Suzuki R5 och WRC-Subaru visade, Louise vill köra Rally Sweden, inställt i Torsby och Felix R. tvåa i Las Vegas!

BloggSuzukiI helgen dök där upp två spännande nyheter i ”mitt flöde” och först var det spanska stötdämpare/fjädring-specialisterna Arvidal Racing som visade upp en Suzuki Swift i R5-utförande. Min spanska är inte på topp men vad jag förstod var det en färdig bil och då byggd enligt samma mall som svenske Weng bygger Mitsubishi Mirage. Alltså R5-or för nationellt bruk, oavsett vilket så är och framförallt hörs bilen verkligen läcker.BloggSubaru
Franska Autos Racing vill inte vara sämre snarare tvärtom, så dom visar upp en 2017 WRC Subaru Impreza och snacka om häftig bil. Undrar hur länge japanerna med sin stolta WRC-historia ska nöja sig med att sitta bredvid?

*
BloggLouiseEn som verkligen vill köra Rally Sweden är brittiskan Louise Cook som 2012 tog hem titeln i FIA Production car Cup Champion for Drivers of 2WD. För detta fick hon ett ståtligt pris som nu är till salu i syfte att hjälpa till med finansiering av starten i Värmland. Därför har Louise lagt ut sin FIA World Rally Championship Trophy på ebay där den för tillfället är uppe i strax över tusen pund. Hon berättar att det behövs ytterligare sjutusen inom fem dagar för att hon ska kunna betala anmälningsavgiften. Med andra ord det börjar jäkta…
Anledningen till paniken är att ett par stora sponsorer meddelat att man vill avvakta sitt deltagande vilket Louise inte har tid till, avgiften måste betalas. Då återstår bara för henne att sälja sin som hon skriver ”älskade trofé”. Brittiskan söker även sponsorer för både Rally Sweden och så klart resten av serien. Nog finns där väl någon som kan hjälpa stackars Louise både till start i Värmland och så att hon även kan behålla sin ”trophy”?

*
I helgen har inte anmälningslistan fyllts på utan ukrainaren Valery Gorban är fortfarande senast anmäld. I Rally Sweden Historic är man uppe i 49 namn och där fortåkande hemmaföraren Arne Rådström med Thomas Nilsson är senast att anmäla och gör ett nytt försök med den orange 240:an.

*
Igår meddelandes det att Finnskogsvalsen/Safeexplosive Rallyt ställs in på grund av väderleken. Tävlingsledare Sven Täppers i MK Ratten kommenterar det trista beslutet.
Vägarna är helt okej i dagsläget och det verkar bli kyla under tävlingshelgen, men tyvärr visar väderprognoserna både plusgrader och regn under kommande vecka, och det är vi osäkra på om om våra sträckor kommer att tåla.
Därmed får VOC Mekonomen Rallys flaggskepp SverigeSerien sämsta tänkbara start och nu får man vänta ända till den 18 februari då det är dags för deltävling tre, Vännäs Plåt Rallyt. Tre, då Torsby skulle varit både ett och två men som nu inte blir något alls och därmed ser även vintersäsongen för VOC:arna att bara bli en enda tävling, den i Vännäs.
Nu verkade inte intresset för MK Rattens bidrag heller varit på topp, sist jag kollade listan var där bara knappt 60 anmälda. Hur det såg ut när beslutet togs vet jag inte då man stängt anmälningsidan. Sedan vet jag inte heller vilken prognos som Täppers och hans kamrater kollat på, men yr.no visar minusgrader hela veckan, dessutom med snö tisdag/onsdag…
En besviken Täppers ser dock framåt vilket är skönt så att inte lite brist på vinter knäcker de ambitiösa värmlänningarna.
Hoppas alla har förståelse för beslutet så hoppas vi på en kanon tävling nästa år istället, avslutar han.

*
Årets första tävling svarade NMS Boden för med North Boden Rally och därmed blev Jan-Olof Renberg historisk som 2017-års första totalsegrare i rally. Piteå-förare Renberg med Jan Stenberg i högerstolen tog Mitsubishin snabbast runt de 10 mil specialsträckor och var även ensam 4WD att komma i mål. Både Michael Wickström och Kenneth Andersson fick bryta.
I 2WD var det dubbelt Honda i topp med Dan Thörnevall som segrare före Anders Bergström. Hårdsatsande värmlänningen Dennis Rådström tog sin nya R2-Fiesta den långa vägen till Boden men fick nöja sig med andra platsen i B-klassen. Tempot var bra men tyvärr varvades topptider med riktigt lång tid på några sträckor. Till exempel 19 minuter mer än vinnaren Hendrik Andersson på sträcka två ger i slutändan inga klassegrar…

*

2016/2017 FIA Formula E Championship. Vegas eRace, Las Vegas, Nevada, United States of America. Sunday 8 January 2017. Photo: Zak Mauger/LAT/Formula E ref: Digital Image _L0U7470

Felix Rosenquist visade i Las Vegas att han inte bara är en fena på att köra riktig racerbil utan även så i den virtuella världen. I Las Vegas körde all förare i Formula E det allra första ”Vegas eRace” vilket blev en total succé för Mahindra Racing. Numera Malmö-boende Felix slutade tvåa medan teamkompisen Olli Pahkala ådömdes en bestraffning och föll från första till tredje plats. Tillsammans körde de in friska pengar till teamet då man fick totalt 150 000 USD för sina placeringar.
– En annorlunda upplevelse, konstaterade Felix efter sin andra plats.
Alla tyckte det kändes konstigt att sitta i en stol framför storpublik och köra men till slut fick jag ordning på det hela och var med i toppen i alla heaten.
Nästa gång blir det åter ”IRL” för Felix med Mahindra-bilen i Buenos Aires ePrix lördagen den 18 februari. En tävling som avgörs på en tillfällig bana i centrala delarna av miljonstaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *