Ogier slapp åka Volvo, Tidemand ”tränar” i Monte, 14 WRC2-åkare i Rally Sweden, Joel E. yngst i landslaget och Dennis var snabb…
Nu har WRC 2017 dragit igång på allvar genom att man idag började med ”reccen” inför Rally Monte Carlo med start på torsdag. Ett slag inbillade jag mig att nytända M-Sport även skulle fräscha upp sig vad gäller ”recce-bilar” men icke. Ott Tänak kör med samma gamla vita Volvo S60 AWD som Fordåkarna gjort i, måste väl var runt tio år nu. Sebastien Ogier verkar dock ha fått något annat färdmedel för att ihop med Julien Ingrassia göra noterna till årets rally som ser ut att bli ett av de tuffaste på länge. Förhållandena på sträckorna är inte direkt de enklaste att välja däck för, då allt förkommer från snustorr asfalt, blankis eller snömodd.
Citroën-basen Yves Matton har även han åkt sträckorna och verkade glad över att inte behöva attackera i tävlingsfart eller välja däck av kommentaren på Twitter att döma.
– So… what Michelin Sport tyres would you fit for this stage? Huge challenge ahead…
*
Ur svensk synvinkel är det än en gång WRC2 som röner störst intresse och då hur det ska gå för Pontus Tidemand/Jonas Andersson och Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg. Störst press på sig har Pontus och där ambitionen är att försvara Skodas VM-guld med Esapekka Lappi.
Nu är det ändå så att Monte blir mer ”träning” då Skoda och Pontus inte nominerat tävlingen för poäng. Detta väntar man med till hemmaplan och Rally Sweden och han hymlar inte med att det är guldet som hägrar.
– Rally Monte-Carlo är en av de mest klassiska, och svåraste, tävlingarna i rallyhistorien och jag ser fram emot att köra det för första gången, säger Pontus.
– Jag förväntar mig att få tackla nya utmaningar med kombinationen av snö, is, torr asfalt och oberäkneligt väder som är unikt för Monte-Carlo.
Att det är en tuff utmaning som väntar är han också införstådd med.
– Men spännande att få börja bygga erfarenhet här eftersom det är en viktig faktor till att lyckas i det längre perspektivet.
Nu har Pontus och teamkompisarna, Jan Kopecky och Andreas Mikkelsen ( han slipper även ha grönt på sin Skoda utan får samma strajpning som när Skoda vann klassen i Monte för 40 år sedan) redan känt på de tuffa alpvägarna och dess oberäkneliga underlag.
– Jag riktigt längtar efter att få hoppa in bakom ratten på min Fabia R5 och att få upp tävlingstempot igen, säger Pontus.
– Att dessutom få Andreas Mikkelsen som teamkompis i helgen gör det extra kul. Han är en av världens bästa förare och det blir intressant att ha någon som honom att mäta sig mot.
*
Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg stötte på oväntat besök när de var ute och rekade inför helgens stora uppgift. Framfö deras ”recce-bil” en Dacia Duster dök där upp en hel flock får som uppenbarligen ansåg sig ha företräde framför rallyåkarna…
*
I dag publicerades ”Entry list for Rally Sweden” och med Sebastien Ogier med #1 på WRC-Fiestan därefter Ott Tänak och Elfyn Evans. Sedan följer Hyundais tre förare följt av Citroën och så Toyota till sist av ”de fyra”. Första ”icke fabriksanmälda” även om där står M-Sport efter, är #14 Mads Østberg/Ola Fløene i Fiestan. Henning Solberg får #17 och ingår inte i WRC-delen även om han påstås köra en 2017-Fiesta.
WRC2 blir ett veritabelt getingbo med 14 anmälda förare med Pontus Tidemand och Emil Bergkvist som svenska inslag. Från Norge kommer Anders Grøndal, Ole Christian Veiby och så helgens Sigdalsrally-vinnare Eyvind Brynildsen.
Ensam i WRC3 är brittiskan Louise Cook om hon nu får ihop budget vill säga och då i en R2-Fiesta. Noterbart är också att sist i startfältet är Hässleholms Anders Åberg/Björn Johnsson med nya Peugeot 208 R2.
*
Vill väl inte påstå att Svenska Bilsportförbundets landslagsanvarige Magnus Lampert direkt gjorde vågen över mitt inlägg igår där jag efterlyste mer information om landslagets träningsläger i USA. Bland annat förklarade Magnus vad som är hans roll.
– Mitt jobb är att lyfta landslagets stjärnor och vi har tagit otroligt stora steg de senaste åren där förare som bland annat Timmy Hansen, Fredrik Åhlin och Felix Rosenqvist senast igår anser att det äntligen är värt att vara med i landslaget.
Låter onekligen positivt och allt som för svensk bilsport framåt ska så klart applåderas och har nu USA-lägret den effekten så är jag den första att gratulera. På en punkt är Lampert och jag helt överens när han skriver.
– Däremot vill jag att vi samarbetar för att lyfta svensk bilsport i framtiden.
Men för detta krävs att jag och alla andra motorkanaler får information. Om så sker så kanske skriver kanske, blir det mer motorsport att läsa i svenska tidningar…
Nu har jag i alla fall fått listan på deltagarna i Charlotte: Sebastian Eriksson-Kevin Eriksson-Timmy Hansen-Kevin Hansen-Felix Rosenquist-Jimmy Eriksson-Gustav Malja-Douglas Lundberg-Viktor Bouveng-Oliver Eriksson-Joel Johansson-Fredrik Åhlin-Henrik Skoog.
Felix Rosenquist bekräftar Lamperts syn på resan och säger.
– Jag tycker att det har varit ett väldigt bra läger, säger Felix.
– Det kan vara svårt att sätta ramarna för hur ett landslag ska fungera i en så pass individualiserad idrott som motorsport, men jag tror att det är precis sådana här saker som kan göra skillnad för oss. Det är väldigt sällan man får chansen att träffa andra förare, både i och utanför racing, på det här sättet och verkligen diskutera hur man kan förbättra sin körning.
Även den andre Malmöbon Gustav Malja var nöjd med resan.
– Det har varit ett fantastiskt välarrangerat och givande läger, otroligt intressant, kul, och positivt på alla sätt, menar han.
– Det känns som att landslaget börjar hitta rätt formel för hur vi som förare faktiskt kan utvecklas tillsammans, när vi träffas som en enhet och utbyter erfarenheter med varandra. Det ger enormt mycket att diskutera olika körstilar och tekniker sinsemellan, och i USA fick vi riktigt mycket kvalitativ körning. En perfekt start på året!
*
Ny i landslaget är Tomelillas Joel Eriksson som nu gör sällskap med storebror Jimmy i racinglandslaget där övriga heter Marcus Ericsson, Gustav Malja och Felix Rosenqvist.
– Det är roligt att få det här erkännandet av SBF, säger Joel.
– Motorsport skiljer sig från många andra idrotter och vi är alla ensamma bakom ratten när vi kör, men att tillhöra ett landslag är ett hedersuppdrag och vi kan dessutom lära av varandra och på så sätt stärka svensk bilsport på bredden.
Joel blir vid blott 18 års ålder den yngste av landslagsuppställningens sex förare.
*
Det blir förre Manor-föraren Pascal Wehrlein som blir teamkompis med Marcus Ericsson i Sauber under 2017.
– Jag är övertygad om att Marcus och Pascal kommer vara ett stabilt par för 2017, säger teamchefen Monisha Kaltenborn.
*
Kan väl erkänna att jag missade Dennis Rådström/Johan Johanssons äventyr i Offerdalingen då man stod som ”Ej prisbedömd” i resultatlistan. Snabbast på sträcka ett i klassen och tvåa bland 2WD-åkarna men sedan gick en växelarm sönder och där tappade Dennis mycket tid. Att fixa den trasiga armen tog dessutom så lång tid att man inte kom ut från service i tid och därför blev resten av dagen ett ”träningspass”. Ett pass som gick bra då man var bästa 2WD-åkare med SM-guld jagande Kristian Johansson efter sig på de tre sista sträckorna.
– Jag och Johan konstaterade efter tävlingen att vi aldrig haft så här roligt i en rallybil tidigare. Noterna och körningen funkade perfekt denna helgen. Det kändes bra att få känna på motståndet inför SM med många tävlande från vår klass, avslutar Dennis nöjt inför SM-Sprinten i början av februari