Østberg avstår WRC på Korsika, 28 R5:or till ERC-premiären, nya Silversprinten och MRF Trophy inleder i BRC.
Det blir inget Korsika start för Mads Østberg och Ola Fløene och därmed missar WRC:s för tillfälligt åtminstone, snabbaste norrman sin tredje tävling i årets WRC. Till premiären Monte Carlo fanns ingen bil färdigbyggd hos M-Sport utan den kom först dagarna före starten av Rally Sweden. Nästa stopp för WRC var i Mexiko vilket sammanföll med att Mads och Beate skulle bli föräldrar för första gången och den prioriteringen var inte svår, Mads stannade hemma. Nu däremot är det ett mer handfast skäl till att Mads avstår, M-Sport kan inte garantera att man kan leverera optimal set-up till WRC-Fiestan. Ett besked som Mads dock tar med ro.
– Har har inga problem med att njuta av den nya papparollen några veckor till, menar han.
– Det har varit en härlig upplevelse för Beate och mig så detta blir närmast lite extra pappaledighet för mig…
Efter Rally Sweden som inte alls utvecklade sig som Mads hoppats har man testa mer på snö även om den säsongen i år är avslutad. Mads menar att testerna var viktiga för framtiden.
– Det var viktigt att att rätt och slätt lära sig att känna bilen lite bättre och dessutom jobbade vi mycket med differentialer och inställningarna, avslöjar Mads.
Nu hoppas han att testerna även ska vara nyttiga när han kommer till deltävling fem i Argentina där det blir grus under hjulen på hans nya Fiesta. Han menar också att komma till Korsika utan förberedande tester och kanske dessutom utan riktig asfalt set up, att det vore meningslöst istället är Argentina nytt fokus.
– Vi satsar på detta sista helgen i april och det är ett rally som jag gillar mycket, menar Mads.
– Här har jag tidigare varit på pallen två gånger dessutom!
*
Nästa helg inleds 2017-års säsong av ERC, FIA European Rally Championship eller Rally-EM och detta görs på den lilla portugisiska ögruppen Azorerna långt ut i Atlanten. Intresset är stort för ERC trots att Hyundais R5-ansvarige och även tävlingsledare för belgiska Ypres Rally i höstas hävdade motsatsen. Något som resulterade i att belgarna lämnade ERC och istället lyckades de få till ett samarbete med britterna och därför inår Ypres Rally i år i BRC. Oavsett vem som har rätt eller fel så är där 56 anmälda till premiären ute i Atlanten och av dessa är halva startfältet R5-bilar eller mer exakt finns där 28 ”R-femmor” i startlistan. Dessa kompletteras med 10 ERC-Junior-förare både över och under 28 år som är nya gränserna för juniorer i ERC.
Azores Airlines Rallye körs på ön São Miguel med tuffa och utslagsgivande grusvägar. Totalt finns där deltagare från 14 olika länder i Europa men tyvärr den här gången inte en enda från varken Sverige eller Norge. Men dom som tar sig hit får köra 16 sträckor på totalt 21 mil. Bland dessa finns regerande mästaren, polacken Kajetan Kajetanowicz som har #1 på sin M-Sport Fiesta och blir den som alla kommer att jaga. En som i fjor bitvis var snabbare var ryssen Alexey Lukyanuk men att bara vara snabb är inte allt utan man måste även hålla sig på vägen, vilket inte alltid varit lika lätt för Lukyanuk.
Tuffa utmanare till de här två kan bli tyske f.d Opel Adam-föraren Marijan Griebel som nu kör R5-Skoda och irländaren Josh Moffet, Fiesta R5. En som ofta har samma problem som Lukyanuk är litauern Nikolay Gryazin som ofta bryter. Landsamnen Ralfs Sirmacis brukar tvärtom komma i mål och kan bli en tuff uppstickare 2017.
R5-klassen domineras totalt av Skoda Fabia och Ford Fiesta där det faktiskt är en M-Sport producerad bil mer än från Skoda Motorsport. 12 Fiestor medan där ”bara” startar elva Fabier. Lite märkligt är det att fransmännen har märkbart svårt att få fart på försäljningen av sina R5:or, nu finns där bara två Peugeot 208 T16 och två Citroën DS3. Än tuffare verkar Hyundai ha att locka kudner med nya i20-R5, en enda sådan finns i startlistan och som körs av portugisiska stjärnan Manuel Castro.
För oss här uppe i kalla Norden blir det till att hålla tummarna för fjolårets ”Tom Kristensson-killer” finnen Jari Huttunen som i kraft av seger i ADAC Opel Rallye Cup i år lämnar sin Opel Adam Cup-bil och istället kör priset för detta en R2-Adam som anmäls av ADAC Opel Rallye Junior Team. Svåraste utmanaren för Huttunen misstänker jag finns inom familjen och då i form av britten Chris Ingram som i par med tuffa tjejen Tamara Molinaro är anmälda av Opel Rallye Junior Team.
*
Medan rallysprint varit stort norr om Smålandsgränsen har det i princip inte förekommit alls söder om samma gräns. Nu verkar det dock som att tävlingsformen är på väg även söderut och som en försiktig inledning på det som framöver kan bli en riktigt serie har Södra BF introducerat en ”Ungdomscup”. Denna får trots att den faktiskt körs i Småland premiär i Älmhult som gör ett genrep inför SilverKongen den 22 april genom att Annandag påsk eller den 17 april köra helt nya ”Silversprinten”. Nu tänker säkert en del att detta vore ett perfekt tillfälle för mig att ”Silversprinten” lufta ”Silver-Kadetten” för allra första gången? Nu blir det inte så kan jag redan idag meddela, då där ännu återstår en del småfix innan Silver-Kadetten kan stå på någon startlinje. Dessutom så hade det varit omöjligt då man valt att sälla sig till den allmänna uppfattningen i Smålands BF att sär behandla Appendix K-bilar så där finns ingen klass alls för den här typen av bilar. Istället väljer man att bjuda in den hemmasnickrade varianten ”Nya Veteran” där inte Appendix K går in så vitt jag vet.
Övriga klasser är så klart ”Ungdom” sedan buntar man ihop alla icke Grupp H 2WD till en klass, ”2WD”. De två sista klasserna är ”2WD Trimmat” och ”4WD” och detta är precis så enkelt som det ska vara i en rallysprint. Totalt vill tävlingsledare Hanna Lilja se max 60 bilar hos AP Däck i Älmhult 17 april. Nästa deltävling i Södras Ungdomscup blir SMK Hörbys också helt nya ”Hörby-Sprinten” den 6 maj.
*
I dag visade Guy Wilks upp hur hans ex. Johan Kristoffersson Polo RX Supercar kommer att se ut när Staffan Andersson, Glimåkra ska till att skruva på den framöver.
*
”Ahlin´s on fire”, med den rubriken och med en bild av Fredrik Åhlin/Torstein Eriksen i den nya R5-Skodan inleder brittiska ”Motors” i sitt senaste nummer, rapporten från premiären av BRC. Kan inte hjälpas, det är häftigt när man läser om svenska motorframgångar i utländsk media.
*
I helgen är det som bekant dags för årets första grustävling med Bilsport Rallycup och Anderslövsrallyt. Precis som tidigare blir det en speciell satsning på ungdomarna i BRC men inte längre i form av att det delas ut Kumho-rallydäck i i pris utan nu vill sponsorerna MoComp och Plombo Motor slå ett slag för det på den svenska marknaden nya men utomlands välkända rallydäcket MRF. Redan på lördag kommer de fyra första MRF-däcken att fördelas bland ungdomarna i MRF Trophy.