FIA vill ta efter MotoGP för WRC, Hässleholms-Åberg tog andra raka SM-segern, Adielsson vann i Östersund, Scholander tog första SM-vinsten, Veiby på knock i Numedal och sex kungar till ”Verka”!

Även om man inte hört något utåt från FIA så verkar det ändå som att man är bekymrad över att det bara är fyra team i Märkes-VM när Volkswagen hoppade av. Något annat kan jag inte tolka det som när FIA:s ”rally director” Jarmo Mahonen avslöjar att han studerar hur motorcykel sidan strukturerat om sin tuffaste serie MotoGP.
Mahonen önskar att WRC skulle byggas på samma sätt med ett antal riktiga fabriksteam men kompletterade med satellitteam och ändå med full VM-status. Redan från 2018 hoppas Mahonen se fler team i WRC och frågan har nu hoppat upp överst på hans agenda vad gäller utveckling av VM-serien. Till Autosport säger Mahonen att MotoGP är ett bra exempel på hur man breddar VM utan att fabrikanterna tappar intresse. Att behålla detta i rally är livsviktig menar han men tillägger.
Tiden har nu kommit när det är dags att modernisera!BloggÖstberg
Nu är det enbart M-Sport som är i närheten av det som Mahonen vill se i framtiden. Här kan det så klart också bli en öppning fär VW-bossen Sven Smeets att bli av med sina dammsamlande Polo R WRC. Så här långt är det Mads Østberg och senare Martin Prokop som blir första med att tävla i privat regi med bilar från nya WRC-reglementet. Låt vara under diffus täckmantel med M-Sport i bakgrunden. Snart ska de dock få sällskap av italienaren Lorenzo Bertelli som väntar på att få sin nya Fiesta levererad.
För mig låter detta som ett mycket bra nytänk från FIA sedan är jag som vanligt lite undrande över varför man överhuvudtaget införde nytt reglemente i WRC? Hade man istället gjort som jag och många med mig tycker vore idealiskt, enbart kört med R5-bilar. Då tror jag att VM-serien utökats med minst två-tre helt nya fabrikanter, Peugeot och Skoda har redan bilar. Fiat och Opel har visat intresse tidigare och kanske fått ändan ur vagnen om det fanns en VM-titel att köra om. Lägg till detta den uppsjö av privatteam som finns runt om i världen och plötsligt hade kanske Märkes/Team-VM haft dussinet deltagare. För att inte tala om hur mycket mer spännande det blivit med tre gånger så många vinnarkandidater mot idag…

*

Anders Åberg och Björn Johnsson, Hässleholms MK  lyckades med måsättningen och tog sig i mål i Rally Sweden.

Säger stort grattis till Anders Åberg och Björn Johnsson som tog en ny och dessutom väldigt övertygande fullpoängare i Rally-SM när man körde Östersund Winter Rally. Kan inte ta gift på det men är ändå ganska säker på att detta är historiskt att en skåning vunnit två SM-tävlingar i rad och dessutom med snö som underlag.
Anders och Björn kopplade greppet direkt på de två inledande sträckorna under fredagens mörker och sedan spändes musklerna ytterligare under lördagens fem sträckor. I mål var deras Hässleholmsboende R2-Peugeot 49 sekunder före Hedemoras Johnny Andersson i en systerbil till vinnaren.BloggIda Trea var länge Mikael Jirvelius med rallyutskottets Ida Lidebjer-Granberg i högerstolen men en drivaxel packade ihop på näst sista sträckan och så var helgen förstörd.
Nu har Åberg ett jätteläge inför barmarksäsongen som ändå är favoritunderlag och jag blir inte alls förvånad om det blir en guldmedalj att hänga runt halsen när SM är över. Stort grattis säger Motorbloggen!

*
BloggAdielsson1Dramatiskt värre var det i ”huvudklassen” Trimmat 4WD där det bara skilde en tiondel inför sista sträckan. Då hade två av favoriterna PG Andersson och Mats Jonsson redan lastat och åkt hem. PG tappade tre växlar och Mats rasade motorn på WRC-Skodan.
Inför sista sträckan stod striden mellan SM-ledaren Michael Wikström WRC-Focus, Fiesta-åkaren Mattias Adielsson och så comebackande f.d SM-åkaren SM, Jörgen Jonasson med sin R5-Skoda. BloggAdielsson2På SS7 den avslutande power stage visade sig Adielsson från sin allra ”värsta” sida och åkte ifrån konkurenterna med bred marginal.
En dröm! Min första delseger i SM och så här i Östersund som är en så härlig tävling, jublade Mattias vid målet.
Segermarginalen blev till slut 14 sekunder före Jörgen Jonasson, som i sin tur var 0,7 före Michael Wikström.
Vi fegade lite på sista för att inte riskera att förlora SM-ledningen totalt, säger Wikström som tog maximala poäng i premiären och nu kryddade på med en tredjeplats.

*
BloggScholanderSkånsk seger i Otrimmat 2WD och småländsk i den fyrhjulsdrivna motsvarigheten genom Robert Scholander/Jonas Magnér. SM-ledaren och storfavoriten Jacob Jansson provade redan på fredagen att köra ”3WD” med Mitsubishin och med honom borta låg vägen fri för Robert.
Äntligen höll det hela vägen och vi lämnar Östersund med full pott och extra power stage poäng. Detta är min första SM-vinst så det känns verkligen extra skönt, konstaterar Robert belåtet.
Han var också lyrisk över jämtarnas SM-bidrag.
Tävlingen har visat upp sin bästa sida med kanon vägar och väder. Bästa helgen på länge.
Lika nöjd var säkert inte ”landsmannen” Robin Adolfsson som bröt på sista sträckan…

*
Hade nästa full koll på Trimmat 2WD i tipset, skulle bara kastat om min tvåa Pelle Willén och ”vinnaren” Kristian Johansson. Nu blev det istället Pelle som med Martin Holmdal vid sin sida var grymmast i Toyotan och vann för Kristians Suzuki med Fredrik Livh som sällskap. 40,2 sekunders marginal var betryggande och av dessa plockade Pelle nästan hälften på power stage. Att det också blir de här två som gör upp om SM-guldet är jag tvärsäker på.
Trea slutade Fagerstas Martin Lundquist med Golfen, över minuten bak Pelle och Martin.
Robin Sandberg och Mathias Bengtsson, Ryds MK körde stadigt upp sig genom fältet och slutade femma med nya Toyotan. Placeringen före Mattias Ledin med nya R3-Cittran.
Hässleholms Johan Green med Kevin Athley till höger i Toyotan var aldrig riktig med i matchen och tappade massor av tid från allra första början. Tog sig lite på slutet men att var nästan fyra och en halv minut efter Wille´n är definitivt inget som ”Kalle” är nöjd med. Placeringen blev tia i klassen och medaljdrömmen känns nu ganska avlägsen.
Södra Sunnerbos Mikael Andersson med Stefan Pettersson i den välbyggda Volvo 940:an körde in som 19:e bil och jag tror faktiskt att sympatiske Mikael inte alls är missnöjd. Ett äventyr som slutade lyckligt, så skit i placeringen ungefär så har jag alltid tänkt och det rådet passar jag vidare till smålänningen.

*
BloggRöjselKlockren vinnare plockade jag i Juniorernas Otrimmade klass med Ford Sveriges Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson. Rally Sweden-tempot fanns kvar i Fiestan och då hängde inte gotlänningen Sebastian Johansson med välkände kartläsaren Timmy Berntsson (åkte med Adam-åkaren Tom Kristensson förut) riktigt på. 41 sekunder skilde mellan de bägge Fiestorna och ner till både min och listans trea, Jari Liiten/Emil Eklund hade öbon 3,8 sekunder. Riktigt illa gick det för J-WRC satsande Dennis Rådström som gjorde en femvarvs rullning med Fiestan, game over!
Hjälpte inte att jag höll mina tummar för Jonna Eson Brådhe/Madelene Buskas det blev sista platsen i klassen men ändå med SM-poäng som belöning. Något som inte Erik Telehagen kunde glädja sig åt då han hamnade i ”Brutit-listan” med trasig bakaxel. Med andra ord, jag kan även i fortsättningen åka genom Växjö utan solglasögon och lösmustasch…

*
Det riktiga tokfiaskot för min del inkasserades i den trimmade avdelningen för juniorerna. Placerade SM-ledaren Pontus Åhman den här gången med brorsan Patrik till höger, nedanför pallen tipset. Fel, fel,och ännu mer fel för Almungebröderna utklassade motståndet och deras Opel Corsa var långt över minuten före tvåan Pontus Jakobsson/Martin Andersson efter de sju sträckorna. Därmed är J-SM ledningen cementerad för Pontus. Trea kom bästa Volvo i tävlingen körd av Emil Karlsson med hjälp av David Arhusiander.
Hårdsatsande Marcus Theorin/Henric Söderquist verkar inte komma riktig överens med nya Suzukin utan slutade femma nästan fyra minuter efter Åhmans Opel.
Robin Liljegren och Danny Holgersson, Karlskrona AK kom i mål som sjua och plockade med detta på sig ytterligare värdefulla SM-poäng. Nästa anhalt för SM-cirkusen blir på Robins riktiga hemmaplan Karlskrona och South Swedish Rally i slutet av maj.

*
BloggVeivbyStenhårt var det i Norska Mästerskapets ”Numedalsrally” på för oss exotiska vägar i fjällvärlden. Stenhårt in på mållinjen men till slut var det unge Even Management-föraren Ole Christian Veiby med Stig Rune Skjaermoen vid sin sida som konserverat formen från Rally Sweden där han till och med utmanade Pontus Tidemand. BloggBrynildseMen först på sista sträckan kunde Skoda-föraren passera Eyvind Brynildsen och Anders Fredriksson och det hade sin förklaring.
Tappade segern när vi fick agera snöplog med 5-6 centimeter nysnö och vi var första bil på vägen, konstaterade Brynildsen som ändå behåller NM-ledningen.
Trea slutade Anders Grøndal/Roger Eilerstsen, 26,8 sekunder efter Veiby. Fyra kom Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen.
Tuffare än det var i R2-klassen kan det knappast bli och där det bara skilde 3,5 sekunder mellan ettan Trond och Jakob Lyseng och trean rallycrossesset Andreas Bakkerud med Miriam Walfridsson i Fiestan. Mellan dessa två fanns Morten Storsveen/Erik Svartås. Paret var bara en lång inandning eller 0,2 sekunder efter Lysengarna.
*
Redan dagarna efter att Rally Sweden Historic avslutats fick jag de första indikationerna på att en av deltagarnas bilar varit belagd med körförbud på grund av att den inte blivit påställd till Trafikverket. Efter detta har ryktena surrat som bin kring ett saftglas och åtskilliga har påpekat det märkliga i att detta kunde passera. En av dessa är Tommy Sjödin som skriver: Kan man tävla med avställda bilar och få behålla pris mm? Ja tydligen enligt nuvarande Regelverk trots tidigare påpekanden till SBF. I Svenska Rallyt 2017 deltog en bil som var avställd. Hur är detta möjligt, och det är ingen ny företeelse. Skärpning. ”.
Bara att hålla med, hur är det möjligt…

*
Häromdagen efterlyste Jan Bonving en resultatlista från Karlskrona-Pokalen 1976 där han åkte som kartläsare åt Roger Johansson. Rallyprofilen Malte Sandberg kom till undsättning med vändande post och skickade listan till Jan. BloggkanonEn som också ville hjälpa var notproffset Arne ”Jemba” Johansson som skriver: Grattis till Kadetten, även om det inte är ”Den Rätta Typen”, som Jan-Erik Lundgren och jag åkte med -76.
För att få fram (bifogade) resultatlistan du efterlyste gav du mej ett incitament att kasta massor med gamla dokument. TACK för det. Det blev massor med ny plats för annat gammalt skräp.
Bifogar även bilder på priserna för klasseger och trea totalt, så att Jan får se vad han missade.”.
En sådan kanon kunde du haft i prishyllan Jan men du har kanske samma problem som jag? De få gånger jag kommit hem med pris från en tävling så är det samma kommentar från sambon.
Mer skit till hyllan!

*
BloggJeryHan sjöng om Cadillac och det är väl det som gör att jag utan att skämmas kan nämna fenomenet Jerry Williams i Motorbloggen. Igår kväll hade jag förmånen att se snart 75-årige ”Jerka”Slagthuset i Malmö. Finns bara ett betyg och det är sex ”kungar” av fem möjliga, helt enkelt makalöst bra. Sista halvtimmen stod publiken upp i något som nästan kan liknas vid extas och då snackar vi om en publik på 60 plus. Kan bara konstatera att dagens popsnören och snörinnor är sådana som Jerry käkar till frukost…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *