Meeke tar på sig ”rullet”, Rally Sweden hör hemma i Värmland, Emil B. siktar på pallen, hemmafavoriter i RS-Historic och ”here we come”!
Som så många visste och även jag misstänkte, var det inte ”the race car” Kris Meeke testade gränserna med i söndags utan en testbil. Dessutom enligt ögonvittnen, var inte skadorna större än att Citroën-mekanikerna lätt fått ordningen på bilen till torsdagens start i Rally Sweden. Skadorna var inte större än att man även kunnat fullfölja testerna om man inte varit så nära avslutningen.
Meeke tar fullt ansvar för rullningen som skedde i det allra sista planerade åket utanför Torsby.
– It was my mistake, erkänner Meeke i Autosport.
– Bromsade för en kurva och då drogs bilen ner i diket på insidan och rullade över på taket, en mycket långsam krasch…
Fram till dess hade testerna gått bra berättar Meeke och man gjorde framsteg med inställningarna på C3 WRC. Testade gjorde även Craig Breen som dagen före också lyckades modifiera sin bil där bak. Ett ljus i ”Vinkel-mörkret” är att Kris Meeke kan gynnas av att få starta långt bak bland WRC-föraran efter kraschen i Monte Carlo. En position som kan vara perfekt om det blir lite snö på fredagen vilket i gengäld missgynnar Sebastien Ogier som går ut först.
*
Utgår från att alla som gillar Rally Sweden och framförallt alla som vill ha det kvar i Värmland nu kan andas ut då vintern dragit in över Torsby med omnejd. Visst är det inte mycket snö att vänta men det är vitt på marken, is på vägarna och bra med minusgrader (dagens bild från Röjden ser bra ut). Stor skillnad mot 2016 då rallyt var ytterst nära att få ställas in och i dagens VF konstaterar VD Glenn Olsson att detta inte får hända igen, då är WRC-äventyret slut för Sveriges del.
I avtalet med promotorn som sträcker sig fram till 2019 är det inskrivet att det är vinterrally som gäller för Värmland. Glenn avslöjar i intervjun, att utan vinter rivs avtalet upp och han menar också att det inte går att försvara ytterligare ett ”krisår”.
Ett steg att säkra att det verkligen bjuds på vinterrally var att flytta längre norrut, något som också fungerat vädermässigt. Värre har det varit att lösa boende i trakterna kring Torsby men även detta verkar nu ha löst sig.
Själv har jag alltid hävdat och gör så även i dag att antingen körs rallyt i Värmland eller så körs det inte alls under blågul fana. I VF-artikeln håller Glenn med mig. Att hitta en organisation plus en ”rally-infrastruktur” liknande dagens på annan plats menar han inte ”är lätt”.
Han dömer även ut Östersund som tänkbar startplats och menar att rallyt måste ännu längre norrut för att år efter år kunna garantera vinter. Men ett WRC-rally i det inre av Norrland hade knappast lockat samma publikskara som idag och då faller ekonomin som en sten. Så än en gång konstaterar jag, det är Värmland eller inget som gäller för Rally Sweden, allt annat är ren utopi…
*
Pontus Tidemand må vara svensk huvudfavorit men tror även att många i publiken även håller tummarna för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg. I Monte Carlo svarade svenskarna för en nästintill heroisk insats och körde sin som sexa i WRC2 efter massor av trubbel, bland annat rasade växellådan ihop direkt. Nu hoppas man på bättre tur i belgiska J-Motorsports Citroën DS3 R5. I går testade man bilen utanför Torsby och var efteråt nöjda.
– Testet kändes oerhört bra, säger Emil och fortsätter.
– Jag har aldrig haft en så bra känsla efter ett test förut. Öhlins var på plats och hjälpte oss att ställa in fjädringen tillsammans med vår ingenjör. De har verkligen gjort ett jättejobb ihop.
Årets start blir den tredje för Emil som körde Citroën ifjor medan premiären 2015 kördes med Opel Adam R2.
Han och Jocke lägger stor vikt vid reken som började idag och att noterna blir bara så bra som det är möjligt.
– Vi vill få till riktigt bra noter, viktigt om vi ska vara med från början.
Målsättningen är lite annorlunda än inför premiären i de franska Alperna menar Emil.
– Om man jämför med Monte-Carlo har vi en annorlunda målsättning här i Sverige. Med den känslan vi har i bilen så har har vi höga målsättningar inför rallyt. En pallplats kan vara realistiskt, och absolut vår målsättning!
Något han hopas fixa med hjälp av publikens stöd längs sträckorna.
– Det känns bra. Väldigt många pushar på och hejar på oss. Sen kommer många hemifrån att vara på plats i helgen.
*
Har inte skrivit så mycket om den historiska delen, Rally Sweden Historic som kör sju av WRC-rallyts sträckor med början på fredag och målgång lördag . 56 anmälda och där favoritskapets tyngsta bördor bärs av de sex förare som anmält sig i de nyaste klasserna och där kör 4WD-bilar. Svenska Rallyt-vinnaren 1992 och -93 Mats Jonsson är nog den som har mest tryck på sig i sin gamla fabriksbil, en Mazda 323 Turbo från 1990. Ett märke han delar med hemmaföraren Kenneth Tomasson. Resten kör Audi och då med finske f.d storföraren Antero Laine i spetsen. Han jagas av svenske trion Tom Axelsson, Anders Söderberg och Janne Pettersson.
Frågan är dock om inte Värmländske publikfavoriten Arne Rådström i sin ”IFK-Kristianstad orange” Volvo 240 blir för svår för ”fyrkrafsarna”? Rådström har ett cw som borde ge resten av gänget stora skälvan och personligen tror jag att Östmarks-föraren med Luleås Thomas Nilsson i högerstolen står som vinnare på lördag.
– Målsättningen är att vinna rallyt. Vi har varit både tvåa och trea tidigare, så nu är det dags
att ta det sista klivet i kanske det svåraste rallyt någonsin, men vi ska försöka, menar
Arne.
En troligen riktigt snabb Ford-åkare kan dock utmana, Red Bull Global Rallycross-stjärnan Patrik Sandell. Han kommer med en helt nybyggd Escort MK ll och med Björn Lindberg i högerstolen.
Från våra lite sydligare nejder är det tunt med namn, faktiskt bara två anmälda. Vimmerby-familjen Kjell och Peter Fransson plockar fram sin vassa (men gula…) Volkswagen 1303S från 1975 medan Ola Bengtsson/Emil Svensson från Olofström förlitar sig på svensk ”power” med den röda Saab V4:an.
Andra namn att lägga på minnet är Europamästaren Mats Myrsell, Porsche, ett annat med förflutet både som polis och fortåkare är Ruben Börjesson, Triumph TR7. När det kommer till publikens favoritbil Opel (?) är det härligt att med Lars-Ove ”Biffen” Olssons i Ascona 400 men ännu härligare att se Tibros Stefan Helin tillbaka i Asconan efter den ruskiga kraschen i Ungern hösten 2016.
*
Enda frågetecknet vad gäller sträckorna och vinter har väl varit torsdagens inledande på HiQ Arena (Färjestads Travet). Några större mängder snö finns där inte men i gengäld tjockt med is som kommit till genom att spola med massor av vatten. Detta kommer att fortsätta med fram till torsdag eftermiddag och men tanke på alla minusgrader så lär även SS1 kunna genomföras exakt som planerat.
*
Tyvärr blev det ingen svensk i Opel Motorsports fortsatta Junior-EM satsning då Tom Kristensson och Pontus Åhman ”bara” blev tvåa respektive trea i ADAC Opel Rallye Cup i fjor. Istället gick en plats i teamets Opel Adam R2 till vinnaren Jari Huttunen (bilden). I år blir det han och britten Chris Ingram som får huvudansvaret att försvara Opels EM-guld. Tredje bilen körs av tämligen orutinerade 19-åriga italienskan Tamara Molinaro som vid sin sida får betydligt mer rutinerade kartläsaren Ilka Minor som bland annat läst noter åt Henning Solberg.
*
Fortsatt tungt för Volkswagen att få nya Polo R WRC homologerad sedan både Hyundai och Citroën inte visat sig vara samarbetsvilliga och gå med på en dispens. Detta framgår av en artikel i Rally Magazine. Det man främst vänder sig emot är att ett eventuellt privatteam bara skulle kört utvalda tävlingar och därmed då plocka poäng från förare som kör hela serien. Dessutom kan man ana lite ”svinhugg går igen” då Volkswagen var de som ivrigast propagerade för att inte Citroën skulle få köra alls 2016. Då menade de övriga att beskedet att man skulle göra comeback 2017 vägde så tungt att man lät VW vara med i utvalda tävlingar. Skillnaden nu är att VW-bossen Sven Smeets inte på något vis låtis oss ens ana någon comeback. Ser med andra or tungt ut för Andreas Mikkelsen som är den som ryktena placerat i Polon…
*
Därmed är sista Motorbloggen från Skåne avslutad, i morgon skrivs den ”on location” om jag kan slita mig från Värmlands Folkblads mastiga ”Rally-Extra”. Fantastiskt att Johan Hedlund och Håkan Strandman med hjälp från övriga år efter år lyckas prestera en sådan ambitiös bilaga. Vintermössan av och Värmland ”here we come”….