VW homologerar nya WRC-Polon, Meeke gillar Ogier, Mads Ø. med flest pallplatser och snart Solberg-tävling!

WRC-karusellen har inte tappat fart utan snurrar vidare. Ett bevis på detta är det märkliga avslöjande att Volkswagen Motorsport avser att homologera Volkswagen Polo R WRC 2017. Märkligt då bilen enligt VW aldrig kommer att köras i tävling. FIA-Homologeringen ska enligt uppgift göras den 30 november så att allt är klart för premiären Rally Monte Carlo 16- 20 januari nästa år.
Varför Polon ska genomgå denna process ter sig i min ögon minst sagt underligt. Såvida det inte är som ryktet säger att företaget ”som ger dig vingar” ligger i startgroparna med ”eget ” WRC-team 2017…

*
BloggMeeke kopiaAtt Kris Meeke skulle välkomna Sebastien Ogier i Citroën-teamet har enligt källor knutna till detta mer eller minde betraktats som omöjligt. En sådan menade för några dagar sedan att båda förarna skulle skippa allt vad säkerhetsmarginaler heter i jakten på att var bäst i teamet. Källan konstaterade då.
Till detta har vi inte karosser så det räcker!
Nu kommer dock Autosport med uppgifter där Kris Meeke uppges ”inte ha några problem med Ogier i samma team”.
Meeke konstaterar också i Autosport.
Jag föredrar kanske att han han i samma team istället för i en anna bil som kanske till och med visar sig lite bättre.
Meeke slår fast att han gärna ser världsmästaren i teamet, precis som han gör med både Latvala och Mikkelsen. Han sticker inte heller under stol med att han är besviken över som det ser ut nu åtminstone, inte få någon ”head to head figth” med VW till nästa år.
Senast Ogier körde Citroën var 2011 och då var det ett minst sagt frostigt förhållande mellan honom och ”ikonen” Sebastien Loeb. Nu menar källor att det är lite annorlunda och att teamet skulle bli oerhört starkt med båd Meeke och Ogier i samma servicetält. Men tillägger ”källan”.
Men det skulle kanske även bli lite hett…

*

2011 02 13 Finländske Fordföraren Miko Hirvonen tog sin andra raka seger i Rally Sweden. Bild. Tommy Svensson

WRC:s äldsta bil är M-Sports Ford Fiesta RS WRC som presenterades redan 2011 och där Mikko Hirvonen tog första segern i Rally Sweden samma år. Sedan dess har Fiestan varit anmäld 531 gånger i totalt 78 olika tävlingar. 50 pallplatser och där faktiskt Mads Østberg är den som oftast stått där av Ford-åkarna. Nio gånger har Mads varit på pallen i Ford-overall och sista möjligheten att bli det i den ”gamla Fiestan” blir i kommande Rally Australia.BloggMads kopia 12
Nu är inte Australien något rally som Mads har så mycket rutin från, har bara kört två gånger och i fjor fick han åka hem efter att ha krockat med en privatbilist på reccen. Femte plats 2013 i Fiesta är hitintills bästa resultat.
Frågan är också var Mads och Ola Fløene hamnar till nästa år och mitt tips är fortfarande att man stannar kvar hos Malcolm Wilson. Om det nu dessutom blir som Wilson hoppas att det blir minst sex Fiestor i WRC till nästa år, ökar så klart chansen för en fortsättning. DMACK har fått blodad tand efter det att Ott Tänak visat sig så snabb med deras egna däck att däcktillverkaren planerar för att utöka till två Fiesta RS till 2017.

*

2016 FIA European Rally Championship / Round 05 /  Kenotek Ypres Rally // June 23-25, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Samtidigt jobbar Hyundai på för att få ut fler i20-R5 till privatåkare och ett led i detta är att köra bilen i skarpt läge. Nästa anhalt på försäljningsturnén är belgiska Rallye du Var och även där med Kevin Abbring bakom ratten medan Seb Marshall sköter noterna.


Med anledning av de bitvis lite irriterade reaktionerna i ämnet ”tjejer i motorsport” så kom där idag ett mejl från 7-klubbars/Autoexperten Rally Cup. ” Vi inom 7 klubbars/Autoexperten Rally Cup kör en tjejcup där tjejerna kör i sina respektive klasser men vid prisutdelningen för hela cupen så får dom pokaler och i bästa fall presentkort från Autoexperten. Serien omfattar 7-8 tävlingar mestadels korta RS på ca: 2 mil SS. Av dessa tävlingar måste man delta i minst 5 st för att få ta del av prispotten.
 Mvh Sune Johansson”.
Inget i detta som irriterar mig åtminstone…

*
BloggKynningAnders Pålsson i Kristianstad MK gjorde mig häromdagen uppmärksam på Järfälla-boende Göran Kynning som verkligen är ute på ett äventyr. Han planerar att köra jorden runt och detta med en A-Ford från 1931. Resan startade från Järfälla den 2 september och nu har Göran och Forden nått Indien och Goa.
Tycker du detta verkar intressant så kan du följa hans resa på facebook, det tänker jag göra.

*
BloggSolbergNu är det snart finaldags för Wolrd RX borta i Argentina och även om guldet är klart så är det spännande om vem som blir tvåa. Blir det Petter Solberg eller Johan Kristoffersson som tar hand om silvret?
För att få upp hettan inför finalen blir det en tipstävling här på Motorbloggen i ämnet ”Petter Solberg”. Petter har också bidragit med priserna, signerade kepsar, tröjor och nyckelband. Så håll ögonen öppna de närmaste dagarna då tävlingen presenteras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *