World RX i Belgien, William N. kör RX-Lites, tragisk rallyolycka, DM-fråga, klent RS-intresse och självkörande bilar, nej tack!

Tätt mellan tävlingarna i World RX och redan till helgen har Johan Kristoffersson och Petter Solberg chans på revansch på årets dominant Mattias Ekström. I belgiska Mettet körs Coyote World RX of Belgium och här vill PSRX Sweden ”uppleva segerns sötma” som det står i media infot. BloggEkström
Att man ännu inte fått någon seger menar Solberg inte är så konstigt då man haft väldigt kort tid till förberedelser om man jämför med EKS-teamet.
Jag tycker att vi har gjort ett otroligt jobb under den korta tiden med Volkswagen Motorsport. Vad vi är nere på nu är de små detaljerna. När du tittar på våra konkurrenter, exempelvis Mattias Ekström, så har han gjort tre bra resultat i år. Men han har också lärt känna sin bil under de senaste tre åren, vi har bara känt vår i tre månader, säger teamägare Solberg.
Den sena våren med vinter långt in i april har gjort att Petter och Johan haft svårt med tester på hemmaplan. När man dessutom saknar data för varma förhållanden är det lite låst läge, konstaterar Petter.
Vi saknar viss erfarenhet för inställningarna på vissa områden, men det kommer att komma. Och vi saknar naturligtvis vår första vinst för PSRX Volkswagen Sweden. Belgien skulle vara ett bra ställe att ta den i helgen.
Ett litet dåligt tecken för de båda är att tidigare i World RX är det bara EKS bägge förare ToomasTopi” Heikinen och Mattias Ekström som lyckats vinna på svårkörda Circuit Jules Tacheny, Topi dessutom både 2014 och -15
Johan Kristoffersson, som slutade på andra plats i både Portugal och Hockenheim, delar Petters beslutsamhet om att stå högst på pallen.
Vi vill ha den där segern, säger värmlänningen
− Vi har visat att vi har farten och kontinuiteten, men som Petter säger, vi är nere på detaljerna nu. Vi har det bästa teamet runt oss och vi jobbar med de små justeringarna.

*
I mettet är det även premiär för Supercar Lites-eliten deltävlingen i RX2. För skånske William Nilsson blir det seriedebut.
BloggWilliam

Jag är grymt taggad. Mitt mål är hålla mig inom topp fem. Men det är 18 förare som kör och kommer vara extremt hård konkurrens, säger 17-åringen från Tomelilla.
Inför tävlingen har han varit i värmländska Höljes och testat tillsammans med sitt team JC Raceteknik.
Testdagarna gick jäkligt bra. Jag fick mycket körtid i bilen och tror vi har hittat kanoninställningar. Nu är jag redo inför Belgien och kommer fokusera på att försöka vara snabb redan från start. Ett misstag i ett heat kan göra att man missar semifinalen, så det gäller att vara stabil och inte göra några vågade drag.
För tomelillapågen blir det första året i RX2 International Series.
Jag gjorde ett inhopp i RX2 under Höljes förra året, men det här blir första gången jag kör hela mästerskapet och jag ser verkligen fram emot det. Karriärsmässigt är det ett steg i rätt riktning. Mitt mål har alltid varit att komma ut i världen och köra.BloggRX
William får sällskap av flera svenskar, Anders Michalak, Andreas Bäckman, Sandra Hultgren, Simon Olofsson och Santosh Bergren. Från Norge kommer Simon Wågø Syversen, Thomas Holmen och Sondre Evjen.

*
BloggKalleEtt steg mot en WRC-plats tog Kalle Rovanperä när han nu omfamnas av motorsportens ”super hero” Red Bull och inlemmas i deras talangsatsning. Enligt uppgift i finsk media har Kalle signerat ett ”jättekontrakt”. Ett kontrakt som börjar gälla direkt och redan i helgens italienska mästerskapstävlingen Rally Adriatico kommer han att köra i ”röe tjurens-färger”.
– Ett stort steg för mig att Red Bull nu är med oss, menar en minst sagt entusiastisk Rovanperä.

*

BloggDödMaroc Historic Rally skakades i går av en tragisk olycka som krävde monegasken Gerard Briantis liv. Brianti och kartläsaren Freddy Delorme körde en Porsche 911 för välkända teamet BMA och låg på 38:e plats när man på den 13:e specialsträckan åkte av vägen. Detta så olyckligt att bilen hamnade upp och ner i en flod och där det uppgavs att Brianti omkom direkt. Kartläsaren däremot lyckades däremot ta sig ur bilen och klarade sig oskadd från olyckan.
64-årige Brianti var en av Monacos stora profiler (bilden från segern i Rally Monte Carlo Historic 2013) och ägde många fastigheter som han förvaltade mellan rallytävlingarna, oftast historiska sådana. Men så sent som i fjor provade han en R5-Skoda i ett franskt rally. Vid sidan av rally älskade han även fotboll och var en av de styrande i fotbollsklubben AS Monaco FC.BloggHagman
Rallyt återupptogs i dag och inför denna etapp ligger svenskarna Jan Hagman/Christer Carlsson på 28:e plats. Leder gör nu en teamkompis till den omkomne Alain Deveza, Porsche före Mazda RX7:an som körs av Phlilppe Gache.

*
Fick en intressant återkoppling på gårdagens inlägg där jag tyckte det var tråkigt att tävlingarna i Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen krockade. Det var en ”tävlande” som undrade hur det kunde komma sig att Smålands BF flyttade DM-statusen från Badhotelletrallyt till Rally Blekinge som inte ens körs i Småland?
Vet att DM först skulle köras i Tranås men helt plötsligt ändrade sig Smålands BF och flyttade det istället till Blekinge, utanför vårt eget distrikt, berättar ”tävlande”.
Utan att kunna ge något svar så kan man ändå hålla med om att det är lite märkligt att köra en DM-tävling utanför distriktet när det samma dag körs en likvärdig tävling innanför gränsen. Kanske kan någon där ute eller i Smålands BF ge en förklaring till ”tävlande”?

*
Det är inte bara Rally Biltema och Midsommardansen på lördag utan i i Morgongåva körs årets första tävling i Trendab Rallycup med 7-klubbarsserien, ”Morgongåvasvängen”.
SMK Sala laddar med rallysprint på en sträcka som är nio kilometer lång och som körs två gånger vilket lockat nästan hundra anmälda.
Bland favoriterna i 4WD syns Michael Holmgren, Gnesta MK som vann serien förra året och utmanarna Örjan Wahlund, Sigtuna RC och Per Arne Eriksson, MK Rimo. Ännu en R5 Mitsubishi är nu startklar och körs av Kent Östlund, Hedesunda MK.
I 2WD är det Håkan Långkvist, Fagersta MK, Robin Brandel, Rasbo MK och Magnus Olsson, Järbo MK som förväntas inta pallen.

*
Om man både i Karlstad, Ljungby och Morgongåva kan känna sig nöjda med intresset så borde inte samma känsla infinna sig hos Svedala MK som lördagen den 20 maj kör deltävling tre i RS-DM/Asfaltcup. När det var RS-premiär i Hörby kom runt 60 bilar och till Hässleholms GP ville 134 vara med och ”leka”. Men när Svedala MK i ”Sturupsprinten” erbjuder samma målgrupp att gnugga den tuffa asfalten på Sturup Raceway blev det nästan tvärstopp. När anmälningstiden gick ut i måndags hade bara 23 stycken anmält sig, alltså nästan en tredjedel av de som ställde upp i premiären. BloggNyström
En av de som dock ställer upp är SMK Hörbys f.d rallycross-åkare Michael Nyström som sadlat om till rally och kör en vass Opel Kadett.
Men visst är det intressant att så få ämnar ta sig till Sturup nästa söndag? Någon direkt krock med andra asfalttävlingar finns inte heller så för mig men kanske inte för andra, är det lite märkligt med det klena intresset…

*
I dag kom där ett pressmeddelande från Ford som gav mig rysningar över hela kroppen och då är det som ni förstår rejäla rysningar. Ämnet handlade om ”Självkörande bilar” och Ford konstaterade, ” Sju av tio svenskar under 40 år är villiga att byta ut alla eller vissa av sina bilresor mot resor i självkörande bilar.”. Alltså vad är det för fel på folk, orkar man nu inte ens köra bil själv utan det ska halvliggas i förarstolen på motorvägen medan man surfar på mobilen, dricker cola och käkar chips. Dock finns det hopp och som vanligt är det vi 50-talister som står för ljuset i tunneln, ” Flest skeptiker till de förarlösa bilarna finns bland de över 61 år. Där svarar drygt hälften att de inte kan tänka sig att åka i en bil som kör av sig själv”.
När man så läser om Fords målsättning blir jag som bilmänniska mörkrädd, ”Ford har som mål att privatpersoner ska kunna resa med självkörande bilar år 2021. Utvecklingen av förarlösa bilar är en del av Fords strävan mot att vara både ett bil- och mobilitetsföretag.”. Till detta säger jag nej tack och är i likhet med mina ålderskamrater, extremt skeptisk…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *