvilja att stödja både Elias och STAR i våra gemensamma ambitioner går inte att ta fel på.
Mer lämplig plattform för en svensk förare som vill prova lyckan i Tyskland än en plats hos Audex/Knöbel är svår att hitta då teamet har erfarenhet av både Tom Kristensson och i fjor även i år J-SM ledande Pontus Åhman.
Vi ska inte gå händelserna i förväg men vi kan konstatera att Elias med den här uppbackningen och förberedelsen skulle vara långt mer förberedd för en säsong i Tyska Opel-cupen än någon annan tävlande någonsin varit sitt första år. Oavsett nationalitet, slår Banger fast.

*
BloggOpelAtt Opel har något stort på gång står nog ganska klart när det i dag började trilla in bilder från serviceplatsen till WRC Vodafone Rally de Portugal. Här har Opel Motorsport bokat en stor del av utrymmet, men vad som göms bakom de vita väggarna är ännu inte officiellt. En ”källa” berättar dock för mig, att det med största sannolikhet är en R5-version av Opel Corsa som döljer sig därinne. Det har också sipprat ut bilder på det som kan vara bilen men som lika gärna kan vara en så kallad design studio. Men senast torsdag lär vi få veta vad Opel har på gång och man kan nog utgå från att det nu darras både hos Skoda och Ford

*
BloggJuelsmindeFunktionärsbrist är inget lokalt svenskt fenomen utan verkar vara samma ”world wide” och i dag vädjar arrangören av Danska Mästerskapsrallyt ”Juelsminde Rally” om akut hjälp till DM2. Man skriver, ”Der er hårdt brug for flere officials til Juelsminde Rally, der køres den 27. maj.”. Med knappt två veckor kvar till tävling saknas fortfarande en sträckchef och 40 övriga funktionärer. Är du intresserad av att hjälpa till på norra delen av Jylland så skriv till Anne Møller-Nielsen på e-mailadressen klubaften.aas@gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *