Finland oroas av FIA:s maxfart, Abbring kör Peugeot i ”BM”, Ralphs GT är nu en Lotus och varför hänger RWD med FWD?

Känns som att FIA och WRC Promotorn inte bara skjutit sig själv i båda fötterna utan nu börjar samma fötter även bli kalla och tänker då på införandet av de nya vassare bilarna. Det faktum att man fick stryka ”Knon” i Rally Sweden efter att det där körts alldeles för fort har sänt chockvågor genom hela systemet. Nu darrar även arrangören av Rally Finland och fruktar att ”alla sträckors moder Ouninpohja” inte klarar den nya ”rekommenderade” snittfarten på 130 km/t. Redan i fjor med dåtidens ”trötta” och enligt FIA icke tillräckligt spektakulära och snabba bilar var snittet på Ouninpohja 132,5 km/t. Den var dock inte värst utan allra snabbast kördes det på ”SS19 Pihlajakoski 2” där snittet låg på 134,6 km/t. Snitthastigheten för hela Neste Rally Finland stannade på 126,6 kilometer, alltså något långsammare än Rally Sweden.
Med detta i betänkande kommer Jarmo Mahonens direktiv att direkt stoppa sträckor som överskrider snittet på 130 km/t att bli förödande för finnarna. Man behöver inte ha doktorerat i varken hjärnkirurgi eller raketforskning för att förstå att med ytterligare hundra hästkrafter under WRC-huvarna kommer det att gå ruskigt mycket fortare i sommar än i fjor.
Nu är man på andra sidan Östersjön inte ensam om att darra, även Rally Polen bjuder bitvis på lika snabba sträckor som Värmland och Finland. Men just Finland kan få svårt att rodda ihop en bana som passar FIA då det 2016 var hela tio av de 24 sträckorna som överskred nya maxgränsen. Dessutom var fem precis under gränsen så i praktiken är det bara nio sträckor som med lite tur kan köras även 2017.

050213 Petter Solberg jublar efter segern i Svenska rallyt. Bild. Tommy Svensson
Redan 2004 passerade Petter Solberg dagens FIA-gräns och körde Ouninpohja med WRC-Subarun i 130,3 km/t vilket fick till följd att sträckan delades de närmaste åren. Något som upphävdes 2007 och sedan dess är det ”flat out” som gäller igen.
Visst är det märkligt att man i Paris inte förstod att snabbare bilar med automatik även betyder högre hastighet på sträckorna. Att sedan Mahonens råd med att leta nya smalare och krokigare sträckor är klockrent rätt är en annan sak. Med bara månader kvar innan start, Finland kör sista helgen i juli är tidsramen nu minst sagt snäv. Istället ser jag framför mig att Knon inte kommer att bl i ensam med rubriken ”Cancelled” i årets WRC-serie….

*
BloggAbbringRiktigt vad som händer hos Hyundai Motorsport när det kommer till testföraren och R5-piloten Kevin Abbring vet jag inte riktigt. Nu har holländarens namn plötsligt dykt upp i Belgiska Mästerskapet och Belux Peugeot Sport. Här är han anmäld att köra den sju tävlingar långa serien i deras Peugeot 208 T16 R5 och först ut, premiären Rally van Haspengouw.
Abbring har inte haft något riktigt flyt sedan han kom till Alzenau och ryktet vill göra gällande att Michele Nandan letar efter någon mer rutinerad och kvalificerad testförare än Abbring. Nu är det lite av comeback för Abbring då Hyundai plockade honom från just Peugeot Rally Academy. Som ersättare till honom om nu ryktet talar sant, nämns Andreas Mikkelsen men här är jag tveksam. Skulle WRC-trean nöja sig med att testa och sedan lämna över ratten när det blir skarpt läge? Till detta är jag ytterst skeptisk. Lika skeptisk till detta som rykten i franska media som vill placera norrmannen hos Matton redan mitt under säsongen för att försöka rädda ansiktet hos Citroën

*
Idag väntar sociala aktiviteter redan i eftermiddag och därför blir det av naturliga skäl en tidig Motorbloggen. Tänker därför inte ägna så mycket tid åt dagens rallytävlingar, Vännäs Plåt-Rally, Legends Boucles Bastogne, Belgien och Vaakuna-Rally i Finland.
I Vännäs är det Jörgen Jonasson med R5-Skodan som planenligt leder före Thomas Lathi. I 2WD visar Stefan Jonsson/Stefan Ahl inga som helst tecken på rattrost i Kit-Car Seaten utan leder komfortabelt.
I VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien chocköppnade generalen själv Roger Fransson och var tvåa totalt bland VOC:arna efter halva tävlingen men efter SS5 finns inte längre tid på Roger och Charlotte, tråkigt. Leder gör hemmavane Mats Ulander fem sekunder före Nils Östgård och Dennis Askling. Enda skåningarna, SMK Hörbys Henrik Levin och deras barns mamma Ida Isaksson håller fjärde platsen och har bara 15 sekudner upp till ledning med två sträckor kvar.

*
BloggNeuvilleI Belgien är det Thierry Neuville som leder med sin Porsche och detta före landsmännen Bernhard Munster och Patrick Snijers. Munster i Porsche medan Snijers kör Escort. 13:e totalt är inte så illa pinkat av Citroën-bossen Yves Matton med Loebs kartläsare Daniel Elena i en Porsche. Detta efter fyra sträckor.

*
BloggKalleI Finland inledde Kalle Rovanperä med två raka sträcksegrar i går men i dag har Teemu Asunmaaa gått förbi och efter fyra sträckor leder med tre sekunder. 14 sekunder efter ligger Juha Salo med ”Gulf-Peggan”.
Jonna Eson Brådhe kämpar och ledde ett tag sin klass men har nu, med tre sekunders marginal trillat ner till andra platsen bakom Jonas Pipiras.

*
BloggGT2När jag började tävla i rally var Tomelilla MK:s PG Persson tämligen ensam om att köra med en Ford Cortina GT. Inte bara ensam utan han var också en ständig klassvinnare med GT:n. När PG bytte till Fiat 124 Coupé hamnade Forden hos Ralph Stenbeck som fortsatte på den inslagna vägen. Nu har Ralph hittat sin gamla bil och dessutom ombyggd till Lotus Cortina och som utbjuds till försäljning hos Silverstone Auctions. BloggGT1Noggrant redovisas bilens historia och där dansken Mogens Christensen är den som svarat för Lotuskonverteringen. Efter detta har bilen plockats ner totalt och byggts upp med massor av nay delar, som där står i annonsen ”No expense appears to have been spared in the build and preparation of this fabulous sixties racer”. Säljaren påpekar också att priserna på Lotus Cortina fortsätter att stiga och att renoveringen kostat runt £90,000. Ändå nöjer denne sig med hälften av summan vid försäljning.

*
Blogg940Har fått en frågan från värmländske ”rallynörden” Ulf Eriksson som kanske någon mer tekniskt kunnig läsare kan hjälpa honom att få svar på. ”Nu har jag en rent teknisk fråga. Jag körde bara bakhjulsdrivna bilar när jag körde rally på -70-80-talet. Oavsett underlag, undantaget asfalt, grus eller snö/is  så går ju de bakhjulsdrivnas drivhjul  i det lösa i ytterkurvan. En framhjulsdriven bil har ju drivhjulen i spåren som har det bästa fästet. Med tanke på det borde ju de framhjulsdrivna bilarna ha en mycket större fördel. Men så är det tydligen inte.
De bakhjulsdrivna har ju haft och har lika mycket framgång. Kanske inte i de mest extrema förhållanden då det är mycket snö och liknande. Då har de framhjulsdrivna kanske haft en fördel. Men ändå när man ser de bakhjulsdrivna kana ut i kurvorna med drivhjulen i det lösa så  tycker man att dom skulle tappa mycket tid. Ändå verkar det vara ganska jämt ändå.
Vad beror detta på? Vore kul att höra en bra teknisk förklaring på detta.”
Någon som kan förklara?

*
Avslutar med en trist historia som absolut inte har något med motor att göra. Träffade en pensionär i dag som berättade om den fantastiska höjningen av sin pension. När beskedet kom visade detta på en höjning med fem kronor på ett belopp på strax över niotusen kronor netto. Fem kronor är ändå fem kronor menade pensionären, som ändå var glad över att slippa en sänkning.
I går kom då nästa brev men den här gången från kommunen. Dom förklarade då att bostadsbidraget justerats med tanke på ”pensionshöjningen” och att bidraget därför minskas  med tre kronor. Summa summarum, två kronor mer i månaden för pensionären var vad myndigheten tyckte denne var värd. Är detta Sverige 2017?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *