Petter + Johan i World RX, Ogier testade för tufft, DMACK för dyrt för Mikkelsen och Fredrik Å. avstår hemma-WRC!
Sent igår kom en riktig knallnyhet när det aviserades att Petter Solberg bildar team med Johan Kristoffersson i World RX och detta med stöd från Volkswagen Motorsport. Till ”hemmatidningen” VG konstaterade Petter.
– Dette har jeg jobbet for i mange år. Det er så kult at det endelig er i orden!
I praktiken blir det så att Volkswagen ställer upp med ingenjörer medan Petter svarar för det sportsliga och där Kristoffersson kommer in som enbart förare. Utgångspunkt för det nya teamets Polo blir i grunden från den WRC-version som inte kommer att köras i årets serie, åtminstone inte under VW:s egen flagg. En stor skillnad är motorn som franske ”super ingenjören” Demasion trimmat lite extra och har dubbelt så många hästkrafter som rally-motorn.
Spekulationerna har varit många med vilken bil som Solberg skulle försöka att återta kungatronen, där Toyota, Mercedes och Hyundai har betecknats som de mest troliga. Nu vet vi att det inte alls blev någon av dessa, utan Volkswagen och Petter är mer än nöjd i VG.
– Jeg har aldri gitt opp, og det er «helt verst» å få denne muligheten.
Han avslöjar också att bilen redan är klar och att han även varit på plats i Tyskland för en första test. Framöver ska teamet förfoga över tre bilar och då blir en av dessa enbart för test vilket är stor skillnad mot tidigare då Petter bara haft en enda bil att ”leka med”.
– Det blir et voldsomt opplegg. Til sammen, inkludert både VWs folk og mine, så blir vi faktisk opp mot 30 på hvert løp, berättar Petter.
På frågan varför det blev Johan Kristoffersson svarar Petter att han är en av de allra bästa och smartaste förarna och dessutom en ”sportsman”.
Stor skillnad blir det för Johans pappa Tommy Kristoffersson som inte längre blir teamchef och riktigt hur besättningen i nya PSRX kommer att se ut är i dag lite oklart. Ur skånsk synvinkel så är man förstås nyfiken om Glimåkraboende och växellådansvariga i PSRX, Staffan Andersson (bilden) följer med i nysatsningen? Annars hoppas Tommy att delar av fjolårets VW-team får följa med men menar samtidigt i NWT att detta är upp till Petter och Pernilla att bestämma. Vad gäller sin egen framtid säger han till tidningen.
– Det är inget snack om att jag gärna är med på något hörn om det blir läge för det, men det är inget måste. Jag kommer följa med Johan oavsett vad som händer och vilken roll jag får.
Johan själv är så klart mer än nöjd hur säsongen 2017 nu kommer att bli.
– Jag är otroligt stolt över att få vara en del av detta extremt spännande projekt tillsammans med Petter Solberg och Volkswagen Sverige. Det är en dröm som går i uppfyllelse på alla sätt, konstaterar en glad Kristoffersson.
– Tillsammans kommer vi göra allt för att uppnå bästa möjliga resultat och jag kommer att gripa denna ”once-in-a-lifetime”-möjlighet med båda händerna!
Även basen hos Volkswagen Motorsport i Hannover, Sven Smeets är glad över att man lyckades sy ihop en lösning som garanterar VW i World RX även detta året.
– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Petter Solbergs team och Volkswagen Sverige i rallycross-VM. Efter våra framgångar i Global rallycross i USA (GRC) med Beetle-modellen, är nästa logiska steg rallycross-VM, menar Smeets och lägger till.
– Baserat på vår kunskap och stora framgångar i både Global rallycross och i rally-VM (WRC) de senaste åren, utvecklar och bygger vi rallycross-bilar och kommer att ge teknisk support. Petter Solbergs team och Volkswagen Sverige kommer att vara ansvariga för driften av projektet.
Därmed kan man nog lugnt konstatera att Petter laddat om med betydligt kraftigare ammunition i guldjakten än 2016. Frågan är vem som ska utmana honom och Johan om det nu blir så att Mattias Ekström väljer att inte fortsätta med EKS utan väljer att fokusera på DTM? Andreas Bakkerud med Ford i ryggen och Team Peugeot Hansen är givna men finns det fler…
*
Alla norska rallyfans drog en lättnadens suck när Mads Østberg/Ola Flöene i sista stund fick klart med M-Sport att köra en 2017-Fiesta RS WRC från och med Rally Sweden. Än har inte Mads förklarat i detalj hur året kommer att se ut men så mycket är klart att WRC kommer att varvas med körningar i Norska Mästerskapet med Adaptas Motorsports R5-Fiesta som nu visas i ny kostym, här under test inför NM-premiären. Hur Mads och Olas WRC-bil kommer att se ut är ännu inte officiellt.
*
Är inte helt säker men mest troligt så var Henning Solberg allra sist att anmäla sig till Rally Sweden. Dock anmälan utan att ange kartläsare eller ens om det blir med en 2017 WRC-Fiesta. Henning jagar en bil och då står hoppet till en av M-Sports testbilar som just nu plågas av Sebastien Ogier i sin ”Pre-Monte test”. Plågas så till den grad att det igår gick lite för fort vilket resulterade i att vänster bakhjul fick bekänna färg. Bara en liten ”speedbump” i testen menade Malcolm Wilson som annars var nöjd med utvecklingen av både Ogier och bil. Ett par småsaker har Ogier haft att anmärka på men dessa är enligt Wilson tillrättade.
Ett par timmars avbrott innebar det trots allt innan Fiestan åter var klar för nya tester och detta var inget som teamet egentligen har råd till vilket Wilson håller med om.
– Vi skulle vilja ha haft mer tid för Seb att testa bilen på asfalt men nu är det som det är…
När fransmannen är klar är det Ott Tänaks tur att plåga ”Hennings bil” innan det är dags för Elfyn Evans att ta plats men då är Michelin-däcken utbytta mot DMACK:s nya förbättrade sulor. På tal om detta så visades Evans bil för WRC 2017 upp idag och i mina ögon påminner den starkt om fjolårs varianten.
*
På tal om DMACK så var detta ett av Andreas Mikkelsens heta spår inför Rally Sweden, men prislappen var för hög avslöjar hans manger Erik Veiby i norsk media och istället väljer man att se framåt till 2018. För att hålla WRC-trean i gång satsar man på att få igång en av de nya Polo-bilarna och köra utvalda WRC-tävlingar under 2017. Enligt Vieby kommer både Citroën och Toyota att hålla ett öga på norrmannen under året och då är det så kalart inte fel att visa lite resultat.
För att detta ska kunna ske med Polon måste såväl FIA som de övriga fyra teamen ge Even Management dispens då det egentligen krävs full säsong. Detta ser dock inte Veiby som något problem, åtminstone inte från FIA.
– Vi förhandlar också med externa sponsorer för att finansiera det hela ihop med oss själva även om vi inte kan lägga hur mycket pengar som helst på detta, förklarar Veiby till Parc Ferme.
*
En som inte kommer till start i årets Rally Sweden är hemmaföraren Fredrik Åhlin och detta efter att ha kört här tre år i rad och fyra totalt. De senaste åren har Fredrik satsat på WRC2 men i år blir det inget och detta beror enligt Fredrik på ekonomin. En start hemmavid hade gjort alltför stort hål i budgeten och då är det viktigare att se till att få resten av säsongen i hamn.
Just nu befinner han sig på SBF:s landslagsläger i USA ihop med skåningarna Felix Rosenqvist, Gustav Malja, Jimmy Eriksson samt rallycrossarna Timmy och Kevin Hansen.
*
Tog inte lång stund förrän det började droppa in information till mig om vem värmlänningen var som körde den rullade Rally Kadetten i ”Värmland Runt” 1968. Svaret var enkelt enligt alla dessa, Anders Kulläng. Men sedan gick de allra flesta bet på vem som satt vid sidan av ”Kula” och majoriteten hävdade att det var Donald Karlsson men si, så var det inte alls. Men Årjängsboende Lars Moberg visste bättre och skriver, ”Rally Kadetten från Värmland Runt är Anders Kulläng och Sverre Sanamon, ringde Sverre och kollade. Minns att jag pratade med dom i målet i Häljebyn och bilen var full av damm för dom hade kört utan vindruta. Tack för en bra blogg, läser den varje dag.
Mvh
Lars Moberg Motex Årjäng”.
Själv skäms jag lite av att ha missat en av de riktigt stora Opel-profilerna men bara att konstatera, även solen har sina fläckar…