Meeke däckirriterad, fem svenskar till Rally Sulingen, jäktigt för Ekström, snöigt för PSRX och mycket skånskt i STCC.

BloggMeekeNu reagerar Kris Meeke på ”skitsnacket” efter att Elfyn Evans dominerade WRC Rally Argentina. Det Meeke irriterar sig på är att man vill påskina att DMACK:s däck var överlägsna giganten i sammanhanget Michelin, att det var den fördelen som gjorde att britten ledde mest hela tiden. Inte utan att det känns lite märkligt att lilla DMACK skulle ha utvecklat ett nytt däck som skulle vara så totalt överlägset att stjärnor som Ogier, Meeke och Latvala plötsligt förvandlades till statister. Även om DMACK lyckats bra med sina nya däck så är det som Meeke menar, att förringa Evans kvaliteter som rallyförare.
Det Elfyn gjorde var helt otroligt, säger Meeke till Autosport.
Att då snacka om att det var däcken som var skillnaden är inte rättvist, istället var sträckorna på fredagen några av det mest fruktansvärda i hela WRC!
Meek berättar om sträckorna som inte bara var snabba, utan även smala och dessutom med väldigt dåligt underlag.
Oavsett om du har grepp eller ej så måste du angripa vägen och då visade Elfyn världsklass…
Han skickar även ut en varning till Michelin som levererar däcken till de övriga teamen och som varit helt dominerande de senaste åren. Nu kan den tiden vara förbi menar Meeke, åtminstone på ”every soft gravel rally”.
Något som startar direkt med nästa rally som är Portugal med likartade sträckor…

*
Mjuk grusväg väntar inte de fem svenskbilarna i deltävling två i Tyska Mästerskapet ADAC Rallye Sulingen istället är det asfalt som gäller även om där finns korta grusinslag. Förutom det nationella mästerskapet är det även deltävling i ADAC Opel Rallye Cup och nya FIA-serien FIA Benelux Rally Trophy. I den sistnämnda är det Joachim Grahn/Rickard Nilsson som stärkt av segern i Hässleholms GP borde kunna vara med i toppstriden med R5-Fiestan. Men även Algot Öberg/Niklas Johansson som tidigare visat att han trivs på de tyska vägarna kan säkert överraska även om hans Subaru är något mindre hästkraftstinn än R5-bilarna. Som riktmärke för de två blå/gula ekipagen kan dom nog ta Skoda-åkarna Fabian Kreim och Dominik Dinkel. Kör man jämnt med dom är en pallplats garanterad…BloggTomm
Tom Kristensson/Henrik Appelskog körde in som tvåa i ”Adam-Cup-premiären” och med stor marginal ner till trean. Mindre sådan till vinnaren Jacob Madsen som inte kör i helgen efter jättekraschen i påsk. Därmed får Tom och Henrik hur ogärna dom säkert vill det, känna favorittryck på axlarna. Klassen innehåller totalt 25 Opel Adam-cup bilar.
Utan någon press med mästerskapspoäng kör Eslövs Mats Andersson med SMK Hörby-kartläsaren Jörgen Jönsson i R2-klassen med sin något vassare Opel Adam. I samma klass finns även Värmlands Junior-WRC representant Dennis Rådström/Johan Johansson men dom kör R2-Fiesta.
Första start är i morgon klockan 18.00 och målgång lördagkväll 19.00. Då har man avverkat 13 sträckor på lika många mil.

*
Ungefär samma upplägg har man på Kanarieöarna där ERC Rally Islas Canarias körs samtidigt. Vid dagens ”Q-stage” visade ryssen Alexey Lukyanuk att han inte tagit sig till ”Holmarna” för att bara njuta av solen utan han vill vara med i toppstriden. Ryssen i R5-Fiestan var snabbast på sträckan och får därmed i kväll också välja startposition först. Överraskande tvåa var landsmannen Nikolay Gryazin som kraschat tungt på test men uppenbarligen inget som störde. ”Bara” en femte tid för regerande ERC-mästaren Kajetan Kajtanowicz. En annan segeraspirant var fransmannen Bryan Bouffier som körde in som sjua.
Spelar ingen större roll, startpositionerna här är inte så viktiga, asfalt, fint väder och vägar som det inte går att gena så mycket på…

*
BloggEkströmEn som får det jäktig i helgen är Mattias Ekström med både DTM-premiär och rallycross på Hockenheim. En upprepning mot 2016 då Mattias vann World RX-tävlingen på hemmabanan.
Tävlingshelgen i fjol var en fantastisk upplevelse!
Att tänka på stämningen med fullsatta läktare på Hockenheim ger mig fortfarande gåshud, säger Ekström.

*
Lika stressigt har inte Petter Solberg och Johan Kristoffersson det i PSRX-teamet men ändå kanske lite stressade av att vänta på första segern. Johans pallplats senast är bästa placeringen hittills.
Problemet för det här teamet är att vi höjer ribban hela tiden, säger Petter Solberg.
Till att börja med var den stora utmaningen att bara komma till start i den första tävlingen, men när vi klarade det ville vi gå till final, sedan ville vi komma bland de tre bästa. Nu är ribban lagd för seger i Tyskland kommande weekend.

Petter Solberg, Action 2017 FIA World RX Rallycross Championship / Round 02 / Montalegre, Portugal / April 22- April 23, 2017 // Worldwide Copyright: PSRX Volkswagen

Petter vet vad som krävs för att lyckas på Hockenheim efter att vunnit det första rallycrossracet där någonsin för två år sedan.
Banan är mycket trevlig. Att kombinera en Formula 1-bana med grus och långa hopp är cool. Jag gillar det. Jag gillar också atmosfären med alla fans som kommer dit, det är alltid en riktigt bra publik som uppskattar en fin tävling, säger Petter.
Inför helgens tävling har man gjort lite extra test i Höljes men som tyvärr delvis spolierades av snö (!).
När vi åkte till banan för att testa var det massor med snö – vi gillar när det är halkigt i rallycross men det här var i mesta laget, berättar Petter.
Men snön försvann och vi gjorde några bra testrundor, vi lärde oss mycket om bilen och teamet har samlat på sig massor av värdefull data.

*
BloggSTCCNi kan bara inte ana hur många pressreleaser som trillat in i mejlkorgen inför helgens STCC-premiär, nu har jag inte räknat dom men det är massor. Inte bara STCC- själva informerar, det är även de olika teamen, plus dom som kör i Porsche och Clio-klassen och att skriva om allt är helt omöjligt. Nöjer mig med att konstatera att det aldrig tidigare varit så många skåningar i STCC som i år, Tobias Brink, Micke Ohlsson, Dennis Strandberg, Niklas Lilja, Albin Wärnelöv och Andreas AnderssonBloggMikaela
I helgen är det upp till bevis för gänget och må bäste man /kvinna (höll på att glömma Mikaela Åhlin Kottulinsky, bilden) vinna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *