Tufft i Argentina, Meeke och Paddon på taket, Golf och Honda bäst i STCC-test och nya Grupp H klart!

BloggMeekeWRC YPF Rally Argentina är nog det närmaste man kan komma en överlevnadsövning i Rally-VM med sina supertuffa sträckor. Dramatiken har varit stor och bland annat har Citroên det jobbigt i sitt servicetält inför morgondagen. Kris Meeke rullade på sträcka fyra medan Craig Breen utgick med trasig växellåda.
Blev totalt överraskad över ett hål i vägen som kastade upp bilen i luften och det blev en del skador vid landningen, konstaterade Meeke besviket.
Vi får se om kan starta om!BloggPaddon
En annan som haft takkänning är Hayden Paddon men tappade inte mer tid än att han är strax efterHyundai-kompisen Thierry Neuville som haft problem fjädringen, ligger åtta respektive sexa.BloggEvasn
Leder gör lite överraskande WRC-gängets enda DMACK-försedda bil i händerna på Elfyn Evans och han leder dessutom stabilt med sin Fiesta. 30,1 sekunder skiljer ner till nästan lika överraskande tvåan Jari-Matti Latvala, Toyota.
Det fungerar faktiskt riktigt bra, vi satsade lite extra på sträcka tre men sedan på fyran kändes det inte riktigt lika komfortabelt, berättar Evans.
Finns ingen marginal för misstag så jag valde ”back off” och köra försiktigt…BloggÖstberg
Näst knall är på tredje plats och det är Mads Østberg och Ola Fløene som är totalt 35,6 efter Evans efter fem körda sträckor. Dessutom före både fyran Ott Tänak och Sebastien Ogier som femma.
Ändå var inte Østberg helt nöjd trots tredje platsen.
Försöker fortfarande hitta rätt rytm i körningen!

*
BloggtidemandI WRC 2 är det Pontus Tidemand och Jonas Andersson som tämligen överlägset leder klassen. Drygt en och en halv minut skiljer till tvåan Saba Rodriguez. Men detta betyder inte att det är lätt för Pontus.
Försöker fokusera och inte ta några risker, en bra start pp rallyt så här långt, summerade hen efter SS5 Superspecialen i Carlos Paz.

*
Den heta potatisen ”Nya Grupp H” verkar nu var klart om man ska tro SBF:s sida i Bilsport Rally & Racing ”Svensk Bilsport informerar”. Nu är det inga detaljer som presenteras utan en mer allmän information där Johan Garli säger.
Kort kan man säga att det nu kommer att finnas möjligheter att sätta ett nyare skal på en äldre drivlina. Men iv håller det inom familjen. Du kan inte ha en VW-kaross med Volvo-motor under huven.
Längre ner berättar man att det inte finns någon åldersgräns utan vill istället att ”kreativiteten ska flöda” här kan jag dock göra ett litet inpass. Är det inte detta som är ett av sportens stora dilemman, att kreativiteten ofta flödat lite för fritt vilket gjort att teknikerna sedan och ofta dessutom oförskyllt hamnat i skottgluggen…
Man hoppas på många spännande nybyggen när reglementet träder i kraft den 1 juli. Först då är det tillåtet att börja bygga och sedan blir det ingen premiärturen förrän efter årskiftet.
Johan Garli avslutar med hur nöjd han är med att ”rörelsen fått vara med och påverka” och det är så klart oerhört positivt . Fast det allra mest positiva är ändå att SBF/Rallyutskottet till slut lyckats baxa ”skiten i mål”!

*
BloggEkblomGolf och Honda var i topp när STCC hade sina första officiella tester på Ring Knutstorp och det var Fredrik Ekblom respektive Mattias Andersson som hade mest bråttom runt den klassiska banan på Söderåsen. Totalt deltog 18 förare i testet och det skiljde endast en futtig sekund mellan de 14 främsta bilarna.
Av STCC-debutanterna lyckades Dennis Strandberg bäst med en tredjeplats för Lestrup Racing Team. Han och många andra trodde på dubbelt Volkswagen i topp på resultatlistan, men Strandberg fick alltså ge sig för Andersson. Med sju tusendelar!
För favorittippade Robert Dahlgren, PWR Racing Seat Dealer Team, blev det en mer blygsam sjundeplats. Men han var inte speciellt bekymrad över det.
Vi gjorde det helt okej utifrån det vi testade. Det är nästa helg vi ska vara på tårna och prestera, sa han och konstaterade att ett tätt och tufft mästerskap väntar.Bloggolsson
Skåningarna och teamkompisarna Micke Ohlsson (foto Henrik Åkeson) och Tobias Brink körde tämligen jämnt med sina Audi RS3 LMS, åtta respektive tia av 18 förarna. Premiär nästa helg 5-6 maj.

*
Måste säga att jag är lite konfunderad över intresset till nästa helgs ”Hörby-Sprinten” som är ett resultat av mångas önskemål om att få till stånd lite ”sprintar” även i Skåne. Många menade att detta är vad man hade råd/tid/intresse att åka men så fanns det ju inga tävlingar beklagade man sig. Nu när det finns tävlingar så blev det inte ett ens fullt startfält 49 anmälda idag (antalet startande var begränsat till 60). Ungefär lika många eller få ville åka Silversprinten för två veckor sedan vilket jag också tycker var i minsta laget med tanke på alla som önskat sig sprintar.
Är det kanske inte intresset det är fel på utan istället att tävlingarna både Älmhult och Hörby ligger mitt i en intensiv tävlingsperiod?

*
Intresset kan inte Hässleholms MK klaga på när man har runt 130 startande i Nordens största asfaltsprint, Hässleholms GP. Dit tänker jag mig på söndag (första start på Garnisonen klockan 11.00) och då som ett tjänsteärende. I morgon lördag blir det ingen Motorbloggen, ett alltför späckat jobbschema sätter stopp för detta. Ska försöka hinna skriva på söndag även om den dan ser nästan lika hemsk ut…
Trevlig Valborg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *