Kristoffersson första seger, William N. fick bryta RX2-finalen, Grahn vann i Danmark, inte kul att åka som ”supportklass”, norsk favorit i SSR och Malja tog första F2-poängen.

BloggKristofferssonKänner precis som efter World RXHockenheim att det känns lite meningslöst att bluddra på för mycket om Johan Kristofferssons första vinst för året på belgiska Mettet. Utgår från att alla som är intresserade följde PSRX Swedens riktiga genombrott via SVT:s utmärkta sändningar och vet då att Peugeot Hansen och Timmy Hansen slutade tvåa medan Polo nummer två i händerna på Petter Solberg körde in som trea. Men frågan är vad som hänt om inte Timmy fått sin punktering med något varv kvar av finalen, hade Kristoffersson då tagit sin allra första seger för året?BloggEkström
Mattias Ekström hade det motigt men nådde till slut finalen där han körde in som fyra efter visst besvär. En placering som innebär att han fortfarande leder men nu bara tre poäng före Kristoffersson och som trea Solberg. Stämmer det dessutom att Mattias tänker hoppa över Höljes lär det bli svårt att försvara fjolårsguldet.BloggKevin
Dagens stora snackis var annars Kevin Hansens vilda rullning i Q3 och där tack och lov Kevin klarade sig bättre än bilen.

*
BloggWilliamI RX2-finalen såg det ut som att Simon Olofsson var på väg mot säker seger när han strax före sista varvet fick en knuff och dundrade baklänges in i däcktraven, game over. Bröt finalen gjorde även Tomelillas William Nilsson som ett tag var uppe på fjärde plats och högg på trean.

*
BloggGrahn kopiaJoachim Grahn med tillfällig inhopparen Mikael Kjellgren stod i en egen klass när det kördes Motorsportshop Rally Sprint i RingeFyn. R5-Fiestan var i topp i tre av de fyra heaten och det var endast i heat tre som hemmahoppet Johnny Pedersen med BMW M3 kunde sticka upp. Här var ”JP” runt halvsekunden snabbare men i sluträkningen hade det ingen som helst betydelse då marginalen mellan de båda blev cirka 12 sekunder.BloggFyn
Även BMW M3 på tredje plats med då med svensk besättning Svedala MK:s Mats Lundahl/Magnus Eriksson. Mellan de bägge BMW:erna skilde runt två sekunder.
Sexa totalt och vinnare av Klass 5 blev Hässleholms numera sporadiskt tävlande Ebbe Nilsson för dagen med inhemsk kartläsare, duktiga Ditte Kammersgaard. Anders och Oskar Karlsson gjorde även de en stark insats bland de heta hemmaförarna vilket resulterade i en åttonde palcering totalt och femma i Klass 6.

*
Blogg LevinLovade igår et litet uppsop av lördagens Midsommardansen, deltävling fyra i Sydsvenska Rallycupen (Silverkongen räknades som två tävlingar) och kan börja med att rätta ett fel i gårdagens blogg. Det blev ingen seger för SMK Hörbys Henrik Levin/Ida Isaksson i A-förare VOC och Ida förklarar varför.
Det är för sorgligt att det är mitt fel att Henke inte fick vinna fast han körde bäst. Jag hade räknat rätt på tiden men sa fel minut till Henke så det blev som det blev.
För detta fick man 10 straffsekunder och därmed smet Thomas Grönberg förbi och tog första platsen, knappt fem sekunder före.
Däremot var det klockrent att Fredrik Persson/Johan Haak Simrishamns MK tog hand om segern i B-VOC. En fjäder i hjälmen för Fredrik att vinna i Småland när man som han är upplärd på Österlens ”slättavägar”.
I C-förare Grupp H tog Hörby-boende Kristianstad MK-föraren Jörgen Hildingsson med Martin Nilsson till höger i den vita 240:an en stark seger. Men frågan är om inte fyran, cancersjuke hemmaföraren Berndt Holgersson är den verklige vinnaren i Midsommardansen? Trots sitt tunga besked väljer han att ta upp rallykarriären som nådde sin höjdpunkt för runt 30 år sedan. Detta om något gör Berndt till tävlingens största vinnare och att han sedan väljer Opel Ascona som rallybil understryker bara detta…
I Sydsvenska Rallycupens prispottlista är det stenhårt mellan Ljungby-vinnaren Stoffe Nilsson och Ljungbys egen ”SSRC-kung” Erik Sundqvist som återigen tog full pott i C-förare Grupp E. Därmed gick det inte heller den här helgen att skilja de båda åt, båda med max poäng. Bilderna från Ljungby är tagna av Henrik Åkeson.

*
BloggStoffeNästa SSRC-tävling körs med Sydrallyt som är en del av South Swedish Rally något som inte alls uppskattas av Stoffe Nilsson.
Tycket faktiskt att det är lite tråkigt att vi förvisas som undanskymd supportklass, menar Stoffe.
I år får vi inte ens starta i Karlskrona som SM-åkarna utan detta ska göras från Tingsryd. men målgången blir gemensam vilket inte är så smart om man har släpar och annat kvar vid starten…

Stoffe menar också att det syns i anmälningslistan till Sydrallyt som med en timme kvar av anmälningstiden bara har 70 namn i listan. Detta betyder att det är mindre än hälften anmälda mot vad som körde i Ljungby och jämför man med Simrishamn och Silverkongen lockar ”supportklass uppdraget” bara en tredjedel av antalet förare. Kanske en fingervisning för kommande år, vad vet jag?

*
Inte heller i barmarkspremiären för Rally-SM, South Swedish Rally är det direkt lapp på luckan, just nu 65 anmälda. Bland de senast att anmäla sig, tiden går ut idag klockan 18.00 är Jonas Kruse/Håkan Ekholm med en Mitsubishi. Noterbart är att just nu finns varken tvåan eller trean i 4WD anmälda, Mattias Adielsson och Jörgen Jonasson. BloggFrankToreInte heller Mats Jonssons anmälan har ännu dykt upp men i gengäld är det ett annat mycket intressant namn i listan, norske fortåkaren Frank Tore Larsen med Fredrik Åhlins BRC-kartis Torstein Eriksen i R5-Fiestan (bilden). Som det ser ut nu är det frågan om det inte rent av kan bli norsk seger i årets SSR…

*
Lite i skumundan från Rally Biltema och Midsommardansen körde SMK Sala i lördags Morgongåvasvängen. En tävling som innebar Mazdaseger genom Johan Wesslen. Tvåa totalt och bästa 2WD-bil kördes av Robin Brandel med en BMW drygt två sekunder före Magnus Olsson, Opel Corsa.
Patrik Flodin tog ut Appendix K-240:an som lite uppvärmning inför kommande Midnattssolsrallyt och vann klassen före Karl-Johan Lövgren, Opel Kadett.

*
Sopar även upp lite från Rally Biltema där jag igår hann få med att rattrostige Tobias Johansson och Miriam Walfridsson stod för en nästan episk insats och vann före mer ”varma i kläderna” förare.
Bästa 2WD-åkare blev Fredrik Eriksson/Kristoffer Nordlund och detta före Volvo-åkande Emil Karlsson med Thomas ”Lången” Pettersson som trea med sin Escort. Nämnas bör också Erik Wigren/Johan Strid som vann B-klassen men på en tid som gav dom fjärde platsen totalt bland 2WD-åkarna.BloggRådström
Imponerade gjorde även en av storfavoriterna i Midnattssolsrallyt, Arne Rådström/Thomas Nilsson. På värmländsk hemmaplan var Arne toksnabb, vann Appendix K-klassen och slutade 26:a totalt bland de 205 startande (bilden från Johannes Ericsson).

*
BloggHagmanDet blev en total 22:a plats för Jan Hagman/Christer Carlsson i Maroc Historic Rally med Riflex-Escorten. Snabbast i Afrika var Barillo Bernhard med en Talbot Lotus men segern kunde han ta först sedan ledande Phlipe Gache fått bakaxelhaveri på sin Wankel-Mazda. Tvåa kom Sverigebekantingen Jorge Perez Companc och trea Geoff Bell, båda med Escort RS1800.

*
BloggKalleDet ville sig inte för Red Bulls senaste teammedlem Kalle Rovanperä i italienska Rally Adriatico. Kalle höll en fjärde plats när han på sträcka 12 lade R5- Peugeoten på taket och fick bryta.

*
Thed Björk slutade sjua när WTCC intog Hungaroring och blev därmed bara näst bäste Polestar-förare. Allra bäst körde Nicky Gatsburg som var tätt bakom vinnaren Medhi Bennanis Citroên över mållinjen. Detta var Bennanis första WTCC-vinst någonsin.

*
Samtidigt i Barcelona körde Malmös bidrag till FIA Formula 2, Gustav Malja in sina allra första mästerskapspoäng. Malja lyckades ta poäng i bägge racen på den spanska F1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya, med en sjundeplats i lördagens inledande heat efterföljd av en sjätte i söndagens sprintlopp.

2017 FIA Formula 2 Round 2. Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Friday 12 May 2017. Gustav Malja (SWE, Racing Engineering)  Photo: Zak Mauger/FIA Formula 2. ref: Digital Image _56I7566

Det känns skönt att ha tagit mina första poäng den här säsongen, säger Gustav Malja. Det var en självklar målsättning den här helgen och det var viktigt för hela teamet att infria den, berättar han.

–  Vi fick två bra race i kroppen och har visat att vi har potential att slåss långt fram, så det har varit en positiv helg på många sätt. 
Om två veckor fortsätter Maljas säsong med racing på de trånga gatorna i Monaco

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *