Mycket PET både lokalt och WRC, satt Mikkelsen för länge i båten, svenskt i EM-premiären, mer bilar till STCC och Johan Glans klättrade!

Det märks att det är lite ”mittemellan-läge” i motorsporten och trots att det redan i morgon lördag är dags för gruspremiären, Anderslövsrallyt och nästa helg kör Sydsvenska Rallycupen i gång med Simrishamnsmixen. Samma helg startar även ERC med sin premiär på Azorerna och så väntar WRC och Tour de Corse runt hörnet med start den 6 april. BloggTom1
Har varit mycket tester de senaste dagarna och då inte bara för ”de stora pojkarna”. På sociala medier har man kunnat ta del av många rallyåkare längre ner i födokedjan som även de varit ute och luftat det som oinsatta brukar kalla ”leksaker”. BloggJockeSå sent som i går blev det en spontan test för SMK Hörbys Tom Kristensson och Joachim Kristiansson i avsikt att toppa formen till Anderslövsrallyt. Tom pressade ”AP-Däck-940:an” (bilderna från Robin Svensson) till de medåkandes stora nöje (vilket jag i och för sig betvivlar?) men som vanligt med full kontroll. BloggTom2
Än häftigare enligt vittnen på plats, var när Tom även plockade fram sin testbil för Opel Adam-Cup och la på samma typ av asfaltdäck som används i skarpt läge. Det som imponerade var tempot som inte var många sekunder långsammare detta med en blott 140 hästar stark Adam på den stängda testvägen. En nyttig erfarenhet för honom då han tyckt att det är just på de fåtaliga men ofta dåliga gruspartierna i de tyska tävlingarna, som han i fjor förlorade tid mot då främst Jari Huttunen men även Pontus Åhman. Nu är tanken att detta inte ska ske i år vilket också blir enkelt då ingen av de båda kör cupen, men där finns andra…

*
BloggMsportInför Tour de Corse har det också varit ”busy” med PET eller Pre Event Test och för alla teamen blir detta en ännu en ny erfarenhet då ingen WRC-tävling ännu avgjorts på asfalt. Det som Monte Carlo bjuder på är i mina ögon mer ”rysk roulette” än rally på asfalt och de inställningar på bilarna som användes där är nog i stort sett värdelösa på Korsika om två veckor. Istället har det nötts franska asfalt på olika platser och där både M-Sport (Sebastien Ogier och Ott Tänak) men även Citroën (Kris Meeke, Craig Breen och Stephane Lefevbre) varit flitiga med att sprida både bilder och filmer från sina ”PET:s”. Toyota och Hyundai är mer hemlighetsfulla och inte alls lika flitiga med att visa upp sig kanalerna via Facebook och Twitter.BloggCitorën
Nu går man så klart inte på djupet med testresultaten men både Malcolm Wilson och Yves Matton menar att man hela tiden gör stora framsteg och att man är optimister inför ett av rallyvärldens mest klassiska rallyn.

*
Här gör även Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger årets andra start för Skoda Motorsport i WRC2-klassen vilket jag tror egentligen känns helt overkligt för duon. Om man för ett halvår sedan ställt frågan till Andreas om det kunde bli aktuellt med att göra inhopp i WRC2 under 2017? Då är jag säker på att han skakat på huvudet och visat medlidande med tanke på mina bristande kunskaper i ämnet. Avslutar man säsongen med seger i finalen i Australien och även säkrar tredje platsen i WRC borde framtiden vara säker. Men icke, bara någon vecka senare  var de båda norrmännen arbetslösa när VW stoppade rallybilarna i malpåse.
Vad som sedan hände har jag ingen direkt koll på, men nog verkar det som att Mikkelsen satt allt för lugnt i båten medan VW-kompisarna Ogier och Latvala uppenbarligen hade en helt annan inställning än att sitt lugnt i båtar. Tog inte heller lång tid innan båda två hade nya rattar att vrida medan Andreas fortfarande var ute med båten. Misstänker att han hela tiden trodde på en privat VW-lösning och där han då med automatik skulle bli en viktig del. Som bekant gick detta istället åt hållet där det är riktigt varm. Plötsligt blev säsongen mer en fråga om överlevnad än att sovra bland WRC-anbud. En del av denna överlevnad blev då att ”hjälpa” sin gamle arbetsgivare Skoda Motorsport att sätta press på konkurenterna i WRC2 samtidigt som han själv håller sig i form.BloggMikkelsen

Att Andreas är klassens snabbaste förare, vann ju direkt i Monte Carlo är där nog ingen som säger emot på. Vill det sig riktigt illa eller bra, beror på hur man ser på det så kan det också bli han som spelar bort Skoda-kamraten Pontus Tidemand från hans planerade WRC2-guld. Efter Korsika om inte något oförutsett inträffar, ståtar då bägge med två fullpoängare. Då blir det en ännu mer spännande WRC2-säsong och i slutändan blir det taktik som kommer att avgöra. Inte så att jag tror att Skoda-bossarna begär att någon av de två ska ”backa tillbaka”, utan mer vilka tävlingar som man ska välja framöver. En sak är jag näsan bombsäker på, Andreas och Pontus kommer inte att välja samma tävlingar för att inte sätta onödig press på varandra.
Å andra sidan är detta kanske sista framträdandet för Andreas i Skodan då vad jag förstår han till skillnad från Pontus, inte har kontrakt för hela säsongen. Kanske blir det åter till att ro ut med båten efter Korsika för WRC-trean 2016…

*
BloggMysellSitter lugnt i båten gör inte de svenska Porsche och historiskt rally fantasterna Mats Myrsell/Esko Juntilla och äkta paret Anders och Ingrid Johnsen. I helgen kör dom spanska 65:e Rally Costa Brava som även är premiär för FIA European Sporting Rally Championship 2017. En av seriens populäraste tävlingar och där man fått ihop 80 bilar i i EM-delen som sedan kompletteras med nästan lika många i olika supporttävlingar/klasser.
De båda svenskreggade Porsche 911 Carrera RSR 3.0 får bland annat här möta Carlos Sainz bror Antonio plus fler andra EM-flitiga förare från kontinenten. BloggDelecour
Men allra vassast och mest namnkunnig i startfältet är WRC-rutinerade Francois Delecour som i helgen kör med en Lancia Delta Integrale och detta med #1 på dörrarna.BloggJensen
Intressant blir det också när en av Norges stora rallyprofiler Valter Christian Jensen kommer med ny bilen och då så klart en riktig värsting, BMW M3. (Tack för bilderna PA Wiklund).

*
BloggHleinEfter Spanien väntar ett av svenska förare ofta besökt EM-rally Historic Vltava Rallye i Tjeckien. Även hit åker duon Myrsell/Johnsen men får sällskap av Tony ”Roten” Jansson med sin Escort och kanske även Opel-åkaren Stefan Helin. Med nybyggd Ascona A gjorde Stefan comeback i Rally Sweden Historic efter den ruggiga kraschen i Ungern tidigt i höstas. Nu var där dock några frågetecken inför Tjeckien enligt Stefan själv för någon vecka sedan.
Jag måste kolla om jag vågar åka asfalt igen, menade han då och det fanns även annat på önskelistan innan den svarta Asconan står på startlinjen.
Co-driver är tyvärr inte heller klart än men det löser sig nog. Armen och ekonomi är väl inte heller klart…

*
BloggSTCCNu är det inte längre någon tvekan, STCC 2017 blir den hetaste på många år och ännu ett bevis på detta kom idag när finska LMS Racing annonserade ut att man utökar sitt deltagande från en TCR-bil till kanske fem stycken. Teamchef och tillika förare är Antti Buri som tänker sig att köra med tre Seat León och två Audi RS3 LMS.
Vår ambition och förhoppning är att flera ska delta i hela mästerskapet och att vi ska komma med alla fem till den andra deltävling som ju avgörs på vår hemmabana i Alastaro, säger Buri.
Än så länge är det klart med Seat för Kari-Pekka Laaksonen och Olli Parhankangas som ska köra samtliga deltävlingar i STCC.
Buri själv däremot planerar för fem av sju möjliga starter i en Audi.
Tävlingarna i Falkenberg och på Mantorp Park kolliderar dessvärre med mitt engagemang i det tyska TCR-mästerskapet. Så till de tävlingarna kommer LMS Racing till Sverige utan mig, säger han.
I Tyskland kör bland annat Juha Kankkunens son Niko men det planeras även för inhopp i STCC avslöjar Buri
Kankkunen ska köra minst en deltävling i STCC, den i Alastaro.
Nu jobbas det på att få igång ytterligare en Seat och i så fall åt en svensk ännu så länge hemlig förare. En förare som redan känt på ”spanjoren” vid testkörningar i både Spanien och Frankrike.
Inte slut med detta utan det kommer mera då finska P1 Motorsport och ytterligare ett finländskt team räknar med att kunna offentliggöra sina STCC-planer inom kort.
Det är med glädje vi konstaterar att vårt beslut att förlägga säsongens andra deltävling i Alastaro öppnat upp för det stora intresse för STCC som växer i Finland just nu. Vilken finnkamp det kommer att bli, säger Jonas Lundin, vd STCC AB. 

*
BloggGlansDärmed rundar jag av den här veckans Motorbloggande och i morgon väntar en diger uppdragslista utan några som helst hål för att skriva blogg. Redan idag har det varit späckat med fotojobb där det även ingick en träff med ”världstjärnan från EslövJohan Glans som har turnépremiär i Kristianstad för ”World tour of the World” helgen med över 16 000 sålda biljetter. Vi fick chansen att träffa Johan innan föreställningen och där steg han ännu högre i min aktning . När vi hälsade så presenterade jag mig artigt med mitt namn och för att säkerhetställa styrkebalansen i detta möte mellan två mellanskånska giganter ( en i alla fall, Johan), så la jag även  till upplysningen.
– Jag är från Hörby!
Det var då Johan klättrade flera snäpp uppåt på min gillastege när han kontrade.
Det är min mor också fast egentligen inte, hon är från Svensköp.
Detta att inte falla i den lömska fällan att kalla orten för det nya påfundet Killhult istället för det korrekta Svensköp förtjänar enligt min mening enbart högaktning. Bra jobbat Johan!BloggMotor
För läsarna av Kristianstadsbladet väntar i morgon ny Motorlördag med lite om rallypremiären Anderslövsrallyt, stor artikel inför Formel 1-premiären i Australien (förlåt kollega Bosse men jag fick inte med något i om detta i Motorbloggen…) och så klart Motorlistan.
Med tanke på vädret som väntar i morgon är det inte utan att jag blir avundsjuk på alla er som drar till Sturup Raceway för starten av Anderslövsrallyt klockan 10.00. Istället får jag hålla tillgodo med att plåta trandans vid Yngsjö, spinningcyklister, ishockey, handboll och bordtennis så visst kan jag skatta mig lycklig?
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *