Ser mörkt ut för WRC-Polon, Monte ”SD”=prov utan värde, Neuville och Mikkelsen mina vinnare, Button testar RX och Johan K. sugen på STCC!
I Monte Carlo ska de ”fyras gäng”, M-Sport, Citroën, Hyundai och Toyota träffas för att bestämma hur man ska ställa sig till en dispens för Volkswagen att få 2017 Polo R WRC homologerad trots att tidsgränsen för detta är överskriden. Ett enhälligt ja krävs för att Polon ska kunna komma ut och tävla medan ett nej från någon, innebär fortsatt dammsamling i VW-garaget.
Ingen av de fyra nu klara WRC-teamens representanter vill uttala sig före mötet men det är ingen hemlighet att de alla mer eller mindre deklarerat att VW behövs i VM-serien, så egentligen finns där nog inget hinder. Det som kan hänga upp sig är som någon av ”de fyra” sa att alla hade samma möjlighet att homologera, bara VW som inte fick ändan ur vagnen…
Även om Polon nu kommer ut i privat regi är en stötesten om den tilltänkta ”köparen” ska betala samma anmälningsavgift som fabriksteamen? Detta var ett av de tunga hindren vid dagens möte att klura ut en rättvis lösning på.
Sven Smeets, VW:s motorsportbas är med på tåget och vill gärna ha ut Polon även om man redan har missat två tävlingar, Monte Carlo och Rally Sweden. Inte heller tävling tre, Rally Mexico ligger inom rimlig tid för att få allt på plats. Därför är det troligt att det blir en lägre avgift för den som nu tar över Polo-bilarna, men först ska man komma överens om bilarna ens blir homologerade. Smeets är spänd inför beslutet kan man utläsa.
– Det viktigaste för mig just nu är inte avgiften utan att vi får igenom bilarna i den här extraordinära processen!
När mötet väl avslutades var det utan att man kom från till något beslut. FIA:s Jarmo Mahonen menade att det hade varit god stämning men att där fanns många frågetecken. Om jag tolkar teamcheferna rätt så ser en VW- come back ändå ut att vara avlägsen, meningen hos dessa kan kokas ner till, regler är till för att följas. Ende som verkade stödja tanken var Tommi Mäkinen som menade att ju fler märken i VM desto bättre. Mahonen ska nu träffa VW-folket för att få lite svar innan ett nytt möte planeras. Min känsla är att Volkswagen inte kommer att finas med i WRC 2017…
*
I kväll exakt klockan 20.14 släpper Sebastien Ogier upp kopplingen på #1 M-Sport Fiesta RS WRC och den mest upphaussade VM-säsongen drar igång sedan Grupp B introducerades i början av 80-talet. Framför sig har Seb och Julien Ingrassia då ”Entrevaux – Val de Chalvagne – Ubraye” en tuff 21,2 kilometer lång snöig och allmänt dj-lig asfalt sträcka. Efter detta följer så ”Bayons – Breziers 1” som är fyra kilometer längre och när världsmästaren rullar i mål, är ”Day 1” av Rally Monte Carlo avslutad.
*
Gårdagens shake down med en körtid på drygt två minuter verkade vara rena skämtet där flera toppåkare valde att spara dubbdäcken som var det egenliga valet för underlaget och sniglade sig istället runt på slicks. Nu är jag inte ute efter att sänka det faktum att Ogier var snabbast, över fyra sekunder snabbare än WRC2-åkande Andreas Mikkelsen. Men inte var detta mycket till värdemätare?
Att tippa utgången i WRC är alltid svårt något ni säkert märkt av mina tidigare ”experttips” men den här gången är det nästan omöjligt då årets Monte är mer svårkört än på många år med sitt så skiftande underlag. Därför kör jag ett tufft tips och som man bruka säga, ”ingen minns en fegis”…
1. Thierry Neuville Hyundai.
2. Kris Meeke Citroën
3. Jari-Matti Latvala Toyota
4. Sebastien Ogier Ford
5. Ott Tänak Ford
Som sagt, vem minns en fegis?
Vet inte riktigt varför jag tror så mycket på Neuville och Hyundai, det finns ingen logisk förklaring men magkänslan säger att 2017 blir belgarens stora genombrott (jag har haft fel förut). Min favorit Jari-Matti Latvala sätter jag precis bakom den största förhandsfavoriten vid sidan av Ogier, Kris Meeke och samma sak här, ingen som helst logik bakom.
När jag läser en artikel om Latvala får jag bekräftat min teori om att han verkligen behövde ett miljöombyte. Kanske kan detta komma med Toyota och de som trodde/hoppades att han skull lägga av när VW drog sig ur, de var helt ute och cyklade. Latvala avslöjar i intervjun hur angelägen han är att köra rally.
– Innan Tommi kom med sitt erbjudande funderade jag på Finska Mästerskapet bara för att hålla formen!
6267 dagar, så länge är det sedan det kördes med en Toyota i WRC, allra sista tävlingen med Corollan, ”Rally GB” hade målgång den 23 november 1999.
*
WRC2 är lite av huvudmål ur svensk och norsk synvinkel med Pontus Tidemand och Emil Bergkvist i ena ringhörnan mot Andreas Mikkelsen i den andra. Dock är det bara Bergkvist och Mikkelsen som är nominerade till poäng i WRC2, Tidemand tar istället detta som ett kvalificerat ”träningspass” inför Rally Sweden. Dock, i tipset tar jag med alla WRC2-bilar…
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Bryan Bouffier Ford
4. Eric Camilli Ford
5. Emil Bergkvist Citroën
Här är det inget ”tuff tips” istället har hjärtat fått vara med. Kanske borde både Jan Kopecky och Armin Kremer varit med på tipset men vem skulle då bort, Emil och Jocke Sjöberg? Aldrig i livet man är väl svensk…
*
Lite kul var det att se Mads Østberg i sin nya svarta overall när han poserar ihop med resten av WRC-förarna nere i målstaden Monte Carlo. Gissar att det värker i ”kör och notttarmen” hos både honom och Ola Fløene som får jäkta hem till Norge och helgens Rally Hadeland med Adaptas R5-Fiesta.
*
Fick häromdagen lite frågor om hur det ser ut i Värmland runt tre veckor före Rally Sweden. VD Glenn Olsson gav lugnande besked att det ser bra ut och någon vattenspolning på sträckorna ännu inte är under kontroll. Tio dagar framåt är det idel minusgrader för Torsby men tyvärr ingen snö att vänta. Det är väl kanske också detta som främst nu behövs för att skapa den perfekta inramningen och på Vargåsen/ Colins Crest tar man till konstsnö då snökanonerna jobbar för fullt. Detta ska ge riktiga snövallar vid kanske ett av WRC:s allra mest kända avsnitt. Col de Turini i Monte Carlo, Ouninpojha i Finland och så ”Colins krön” i Värmland har väl alla tre ungefär samma status både bland tävlande och fans.
*
F.d Formel 1-föraren Jenson Button har testkört Andreas Eriksson och OMSE-teamets Honda Civic Coupe Supercar på en bana i Florida. En test som imponerade på Andreas.
– Han ville se vad han kunde åstadkomma och hur snabbt han kunde köra. Vi försöker ge honom svaren på det. Vi har båda ett nära samarbete med Honda så det faller sig naturligt att han gör det med oss.
Någon karriär i Red Bull Global rallycross är dock osäkert.
*
Knappt har bläcket torkat på kontraktet mellan Johan Kristoffersson och Petter Solberg om World RX samarbete förrän Johan aviserar att han han även kan tänka sig att köra STCC när detta inte kolliderar med rallycrossen.
– Det är definitivt något vi tittar på. STCC inför ett nytt, intressant reglemente som passar den koncern jag kör för, säger Kristoffersson.
Tre tävlingar krockar och därmed lär det bli svårt att kunna utmana om en STCC-titel för Johan även om ett samarbete i racing säkerligen är lockande för Volkswagen som hårdsatsar på just TCR-bilar.
*
En som lämnar STCC är Emma Kimiläinen som i år kommer att delta i det nystartade nordeuropeiska mästerskapet NEZ V8 Thunder Cars för det finländska teamet Mika Racing. Emma kommer att köra en Ford Mustang i alla fyra ingående deltävlingar i NEZ V8 Thunder Cars och ävendet finska mästerskapet. Den 25-26 augusti körs NEZ-finalen på Trailer Trucking Festival, Mantorp Park där den svenska publiken åter får chansen att heja fram den snabba finskan.
– V8 Thunder Cars är en racingkategori av mycket hög klass och tävlingshelgerna i det nordeuropeiska mästerskapet med stora startfält är fantastiska, säger Emma.
*
Fick häromdagen återkoppling från ”Notprofilen” Arne ”Coralba” Johansson både vad gällde mobiltelefonskämtet eller App-restaurangen Pinchos och den snabba sträckan i Sigdalsrally. Arne skriver:
” Hej Tommy!
Läser som vanligt din intressanta blogg.
Delar VERKLIGEN din uppfattning om Kejsarens nya kläder.
Tycker att datanissarna mer och mer tar över samhället och hittar på det ena tokigare systemet efter det andra, bara för att det är möjligt att göra – inte för att det ger bra lösningar som efterfrågas.
Ett exempel: År 1873 införde Sverige sin guldmyntfot, vilken garanterade att svensk valuta hade ett värde. Detta medförde att svenska mynt och sedlar blev allmänt accepterade som betalningsmedel, så att man slapp släpa med sig en massa olika betalmedel i stil med silvertackor, höns och dylikt.
Denna tid är sedan ett antal år tillbaka ett minne blott. För inte så länge sedan krävdes det två OLIKA LOKALA VALUTOR för att resa buss mellan Karlstad och Örebro, varav ingen var den nu ovanliga svenska sedeln eller ens kreditkort, utan små kort som bara kunde bytas till sig på ett fåtal ställen, vid vissa tider, givetvis inte på någon av bussarna. Som turist blev det givetvis omöjligt att lösa koden för att resa med dessa idiotiska betalsystem.
Jag reser ganska mycket och vid de flesta tillfällen fungerar förvisso kreditkort, men inte så sällan accepteras de inte och då ”sitter man i skiten”, om man inte har säkrat upp sig med de gamla hederliga sedlarna.
Läste om höga snitthastigheter och kan bekräfta att Bjøreskogen var i år lika snabb hela vägen som bara andra halvan brukar vara. Däremot anser jag inte att andra halvan av sträckan var mer eller mindre farlig i år än tidigare, bara för att första långsamma delen var utbytt mot en snabb del. Detta tycker jag indikerar att snitthastighet är en dålig indikator för säkerhet.
Din artikel gjorde att mina tankar gick till när jag var på Transchaco Rallyt i Paraguay. Där gick det fort på vissa SS. Det gick snabbt så länge att rallydäck inte var säkra pga uppvärmningen, utan ”road tyres” användes.
Sände en fråga till en kompis och fick till svar att han en gång hade ett snitt på 217 km/tim på en 60 km sträcka. Inte direkt samma typ av rally som vi är vana vid hemma i Sverige, när vi talar om alltför snabba sträckor.
Kanske finns det ändå snabbare SS någon stans?
Hälsningar
Arne Johansson”.