Mads WRC-Fiesta har anlänt, STAR-Elias vann i SM premiären, skånsk SM-vinst genom Åberg och Madsen/Jensen ”Årets rallykjører”!

BloggmadsDå kan Mads Østberg och Ola Fløene andas ut efter att parets nya Ford Fiesta WRC anlänt till Norge och därmed kan man nu helt fokusera på att göra en så bra tävling som möjligt. Att hoppas på att upprepa tredjeplatsen från 2016 känns kanske lite för optimistiskt, måste betänka att Mads och Ola får minimalt med körtid i nya bilen. Därför var det inte så konstigt att man redan i dag plockade ut ”The Beast” och började testa. Med lite flyt ( och kanske lite oflyt för andra…) så är en plats på topp-fem fullt möjlig.

*
Så är årets första deltävling i Rally-SM avgjord uppe i Söderhamn och inte mycket till värdemätare om ni frågar mig inför resten av året då man bara körde en sträcka på sju kilometer och detta två gånger. Dessutom om jag har förstått det rätt, så var inte underlaget det allra bästa vilket orsakade massor av punkteringar. Nu ska jag inte skylla ifrån mig över att mitt SM-tips i stort sett gick åt h-e men ändå känns det som att det var mycket tillfälligheter som avgjorde premiären. Detta ska inte missförstås och det står ingenstans i historieböckerna om ”varför”, utan det är som alltid resultaten som räknas och absolut inga ”om bara”…

*
BlogglundbergMånga skrällar och för mig högst oväntade namn som stack upp i Söderhamn och först vill jag lyfta fram STAR-stipendiaten Elias Lundberg med Jim Hjerpe i högerstolen i den nya R2-Peugeot. Att den unge Salaföraren i sitt livs första tävling med en framhjulsdriven bil dessutom går och vinner var för mig att begära för mycket. Nu struntade Elias i detta utan tog full pott i Junior-SM;s klass för Otrimmat. Nu var det tajt och rutinerade SM-åkande smålänningen Erik Telehagen var så nära, så nära bara 0,2 sekunder skilde mellan de bägge R2-Peggarna. Min vinnare, fabriksförare Daniel Röjsel var absolut inte avhängd med sin Fiesta, 0,8 sekunder skilde upp till STAR-stjärnan.

*
BloggÅbergSedan som skräll två måste jag plocka fram min ”landsman” Anders Åberg, Hässleholm med Christoffer Svensson som kartläsare i klassen Otrimmat 2WD. Anders är faktiskt bara B-förare och har minst sagt begränsat med rallytävlingar i ryggen och ännu färre på snö eller vad det nu liknades vid i Söderhamn, där är det är näst intill obefintligt. Lägg till detta att detta var första tävlingen ( Bergslagsrallyt som föråkare) med den finska vinnarbilen från deras mästerskap 2016, då blir prestationen ännu större. För Anders ett perfekt genrep inför det stora äventyret Rally Sweden där han dock sätter svågern Björn Johnsson att sköta notläsandet.
Tvåa slutade min etta Mikael Jirvelius, tre sekunder skilde.

*
Nästa knall svarade Golfåkaren Martin Lundquist, Fagersta för då han tvålade till samtliga i dagens största och tuffaste klass, Trimmat 2WD. Lundquist hade definitivt passerat under min radar och så även MK Rans Toyota-åkare Jonas Johansson som var lite över fem sekunder långsammare. Trea alltid snabbe Mattias Ledin, Kopparberg och detta bara halv sekunden bak Johansson.
Var blev då alla ”toppåkarna” av som min vinnare Andreas Levin till exempel? Bara att konstatera att han, Britta och deras Nissan Sunny aldrig riktigt var med och utmanade de tre översta. Slutade åtta exakt tio sekunder bak vinnar-Golfen.BloggKristian
Fjolårets SM-tvåa Kristian Johansson, Kind gjorde som så många andra körde punka med nya Suzukin och där försvann chansen att få med sig poäng från premiären, slutade som 18:e ekipage. Ännu värre för regerande mästaren Pelle Willén med liknande problem vilket gav en 22:a plats. En tröst om jag räknat rätt var att Pelle satte snabbaste tid i andra åket.
Ännu längre ner kom de två sydsvenska Toyota-hoppen Johan Green, Hässleholm och Robin Sandberg, Ryd. Med en tilltufsad Corolla och tomt framdäck rullade Green i mål på SS1. Faktum som innebar noll poäng, inget söndags körande och en blygsam 33:a plats. Tre placeringar sämre blev resultatet för Robin Sandberg i sin FWD-comeback.

*
Även i Trimmat 4WD rördes det om i grytan och Bodens Michael Wikström tog sin WRC-Focus till seger och för mig lite överraskande. Samma sak med tvåan Niklas Hägg med sin lånade tank som bara var 0,8 sekunder efter med Super 2000-Skodan mot den vassare Focusen. Trea och för mig helt utan koll Tomas Bergman, SMK Hälsinge i en Mitsubishi.
Lite dåligt att arrangören i den officiella startlistan som jag fick till mig at inte ha korrigerat att Robin Friberg inte skulle köra i Otrimmat 4WD. Reagerade då jag visste att hans ”EVO nia” undergått vissa justeringar som borde innebära att den inte längre platsade i Otrimmat. Därför blev han också min vinnare i den klassen. Nu korrigerades felet med klasserna först före start och Robin visade direkt att han har tempot med sin i sammanhanget tamare bil än konkurrenternas. En fjärde plats bådar gott för resten av SM-året.
Det blev ingen hellyckad Skoda-debut för Mats Jonsson som verkade ha svårt att finna sig tillrätta i tjecken. En åttonde plats var längre ner än vad säkert både Mats och jag hade hoppats.
Snabbast av alla i första vändan var Mattias Adielsson i in R5-debut med Fiestan. Sämre gick det när sträckan kördes andra gången och detta gav till slut en tionde plats. Två placeringar före ”min tvåa” Stig Andervang med WRC-Subarun.

*
Otrimmat 4WD blev tråkigt nog lika tunn i premiären som klassen var hela 2016. När Friberg försvann blev det nästan som jag tippat, Jacob Jansson (2:a) vann och Robert Scholander (3:a) slutade tvåa i sin comeback efter SSR-kraschen.

*
BloggåhmanAvslutar med dagens i mina ögon stora glädjeämne, Opel-seger i juniorernas trimmade klass genom Opel Adam Cup-trean 2016, Pontus Åhman. I sin ”trimmade” Opel Corsa togs inga fångar och Pontus var nästan fem sekunder för en annan Pontus, med efternamn Jakobsson från Nyköping i en Toyota. Bästa RWD-bil blev Emil Karlsson med 940:an på placering tre.
Kul var att Gullabos Jonathan Johannesson glömt Golfrullningen i höstas och tog den nyinköpta Kit-Car versionen till fjärde plats. Sämre gick det för den andre hårdgasande smålänningen i klassen, Markus Theorin som i Suzuki-debuten körde in som åtta. Direkt efter och detta i sin allra första SM-tävling placerade sig Robin Liljegren och Danny Holgersson, Karlskrona AK. Att gå från en 940-VOC till den potenta ”Nybe-240:an” och ta SM-poäng direkt imponerade på mig.

*
Nu hade jag inte möjlighet att följa Rallyradions vad jag förstått fina sändning från premiären och har därför inte full koll på varför det blev en så märklig resultatlista. Har förstått att många råkade ut för punkteringar och flera efter allt för optimistisk gening. Så klart tråkigt med den här typen av ”olycka” som stökar till det när det handlar om viktiga SM-poäng…
Blir också med spänning jag ser framemot att se hur många av de som i dag fått ihop en ansenlig mängd poäng, hur många som fullföljer SM-säsongen? Om vilket jag misstänker, ett flertal sett premiären mer som en kul grej och inte har några SM-ambitioner då stärker detta min skepsis till att ge en sprint på 14 kilometer full SM-status. Lider med förare som till exempel Willén, Johansson och Green som jag vet ska höra hela säsongen men som redan nu har kniven på strupen, poänglösa som de blev…
Har också varit mycket gnäll och synpunkter (helt rätt vill jag tillägga) på att SM-premiären av SVT inte ansågs ha sådan status att men ens kunde sända på SVT Play. Tydligen var det någon sorts styrkelyft för damer som gick före…

*
BloggmadsenMotorbloggen säger grattis till ”Årets rallyteam 2016” Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som fick ta emot den här utmärkelsen vid den danska motsvarigheten till vår ”Bilsportgalan”. Opel Adam-duon som blev danska mästare fick om jag inte minns fel för andra gången ta emot detta pris.
Övriga pristagare var.
Årets banekører:            Christina Nielsen
Årets kartingkører:         Noah Watt
Årets talent:                   Nicklas Nielsen
Årets profil:                   Stig Neergaard
Fair-play-prisen:            Aske Nygaard Bramming
Allra tyngsta utmärkelsen ”Årets Bilsportskører 2016” tilldelades
Marco Sørensen/Nicki Thiim. ”Dane Train” eller ”danska tåget” som
de kallas, vann 2016 FIA World Cup for GT Drivers, det högsta förarmästerskapet i GT-racing.

*
Väljer att avsluta med ”Tack alla” så får ni själv räkna ut vad jag syftar på…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *