En stor eloge till alla i Rally Sweden, farten måste bara ner, PG kör Rally-SM, Peugeot till ERC, Topi hos EKS och Blombergs hemlighet…

Väl hemma har nu intrycken från det snabbaste Rally Sweden någonsin börjat lägga sig och har inte för avsikt att älta årets upplaga så mycket mer. Men jag måsten ändå ge en eloge till ”The Top Dog” Glenn Olsson och hela hans stab med alla tusentals funktionärer. Tänker speciellt på den tappra grupp som står kilometervis från all action och tar inträde, alternativt strosar runt på de olika publikparkeringarna Borta från allt vad rallybilar heter sköter man för rallyt ändå jätteviktiga uppgifter och utan dom hade hela maskineriet havererat.
Precis som i fjor hade man jättetur med vädret och redan i veckan framöver förväntas plusgrader över Värmland vilket absolut inte är något som vägarna ur rallysynpunkt mår bra av. BloggTänak1Har varit en bitvis hätsk debatt på sociala medier över beslutet att ställa in Knoen 2 som FIA:s säkerhetsansvariga Michele Mouton ansåg utgöra en fara för både tävlande och publik. Ställer mig till hundra procent bakom beslutet som sedan togs av tävlingsledningen, ”Cancelled” punkt slut. Kvittar hur många synpunkter på motsatsen som framförs om att sträckan skulle körts även andra gången. När det går så vansinnigt fort som det gjorde där, Ott Tänak körde fortast och hade en snittfart på 137,8 km/t har all rim och reson lagts åt sidan. Bara fundera på vad som händer när det går på varvstopp i flera kilometer, när samtidigt en värmländsk älg får för sig att passerar vägen? Eller om en kulbult släpper då spelar det nog ingen roll om man heter Sebastien Ogier eller Tommy Svensson, det går åt helvete ändå…
Nu har alltid Rally Sweden varit ett snabbt rally med bitvis väl raka vägar men när dessa nu ska bemästras med ännu snabbare bilar måste man tänka både en och två gånger när man väljer ut sträckorna. BloggLatvalaFör så enkelt är det ju, Knoen skulle aldrig ens varit med på kartan. Att det ändå går undan i skogen förstår man av att vinnaren Jari-Matti Latvala hade 115,4 km/t från starten på Färjestad till mållinjen i Torsby.
FIA:s rekommenderade maxhastighet är satt till 130 km/t på så ur den synpunkten var Knoen definitivt rökt och även några andra sträckor måste vara farligt nära gränsen då hela rallyt har ett snitt som är bara 15 km/t från ”Cancelled” märket.

*
Har fått många mail och FB-kommentarer i ämnet men tyvärr har jag ingen möjlighet att kommentera alla eller publicera dom i bloggen. Istället väljer jag att hänvisa till texten här ovan och i min värld måste i stort sett alla arrangörer nästan från de som kör RS-DM i Skåne till WRC att att få ner hastigheterna. Finns alltför många exempel när det enbart varit Guds försyn som gjort att det inte hade blivit svarta rubriker i media. För mig måste alla sträva efter att få ner farten och detta innan ”någon annan” ser till att det blir så…

*
Då kom PG Anderssons anmälan till Östersund Winter Rally som han ska köra med Emil Axelsson i högerstolen på sin av Micael Jakobsson lånade Mitsubishi EVO Vll. PG är en av 87 anmälda vilket gläder Stefan Magnusson i MAS.
Det känns väldigt roligt att intresset för Rally-SM har ökat så stort.
PG förklarade för mig i målet på Vargåsen att han inte skulle köra med en av Trimmat 4WD:s vassaste bilar och sa.
Men vi får se hur långt vi räcker till…
Bilen har jag inte kört en meter och tror inte det är något vapen i kampen om totalsegern. Men självklart ska vi försöka slå så många vi kan!BloggWikström
En av de främsta utmanarna blir Mats Jonsson i PG:s ”Vinnar-Skoda” men även SM-ledaren 2017 Michael Wikström, Boden med en WRC-Focus kan bli tuff. Eller guldsatsande Mattias Adielsson som lovat att köra hela SM-serien med en R5-Fiesta. Egentligen kan listan med segerkandidater göras hur lång som helst.

*
Snabbkollade anmälningslistan till den 24-25 februari och hittade som vanligt få skåningar. Rally Sweden-tvåan och SM-ledaren i Otrimmat 2WD, Anders Åberg och så klubbkompisen i Hässleholms MK, Johan Green. BloggÅberg
Åberg och kartläsare Björn Johnsson var i morse högvilt för P4 Radio Kristianstad när vilt skäggprydde östgötska radioreportern Johan Pettersson dök upp för intervju. Att man sedan lyckades trycka in Pettersson i den lilla Peugoeten måste ha varit en bedrift. Ska inte gå in på några detaljer, men Johnsson och Pettersson har inte direkt samma kroppsmått…

*
Precis vad ERC behöver när Peugeot bekräftar att ”Peugeot Rally Academy” kommer att köra hela serien i år, därmed är inte Opel Motorsport ensam fabrikant att satsa på EM. För fransmännen blir det 21-årige Pepe Lopez och spanjoren José Suarez, 26 år som båda ska köra Peugeot 208 T16.
ERC är den perfekta plattformen för unga förare som siktar uppåt i karriären och då till WRC, menar promotorn Jean-Baptiste Ley.BloggBreen
Före sig har Peugeot och ERC ett bra cw att se tillbaka på, Stephane Lefebvre, Craig Breen (bilden) och Kevin Abbring har alla kört i ”Lejon-bilen”.
Att Peugeots bidrag i R5-klassen har haft svårt att lyfta är ingen hemlighet och nu hoppas man ha löst alla problem och vill visa upp en både konkurrenskraftig och driftsäker bil för privatåkare. Första chansen att visa detta blir på Azorerna 30 mars-1 april då ERC inleds.

*
BloggEkströmVar lite konstiga signaler när EKS och Mattias Ekström skulle visa upp förare nummer två i världsmästarteamet. Bara någon timma innan det skulle bli offentlig blåstes allt av utan någon närmare förklaring. Nu är dock allt klart och det blir samma line up som 2016 och med Toomas ‘Topi’ Heikkinen som kompis till Mattias.
Härligt att Mattias har fortsatt förtroende för mig och jag är verkligen stolt över att bli en del av hans fantastiska team, förklarar Topi.
Aldrig bra att ändra på ett vinnande lag och jag är glad över att mitt projekt att försvara VM-titeln blir ihop med Topi, menar Mattias.

*
BloggBlombergKänns fortfarande som man lever i någon sorts bubbla efter Rally Sweden och hela tiden dyker det upp grejor som jag kanske borde skriva om. Till exempel dök det precis upp att jag träffade Trollhättans Robert Blomberg och Lars Andersson precis före man skulle attackera sista sträckan i Torsby. Då berättade man att en sten första dagen förstörde både rallyt och framvagnen på deras R5-Fiesta. Nu var dock humöret på topp och innan vi skildes avslöjade Blomberg nästan en spännande nyhet men ångrade sig.
Vänta någon vecka till så hör jag av mig men det blir lite större än tidigare…
Jag blev inte svaret skyldig.
F-n vad kul, ska ni köra TV-Svängen?
Det var då Blomberg drog iväg kartläsare Lars med något om, ”nu måste vi käka lite”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *