FIA: farten måste ner, Renault i World RX, Kalle kör ”post”, Dahlgren till Seat och Flash pausar, igen…

Sebastien Ogier har svårt att hönga med i toppen av Rally Sweden

Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna när man håller på med motorsport. Som i går när FIA ”kräver” höga snövallar i Rally Sweden på grund av säkerhetsskäl eftersom det går lika fort i Värmland som i sommartävlingarna Finland och Polen. Här gick jag bort mig måste jag erkänna och inte blev det bättre i dag när samma FIA och dess rallyboss Jarmo Mahonen säger sig inte lägga några fingrar emellan om det framöver går för fort i rallyskogen. Först vill jag tillägga att jag håller med Mahonen fullständigt, men varför i hela fridens namn sjösatte då FIA ett nytt reglemente för att få upp hastigheten i WRC?
Det är Knon som spökar och där Ott Tänak sprängde allt vad Michele Mouton menade var säkerhet och rally. Så klart inte svårt att räkna ut, att med nya och snabbare bilar behövs det absolut inte rakare sträckor, i min värld borde det vara precis tvärtom.
Den här typen av sträckor lär oss en sak, säger Mahonen angående SS9/12 i helgen.
Vi måste vara mer på när arrangören planerar att köra nya sträckor, vi måste kolla dom först!
Här kan jag inflika att exakt detta har jag påtalat massor av gången även på ”DM-nivå” där det också går åt h-e för fort bitvis. Min tanke är att arrangören med hjälp av en eller två rutinerad förare/ co-driver och domarna åker banan innan tillstånden till Länsstyrelsen skickas in. Bedömer ”gruppen” att detta är för snabbt så har man då hygglig tid att hitta ny och långsammare väg. Kul att även FIA och jag tänker lika, det är inte så ofta det händer.
Nu menar Mahonen att man måste plocka gram en ”ritning” för hur specialsträckor bör se ut för att undvika snittfarter långt över 130 km/t. Han hoppas också att övriga WRC-arrangörer tar lärdom av Knon och ser till att farten sänks. BllggChickanMahonen säger också att han inte vill se snittfarts sänkningar med hjälp av konstgjorda chickaner och halmbalar. Det är nu jag blir tårögd, känner att jag och finnen egentligen är ”soulmates” innerst inne när han nu sätter ner foten och presenterar lösningen på problemet som är samma i WRC som i DM.
– Svaret är enkelt, använd mindre vägar och det blir långsammare, det är detta vi måste göra!
En förare som vill vara anonym menade att Knon inte alls var speciellt farlig.
Bara rak, inte farlig utan enbart tråkig, var dennes analys.
Nu bekräftar Jarmo Mahonen att FIA i framtiden kommer att ta en helt annan och mer aktiv roll i banläggningen. En fråga återstår dock varför gjorde man om WRC-bilarna där allt handlar om att det skulle gå fortare i Rally-VM? Förstår inte detta med att VM måste vara på en helt anna nivå än när det annars körs rally? Ungefär som att när det är dags för Fotbolls-VM ska det spelas med tre bollar samtidigt eftersom spelarna är så skickliga…

*
BloggRenaultLite mer VM men World RX och där har Renault aldrig varit något stort märke men kanske det kan ändras. Anrika Prodrive har byggt en Mégane RS World RX Supercar. En bil som man hoppas få ut på banan 2018- Som förare tänker man sätta fristilsåkaren med VM-guld Guerlain Chicherit som redan provat på rallycross både 2015 och -16. Teamet som skidåkaren ska köra för är GCK och vid VM-tävlingen i Loheac i september kan man få en smygtitt på nya ”Ekström-killern”.

*
BloggKalleI helgen körs andra deltävlingen i Finska mästerskapet Vaakuna Ralli och där självklart underbarnet Kalle Rovanperä kör med TGS-teamets Skoda Fabia R5. Vid sin sida har Kalle rutinerade Risto Pietiläinen men när det kom till notskrivning blev det problem då Kalle enbart har dispens för själva tävlingskörandet. Pappa Harri kom på lösningen och fixade fram en högerstyrd postbil som blev ”recce-car”. Pappa vid ratten, Kalle på rätt plats vänster fram medan kartläsaren satt i baksätet och skrev noter.
I morgon väntar så nio sträckor på totalt 13 mil på Kalle som nu verkligen är inne i smeten då Timo Jouhki tagit in honom i sin talangskola, en bra början där till exempel även Jari-Matti Latvala varit hos Timo. Kalle blir inte ensam, över 140 bilar är anmälda och hela elitgänget finns på plats med namn som Jarkko Nikara och Juha Salo. Snabbe men opålitlige Nikolay Gryazin kör också och så även en hyperintressant förbil. Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo racing har ännu inte fått ihop Yaris WRC  tre så fram till dess får Esapekka Lappi hålla sig i form med lite tamare maskiner. I Vaakuna rally är det en Subaru som ska köras av Lappi.
Svenskt blir det i R2-klassen där ”filmstjärnan” Jonna Eson Brådhe och Madelene Buskas Peugeot 208 R2 gör ett försök att åka ifrån finnarna.

*
I Östersund Winter Rally nästa helg blir det med hjälp av nya samarbetspartnern mediakoncernen ”MittMedia” livesändningar från årets SM-tävling. Tyvärr blir det svårt för oss i den södra delen av landet att följa alla action då det bara blir på 17 av MittMedias titlar där det dessutom kommer att ligga bakom Plus. Det innebär att sändningen går att se av MittMedias alla prenumeranter, både de som har tidningen och de som bara har digitala konton.
Ett Pluskonto, för att få tillgång till det digitala innehållet på samtliga MittMedias sajter, kostar en krona första månaden och därefter 99 kronor i månaden.
Att satsa på livesänd sport är ett strategiskt beslut, då vi ser att våra användare uppskattar det. Just motorsport är någonting som vi ser stor potential i och jag tror att vi och Svensk Bilsport nu har sått ett frö till ett större samarbete, säger Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på MittMedia.

*
Inte bara i Finland det körs mästerskaps rally i helgen även i Norge är det dags för deltävling tre, Numedalsrally. Lite unikt då tävlingen avgörs delvis i fjällvärlden och med garanterat vinterväder. BlogFredriksson
Eyvind Brynildsen med svenske kartläsaren Anders Fredriksson (bilden) hade det motigt i Rally Sweden och lär vara sugen på seger med R5-Fiestan och förstärka ”NM-ledelsen”. Samma sak för Anders Grøndal/Roger Eilersten som inte alls fått till det och som även bröt tidigt i Värmland. Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen jagar också seger i likhet med sina två R5-Fiesta kollegor. Frågan är dock om det inte blir en Skoda överst då Ole Christian Veiby och Stig Rune Skjærmoen var i storslag i Rally Sweden och gick in som trea i WRC2 efter Teemu Sunninen och Pontus Tidemand.
Svenskt i högerstolen är det även hos Oscar Solberg där Patrik Barth sköter notläsandet i Subarun och samma sak hos World RX-trean, Andreas Bakkerud. I hans R2-Fiesta är det Miriam Walfridsson som håller ordning på papperna.

*
BloggRobertDet var inte länge dammet samlade sig i Robert Dahlgrens hjälm, idag kom besked från PWR Racing – SEAT Dealer Team att dahlgren kör Seat i årets STCC.
Att kunna knyta till oss en förare av Roberts kaliber är av oerhörd vikt för teamets prestation de kommande åren. Förutom de kvaliteter han besitter som racingförare är Robert precis den lagspelare som behövs i vårt pussel. Jag talar för hela teamet när jag säger att vi verkligen ser fram emot att jobba med honom framöver, säger Daniel Haglöf hos PWR.
Bara någon vecka sedan Dahlgren avslöjade att han lämnade Polestar Cyan Racing för att satsa på en civil karriär men suget verkade bli för stort.
Större delen av min karriär har kretsat kring Volvo. Att jag nu gör bytet till just SEAT grundar sig i en stark drivkraft att vinna, förklarar han.
– PWR Racing är i mina ögon det starkaste teamet i STCC redan nu, men tillsammans ska vi utvecklas till en vinnarmaskin ingen rår på. Jag ser verkligen fram emot de kommande åren!

*
BloggFalshEn hjälm som dock kommer att samla damm på hyllan är STCC-ikonen Janne ”Flash” Nilssons (bilden från Falkenberg 2001 där han grattar Kristianstads Jens Edman till dubbelsegern). Trots bara två titlar är det nog ingen tvekan hos gemene man vem man förknippar STTC med, frispråkige Flash. Nu är detta andra gången han lämnar serien, förra gången var 2012. I fjor var det Nissan för Flash Engineering och med Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson som förare, en kombination gav en tredje plats.
Ett avtal för 2017 med nya TCR-bilar sprack för värmlänningen när man inte fick ihop finansieringen. Flash krävde ett 5-års avtal vilket inte motparten ställde upp på men än är inte sista ordet sagt, kanske kan det lösas till 2018. Fram till dess lär han inte vara arbetslös då Flash även har ett fastighetsbolag vid sidan av bilföretaget Flash Auto.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *