WRC-karusellen snurrar vidare, Mikkelsen går för silver, SM-tvåan Jerker A. tar time out, Ekström har koll på RX-Magda och VD:n som stöttar motorsport!
Gårdagens nyhet att Volkswagen ämnar homologera 2017-års version av WRC-Polon satte verkligen fart på spekulationskarusellen och det ryktade äktenskapet med Red Bull blev om möjligt ännu hetare. Dock kvarstår, inget har ännu officiellt bekräftats eller ens kommenterats från varken Red Bull eller VW.
Ett krux med ett eventuellt övertagande från Red Bull är att det i WRC endast är ”Fabriksteam” som är tillåtna. Undantaget är M-Sport som i lite av en gråzon hänger på med Ford och av FIA då ändå godkänns. Trots detta ”fabrikskrav” är jag helt övertygad att om det blir så att Red Bull och VW gifter sig i syfte att köra full säsong i WRC då kommer varken FIA som här genom presidenten Jean Todt pratande med Ogier eller någon annan säga stopp och belägg. Tror faktiskt att även de andra WRC-teamen skulle pusha för en sådan här lösning.
*
Idag kom också det ”sista” media förhandsmeddelandet från Volkswagen Motorsport i egenskap av WRC-team och detta inför nästa veckas Rally Australia. Rubriken är ” Volkswagen går fullt för seger med Polo R WRC:s sista hurra”. Man inleder också med att konstatera att detta är sista kapitlet i av en succéfylld era och detta är det svårt att säga emot på med 42 WRC-segrar av 51 möjliga.
I Coffs Harbour knyts den här gången störst intresse till Andreas Mikkelsen som med Anders Jaeger jagar andra platsen bakom Sebastien Ogier. En fajt de tar med Hyundais nuvarande tvåa, Thierry Neuville. 14 poäng skiljer och det som sätter än mer press på norrmännen är att bara tre poäng efter är nästa Hyundai, Hayden Paddon med vinodlande kartläsaren John Kennard.
– Rally Australia kommer att bli väldigt känslofyllt efter som vi alla vet att detta är sista tävlingen för Volkswagen, menar Andreas.
– Teamet har verkligen en plats i mitt hjärta och nu vill hag gärna ta avsked med ett bra resultat i sista tävlingen.
Lösgruset i Australien ställer ofta till stora problem för de som ligger tidigt i spåret och så gör då även Andreas som går ut som tredje bil.
– Trots detta måste vi sätta press på Neuville så fort det blir ”go” ända till mål!
*
Noterar att Tommi Mäkinen än en gång slår fast att Juho Hänninen sitter stabilt i nya WRC-Toyotan detta med anledning av de tre arbetslösa VW-förarnas intåg på marknaden. Det konstateras att Mäkinen inte har några problem ekonomin så vem som helst av de tre ryms inom befintlig budget. Dock kom det lite plötsligt för honom då planen hela tiden varit att 2017 planerats som ett prövoår och först 2018 skulle Toyota vinna Märkes-VM. Men när plötsligt tre av WRC:s absolut bästa förare är lediga så är han inte främmande för att skifta fokus och kanske räkna med succé mer eller mindre direkt.
Toyota kommer att inleda med två bilar och först till Korsika i april räknar man med att att kunna ha en tredje Yaris-WRC klar.
– Juho kommer att köra alla tävlingarna, vi behöver hans ”feedback” och hans analyser hur bilen uppför sig i jämförelse mot när vi kört våra tester, säger Mäkinen till finsk media.
Om nu inte Red Bull kliver in på scen så tror jag stenhårt på att Jari-Matti Latvala tar hand om Toyota nummer två och att Esapekka Lappi får vila tills det blir dags att köra på Korsika…
*
Får bitvis lite skäll från personer knutna till Rally-SM för att jag är allt för negativ mot vårt största rallymästerskap. Kan så vara men om det nu uppfattas på det här viset så är det faktiskt i all välmening för jag önskar inget annat än att SM återfår lite av forna tiders guldglans. Tyvärr blir jag fortsatt skeptisk till att det kommer att lysa så mycket starkare över nästa års upplaga än årets när jag ser att årets SM-tvåa i Trimmat 4WD Jerker Axelsson tar ”time out” ¨. När dessutom redan årets vinnare PG Andersson uttryckt stort tvivel att han kör ännu en SM-säsong stärks min känsla.
– Stämmer nu tar vi en time out, bilen är till salu, men finns den kvar om ett par år eller om vi har någon annan kul bil så kommer vi tillbaka och då är det SM-Guld som vi åker för, menar Jerker.
Efter två raka SM-guld blev det alltså PG som petade ner mc-handlaren från Trollhättan från tronen och någon ny fajt blir det inte även om PG ändrar sig och tar ännu ett år i Rally-SM.
– Det har varit riktigt roligt att åka mot PG och vi visste att det inte skulle bli ett tredje raka guld så länge bilen inte ställer till det för honom. Vi har varit med skapligt på några sträckor under året och det är riktigt motiverande att se hans sträcktider då han fortfarande har ett VM tempo i kroppen, konstaterar Jerker.
Med toppduon borta plus att det ryktas att SM-sjuan Thomas Thunström har sin R5-Citroen till salu ser det inte så bra ut så här tolv veckor före SM-premiären i Söderhamn med rallysprinten. Den ende i topp-tio som har aviserat fortsatt SM-satsning i klassen är veteranen Mats Jonsson som kommer med ”ny” WRC-Escort. Som det ser ut nu blir också Forshagas Rally-kung” storfavorit till ett 19:e SM-guld.
*
I senaste numret av Teknikens Värld skriver tidningens bästa och mest pålästa motorsportskribent PeO Kjellström om det svenska rallycross-undret med rubriken ”Svensk-toppen”. Artikeln ger en bra genomlysning och för mig blev set lite speciellt när han kommer till avslutningen och där skriver om, citat ”18-åriga Magda Andersson är den första kvinnan att ha vunnit en EM-tävling i rallycross”.
De flesta som följer Motorbloggen vet att Magda slutade tvåa i Touringcar-klassen i Euro RX och nu har sålt bilen för ny utmaning. Vad denna kommer att bestå av är dock oklart men när Kjellström frågar världsmästare Mattias Ekström om SMK Hörby-tjejen svarar EKS-ägaren.
– Jag är imponerad av det Magda Andersson gör. Inte för att hon är kvinna . När man ser henne köra kan det ju vara vilket kön som helst, det går fort i alla fall.
Reporter Kjellström avslutar med ” Bli alltså inte jätteförvånade om Magda Andersson återfinns i EKS i någon form 2017.”. Som vanligt tror (hoppas) jag att norrländske Opel-älskande Kjellström får rätt…
*
morgon är det dags för Motorlördag i Kristianstadsbladet och där huvudartikeln handlar om VD:n för Tools, Torbjörn Erikssons tankar om att sponsra Petter Solberg i stället för att lägga pengar på någon bollsport. Mycket intressant läsning kan jag lova och min förhoppning är att ”Tobbes” tankar kan få andra företagare att göra som Tools, att lägga pengar i motorsport.
Till detta kommer så min egen ”Heta lista” med rubrikerna, Rally Australia, TCR och Juniorlandslaget i rally. Motorstoppet svarar så klart Volkswagen för. I morgon tar VM-trean i karting Kristianstads Benjamin Törnqvist och packar ner karten och drar till Las Vegas för att göra upp om en prischeck på nästan hundra tusen kronor. Även om detta kan man läsa i ”Motorlördag”.
Med detta önskar jag en trevlig helg som för min del innebär arbete och med detta även det faktum att någon Motorbloggen på lördag blir det inte. ”Slavdrivare” eller Nyhetschef, kalla honom vad ni vill men han har helt andra planer för mig i morgon.
Trevlig helg.
Dagens bilder: Tommy Svensson