Ford vill in mer i WRC, Stugemo/Lexe fick 25 mil i Arctic Rally, Østberg vann Finnskoga och Thunström Bergslagsrallyt.

BloggOgier2Som bekant är det bara M-Sport som officiellt inte har någon bilfabrikant i ryggen även om jag inbillar mig att Ford ändå stöttar verksamheten på något vis. Dock inte på långa vägar i samma utsträckning som Citroën, Hyundai, Toyota och tidigare Volkswagen gjort med sina Motorsport-avdelningar. Detta kan dock ändras efter Sebastien Ogiers seger i Rally Monte Carlo och nu flaggar ”The Blue Oval” för att man vill öka sin insats i WRC.
På plats i Monaco och detta för allra första gången i en WRC-tävling var högsta bossen hos Ford på tävlingssidan, Dave Perciak. I en intervju på plats delgav han åsikten att Ford borde vara mer på rallybanan, i synnerhet sedan man lyckats få superstjärnan Ogier i teamet. Perciak var också väldigt tydlig med att det även framöver skulle ske genom M-Sport och Malcolm Wilson.

*
BloggStugemoNu har jag inte riktig koll på hur pass ”hel och rena” Lars Stugemo och Kalle Lexe är efter att ha gått i mål på den tionde och sista sträckan i Arctic Rally, men i mål kom dom. Duon höll länge en placering runt 18;e men föll på slutet tillbaka och rullade över målrampen i Rovaniemi som 25:a totalt i premiären med nya Skoda Fabia R5. Stugemo var ändå nöjd efteråt.
Game plan done och 250 kilometer under bältet på riktigt fina vintervägar, berättar han.
Sista sträckan en killer på 52km, ungefär som hela Rally Karlstad…
Han avslutar med en uppmaning.
Alla svenskar som vill åka vinter borde komma hit! BloggArctic
Tätt var det i toppen och länge såg det som att Peugeot-åkaren Juha Salo skulle köra hem premiären i Finska Mästerskapet. Inför de två avslutande sträckorna växte hornen på Teemu Asunmaa och han pressade sin R5-Skoda ännu hårdare än Salo och gick förbi med 7,7 sekunders marginal.
Trea blev Jussi Vainonpää, Citroën DS 3 R5 men långt efter, över tre minuter. På fjärde plats Jarkko Nikkara, Subaru.
Yazeed Al- Rajhi och Michael Orr startade om efter fredagens parkering, vann faktiskt till och med näst sista sträckan med WRC-Fiestan. Arctic Rally blev en minst sagt tuff tillställning i mål kom 60 ekipage medan 58 fick ”retired” eller mer korrekt, ”Keskeyttäneiden” i resultatlistan…

*
BlogMadsMads Østberg/Ola Fløene fick det svettigt i KNA Rally Finnskog men lyckades till slut åka ifrån unge Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen. mellan Adapta-Fiestan och Even-Skodan skilde till slut bara fem sekunder. Ole var snabbast på första och tvåa på näst sista sträckan men på SS2 och 3 tappade han runt 15 sekunder vilket blev dyrbart i toppstriden.
På tredje plats hamnade premiärsegraren i NM, Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson och detta bara tre tiondelar efter Veiby. Lite längre hopp var det sedan till ERC-sugne Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, 40,7 efter Østberg. Snabbe ryssen Nikolay Gryazin tog sedan R5-Skodan in som femma. Sexa slutade Anders Grøndal/Roger Eilersten men dom var aldrig riktigt med i matchen och så långt efter som två minuter tyder på att något inte stämt i R5-Fiestan…
Bästa 2WD blev inte så överraskande Steve Røkland som hade britten Tom Woodburn i sin Peugeot.
Rejäl segermarginal hade Marius Aasen/Veronica Engan som tog Subarun till mål över fem minuter före tvåan Martin Nygård. Ännu längre bak var Oscar Solberg/Patrik Barth, åtta minuter bak Aasen.
Ingen bra svenskhelg, Markus Hällbo, Mattias Jirvelius och Pelle Willén fick alla bryta på grund av ”tekniskt”.

*
BloggThunströmNär Eddie Hörbing fick parkera R5-Fiestan på andra sträckan blev Bergslagsrallyt betydligt öppnare vad gällde fajten om totalsegern. Ur den fajten kom Thomas Thunström, Ludvika med Växjö-kartisen Jörgen Lindahl segrande, 21 sekunder skilde mellan vinnarens R5-Citroën och tvåan, Ljusdals Patrik Åkerman/Joakim Geverts Mitsubishi. R5-Peugeoten i händerna på Björn Adolfsson och där Mikael Johansson skötte notläsningen var nästan 40 sekunder långsammare. Fyra Robin Friberg/Stefan Bergman och femma i WRC-Minin, Joachim Borg/Magnus Olsson. BloggKevinNämnas bör också att som åtta i klassen och detta i ny bil slutade Kevin Jirvelius/Sophia Karlsson som nu provade en R5-Mitusbishi Mirage. Så klart blev det även seger bland C-förarna för Kevin och Sophia.
Bråda dagar lär vänta för Johan ”Kalle” Green hemma i Sösdala då han fick bryta Toyota-premiären på sista sträckan. Då fick han och nye kartisen Kevin Athley problem med växellådan. Vann 2WD för ”framkrafsare” gjorde en annan Toyota-åkare, Andreas Israelsson/Tony Sundquist, Vansbro. Tvåa och naturligtvis ytterst förargligt med detta att ha en japan framför sig, Roine Björk/Erik Davidsson, Opel Corsa. I den bakhjulsdrivna 2WD-klassen var Oskar Sundell/Tommy Lindholm, Sandviken vassast och detta med en Volvo av 240-modell. Uppenbarligen var detta vinnarbilen då även tvåan Daniel Wall/Lina Jonasson körde ”riktig Volvo. Först som trea kom första 940:an i händerna på Emil Karlson/Jessica Larsson.
Kan inte utan att bli förundrad och imponerad över Arne Rådström/Thomas Nilssons tempo med sin ”Gammelbil”, den orange Appendix K-240:an. Bästa ”klassiker”, nia totalt och näst snabbaste 2WD och snabbaste bakhjulsdrivna. Klassvinnaren där Oskar Sundell fick se sig slagen av Rådström med knappt fyra sekunder. Visst går det snabbt även bland dom som prioriterar gammeldags rallykultur…
I 1300 Rallycup var Ola Strömberg/Tom Törngren helt överlägsna och tvålade till tvåan, Marcus Moren/Robin Hallman men snudd på två minuter.
Victor och Jens Hansen, SMK Hörby fick se sig besegrade med 51 sekunder av Adrian och Per-Arne Ring i Ungdomsklassen.
Bergslagsrallyt blev tuff och 44 ekipage nådde aldrig målet i Grängesberg. Bland dessa fanns även Dennis Rådström som bröt när oljelampan tändes på R2-Fiestan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *