Emil B. i finskt dike, hårt i toppen Meeke-Latvala, Brink vann i Strängnäs och Kullingstrofén populär!

BloggEmilSom min far brukade säga när något inte gick hans väg , ”det är väl själva fan också” och nu tänker jag på Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs otur i Neste Rally Finland. På sträcka fyra och på en åttonde plats i WRC2 gick det lite för fort med R5-Cittran vilket innebar att man landade i diket. Skadorna på bilen verkade inte vara så stora men att komma upp på vägen igen var desto värre. Jocke Sjöberg konstaterade lätt besviket.BloggEmil2
Bilen är tillbaka på serviceplatsen och nu börjar reparationen. Litar på mekanikerna och att vi startar om på lördag!
Jag lider ända in i märgen med grabbarna, precis som om det inte ska få lyckas för dom i WRC, f-n också!

*
I WRC 2 är det min vinnare Esapekka Lappi som är topp efter de nio första sträckorna. Tvåa är Elfyn Evans och på den här sträckan tog sig Pontus Tidemand/Jonas Andersson förbi Teemu Sunninen. Mellan de båda skiljer bara sekunden men upp till Lappi dryga halvminuten.
Henning Solberg kämpar på i R5-debuten men är redan 1 minut och 37 sekunder efter på sjätte plats. Som åtta finns Marius Aasen i DMACK-Fiestan. Hur det går för Lars Stugemo och Kalle Lexe i Sunnyside-Fiestan har jag tyvärr inte lyckats listat ut.

*
BloggOgierJag fastnade i en hårnål, faktiskt ett riktigt dumt misstag!
Orden kommer från Sebastien Ogier, trea fram till SS10 där han ”got stuck in a ditch” och utan stora åskådarmängder blev han kvar i diket i 16 minuter. Inte så konstigt att han gjorde ett dumt misstag, han har ju fått köra först hela dagen…BloggLatval
Så här långt, två sträckor återstår av dagen är det precis som Jost Capito tippade Kris Meeke och Citroën i topp, 18 sekunder före Jari-Matti Latvala som då även hunnit med att slå sönder vänster bakhjul. Det är också de här två som har bäst ”pace” och trean Andreas Mikkelsen är först i ”Divison 2”, runt 40 sekunder efter firma Meeke-Latvala. Mikkelsen har i sin tur bara dryga sekunden ner till Thierry Neuville som är knappt tio före rallyts stora knall så här långt, irländaren Craig Breen. Som teamkompis till Meeke ligger han femma och detta i sitt första framträdande i Finland med WRC-bil.

*
BloggTänakOtt Tänak inledde som i Polen och har fram till SS10 tagit tre sträcksegrar med sin DMACK-skodda M-Sport Fiesta. Tyvärr strulade det även på förmiddagen och därför är estländaren bara åtta, placeringen efter Mads Østberg.

*
BloggYazeedEnda av WRC-gänget som botaniserat i naturen är Yazeed Al-Kuwari som gick av i målsvängen på SS7 med en hastighet av runt 150 km/t. Kanade på taket en bra bit innan det blev stopp och bilen kunde vändas på rätt köl.
För mycket fart samtidigt som vi ”were out of the line by a metre or so”, konstaterade en påtagligt uppspelt Yazeed efteråt.

*
I WRC3 är Ole Christian Veiby i topp medan Osian Pryce leder ”DMACK-cupen” där Oscar Solberg ligger sexa, dock bara halvminuten efter.

*
Medan Rally-SM och nu närmast AM Snapphanerally kämpar med sviktande intresse från landets rallyåkare (nu med totalt runt 100 anmälda varav styvt hälften är SM-åkare) är det tvärtom i Svenska RallyCupen. Till morgondagens Kullingstrofé årets tredje deltävling har runt 200 förare anmält sig. En stor skillnad mellan Svenska Rallycupen och dess sydliga kollega Sydsvenska Rallycupen är intresset från 4WD-åkarna. I SSRC kan med lite god vilja hävda att en handfull ”fyrkrafsare” kör om poängen medan man i SRC är fyra gånger fler. I helgen är det 20 anmälda i klassen och extra kul att Simrishamns Joachim Grahn/Rickard Nilsson finns med bland dessa i WRC-Focusen. Utmanar gör främst Bengt Abrahamsson och tidigare cupvinnaren Robert Blomberg.
I 2WD-klassen är runt hundra anmälda med cupledaren Daniel Wall som lite av favorit. Fredrik Eriksson, Kristian Johansson och Mattias Ledin kan säkert utmana.
Bland de 20 Grupp E-åkarna finns bröderna Jesper och Hampus Larsson, Kristianstad MK.
*
BloggBrinkDet blev Eslövs-seger när det i torsdags kördes SM i Rallycross i Strängnäs och då så klart genom Tobias Brink. Det var aldrig något snack utan att Tobias var hetast i Supercar Lites den här regniga kvällen där han kom i mål fyra sekunder före Simon Olofsson och med Thomas Bryntesson som trea. En kväll som gav många härliga poäng för Brink Motorsport vilket innebär bara sex poäng upp till ledande Bryntesson
Efter så mycket stolpe ut under de första två tävlingarna så blev det äntligen lite stolpe in. Nu är jakten på SM-guldet inledd på allvar, lovade Tobias efteråt.
Tyvärr var vädret inte så kul, regnet öste bitvis ner över Strängnäs vilket innebar att ”spottern” eller den som tipsar under tävlingen hur Tobias skulle köra hade extra jobbigt. Men brorsan Ted klarade sin uppgift galant berömde Tobias.
.- Riktigt härlig känsla när jag kände att vi tog starten i finalen och min bror säger ”Nu har vi detta, nu kör vi”!
För den andre skåningen William Nilsson, Tomelilla var inte Strängnäs lika lyckad, utan det blev en missad final.
– Jag hoppades att oturen skulle vända här, men det blev exakt tvärt om. Tävlingen gick åt helvete, säger en mycket besviken William.
Motgångar kommer för alla och det är den som kan hantera dem bäst som blir vinnaren i slutändan. Egentligen vill jag bara åka hem och glömma allt, men självklart ska jag försöka tackla tävlingen på bästa möjliga sätt!
Inte bara motorproblem drabbade Tomelilla-åkaren, utan samarbetet mellan honom och spottern var inte heller det på topp. Därmed missades ”jokervarvet” och 30 sekunders tidstillägg.

*
Supercar-klassen ägdes av Norge och det blev bara ”norske gutter” på pallen, Frode Holte, Jarle Nytræ och Alexander Hvaal. Föga hjälpte det att mästerskapsledaren Kevin Eriksson ledde efter kvalen för sedan blev det bara norskt. I finalen var det Kevin Eriksson och Lukas Walfridsson som drog iväg i toppen från första startled. Efter lite tacklande fick så både Eriksson och Walfridsson punktering. Då gick Alexander Hvaal upp i täten men även han drabbades av punka på Eklund-Beetlen. Istället blev det Frode Holte som tog över stafettpinnen och klarade sig ifrån punkteringar nästan hela vägen in till mål och kunde rulla över mållinjen som segrare.
Starten i finalen var bra, men starten på tävlingen var inget vidare för vår del. Vi kom tillbaka starkt, men att jag skulle hamna överst på pallen kunde jag knappt drömma om. Vi har haft väldigt mycket otur på sista tiden, men jag hoppas att det har vänt nu, sa en nöjd Frode Holte.

*
BloggSkuttPå plats i Strängnäs var Pierre Skytt som rapporterar: Hej Tommy, en liten rapport från Härad och Strängnäs motorstadion som utgjorde arena för Rally X Nordic. Mycket folk i publiken, hörde en siffra på omkring 4000. Dock långt ifrån storhetstiden för denna tävling då det kom omkring 10000. Eklund, Hansen osv var dom stora dragplåstren då. Men årets startfält gjorde så gott det gick för att underhålla publiken. Underbart sommarväder bjöds det på när himlen plötsligt öppnade sig och regnet det bara öste ner och tävlingarna fick ett ofrivilligt uppehåll på någon halvtimme. Vatten sopades bort men skapade ändå väldigt långsamma race och inte speciellt roliga heat. Men finalen i Supercar blev en kul uppgörelse där hjulvinklarna behövde ses över på dom allra flesta av deltagarna i finalen. Detta då däcktravar, närkontakter och punkteringar ställde till det för alla.”.

*
BloggStig2I dag är det bara att hurra till rösten sviker för nya 70-åringen Stig Blomquist. Även om Mäster Stig nästan kört allt som rullar på hjul i rally så är det ändå med Saab jag förknippar örebroaren. Att sedan karriären kröntes med att vinna Rally-VM 1984 i en Audi känns ändå lite ovidkommande.
Först gången jag såg legenden live var 1969 i SMK Värnamos ”Finnvedsrundan”, andra deltävlingen i SM i Tillförlitlighet och Stigs enda SM-seger i ”T” detta året med pappa Lennart i högerstolen. När snön vräkte ner över de småländska skogarn var Stig som allra bäst och vann före Saab-kompisarna Carl Orrenius och Tom Trana. Tilläggas kan att det var Saab i topp på tolv av de fjortons sträckorna, Opel hade med andra ord en dålig dag.

Lite oväsentligt i sammanhanget, men min klubbkompis Larry Svensson (pappa till RM-vinnande Thobias Svensson) var den stora knallen i Värnamo. Bara A-junior, skåning och helt okänd körde han in som nia totalt i sin föga tävlingsfärgade sandbeige Saab V4 i Grupp 1-klassen.
Efter den här snötyngda lördagskvällen har jag sett Stig åtskilliga gånger i allt från racing, rallycross,Truckracing och rally. Minns honom i massor av olika bilar, Audi, Lancia, Talbot, Ford, VW, Peugeot, Nissan, Mitsubishi, Subaru och Porsche. Han har till och med fått känna på att köra Opel i Svenska Rallyt. Då handlade det om en 4WD Opel Calibra, men resultatet ska vi tala tyst om…BloggStig1
Stigs födelsedag sammanföll med min obligatoriska garagestädning och där hittade jag en fin bok utgiven av Teknikens Värld där Stig delade med sig av sina kunskaper. Trots att boken visade bevis på att ha varit mycket läst kan jag inte påstå att något av hans kunnande fastnade hos mig. Ungefär som kompisen på motorklubben i början av 70-talet som lyssnade när ”de store pågarna” snackade om hur effektiv ”vänsterbroms tekniken” var. Han satt tyst och insöp klokskapen men till slut var han tvungen att stilla sin nyfikenhet.
Jo det är nog bra med vänsterbroms, men hur gör man när vägen svänger till höger?
Att det är i den här miljön jag är uppväxt, känns kanske lite onödigt att berätta. Hur som helst stort grattis till vår i hård konkurrens med Erik Carlsson och Björn Waldegård, absolut största rallystjärna någonsin.

*
BloggDM4I går puffade jag för DM-5-deltävlingen ”FTZ Rally Roskilde” och att man som svensk fick rabatt på startavgiften. Något som fick Tony Jansson att reagera och skriva: I DM-4 Sydhavsrallyt den 19-20 aug är det 17 mil SS och totalt 30 mil, gratis för utländska deltagare”. Alltså en ännu bättre deal att ta sig till Lolland-Falster och medan Roskilde krockar med Rally Blekinge så gör Sydhavsrally samma sak med AM Snapphanerally….

*

Dagens bilder från: Henrik Tokee- M-Sport- wrc.com-Pierre Skytt-Brink motorsport

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *