Pontus vill ha med Mikkelsen i WRC2, Ogier plockade fram ”hårtorken”, MSR öppnar anmälan, YM Øst inleder i påsk, mycket racing för MÅ-K och lyckad sprint i Eskilstuna!

Med anledning av att Korsika-vinnaren i WRC2, Andreas Mikkelsen igår förklarade att han inte tänker köra hela mästerskapet valde Värmlands Folkblad att få en kommentar av Pontus Tidemand. De båda delar ledningen med två körda och två vunna tävlingar och tvärtemot vad man kan tro, menar Pontus att det bara är en fördel om Andreas fortsätter att köra i WRC2.
Jag tycker att det är bra för mästerskapet om han är med, förklara Pontus för VF.
Både Andreas och Pontus har kört två nominerade tävlingar vardera och för att vinna måste fyra tävlingar till köras. Pontus har klart med sina fyra medan Andreas planer fortfarande är dunkla, om det överhuvudtaget blir fler tävlingar i WRC2. Med tanke på ”annonsen” på Skoda-bakrutan är det inget tvivel om att det är WRC som hägrar…BloggMikkelsen
För Pontus är det närmast Argentina som väntar sista helgen i april därefter är det de obligatoriska tävlingarna i Portugal, Tyskland samt Wales.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) -  WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World

Förstod att Sebastien Ogier uppförde sig som en riktig gnällspik på Korsika och där det mesta med WRC-Fiestan enligt fransmannen var åt ”h-e”. Framförallt var det hydrauliken som krånglade med åtföljande växlings och diffproblem. På slutet av lördagen tappade Ogier över halvminuten till Neuville och därmed alla chanser att försvara fjolårsvinsten.
Under natten reparerades #1 Fiesta RS WRC men direkt på dagens första sträcka började den krångla igen. Enligt uppgift fick hela M-Sport gänget inklusive Malcolm Wilson en rejäl ”hårtork” inför starten på power stage. Att ha bilkrångel är inget som Ogier är van vid efter fyra säsonger med klockrent fungerande Polos.
Power stage avverkades i bra tempo vilket kan kännas lite märkligt med tanke på hur kass bilen var före start. 0,8 sekunder skilde till snabbaste förare Jari-Matti Latvala.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) -  WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World
Tillbaka i servicetältet förklarade Ogier med all önskvärd tydlighet att detta ville han absolut inte vara med om fler gånger. Malcolm Wilson med ”nytorkat” hår höll med om att helgen inte varit optimal för M-Sport.
En mycket utmanande helg för teamet där vi hittat fel som vi aldrig tidigare upptäckt, konstaterade Wilson
Jag kan lova att teamet kommer att jobba extremt hårt för att följa upp problemen till nästa tävling!
Som lite extra smörjmedel hyllade han både Ogier och Julien Ingrassia och menade att det var starkt att bli tvåa med en så ”dålig” bil.
Vad vi sett här på Korsika är det fantastiskt att se att M-Sport ändå utökade ledningen i Märkes-VM och Seb själv gjorde samma sak i Förar-VM.
Bortsett från problemen andra halvan av rallyt så var Ogier ändå nöjd med hur Fiestan uppförde sig på asfalt och menade att allt utvecklas i rätt riktning.
Vi hade farten för att utmana Thierry, vi var mer eller mindre tätt ihop och bara någon sekund skilde framåt för oss. Vi var då verkligen i position att slåss om segern…

*

(Vimmerby, Midnattssolsrallyt, 2016-06-28/07-02) Kjell Sandberg/Göran Lönnmark, Haninge MK/Flens MS, Opel Ascona 400 – Historic. Foto: THOMAS LINDBERG

I påsk är det som vanligt dags för den stora motormässan Bilsport Custom Show på Elmia, Jönköping. Som vanligt är det också här som anmälan till Midnattssolsrallyt öppnar.
Det har blivit en tradition att öppna anmälan på Elmia, och förra året fick vi in 60 anmälningar det första dygnet. I år hoppas vi på 100, säger Lars Jonsson, Midnattssolsrally. På Långfredagen, den 14 april, klockan 12.00 öppnar anmälan både via webben och vid Midnattssolsrallyt egen monter på mässan. I år har förhandsintresset ökat ytterligare och arrangörerna har ökat antalet platser till 200 startande.
I MSR:s monter kommer det även att visas glimtar ur den kommande dokumentärfilmen gjord av filmproducenten Matz Eklund (känd för bland annat SVT-succén En bit av 1950-talet och dokumentären om Eva Eastwood).
I montern finns även sex rallybilar utställda, bland annat Petter Solbergs nya Ford Escort, Arne Rådströms nybyggda Volvo 242, den Morris Cooper S som Rauno Aaltonen körde i historiska Monte Carlorallyt 2017 och Niklas Möllers Group B Audi Sport quattro.

*

Blev lite förvånad över att det inte blev fler än 49 anmälda till Älmhult MK:s nya sprinttävling ”Silversprinten”, annandagpåsk. Största klassen är 2WD Trimmat med 24 bilar medan den ”otrimmade” varianten lockat 18 förare. 4WD lockade bara fyra stycken och där Jocke Grahn/Rickard Nilsson får räknas som favoriter med den i bland lite ”sura” R5-Fiestan.
Södra BF ligger bakom sprintcupen för Ungdomsåkare men som tråkigt nog inte alls blivit den succé som jag trodde. Bara tvåa anmälda och där SMK Hörbys Victor Hansen får räknas som hetast.
Redan när jag såg inbjudan reagerade jag på att Appendix K- klassen inte var välkommen och istället bjöds den tunna och som jag trodde utdöda klassen ”Nya Veteran”. Jag kan också vara så ärlig och erkänna att jag knappt vet vilka bilar som ingår i Nya Veteran. En vet jag nu, Ford Escort RS 2000 för det är detta som den enda anmälde Hannu Saikanmäki kör…

*
BloggYMStörre är intresset på danska ön Själland där det samma dag är premiär för 20 års jubilerande Yokohamamesterskabet Øst. Förutom gräddan av den danska RS-eliten är där även tre skåningar anmälda. BloggLundahlTvåan i Hörby, Mats Lundahl, Svedala MK med BMW M3 har sällskap av SMK Hörbys Anders Palmquist/Janne Persson i sin lilla ettriga svarta Peugeot. I söndags fick Anders bryta när oljepluggen till växellådan försvann men nu har en ny plugg hittats och YM-starten räddad.
Sista skåning som åker till Frederikssund i påsk är Sven-Erik Nielsen/Jan Larsson i sin fortfarande udda Volvo S70.

*
BloggKvickPå tal om Danmark så var Jeanette ”Kvicken” Kvick och åkte rally som lite genrep med holländaren Henk van Bakkenes. Holländaren satsar på nya Tour European Rally med sin Heuvel Motorsport-trimmade Mitsubishi Lancer Evo X och siktar på premiär i Rumänien den 4-6 maj.
I helgen kördes Centraal Nederland Rally där paret slutade trea i klassen och femma totalt.

*
BloggliljaÄnnu en förare är nu klar för STCC 2017 och det är Niklas Lilja som kommer att köra den tredje Honda Civic TCR som Sportpromotion tagit till Sverige och som teamet drev i TCR International 2016.
– Att köra TCR-bil har jag haft som mål ända sedan klassen lanserades, säger Lilja inför premiären på Ring Knutstorp.
2016 slutade Niklas tvåa i Swedish GT och börjar försiktig med att bara binda upp sig för premiären första helgen i maj.
Jag ser fram emot premiären. Beroende på resultat får man se var man står efter det.
Den 32-årige stockholmaren bor i Munka-Ljungby utanför Ängelholm där han jobbar som testförare åt svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg.

*
BloggMikaelaMikaela Åhlin-Kottulinsky får bråttom i år både på och utanför banana för att hinna med alla rattar som ska vridas. Utöver Audi RS 3 LMS för PWR Racing Junior Team i STCC kommer hon även att köra Audi R8 LMS i ADAC GT Masters. Bakom satsningen står Audi Sport Racing Academy och TKL Motorsport.
Mikaela kommer därmed även i år att köra en Audi R8 LMS i ADAC GT Masters men denna gång för team Audi Sport Racing Academy powered by TKL Motorsport.
Det är bara helt fantastiskt, att få ingå i denna satsning, köra ADAC GT Masters i en Audi R8 LMS och dessutom dubblera med Audi RS3 LMS tillsammans med PWR Racing Junior Team i STCC i Sverige. Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare, säger Mikaela.
Efter att Mikaela i december bröt foten har det varit mycket fysträning för att komma i form till säsongen vilket hon lyckades med.
Efter en halvdag gråtande i fosterställning var det bara att försöka göra det bästa och börja träna. Då gällde det att vara kreativ för att finna ut bra fysisk träning och inte tappa för mycket av all den träning som jag redan investerat i, berättar Mikaela som nu slängt kryckorna.
Just nu känner jag mig som världens mest taggade person inför året 2017!

*
Fick inte plats med rapporten från Eskilstuna MK:s succésprint i helgen där Pierre Skytt var på plats med både penna och kamera. ”Kom som vanligt lite sent och när man ser att publikparkeringarna är överfulla och speaker Lars Tenglin får lov att utropa parkeringsanmaningar till publiken tyder det på en lyckad dag med med så stort intresse. Tävlingsledare Eleonore Westerberg hade fått ihop en trevlig slinga enligt dom tävlande som berömde arrangemanget på alla plan.BloggRonnie
162 på anmälningslistan fick gallras ner till 140 då Ekebygropen har sina naturliga begränsningar utrymmesmässigt, Klubbens ständige ledargestalt Anita Pentell meddelade 139 startande och den som var absolut snabbast var Kolsvas Ronnie Jakobsson som med sin Mitsubishi Evo 9:a slog sonen Martin Jakobsson i Mitsubishi Evo 7. SM-åkaren och Eskilstunas snabbaste revisor, Johan Rudengren fick acceptera tredjeplatsen med sin Evo 9:a efter tre genomkörningar på den 2,2 km långa slingan.BloggHnahela
Hemmahoppet och SM-åkaren Stefan Hanhela i sin grön/vita Golf vann trimmade 2WD-klassen med hela 5 sekunder ner till tvåan Kalle Barfeld i Ford Fiesta. Stefan som laddade upp lite smått så här på hemmaplan för att få upp värmen på grus innan Sydsvenska, men innan dess ska även Gotland hinnas med för den ödmjuke Hanhela.
Mycket trevligt folk hade samlats, som vanligt i rallysammanhang. Och med ömsom sol och moln blev det en Aprilsprint gav 90 års jubilerande Eskilstuna MK en fin kickstart inför säsongens övriga tävlingar, närmast Torsdagsrallyt på Kristihimmelsfärdsdagen”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *