Pololedning i WRC-Polen, Tidemand i topp, Emil åtta, Volvo dominerar MSR och för EKS-Jocke är maten viktig!
Skriver det direkt, dagens Motorbloggen är långtifrån den som jag i morse planerade att leverera. När en kollega plötsligt sjukanmälde sig och jag stod ensam med en minst sagt diger uppdragslista flyttades så att säga, både WRC, Midnattssoslrallyt och Rallycrossen i Höljes långt ner på priolistan. I en paus inför nästa fotojobb ska jag ändå försök knåpa ihop en blogg, men som sagt det blev inte riktigt som jag tänkt.
*
Efter sex av dagens sträckor plus den igår leder för mig helt överraskande Andreas Mikkelsen WRC Rally Poland men det är ett minst sagt bräckligt försprång, bara tre tiondelar efter har han Ott Tänak som visar att han menar allvar. Det som är extra kul är att Tänaks WRC-Fiesta är skodd med gummi från DMACK, lilleputten i rallydäckvärlden i jämförelse med dominerande Michelin och Pirelli. Alltid kul med ”Island-känsla”även i rally.
Trea är Hayden Paddon, 3,9 bak och så min vinnare Sebastien Ogier, fyra och med 4,4 sekunder upp till sin norske VW-kompis. Thierry Neuville två nysningar efter och så Jari-Matti Latvala bara sexa, elva sekunder efter.
Mads Østberg får inte alls till det, redan 49 sekunder bak sin landsman i toppen.
Efter sträcka sju verkade dock Mikkelsen inte vara riktigt i harmoni med Polon och klagade på understyrning vilket gav tre sekunder sämre tid än vinnaren Tänak.
Sträckan var rikligt ”tricky” och jag hade problem att styra in, förklarade Andreas.
– Nu måste vi ända ”set up” även om vi har begränsade möjligheter till detta, men vi måste åtminstone försöka…
*
Vet inte om det verkar som att de polska arrangörerna överallt är medvetna om detta med FIA:s gula kort? På den här bilden där Ott Tänak hoppar ruskigt nära publiken borde det noga vara rött istället för gult kort!
*
I WRC2 toppar glädjande nog Pontus Tidemand och har varit i stabil ledning från starten av rallyt. Han trivs också både med Skodan och i Polen.
– Fantastiskt. Bilen är absolut perfekt för de här förhållandena, jag kan göra precis vad jag vill med den, konstaterar en glad ledare.
– Kör ”flat out” och bilen går dit jag vill!
Tvåa är Teemu Suninen, elva bak och trea nästa Skoda i form av Esapekka Lappi, ytterligare två efter. WRC2-ledaren Elfyn Evans är fyra före Kalle Kruuda.
Som åtta hittar vi Emil Bergkvist som är exakt en minut bak Tidemand, detta efter lite småstrul. En punktering och fyra kilometer på tomt däck sinkade en del. Detta plus att Cittran upplevdes för mjuk vilket skulle fixas på servicen efter sträcka sju.
*
Mycket Volvo 240 i Midnattssolsrallyt och efter elva sträckor leder Ilsbos Patrik Flodin med 25 sekunder före Volvo-kollegan Arne Rådström. trea, Thomas Thelin, Porsche och fyra Kenneth Bäcklund, Ford.
Lite tråkigt att inte Mats Jonsson kunde ta sin Mazda till mål, fick bryta på SS9 med fel på drivningen. Då låg Mats tvåa.
Samma öde drabbade även Sjöbos Jörgen Andersson och detta redan i går. En vipparm ville inte vara med i Opelmotorn…
Hässleholms Jan Grip har legat stabilt i mitten av Klass 12 men på SS11 hände något med Saaben. Jan tappade elva minuter och ligger nu nästan sist i klassen, tråkigt!
*
Tipset inför Skilling 500 är tufft att få ihop. I synnerhet i 4WD trots det magra antalet startande, bara sex bilar. Men att välja vinnare mellan fjolårssegraren Stoffe Nilsson med Esmeralda Gyllenswärd hållande i nothäftet och den stora hemmafavoriten Marcus Theorin, där Henrik Söderkvist gör samma jobb som Esmeralda, är en svår nöt att knäcka. Efter mycket funderande får det bli så här.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Marcus Theorin Mitsubishi
3. Ingvar Andersson Subaru
4. Hampus Classon Mazda
5. Ola Schön Subaru
Vet inte riktigt varför men det känns som att ”Kind-Expressen”, Kristian Johansson står i tur för en fullträff i 2WD och då får Mattis Olsson för en gångs skull ursäkta.
1. Kristian Johansson Golf
2. Mattis Olsson Toyota
3. Joachim Kristiansson Toyota
4. Thomas Grönberg Volvo
5. Kristoffer Thörjesson Opel
*
I morgon brakar det loss på allvar i Höljes och än så länge är det lite lugnet före stormen. Då passar Mattias Ekströms skånske mekaniker Joakim Nilsson på att leva upp till myten att för oss här nere, är det maten som är viktigast.
I andra ringhörna laddar Glimåkraboende Staffan Andersson, överst av gänget upp med resten av Petter Solbergs team. Vem som har mest anledning att fira på söndag får vi se?
*
Ska även leka lite ”Hänt i veckan” och berätta att det är slut mellan Audi-proffset Mikaela Åhlin Kottulinsky och Formel 1-föraren Max Verstappen. Något hon själv bekräftat för Expressen.
*
I torsdags kördes det stora publikjippot Nossebro City Race traditionsenligt down town” Nossebro. Kullings eldsjäl Conny Hansson kunde nöjt konstatera att det blev nytt publikrekord, över 3 000 personer räknade han med att asfaltslingan kantades av. Där kunde man bland annat både se och höra när Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl lät den ”gröne” varva ut…
*
För dig som gillar när racing var som bäst är det bara att styra kosan till Ring Knutstorp och Svenskt Sportvagnsmeeting. Runt 250 klassiker gör då upp i de olika klasserna, både lördag och söndag.
*
I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och vad är mer passande än en stor intervju med Petter Solbergs meckare Staffan Andersson inför Höljeshelgen.
Som sagt en blogg som känns som att den kunde varit mycket fylligare, men så är det den där dj-la verkligheten.
Trevlig helg.