Hyundai utvecklar, Wilson tror på Citroën, byter Lada mot Volvo, inget ”TER” för Skandinavien och läget inför barmarksäsongen!
Hyundai Motorsport vill befinna sig i framkant och senaste beviset på detta är att man drar igång ett ”Driver Development Program”, alltså ett program för att utveckla rallyförare.
Först ut är föga förvånande en sydkorean, Chewon Lim med co-driver Martijn Wydaeghe. Lim har gedigen motorsport bakgrund men främst från racing, så rally var något helt nytt för 33-åringen när han vann en sydkoreansk tv-shov med mål att hitta morgondagens rallystjärna. Ungefär samma upplägg som TV 4:as ”Idol” och det kan man ju undra när den kanalen ska börja uppmuntra rally istället för tvivelaktig sång?
Blir jäktigt för de två då man planerat för 14 tävlingar under 2017 och där en anhalt blir WRC ADAC Rallye Deutschland med nya i20 R5. Hela nya FIA-serien Tour European Rally (TER) med sina sex deltävlingar ingår också i deras kalender. Premiär blir i tyska Saarland-Pfalz Rallye 3-4 mars.
*
Teamcheferna tippar att årets WRC blir det jämnaste på många, många år båda vad gäller Förar-VM och mästerskapet för fabrikanter. Till Autosport säger M-Sports Malcolm Wilson att så här nära har inte de fyra VM-deltagarna varit varandra sedan han drog i gång M-Sport. Toyotas Tommi Mäkinen håller med.
– Ett mycket bra tillstånd för mästerskapet, det är precis detta som behövs för att öka intresset ännu mer.
Även om det på pappret ser ut som att det är Ford (M-Sport) och Toyota som gjort hemläxan bäst så är det odiskutabelt så att Hyundai och Thierry Neuville som inlett året bäst. Hade det inte varit för två nu skjuter nog Neuville mig, men jag kallar åtminstone det i Rally Sweden för ”C-förar misstag” hade han lett VM-tabellen och Hyundai det för fabrikanter.
– Vi är skyldiga våra fans och sponsorer hämnd för detta och redan i Mexiko börjar vi om, menar teamchefen Michel Nandan och tillägger filosofiskt.
– Det är inte hur långt ner du faller som räknas utan hur högt upp du studsar tillbaka…
Att Citroën är den största besvikelsen är uppenbart och Stephane Lefevbre är enda föraren i teamet som lyckats vinna en specialsträcka. Malcolm Wilson menar att han trodde att Yves Mattons tuffa beslut att delvis ta time out under 2016 för att komma bäst förberedd till i år, att detta skulle innebära att Citroën i början av säsongen skulle vara överlägsen. Så har det nu inte blivit men Wilson menar bestämt dessutom, att än är det för tidigt att räkna ut fransmännen.
– Hör på mig, dom kommer tillbaka. Tro inte något annat!
Även om nu Wilson och övriga är lyriska över att ha fyra märken i WRC så minns jag i slutet av förra seklet och början på detta när Ford, Peugeot, Citroen, Mitsubishi och Subaru kämpade om VM-titeln. Inte bara dom fem ”stora” utan bakom fanns också SEAT, Skoda och Hyundai. Flydda tider förstås men med ett mer nyktert synsätt på VM (alltså köra med R5-bilar) kunde det kanske kunnat sett likadant ut 2017?
*
Från Lada till Volvo är onekligen en resa och till den har Nick Catsburg löst biljett när han byter från ryskt till svenskt för WTCC 2017. Kan nog utgå från att Nick för alltid har en plats i ryska hjärtan då det var i Moskva 2016 som han tog sitt livs första WTCC-seger inför entusiastisk hemmapublik. Att vinna i Ryssland med rysk bil kan inte bli mycket större därborta. Det blev en sjunde plats i tabellen till slut för holländaren och nu hoppas han på bättre placering hos Polestar Cyan Racing.
Som teamkompisar får Nick, Thed Björk och argentinaren Nestor Girolami.
Bekräftade line ups i WTCC 2017 så här långt:
Honda: Tiago Monteiro, Norbert Michelisz, Ryo Michigami
Volvo: Thed Bjork, Nick Catsburg, Nestor Girolami
Sebastien Loeb Racing Citroen: Tom Chilton, John Filippi
Munnich Motorsport Citroen: Rob Huff
Zengo Motorsport Honda: Aurelien Panis
*
Dalmasen Robin Friberg har inte haft någon lyckad öppning i Rally-SM och bröt tidigt i helgens Östersund Winter Rally. Problemen med Mitsubishin var dock inte värre än att han på söndagen kunde ställa upp i Ludvikas ”Skogsrundan”. Samma sträcka kördes två gånger och här gick det bättre för Robin och Stefan Gustavsson som vann. Alltid blixtrande snabb är Limas Andreas Levin och Ludvika var inget undantag. Den här gången med Theresa Levin vid sin sida i den vita Nissan Sunnyn. Tvåa, runt 20 sekunder efter slutade Andreas Israelsson/Angelica Eriksson.
*
Nästa helg skulle SMK Dala kört Tractive Winter Sprint men här var intresset så dåligt att man nu beslutat att ställa in.
*
Danske Volvo-åkaren Johannes Fraas är en av de som kämpat mest för att få till stånd en FIA-serie i vår del av världen. Länge såg det också ut som att han lyckats då det skulle bli en ”Skandinavisk del” av FIA Tour European Rally där både South Swedish Rally, East Sweden Rally och Rally Denmark skulle ingå. Tydligen har något hänt för nu är just den delen av TER skrinlagd och istället får skandinaverna köra i delen som har tyngdpunkt i ”Benelux-länderna”. Redan i första läget var det holländska Zuiderzeerally som skulle vara premiär och så blir det också, men i delen som riktar sig främst mot Holland, Belgien och Luxemburg. Med detta kommer också de svenska Grupp H-förarna runt ”Tysklands-problematiken” då ingen av dessa tävlingar ingår i FIA Benelux Rally Trophy.
Även West EuroRally Cup ingår i premiären och där förare från Belgien, Danmark, Tyskland, Holland, Norge och så klart Sverige får lov att köra.
*
Med nästan exakt en månad kvar till barmarkspremiären, Trelleborgs MK:s ”Anderslövsrallyt” känns det som att det är dags att känna premiärtävlingarna lite på pulsen. Anderslövsrallyt har i år start och mål på Sturup Raceway och bjuder på tre sträckor som alla körs två gånger. Tävlingen ingår precis som i fjor i Bilsport Rallycup vilket då med automatik innebär att man slipper problemet med ”smällebilar” eller 4WD nere på Söderslätt den 25 mars. Med över två veckor kvar av anmälningstiden är man snudd på maxgränsen vad gäller antalet startande. 88 har hittills anmält sig så än finns det plats men hur länge?
Helgen efter är det årspremiär för Sydsvenska Rallycupen/DM med ”Simrishamnsmixen” och Simrishamns MK. Här är inte sista dagen innan det kostar dubbel avgift förrän den 22 mars och även här är intresset stort med redan 80 anmälda. En sak sticker ut i Simrishamn och det är att intresset för Regularity verkar växa. Idag fins 17 anmälda till ”idealtidsklassen” och bland dessa Curt Jeppsson/Bo Bengtsson i en exklusiv röd/svart Cooper S. Faktiskt är det endast Grupp H som har fler anmälda, 19 bilar så här långt.
Mest spännande är annars faktiskt en av föråkarna Joachim Carlström/Jörgen Norrman, Gullabo som ska testa den nya SM-bilen R5 Mitsubishi Mirage.
*
I förra veckan hade jag lite synpunkter på hur lite som importörerna använder sina rallyframgångar i marknadsföringen. Lite och lite, egentligen används inte alla miljoner kronor som spenderas på motorsportavdelningarna alls genom annonser eller liknande. Annat var det förr, då var importörerna stolta över framgångar som erövrats både i rallyskogen och på racingbanorna. Opel var flitiga på både 60 och 70-talet att slå på stora trumman när Opel Team Sweden varit igång och oftast sopat banorna med konkurrenterna. Hittade den här annonsen minns inte riktigt var, där man använder Anders Kulläng som ansikte i en annons som handlar om service och reservdelar. Visst var det bättre förr…