Lappi kör WRC i Portugal, Mikkelsen hoppas få WRC-chans redan i år, Grahn vann Silversprinten, Ekblom stand in i VW:s STCC-bil och så lite däckbränsle…

BloggArgentinaNärmast på WRC-kalendern står tuffa grusrallyt YPF Rally Argentina 27-30 april och som körs cirka 70 mil norr om Buenos Aires i semesterparadiset Villa Carlos Paz. Där kör Toyota Gazoo Racing med två bilar med Jari-Matti Latvala och Juho Hänninen som anmälda förare. Men redan till nästa anhalt för Rally-VM, Vodafone Rally De Portugal kompletteras Toyotas line up med finska jättelöftet Esapekka Lappi. BloggLappi
Nu betyder inte detta att Lappi och co-driver Janne Ferm kör de åtta återstående VM-tävlingarna utan programmet är inte helt spikat. Allt handlar om utveckling och test av Yaris-WRC vilket är Lappis huvudfokus och med tre bilar i gång får man ytterligare värdefull data enligt teamchef Tommi Mäkinen. Han är noga med att inte lägga någon press på 2016-års WRC2-vinnare, tvärtom.
Esapekka är helt klart en väldigt ung och hungrig förare men självklart har han inte haft så mycket testtid i bilen inför sitt första rally.
Mäkinens krav på nykomlingen är enklast möjliga, komma i mål med mesta tänkbara information och erfarenhet.
Finns fortfarande mycket kvar att utveckla på Yaris WRC och i detta blir Esapekka en viktig kugge, menar Mäkinen och tillägger.
Det är bra att att ge unga pojkar en chans att åka mycket rally…
Lappi själv är sugen på att få prova på WRC-bilen och förklarar att det är detta han jobbat hela sit 25-åriga liv för. Han berättar också att han som Tommi redan sagt, inte haft så mycket tid/mil i nya bilen.
Jag måste utveckla min körning eftersom det är ett jättestort steg från en R5-bil till en WRC!
Målsättningen delar Lappi med teamchefens, att försöka ta sig i mål och skaffa rutin.
Klarar vi detta så finns också chansen att även ta lite poäng…

*

Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Australia 2016 Photo: Toni Welam

En som inte tagit några WRC-poäng alls i år är arbetslösa VW-föraren Andreas Mikkelsen men har ännu inte gett upp hoppet att göra så. Helt klart är det frustrerande för WRC-tvåan 2016 att ”sitta på bänken” medan alla kompisarna leker på som vanligt.
Tyska Rallye-Magazine påstod i veckan att norrmannen varit i kontakt med Tommi Mäkinen i syfte att ersätta Juho Hänninen som så här långt inte haft någon lyckad säsong. Sanningshalten i detta är jag ganska tveksam till om jag ska vara ärlig. Däremot är det nog mera troligt att Mäkinen skulle kunna vara intresserad av att få in Latvalas gamle teamkompis i gänget 2018. Norska rallysajten Parc Ferme har pratat med Andreas manager, Even Managements Erik Veiby som bekräftar att mycket spännande är på gång.
Vi har en dialog med både Toyota, Citroên och Hyundai mer kan jag inte avslöja, säger Veiby i artikeln.
Något som talar för Mikkelsen är att några av dagens WRC-förare sitter med kontrakt som går ut vid årsskiftet. Därför är det ganska logiskt att VM-tvåan 2016 inte ska förbli bänknötare även 2018. Veiby avslöjar också att det redan i år kan finnas testchanser för Mikkelsen. Vem som ska hålla bil vill han dock inte avslöja utan nöjer sig med.
Dröjer inte läge tills Andreas får prova en av bilarna!

*
BloggGrahnRedan i morse kom resultatlistan från Älmhults ”Silversprinten” från Bengt Johansson, IKEA-ortens svar på legendariska brittiska rallyjournalisten Martin Holmes. Här kunde jag då konstatera att den småtrilskande R5-Fiestan med Joachim Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns MK hade en riktigt bra dag på Millebygden Raceway. Totalsegern var aldrig i fara och när dessutom ende 4WD-utmanaren Jörgen Andersson/Tommy Nilsson, Sjöbo MK körde en Mitsubishi som verkade ha övertagit rollen som strulpelle. Endast första rundan av de tre som kördes fungerade bilen som den skulle. BloggMikael
Bästa 2WD och tvåa totalt blev resultatet för Södra Sunnerbos Volvo-förare Mikael Andersson som den här gången inte hade Hörby-kartläsaren Peter Berglund som motvikt, utan här satt i stället Jenny Eriksson. Bara 1,1 sekund långsammare var Kristianstads Hampus Larsson/Danny Holgersson, Honda.
Med sin nybyggda Toyota Starlet tog Mathias Bengtsson och Dennis Daludd, Ryds Mk sista platsen på prispallen, en tiondel bak Hampus. Fyra och bästa Opel kördes av Jimmie Möllerström/Annie Möllerström, Hässleholms MK. Simrishamns R2-åkande Oscar Ljung/Steinar Bakkland körde in som femte bil med Fiestan. BloggJesper
Södra Sunnerbos VOC-åkare Jesper Gunnarsson/Aron Gunnarsson var lite av tävlingens store vinnare. Man vann klassen ”Otrimmat” och med en tid som bara var en dryg sekund långsammare än sin klubbkompis Mikael i den trimmade Volvon.BloggThörjesson
Snabbe Opel-åkaren Kristoffer Thörjesson hade oturen att bli hindrad i första åket och fick då en riktigt dålig tid. Då hjälpte det inte att den blå Astra OPC:n flög fram i de två återstående körningarna och där var snabbast, blev det ändå en placering långt ner för Kristoffer.BloggJerry
Ännu värre gick det för Ryds Jerry Bengtsson/Mikael Andersson som med den gula Golfen satte två riktigt bra tider direkt och var med i toppstriden. Men i sista åket ville Jerry för mycket och i målsvängen tog det roliga slut. Bara att hoppas att Jerry tycker det är lika kul i garaget för den färgklick han utgör vill vi gärna se tillbaka i rallyspåret…
Tack för de fina bilderna Bengt Johansson och Team Latin Rally.

*
BloggEkblomIdag presenterade Kristoffersson Motorsport föraren som ska ersätta Johan Kristoffersson när STCC krockar med World RX och det blev extremt rutinerade Fredrik Ekblom som blir stand in. Till att börja med i premiären på Ring Knutstorp i teamets ena Golf GTI TCR.
Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet, säger trefaldige STCC-vinnaren Ekblom.
Den 46-årige närkingen var Tommy Kristofferssons första val och för honom var det ingen erfarenhet att ”räjsa” med Ekblom som körde för teamet 2011, även då med Volkswagen fast då i en Scirocco.
Fredrik är den förare som jobbat flest år hos oss. När det blev klart att han fanns tillgänglig ringde jag honom direkt. Med sin erfarenhet och personlighet var han definitivt vårt förstaval, säger stallchef Tommy.
Om Ekblom ska köra Johans Golf även på Anderstorp och Mantorp är i dag oklart.

*
Med grussäsongen i snart full gång kommer idag Kullings ”starke man” Conny Hansson med ett intressant inlägg i ”däckdebatten. Conny skriver, ” Har dagsfärsk info om rally på Kinesiska dubbfria väl sajpade 195/65-15. Jag har provat på en 940 GruppH, av ganska skarp natur cirka 15 km avverkades, och 30 ekipage deltog, de flesta körde sex gånger  
Detta var samma märke som Håkan Svensson använde i Vara MK:s Varvloppoch VÖMKs Marknadsnatta, men något tätare mönster.
Däcken syns inte alls slitna och bedömer att dessa går att använda betydligt mer. Min bedömning är att dessa däck går alldeles utmärkt använda för rally. De var faktiskt, med min ringa rutin, en stor överraskning. Bra fäste vid acceleration, bra fäste vid broms dock lite sämre sidlängs. Men med planerad körning så ser jag inga bekymmer alls.
Lägre kurvhastighet är ju heller inte fel om vi vill roa publiken så då blir dessa däck helrätt.
Mer info på förfrågan. Så lycka till med ett nytt däckreglemente alla SGA. Conny Hansson.”.
Lite nytt bränsle i detta alltid eldfängda ämne…

*
En anonym källa reagerade på Frank Nielsens irritation efter att ha blivit fyra i Cimbern Rallye efter några konstruerade sträcktider. Källan ser inte att några fel av tyskarna begåtts och berättar. ” Menar att Rasmus Sørensen är den rätta vinnaren om man ser till hur tävlingen utvecklade sig och det var regnet på SS3 som spolierade mer för Frank Nielsen än de tyska arranögrerna…
SS1. Sträckan struken pga Madsens avåkning och ingen av toppen i klassen kör sträckan .
Frank får ändå bästa tiden i klassen????
SS2. Normal körning och Rasmus Sørensen slår Frank med ca 3 sekunder.
SS3. Rasmus och Jacob Jensen kör i torrt underlag. Sträckan bryts pga Bisteds avåkning och flera förare får sedan köra sträckan i regn.
SS4. Frank snabbast och Rasmus någon sekund bak .
SS5. Rasmus slår Frank med 3 sekunder
SS6. Stryks.”.
Alltid klurigt med sådant här och jag är glad över att inte behöva vara den som ska avgöra den här typen av regeltolkning…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *