Nya Grupp H presenterat, ryskt i ERC-topp och Tobias Brink bra med i regnigt STCC-kval!

Gårdagens stora rallysnackis var att ”Nya Grupp H-reglementet” blev officiellt. Denna heta potatis kommunicerade SBF ut till intresserade genom en rad på hemsidan under rubriken ”Officiellt”. Inte ens under fliken nyheter valdes att presentera detta som så många väntat på, istället lite undangömt nere på sidan. BloggSBFVet inte vad det beror på att man är så försiktig med att presentera positiva nyheter? Istället borde detta så klart skett genom mailutskick till alla plattformar som läses av rallyfolket och då med hänvisning till ”Officiella” på hemsidan.
Nu är jag inte tillräcklig tekniskt bevandrad för att ge mig in i diskussionen kring reglementet men min ståndpunkt i frågan är och har alltid varit, att det måste till en förnyelse av bilparken i rallyskogen. Som det är nu så är faktiskt flera bilar i Appendix K modernare än de som tävlar i dagens Grupp H och då måste man väl ändå inse att att det behovs förnyelse eller?

*

05 LUKYANUK Alexey (RUS), ARNAUTOV Alexey (RUS),  Ford Fiesta R5 Action during the 2017 European Rally Championship ERC Rally Islas Canarias, El Corte Inglés,  from May 4 to 6, at Las Palmas, Spain - Photo Gregory Lenormand / DPPI

På Kanarieöarna kämpar ERC-åkarna på och efter fem sträckor är det ryskt i topp genom Alexey Lukyanuk som även har en ”jump start” i bagaget men ändå leder med 24 sekunder före Bruno Magalhaes. På tredje plats och inom ”slaghåll” Kajetan Kajetnowicz, ytterligare tre efter.
Franske asfaltspecialisten Bryan Bouffier är efter bromsproblem bortom alla chanser på pallen, ligger åtta och runt minuten bak Lukyanuk. ”Test-skrotaren” Nikolay Gryazin är nia och över minuten bak toppen.

*
BloggtOmI Rallye Sulingen är det just när detta skrivs start och bilarna på väg mot första sträckan. Vädret verkar inte vara det bästa om man ska tro co-drivern i Tom Kristenssons Opel Adam-Cupbil, Henrik Appelskog efter shake down.
Regnigt och halt… Bra att få lite känsla för hur det är att åka på blöt asfalt också!

*
BloggArturssonI morgon är det som bekant sprintrally både i Skillingaryd och Hörby och där jag kan tycka att allra roligast är småländska fortåkaren Svante Artursson och Anders Franssons comeback på hemmaplan. Intresset från omgivningen är stort men Fransson väljer att tagga ner förväntningarna, då många önskar att paret börjar om där man slutade med totalseger, men där tonar Fransson ner.
Vi slutade med Totalseger i Gnosjöcupen 1981, då åkte vi Volvo 262 härligt V-sex muller men nu

*
I Norrköping är det dags för traditionsenliga Majpokalen, andra deltävlingen i Supercupen. Ska man döma av antalet anmälda så är Supercupen lite i underläge mot Sydsvenska Rallycupen då bara runt hundra anmält sig till östgöta tävlingen. Dock är det mågna tunga namn i listan som Eddie Hörbing, Björn Adolfsson, Thomas Thunström och Kjell Sandberg alla med R5 bilar. Fårgna är dock om de rår på Johan Rudengren och WRC-Skodan? I 2WD syns Andreas Levin och Pontus Jakobsson i kategorin ”favoriter”.

*
Ring Knutstorp kördes STCC-kval och detta i regnväder och där skåningarna Tobias Brink och Andreas Andersson visade att man vill vara med i toppstriden, då båda kvalade in till Q3.
Kvalkung blev annars Fredrik Ekblom, Kristoffersson Motorsport, som vann Q1 och Q3 och blev trea i Q2. Det innebär startpositionerna 1, 3 och 1 i lördagens tre race.
– Fantastiskt bra kval från vår sida. Jag är jättenöjd och glad, inte minst för killarna i teamet. 70 procent av dem kommer från rallycrossen och har aldrig varit på en racerbana tidigare, sade Ekblom.
Robert Dahlgren, Seat Dealer Team, visade också styrka i regnet och han körde till sig startpositionerna 3, 1 och 2.
Helt okej. Såklart hade jag tagit det resultatet alla dagar i veckan om jag vetat det innan. Så länge man är med däruppe kan allting hända, sade Dahlgren som ändå inte var riktigt nöjd.BloggBrink
Tobias Brink var snabbast av hemmaförarna, han startar 4, 2 och 4 i lördagens tre race.
Inte helt dumt, det känns riktigt bra. Vi visade att Audin kan hänga med på en knixig bana. Det handlar mycket om tajmning under sådana här svåra förhållanden, sade han.
Brink hade långt ifrån en problemfri dag.
Vi har haft lite motorproblem och teamet har gjort ett riktigt bra jobb. Bilen fungerade klockrent under de snabba varven.
En annan hemmaförare, Andreas Andersson, LMS racing, var kvalets stora överraskning och startar på positionerna 8, 5 och 5.
Jag blev glad när det började regna. Jag har testat mycket på regn har hittat bra inställningar på bilen på vått underlag. Men vi börjar närma oss även på torrt så vi har goda förhoppningar inför morgondagens race, sade han.
Teamet gjorde en hel del justeringar mellan de olika kvalpassen.
Bilen var ännu bättre i Q2 men i Q3 fanns inte det sista på däcken för en bättre placering.

*
Kul att Seat engagerar sig så starkt i STCC och nu blir man även Official Car för STCC under 2017.
Vi är otroligt glada att kunna utöka vårt engagemang i STCC. Vår satsning inom motorsport är en del av en långsiktig strategi för att synliggöra
SEAT som varumärke och visa upp bredden i vårt sortiment. Att gå in som Official Car i STCC var en naturlig förlängning av 
denna strategi, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.
SEAT Leon ST Cupra och SEAT Ateca kommer i år finnas med på racen som Safety Car, Medical Car och Rescue Car.

*
På grund av både sociala, trädgård och lite andra engagemang blir det en lite rumphuggen blogg idag. Än värre blir det i morgon lördag då det är fullt fokus på Hörby-Sprinten men vi ses på söndag. Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *