Neuville blir snabb, ”Kvicken” till Portugal, Ljungby-tipset, ”motions-klass” i rally och Funktionärens dag!
– Vi känner oss fortfarande lite höga efter Korsika och Argentina men samtidigt vet vi att vi måste fokusera på vårt jobb att försöka vinna mästerskapet, menar Neuville.
– Man såg i Argentina hur tätt det var till Elfyn och att man inte kan ta någonting för givet!
Att han är fast besluten att minska gapet upp till ledaren Sebastien Ogier står också fullständigt klart även om han medger att det är ”quite a tricky event”.
– Jag är helt säker på att med vår nya bil och vårt självförtroende kommer vi att vara snabba…
*
Tror inte om jag överdriver när jag utnämner Jeanette Kvick till till ”Nordens meste co-driver”. Förra helgen satt hon i holländaren Henk Bakkenes Mitsubishi borta i Rumänien. I Hässleholms GP dubblade ”Kvicken” och åkte både med ”kæresten Kenneth Kolbe” och Opel-åkaren Marco Gersager (bilden). I helgen verkar det dock vara tävlingsfritt innan hon på måndag sätter sig på flyget till Portugal för att påbörja ”reccen” i par med tyskan Edith Weiss. Direkt därefter är det DM-rally med Gersager, så visst har den blonda danskan en del att stå i. Detta blir dock första gången som hon sitter ihop med Weiss i hennes Peugeot 208 R2.
– Går detta bra kan det bli fortsatt samarbete, berättar Kvicken och då finns även chansen att hon får åka rally Mellanöstern där tyskan kör en Mitsubishi EVO X.
– Det blir lite av en utmaning för jag vet inte om Edith vill ha noterna på tyska, engelska eller kanske arabiska, eller kanske en blandning av allt…
Edith och ”Kvicken” går ut sist i WRC-delen med #98 på ”Peggan”.
*
Då är det dags för tipset till Midsommardansen och det vore lögn om jag påstod att det skulle vara speciellt svårtippat i 4WD-klassen däremot är 2WD är inte riktigt samma ”piece of cake”…
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Bengt Abrahamsson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Nils Jensen Skoda
Om Stoffes Subaru fungerar lika bra i Ljungby som den gjorde vid andra raka SSRC-segern i Silverkongen, då får resten av gänget slåss om de andra placeringarna.
2 WD
1. Mattis Olsson Toyota
2. Robin Sandberg Toyota
3. Christopher Zeijlon Volvo
4. Kristian Johansson Golf
5. Johan Green Toyota
Lite tufft att tippa Mattis före Robin som har tvåa raka segrar i ryggen men det känns som att detta faktum är lite för svårt för Mattis att tugga i sig ännu en helg. Nu får det vara bra och då tror jag att Mattis lägger i en högre växel.
Med nästan hemmavägar så plockar jag in Zeijlon och Volvo 240:an bland alla ”framkrafsarna”, tempot finns och med lite flyt kan det bära hela vägen…
*
På Facebook har duktiga co-drivern Valkyria Edlund luftat sina tankar kring ämnet med speciella ”Tjej-klasser” inom motorsporten, något som Valkyria inte gillar mer tvärtom och menar att detta är tokfel. Nu har jag lite självbevarelsedrift så i den debatten går jag inte in utan gör som gamle tv-advokaten Perry Mason ofta gjorde, ”I rest my case”.
Däremot tar jag gärna upp den tråd som Valkyria spinner på i sammanhanget och samma som även jag själv framfört flera gånger förut, att få lov att köra tävling utan resultatkrav. Med kloka ord skriver Valkyria, ”Det här med tjejklasser och tjejcuper införs (tror jag?) för att fler ska våga testa på rally. När jag körde min första tävling så var jag LIVRÄDD! Det hade absolut inget med mitt kön att göra utan jag var rädd för att vara i vägen för alla andra.
Jag vet ingen annan idrott där man börjar med tävling som vi gör. Du går t ex. i skridskoskola innan du spelar din första NHL-match. Att köra debutant i din privatbil för att sedan direkt kliva in i en tävlingsbil och gasa järnet skrämmer nog fler än mig?
Varför gör man inte en ”träningsklass” istället med en lite billigare startavgift? En klass som INTE prisbedöms, startar sist för att inte ”vara i vägen” och som man får chansen att känna på rally i sin egen takt. Typ som ungdomsrally fast för vuxna. Kanske skulle man även kunna anmäla sig till den klassen om man bara vill testa sin nybyggda bil? På så vis kanske arrangörer slipper få föråkare som inte alls vill kontrollera sträckorna utan bara vill prova bilen?”.
Tror att Valkyria är helt rätt på det med sin undran och det räcker med att titta tillbaka på alla de positiva reaktioner jag fick när jag tog upp samma ämne i Motorbloggen. Däremot har inte intresset alls varit lika stort från arrangörshåll, tvärtom har det vari helt iskallt. Räcker att gå till min egen klubb där jag föreslog detta till fjolårets TV-Sväng. Minns inte riktigt hur snacket gick men kommer ihåg en invändning ” Tycker vi inte det är för många klasser redan nu? Ska vi då införa ytterligare en…”.
Alla vet hur många rallybilar som av olika anledningar står och samlar damm i garagen. Antingen är bilen inte längre konkurrensduglig i dagens svintuffa klimat, eller så är det föraren själv som upplever sig på samma vis. Men ändå finns lyckokänslan kvar av att få till en riktig sladd eller bra sprätta lite grus. Men att få göra detta under ordnade former utan att någon testosteronstinn fortåkare dyker upp i backspegeln efter någon kilometer är i dag helt omöjligt.
Blir därför glad när jag ser att RU:s Ida Lidebjer Granberg kommenterar Valkyria,” Vi har faktiskt gått i dessa tankar, angående en ”träningsklass” utan prisbedömning, till årets Rally Blekinge. Ingenting är bestämt på något sätt men tankar finns :)”. Det kanske ändå finns hopp…
*
Läser i Vimmerby Tidning en artikel om välkända rallyentusiasterna Berndt Carlsson och Henry Liljesson som startat en Facebook-grupp för ”gamla” rallyälskare. En grupp som nu svält ut till att även träffas rent fysiskt trots att medlemmarna inte enbart finns i Östergötland utan även så långt bort som Katrineholm, Nyköping, Oskarshamn med flera orter.
Anledningen till reportaget var att gruppen träffades på Kisa Bilmuseum som var ett av årets planerade evenemangsbesök. Vidare under året ska gänget även samåka till någon större rallytävling berättar Berndt och Henry. Att man sedan valde att posera för fotografen framför pärlan i utställningen en gul Opel Rally Kadett känns ganska självklart.
Tycket att grundarna av den här gruppen är värda alla applåder som finns i hela Rally-Sverige och hade jag fått önska något så skulle det finnas motsvarigheter på många fler platser än i Östergötland. Vet hur många som känner sig lite ensamma och inte har någon att snacka gamla rallyminnen med. För dom kan en sådan grupp vara skillnaden mellan grå tristess eller lyckan av att få kolla in en Rally Kadett. Även om den bara står stilla…
*
I dag kom resultaten från Øresund Rally som i lördags drabbades av ett megafel i sin resultatgivning men nu har man hittat rätt i alla tider. Det blev bröderna Poul och Egon Brøndum från Randers som vann ”Expertklassen” med sin Toyota Starlet. På andra plats kom tidigare trefaldige vinnaren Lars och Simon Hjort med Triumph TR4A. Som trea och av naturliga skäl på bilden körde Torben Østergaard/Poul Erik Hansen med sina röda Opel Manta GT/E från 1983.
Tävlingsledaren Erik Andersen beklagar det som hände i lördags.
– Det har været vigtigt for løbsledelsen i Oresund Rally at kunne offentliggøre et sportsligt korrekt resultat. Det har vi nu gjort, og takker deltagerne for deres tålmodighed og for den hjælp, man modtog fra it- og beregningseksperter.
*
Noterade i dag att det firats nere i Zuffenhausen när den miljonte Porsche 911:an rullade ut från fabriken. Men någon i ledningen borde ha tänkt till och sett till att jubileumsbilen fick annan färg än grön…
*
Avslutar med att det i dag är ”Funktionärens Dag” om man ska tro FIA åtminstone. Man vill från Paris att alla som finns inom bilsporten ska ta passa på att hylla och tacka de som frivilligt möjliggör bilsportandet runt om i världen.
FIA har också valt ut sex tävlingar där detta ska synas lite extra, F1 i Spanien, WTCC i Ungern, World RX i Belgien (bilden) , Formula E i Monaco och till sist Truck Racing i Österrike.
– Detta är ett tillfälle att omfamna hela dagen som en dag att tacka alla frivilliga som stöder våra evenemang på alla nivåer, säger FIA: s president, Jean Todt.
Med hjälp av hashtag #FIAVolunteersDay på Twitter, Facebook och Instagram kan funktionärer och andra deltagare dela bilder och berättelser om sig själva under hela dagen. Allt för att visa bredden och den vilja som finns att hjälpa till inom bilsporten runt om i världen.
– Det kommer också att främja de positiva fördelar som funktionärerna uppnår genom sitt engagemang i motorsport och det kommer kunna hjälpa till att locka nya människor att engagera sig. Det är viktigt för FIA att ge både erkännande och publicitet till våra funktionärer. Varje funktionärs deltagande är en viktig del för att säkerställa säkerheten och framgångarna för varje evenemang, avslutar Jean Todt.
Nog så trevligt men jag är tveksam till att detta bidrar till fler blir funktionärer i framtiden. Hoppas jag har fel…
Trevlig helg.