Lefevbre frisk för Wales, Kragh vann Rally Denmark, Jocke G trea och Tom K. tvåa totalt i Adam Cup!
Citroën-föraren Stephane Lefebvre har nu fått klartecken att köra det som blir det sista officiella framträdandet för DS3 WRC, Rally Wales GB. Hans skador efter den våldsamma kraschen i Tyskland är nu läkta och fransmannen har haft två månader på sig att längta efter comeback. Kartläsare Gabin Moreau har inte haft lika bra utveckling utan i Wales blir det Gilles de Turckheim som sköter notläsandet åt Stephane.
Till Autosport förklarar han hur glad han är över att åter få sätta sig i rallybilen och lite genrep inför 2017 då han bildar team med Kris Meeke och Craig Breen.
– Det är en viktig helg, både med att hitta ”speed again” men även att få mer erfarenhet inför 2017, menar Citroën-föraren.
– Känner mig hundra procent körklar inför detta rally som jag verkligen gillar!
Citroën och PH Sports som skött årets tävlande där det franska bilmärket officiellt inte deltagit slår på stort i GB och har anmält fyra bilar. Den fjärde körs av Junior-WRC vinnaren Quentin Gilbert. Detta sätter också punkt för WRC-säsongen 2016 då Rally Australia inte ingår i PH Sports avtal med Citroën.
*
Kan M-Sports nya Ford Fiesta RS WRC bli en obehaglig överraskning för konkurenterna till nästa år? Ska man tro Ott Tänak så är nya Fiestan en riktig vinnarbil och som han menar, ” a very special car”. Det är från tester gjorda i Spanien som han grundar sin åsikt.
Efter att ha kört nya bilen känns nuvarande Fiesta ungefär som när jag körde med Grupp-N bilarna, menar Tänak.
Även Malcolm Wilson är nöjd med hur Fiestan utvecklas och nu väntar ännu mer tester de närmaste sex veckorna. Bland annat i Spanien, Finland, Frankrike och inte minst Sverige.
*
Det blev ingen obruten svit för danske mästaren Esben Hegelund när han fick bryta inför åttonde sträckan i DM6 Rally Denmark på grund av sjukdom. Därmed fick Citroën-förare Ib Kragh nöjet att vinna en deltävling, i de andra fem har Skoda-åkaren varit snabbast. Nu var Kraghs seger dessutom kassaskåpsäker då tvåan i klassen, Torben Sørensen i en Subaru var runt sex sekunder efter. Trea i sitt första asfaltrally ”i modern tid” blev Joachim Grahn/Rickard Nilsson med R5-Fiestan. En trevande inledning på de blöta mörkersträckorna där bland annat extraljusen trillade av plus delvis felaktigt däcksval gjorde att tidsgapet där blev i största laget. På lördagen körde Åhuskärrs-duon dock stabilt och tredje platsen var aldrig i fara. Men det var en tuff helg och där det mesta som kluddade för Jocke gjorde så.
– Fick köra tre sträckor med trasig turboslang, sedan gick elrutan sönder så att det immade igen, berättar han direkt efter målgång.
– När allt fungerade så gick det ändå bra men tiden är jag så klart inte nöjd med. Men det har varit jättekul trots det dj-la pissvädret…
Femma slutade Hässleholms-bekante norrmannen Viktor Danneborg, även han med R5 Citroën.
Tvåa totalt och dessutom imponerande igen var Jacob Madsen/Line Lykke Jensen i Opel Danmarks Adam R2. Marginalen till mer potenta Cittran i topp blev futtiga två minuter. Trea totalt och ny R2-Opel, Simon och Sune Valentin som dock inte riktigt hade samma tryck som J-ERC löftet Madsen två minuter skilde.
Anders Lysen med den vassa Suzukin segrade i Klass 5 där tyvärr SMK Hörbys Thord Johansson/Emil Månsson inte hade Fru Fortuna på sin sida. Nästan direkt på fredagen fick man bromsproblem på Grupp H 940:an samtidigt som generatorn packade ihop.
På service byttes generatorn och bromsarna fixades för omstart. Hela andra dagen flöt på bra på det minst sagt regntunga Jylland men på näst sista sträckan var Rally Denmark över.
– En kabelsko till generatorn gick av och strömmen tog slut, förklarar Emil.
– När vi så glömde vår verktygsväska när vi bröt igår hade vi inget med oss för att laga felet…
SMK Hörbyparet summerar ändå helgen.
– Men annars har det varit jätteskoj!
*
Om jag har räknat och förstått rätt blev det SMK Hörbys Tom ”Der Volvo Drifter” Kristensson som tog hand om andra platsen i ADAC Opel Rallye Cup detta efter att ha blivit trea i finalen ”3-Städte Rallye”. Egentligen blev Tom och nya kartläsaren Henrik Appelskog tvåa då man hade en ”gästförare” mellan sig och cupdominanten Jari Huttunen som var 27 sekunder före. ”Gastfahrer” Matej Kamenec från Tjeckien får inga cuppoäng så hans andra plats är i sammanhanget därmed betydelselös.
I AUDEX-teamets andra Opel Adam satt Pontus Åhman/Johan Johansson och för dom blev det en femte plats (eller fjärde om man så vill) och detta 48 sekunder bak helt suveräne Huttunen. Detta borde även innebära att man tog sista pallplatsen totalt i cupen.
Ingen kan väl heller bli utan imponerad av Toms insats då han före första tävlingen i cupen aldrig kört varken en framhjulsdriven bil eller ett asfaltrally. Med detta handikapp i ryggen borde han kanske inte varit med i toppstriden direkt. Detta struntade Tom i och visade att hans mål var att vinna hela klabbet. Även om han nu inte lyckades fullt ut så måste hans prestation därnere imponera på tyskarna. Dessutom har han egentligen bara gjort ett enda misstag vilket satt spår i plåten på #32 Opel Adam och orsakat ”Ausfälle”. Bara detta en prestation i sig…
Nu väntar nog både Tom och alla supportrar vad som kommer ut av Opel Motorsports tester av de fem utvalda som gjordes i München i veckan. Oavsett hur det blir med 2017 så har ”Der Volvo Drifter” gjort sig ett namn hos tyskarna!
Tysk rallymästare 2016 blev Skoda-föraren Fabian Kreim som vann ”3-Städte Rallye” före Skodakollegan Dinkel och med Zeltner i en Porsche som trea. Herman Gassner tog R5-i20 Hyundai till tionde plats totalt i tyskpremiären för bilen.
*
Snacka om att is istället för blod i ådrorna och då tänker jag på den finske rallyföraren i Lapua Ralli där tre älgar dök upp framför bilen på sträcka 1. Med ”full speta” kom finnen runt en högerkurva där en älgfamilj var ute på skogspromenad. De två hade lite marginal men den tredje strök precis förbi vänstersidan på bilen och klarade sig med millimeter marginal. Det som imponerade på mig var att föraren inte hade minsta gassläpp när han körde slalom mellan skogens konungar…
*
Nu ska jag ägna mig åt så kallad social aktivitet så Nattkröken och Marknadsnatta får anstå till söndag. Avslutar med att önska alla asfaltkompisar lycka till i Eslöv och Kanonen i morgon.