Ingen Sordo i WRC-Finland, Lukyanuk snabbast på ERC:s ”Q-stage”, behövs mer än två klasser surt i Österrike och lite funktionärstankar!
Känns lite futtigt att börja skriva Motorbloggen efter natten hemska händelse i Nice. En stad som jag har minnen ifrån som den första stad dit jag själv tog bilen till för semester sommaren 1970. Efter det har jag varit på plats ytterligare några gånger i samband med WRC Rally Monte Carlo. Konstigt nog gör detta att attacken känns ännu overkligare men tyvärr detta är kall, riktig verklighet.
*
Gårdagens inlägg med MAS, Sprint-SM och mina tankar fick en hel del återkopplingar både via kommentarer på Facebook och direkt in i mejlkorgen. Märkligt nog inte ett enda ”du är för f-n inte riktigt klok-mejl”. Desto fler som gillade både mitt tänk med asfalt för Sprint-SM och att återskapa ett ”Bredd-SM”. Känns lite skönt att känna att man inte är helt ensam…
*
Idag bekräftade Hyundai Motorsport att det inte blir någon start i WRC Rally Finland för Dani Sordo. De skador spanjoren ådrog sig efter sin häftiga ” high-speed accident” i samband med förra veckans tester sätter stopp. Efter besök på sjukhus i Finland återvände Sordo hem till Spanien för rehabilitering.
– Danis tillfrisknande är positiv men det är viktigt att han blir helt återställd, därför har vi tagit det här beslutet, berättar Teamchefen Michel Nandan.
– Detta gör vi för att Dani kan komma tillbaka till Rally Germany och då fullt frisk!
Som tidigare berättas så blir det testföraren Kevin Abbring som nu får en oväntad chans att åka ”Finlands GP”.
Nandan avslöjade även att man hittat orsaken till Sordos krasch, närmare detaljer än ”we have identified the technical problem that led to Dani’s crash”, lämnas dock inte ut från Alzenau. Enda kommentaren är att man jobbar med detaljen som inte höll måttet för att se till att kraschen inte upprepas.
*
Nere i Tyskland och Thüringen Rallye är nu svenskarna Tom Kristensson (bilden) och Timmy Berntsson i full gång med notskrivandet då reccen pågår. Så klart gäller samma sak för Pontus Åhman/Johan Johansson.
– Precis som vi anade så är det väldigt snabbt men det gillar vi, så det här kommer att gå bra, konstaterar ”Der VolvoDrifter” i Opel Adam #32.
*
För någon timma sedan avslutades ”The Q-stage” inför ERC auto24 Rally Estonia. Storfavorit enligt en omröstning är ryssen Alexey Lukyanuk med sin R5-Fiesta och så här långt ser det ut som han motsvarar förväntningarna. Satte bästa tid på den snabba men bitvis uppkörda sträckan (se stenen i fronten på Tarabus Skoda, den kom upp i spåret!) och detta 0,2 sekunder bättre än Ralfs Sirmacis, Skoda. 0,5 efter var så ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz.
Tommi Mäkinens bägge japanska rallyelever hade läst läxan tillsammans, körde in som åtta respektive nia. Hiroki Arai var någon tiondel snabbare än Takamoto Katsuta, båda i R5-Fiesta.
I 2WD var letten SSR-bekantingen (bilden från torget i Karlskrona) Nikolai Gryazin snabbast. Först på tredje plats kom bästa Opel Adam med polacken Lukasz Pieniazek och kollegorna Chris Ingram, Julius Tannert och Marijan Griebel tätt bakom.
Unge Gustav Kruuda med rallyts häftigast dekorerade bil slutade sexa.
Tävlingen startar i kväll med en superspecial där man börjar klockan 20.00.
*
Samtidigt körs även EM för historiska bilar och då med fyra svenska ekipage av de totalt 19 anmälda. Nils Bergquist/Karl-Erik Magnusson, Volvo Amazon och Anders/Ingrid Johnsen, Porsche Carrera RSR är flitiga i EM-besökare. Esko Junttila som normalt sett åker med Mats Myrsell lämnar sin Saab V4 hemma och nu sitter i en hyrd Volvo 240. Har dessutom skaffat kvalificerad kartis, Asko Sairanen som annars sitter bredvid Jari-Matti Latvala när WRC-åkaren kör ”klassiskt”.
Sist i svenskkvartetten är Annie Seel som tar med sig norska co-drivern Göril Undebakke i sin Toyota Starlet. Inför årets tävling stod hon utan kartläsare sedan Älmhults Marcus Sundh tvingats lämna sent återbud. Via norska Toyota Team Historic fick Annie kontakt med Undebakke som nu gör debut i Historic rally och i rallyts enda helkvinnliga team.
– Det är lite nervöst och spännande att ställa upp med en helt ny kartläsare. Vi har ju inte åkt ihop förut, men det viktigaste är att vi har rätt energi och kul ihop, resten löser vi på vägen, säger Annie Seel som är van att ta med oprövade kartläsare.
Annie Seel kör samma Toyota Starlet från 1979 som hon tog en klasseger med i Estland förra året.
*
Tänker på klassindelningen i Sprint-SM med enbart två klasser 2 och 4WD, är detta så dumt egentligen? Svenska Rallycupen har infört detta och här verkar det funka alldeles utmärkt. Med runt 190 anmälda får jag ingen känsla av att förare av lite ”tamare” bilar bojkottar SRC snarare tvärtom. Resultatet från Sprint-SM visade ju med eftertryck att även en R2-bil som i SM körs i klassen med det osexiga namnet ”Otrimmat 2WD” kan hävda sig mot värstingarna. Håller med Opel-åkande Tommy Högström som menar att man borde byta namn på ”R2-klassen” i Rally-SM. Tommy skriver, ”Tycker det är dax att skrota namnet Otrimmat på R2 bilarna , de bör heta Fabrikstrimmat -1600. Se på acc siffrorna på Adam R2, snarlika en Corolla i och för sig en Opel, men ändå…”.
Men kanske skulle man gå ännu längre och bara köra två SM-klasser då skillnaderna mellan bilarna inte är så stora nuförtiden? Bara en tanke alltså och hoppas ingen går i taket för detta?
*
Fick den här tanken när jag kollade på ett pressmeddelande inför Katrineholms ”Slottsprinten” i helgen. Egentligen helt tokigt namn då det inte alls handlar om en ”sprint” utan ett vanligt rally på runt fyra mil specialsträcka. Tävlingen är RM för Grupp E, Klassiker och så SBF:s sorgebarn Grupp F som i RM har draghjälp av VOC-bilar, dock med klent intresse från den delen. VOC:arnas eget SM, Sverige-Serien har fortfarande skyhögt högre status än ett RM i hop med Grupp F.
Som skåning håller jag så klart tummarna för min klubbkompis Thobias Svensson som är på god väg att försvara sin RM-titel i Grupp E från 2015.
RM i all ära men störst intresse knyts ändå till vem som kör hem årets ”Kungatitel” där många vill hålla Johan Rudengren (bilden) som favorit. Jag sätter emot, Jari Saarinen blir kung på Eriksberg i år!
*
Du som inte kan ta dig till Eriksberg Slott i morgon, hav tröst då Rallyradion finns på plats. Sebastian Bourghardt och Per Johansson finns där med start klockan 09.30. I i år kommer man även testa på att sända bild ifrån den sista sträckan. Detta ser och hör du via SBFplay.se, vill du bara lyssna på radion kan du göra det genom att besöka http://rallylive.se/lyssna där du hittar alla sätt att lyssna (och titta) genom. På bilden är det Tjusts Mercedes-åkare Mats Lundholm som frågas ut.
*
Dom gör det igen, Opel lanserar nu nu utombordsmotor för högpresterande båtar. I samarbete med svenska Cimco Marine AB tillverkas motorn med namnet OXE. 200 hästkrafter ur en tvåliters dieselmotor är vad som erbjuds och normalt sett finns samma motor under en motorhuv i Opel-modellerna Cascada, Insignia och Zafira.
– Opel-motorn valdes eftersom den är ett tekniskt ”mästerverk” och oerhört beprövad, över hundratals miljoner mil, förklarar Magnus Folin, CEO på Cimco Marine.
Så enkelt är det…
*
Idag säger jag grattis till EM-rallycrossaren Magda Andersson som häromdagen fyllde 18 år. Nu får SMK Hörby-tjejen även lov att köra bil på allmänna vägar och inte bara på avstängt område. Vill även gratulera till att hon på Facebook samtidigt offentliggjorde att hon och den värmländske kollegan Sebastian Eriksson nu är ett kärlekspar. Lite logistikproblem måste det ändå bli med Magda boende i Löberöd och Sebastian ofta på resande fot som förare i OMSE-teamets Honda i Red Bull Global Rallycross borta i USA…
*
Nu blir inte Österrikiska Turistrådet glada men sanningen måste ändå fram, där tvekar aldrig Motorbloggen. Så när Johan Karlsson kommer med det här avslöjandet så fanns ingen tvekan, detta måste ut. ”Jag vill bara dela med mig av en bild, som jag tror faller dig i smaken. Jag och tjejen är på semester i alperna i Österrike och var igår iväg runt omkring Innsbruck för att besöka några sevärdheter. Det mest intressanta och det enda som var värt att fota fann jag dock på en parkeringsplats…”.
*
Peter Andersson från Sjöbo normalt sett den som håller reda på Lars Servin när ”Föråkar-Cupen” har någon deltävling. Peter är även en Opel-Lover om än lätt förklädd och var igår på bilträff i Billesholm. Skickade över en hel hög bilder där jag väljer den här på en lätt pimpad Opel Commodore. Talesättet ”allting klär en skönhet” fick nu förstärkt betydelse.
*
Länge sedan jag skrev om den allt snabbare utdöende arten ”Funktionär” och om det är en tröst, motorsporten är inte ensama om att se leden tunnas ut. Var på golfbanan häromdagen (en ren tjänsteförrättning vill jag påpeka) det var Nordea Tour i Åhus. Letade mig fram till utslagshålet för den spelare som skulle plåtas skulle slå ut och där det då stod tre äldre gentlemen i 70-75 års spannet. De trevliga herrarna var ansvariga för just det här hålet och vi kallpratade lite i väntan på att spelarna skulle anlända. Ställde då frågan hur det kom sig att dom var funktionärer och inte valde som många andra, att följa spelet runt banan? Svaret kunde lika gärna kommit från någon i motorsportare.
– Nja, det skulle ju inte fungera, där är ju klubbens yngre medlemmar och frågar man dom så har dom absolut inte tid att ställa upp. Tur att vi gamla gubbar fortfarande har både tid och ork!
På samma spår fick jag igår ett ”visdomsord” från en annan person med djup förankring i sportens värld. Han konstaterade.
– Ska du ha hjälp med någonting måste du fråga dom som redan har häcken full, annars händer absolut inget…
Tänkvärt och med detta önskar jag en trevlig helg.