Norsk-svensk seger i Sigdalsrally, Solberg junior tvåa i rallydebut, tunga utmärkelser från Södra BF, Carlström laddar om med R5-bil och Ekström får inte Jerringpriset!
Det blev Eyvind Brynildsen med svenske kartläsaren Anders Fredriksson som vann premiären i Norska Mästerskapet, Sigdalsrally. Paret tog R5-Fiestan i mål efter att ha kört jämnt och snabbt över de sju fina vintersträckorna och var i mål 15,6 sekunder före märkeskollegorna Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen.
Anders Grøndal med nya kartläsaren Roger Eilertsen var inte riktigt med, tappade tid på samtliga sträckor mot toppduon och var strax över minuten efter de andra två R5-Fiestorna i mål.
Enda svenska R5-Fiesta kördes av Mattias Jirvelius som hade rutinerade Bo Holmstrand vid sin sida och att detta var en bra kombination visar sjätte platsen totalt. Sist i klassen för R2-bilar hamnade Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson med R2-Fiestan men detta berodde på två tappade minuter direkt på sträcka ett. Därefter var det svenskt i topp vad gäller sträcktider.
WRC-aktuelle Mads Østberg/Ola Fløene fick ett kort rally då Mads genade lite för mycket bara 1,4 kilometer på första sträckan och slog sönder hjulupphängningen på Adapta-Fiestan.
Inte mycket bättre gick det för rallydebuterande World RX-trean Andreas Bakkerud med Miriam Walfridsson vid sin sida i ”Grøndals R2-Fiesta”.
– Vi fick stanna på grund av tekniska problem på sträcka två, berättar Andreas.
– En sak kan jag lova, vi kommer snart att vara tillbaka i skogen igen med en rallybil!
Även Henning Solberg i likhet med sonen Oscar fick kasta in handdukarna, först Oscar på sträcka fyra och så pappa på sträckan efter.
*
Underbarnet i rallyskogen Kalle Rovanperä, 16 år gammal vann i stor stil lettiska Rally Aluksne där han vann samtliga tio sträckor med TGS Skoda Fabia R5. Betydlig mer rutinerade Nicolay Gryazin i en identisk Skoda fick se sig bli frånåkt med 1 minut och 38 sekunder av Kalle.
Spännande var också att se Petter Solbergs ”påg” Oliver som bara 15 år gammal gjorde rallydebut för samma team som Gryazin och detta i en R2 Peugeot. Antar att både Petter och mamma Pernilla var mäkta stolta över Olivers insats då han med Veronica Engan i högerstolen slutade tvåa i 2WD-klassen och åtta totalt. Även om det var i den nerkortade ”sprintdelen” av rallyt var detta så klart imponerande.
*
I dag har alla bilsportintresserades blickar varit riktade mot Ronneby och ”Konferens Syd” där det även varit prisutdelning i alla DM-klasser/cuper i Södra BF, men även ett antal specialutmärkelser. Så klart var jag mest glad över att mina klubbkompisar i SMK Hörby, Magda Andersson ”Årets Bilsporttjej” och Tom Kristensson ”Årets Komet” hedrades i den fullsatta lokalen. Näst mest glad blev jag över att Kristianstad Kartingklubb utsågs till ”Årets Klubb” och detta helt rätt efter sin fantastiska VM-tävling.
Att sedan Södra BF även förstått vilka eldsjälar som göms i klubben och ger ”Special Award” till två av dessa, Jörgen Andersson och Jesper Håkansson värmer också.
Fast nu är jag inte helt ärlig för allra gladast blev jag över att man gav ”Årets Veteran” till Hässleholms färgstarke Tyko ”Kranis” Nilsson. Att vid 60 plus komma tillbaka i rallybilen efter den tuffa sjukdom han drabbades av för precis ett år sedan är starkt. Minns när jag hälsade på Tyko på sjukhuset i Kristianstad och han mötte mig hasande med hjälp av en rullator. Då konstaterade Tyko att nu var det inte mycket till med gubben och tillade för att understryka hur dålig han var.
– Det säger jag dig Toooooommy, så dålig som jag är nu är det frågan om inte till och med du hade kört i från mig…
Känns oerhört kul att att framöver få fortsätta att utmana ”Kranis” och utmärkelsen är han mer än väl värd!
Så är fördelade Södra BF utmärkelserna 2016.
Årets Ungdom: Joel Eriksson, Kristianstad Kartingklubb
Årets Funktionär: Östen Carlsson, Hyllinge MS
Årets Klubb: Kristianstad Kartingklubb
Årets Komet: Tom Kristensson/Timmy Berntsson SMK Hörby
Årets Veteran: Tyko Nilsson, Hässleholms MK
Årets Eldsjäl: Carl-Erik Torphage, KS Klippan
Årets Bilsporttjej: Magda Andersson, SMK Hörby
Årets Bilsportare: David Rönnefalk, Karlskrona MRK
Special Award 2016: Jörgen Andersson-Jesper Håkansson, Kristianstad Kartingklubb
Hedersomnämnande: Elinor Aspequist, KS Klippan-Sebastian Dahl, Hästveda FRC-Simon Svärd Andersson, SHRA Malmö-Alfred Nilsson, KAK-Thobias Svensson/Stefan Pettersson, SMK Hörby-Johan Green/Mats Jönsjö, Hässleholms MK
*
Just nu pågår en debatt på Facebook-gruppen ”Rädda svensk rallysport”, förresten även ett intressant namn och det känns onekligen lite märkligt att det ens ska behöva finnas en grupp med detta ”mission”. Men faktum är att detta behövs i ”de här oroliga tiderna” och ska sporten överleva är det nog bara att inse att alla initiativ i rätt riktning måste applåderas.
Nåväl debatten nu handlar om ett förslag till SBF:s årsmöte att styrelsemedlemmarna i förbundet ska få arvode för sitt arbete. Detta har fått folk i rörelsen att reagera och bland annat skrivs det, ”Från att ha varit ideell verksamhet skall det nu tydligen utgå ersättning till styrelsen, enligt en motion till årsmötet. Motionen kommer dessutom inte från golvet.
Hur tänker man då ? Skall styrelsefolket förutom kostnader (Hotell Resor mm) kunna få ersättning för att dom sitter på möten och vänder blad ? Man kan inte ha möten på Lördag – Söndag så man slipper ta ledigt från jobb, billigare flyg mm. Nää då vill man vara ledig.
Vill man vara Börsnisse får man väl se till o platsa i nån Börsstyrelse.”.
Att motionen till årsmötet väckt upp känslor ute i landet är bara att inse och visst kan man förstå att det blir så när andra ”gräsrötter” lägger ner massor av ideellt arbete för att hålla den här cirkusen i gång. Den omröstning som också finns i gruppen visar med all önskvärd tydlighet att det här förslaget passar bäst i papperskorgen då just nu 231 röstar nej till arvode medan 5 tycker det är OK. Återstår att se om folkets röst hörs hela vägen till toppen…
*
Ford Sverige förtjänar all heder för att man som ensam importör har insett det goda PR-värdet med att synas bland bil/motorintresserade att man förlänger satsningen med SMK Dalas Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson i Rally-SM. Målet för Daniel och Nicklas var redan i fjor guld i Junior-SM:s Otrimmade klass men lite otur gjorde att det ”bara” blev brons men i år ska det räcka hela vägen mot guld är det tänkt. Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Motor Company förklarar.
– Efter att ha summerat rallysäsongen 2016 tillsammans med Daniel och Nicklas i deras Fiesta R2t 1.0 EcoBoost kan vi inte vara annat än nöjda. Tanken med hela det här projektet var att hitta ett nytt sätt att marknadsföra vår prisvinnande enliters EcoBoost-motor samtidigt som vi stöttar en av Sveriges absolut främsta rallyjuniorer, och det har ju gått bättre än planerat.
Tråkigt är det dock att enbart Fords marknadsavdelning verkar inse det positiva med att visa upp sig i rally där man direkt möter potentiella kunder. Skulle vara intressant att lyfta på locket hos övriga importörer med aktiva motorsportavdelningar som Skoda, Opel, Citroën, Hyundai, Renault eller Toyota och ta del av varför man inte anser att deras ambitioner ska visas upp i Rally-SM. Trots allt lägger fabrikanterna ner multum genom att engagera sig i rally och att då inte från HQ ställa krav på importörerna, att visa upp sina olika satsningar kan jag tycka känns märkligt. Nej svenska bilimportörer, upp till kamp och låt inte Ford vara ensam herre på täppan!
*
I fjor inledde smålänningen Joachim Carlström SM-säsongen fint men tyvärr blev avslutningen sämre och i finalen såg han och ständige co-driver Jörgen Norrman guldet flyga sin kos när det blev Mitsubishi-stopp strax före målgång.
Nu laddar Joachim om och detta med väsentligt grövre ammunition och i årets Rally-SM blir det fortsatt Mitsubishi men nu med en helt nybyggd Weng-R5:a. Därmed byter man efter 20 år klass från Otrimmat 4WD till tuffare och större Trimmat 4WD, dock inget som räds Joachim berättar han för P4 Småland.
– Där finns fler äldre modeller och jag kommer med det senaste och vet att vi har tempot att matcha dom främsta!
Just nu håller bilen på att byggas ihop och i slutet av månaden är det dags för första testerna, dock i en av Wengs testbilar. Även kan det bli så att Joachim kör denna i Östersund Winterrally i februari. Annars är SM-premiären med egna bilen tänkt till South Swedish Rally i maj och då ska dansante Joachim vara i samma toppform som bilen. Just dansen är hans lite i de här sammanhanget udda sätt att hålla sig i form
– Vi kommer nog uppgradera till träning tre dagar i veckan så jag känner mig fysiskt förberedd…
Måste säga att det är kul att det blir alltfler ”R-bilar” i den svenska rallyskogen och i mina ögon måste detta vara den absolut rätta vägen att gå för unga eller ambitiösa äldre förare. Istället för att köpa på sig dyra och utrangerade WRC-bilar som i många fall inte tillåts i nationella mästerskap, satsa på FIA-bilar som kan köras i mästerskap över allt på jorden…
*
I veckan har det varit den stora motorsportmässan i Autosports regi i Birminghamn. Hit åker många svenskar för att kolla in både gammalt och nytt i sporten och en av dessa var David ”Plombo” Lindström som delade med sig lite av godiset hem till mig. Mest antar jag att han dreglade över Pentti Airikkalas häftiga Vauxhall Chevette som han bland annat körde i Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. Minns detta speciellt eftersom Pennti och kartläsare Risto Virtanen hade oturen att behöva bryta efter motorhaveri och detta mitt ute i ”nowere”. Enda åskådare på plats var fyra skåningar och där jag var en. Minns också att att både Pentti och Risto konstaterade att det var slutkört och sedan tackade ja till den ”kaffegög” som erbjöds i vinterkylan. Sådant minns man, men vad man åt till frukost är värre att komma ihåg…
*
Till slut, blev inte direkt förvånad över att Mattias Ekström inte nådde slutrundan i Jerringpriset, motorsport är fortfarande inte riktigt fiiiiiiiiinnnntt!