Ogier har blivit pappa, Neuville ute ur kylan, Stugemo rockar loss, Höljes lovar publikrekord och Växjös Emrik kämpar på!
En ny Ogier har kommit till världen när Sebastien och Andrea i måndags fick en son vilket den stolta pappan kommenterade från München där nedkomsten skedde.
– 50% Mummy + 50% Daddy & made with 100% LOVE. We couldn’t be happier!
Världsmästarens underverk kommer att döpas till Tim Kaiser-Ogier och redan dagen efter visade Volkswagen Motorsport hur Polo WRC #1 kan komma att se ut till kommande Rally Poland. Fast är nappen verkligen FIA-klassad?
*
Segern på Sardinien var nog exakt vad Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul behövde för att kylskåpsdörren skulle öppnas hos Hyundai. Att belgaren åter är välkommen ut i värmen är tydligt när man i dag presenterade sin ”line up” inför Neste Rally Finland. Precis som i kommande WRC -tävling ”73RD PZM RALLY POLAND” sitter Neuville i Hyundai #3, Hayden Paddon i #4 medan Dani Sordo nuvarande WRC-tvåa är hänvisad till ”B-teamet” med #10 i Polen och #20 i Finland. Lite märkligt med tanke på spanjorens läge i VM-tabellen…
*
Med titeln ”ERC-förare” på visitkortet känns onekligen Lars Stugemo som lite överkvalificerad för att enbart tjänstgöra som föråkare i Midnattssolsrallyt. Men när man dessutom ser att Stugemo ska stå för underhållningen vid sidan av den som bjuds på specialsträckorna, då faller pusselbitarna på plats. På lördagskvällen ska hans band HEO featuring Dregen stå för musiken vilket Lars förklarar med.
– Rally och musik kräver lika mycket passion!
Nu nöjer sig inte Fiesta-föraren med detta utan jobbar även i organisationen och så ska han lufta R5-an med Olofströms kartisen Kalle Lexe innan det riktiga startfältet ger sig i väg.
– Midnattssolsrallyt är Sveriges mest legendariska rally, och på många sätt vaggan till de stora svenska rallyframgångarna. Det gör det till en stor ära att få vara föråkare, menar Lars.
I år tar Midnattssolsrallyt tävlingen ett steg längre genom festtält med underhållning i anslutning till depåområdet i Vimmerby. Flera band kommer att svara för underhållningen och först ut är det lokala bandet Lifvens. Övriga kvällar uppträder Girls with Impact, trubaduren Per Backstad, Svenne Rubins. Som avslutning kommer HEO (HiQ Experience Orchestra) Featuring Dregen. Dregen kommer även att agera som DJ under kvällen.
Steget mellan rally och musik är inte så stort som man kan tro enligt Lars.
– Inte alls. Både i rally och i en musikgrupp är man ett team där varje medlem är lika viktig. Och både när man spelar ihop och när man kör rally går man in i sin egen värld, ger allt och tänker inte på något annat – det är samma sorts passion!
*
Om drygt två veckor är det dags för Rallycross-VM i Höljes, den ultimata folkfesten enligt alla som någon gång besökt den lilla värmländska orten. Redan nu lovar Finnskoga MK att det blir ett rekordår 2016. Aldrig förr har så många biljetter sålts och snart är den nybyggda ”Jokerläktaren” slutsåld. Nu snackas det om att bortemot 50 000 personer kommer för att se när Mattias Ekström, Petter Solberg & Co ska drabba samman.
– Jag tror att vi kommer att slå förra årets publiksiffra på 39 800 med råge, gissar Morgan Östlund, tävlingsledare till lokal media.
Just fajten mellan VM-ledarna lär bli det som de allra flesta kommer för att se, vilket gillas av Petter Solberg som aldrig lyckats vinna i Höljes. Nu lovar han ” att ge allt i Höljes och köra stumt”.
– Höljes har den råaste banan i hela VM och det lever upp till namnet sitt, The Magic Weekend, menar Solberg.
*
I helgen körs den 84:e upplagan av Le Mans 24 Heures och där Danmark som vanligt är flitigt representerade. Med åtta förare anmälda är man det land med näst flest deltagare, imponerande kan jag tycka. Jan Magnussen är klar för Corvette Racing. Porsches danska ”fabrikskører” Michael Christensen kör sitt andra Le Mans. Nicki Thiim och Marco Sørensen kör Aston Martin Racing Vantage. Alla fyra också chans på pallen enligt experterna.
I klassen GTE Am är där ett heldanskt team med ”rookies”, Formula Racing med Johnny Laursen, Mikkel Mac och så det som är riktigt kul, snabba Christina Nielsen i Ferrari 458. Därmed blir hon första danska att någonsin starta i ett 24-timmars lopp.
Siste förare med röd/vit-flagga på overallen är David Heinemeier Hansson som gör si nfemte start, den här gången med en Porsche.
Vill du följa Le Mans 24 Heures via tv så sänder både Eurosport och dansk TV2 live från klassikern.
*
Just nu testar Pontus Tidemand och Jonas Andersson för fullt i Finland som uppladdning inför kommande WRC2-tävling i Polen första helgen i juli. För att ytterligare toppa formen och där vara lite snabbare än de andra guldkandidaterna, Elfyn Evans, Teemu Suninen, Nicolas Fuchs och Esapekka Lappi kör Pontus i kommande helg i Lettland och Rally Zemaitija. Den här gången sätter han och Jonas sig i Toni Gardemeisters Skoda R5. Som teamkompis får man underbarnet Kalle Rovanperä.
*
Ser inte ut som att Wäxjö MS har vädergudarna på sin sida inför helgens stortävling i SSRC och VOC Mekonomen Rally, Dackefjeden. Kraftigt regn från fredag lunch, sedan regn hela lördagen. Om jag summerar rätt ska det enligt yr.no komma nästan 40 millimeter väta över den 180 startande. Känns onekligen orättvist mot alla…
*
Kommande helg är det Formel 1-premiär i Azerbadjan och Baku där bägge skåningarna Gustav Malja och Jimmy Eriksson möts i GP2-klassen. En helt ny upplevelse för de bägge.
– Baku ser ut att bli en ovanligt snabb stadsbana, som inte har speciellt mycket gemensamt med till exempel Monaco, säger Gustav Malja och Jimmy Eriksson håller med.
– Azerbajdzjan blir säsongens mest oskrivna kort, på alla plan. Först och främst är banan förstås helt ny, men även landet, staden och kulturen blir intressant att bekanta sig med, menar Tomelilla-pågen
– Det är alltid spännande att komma till nya platser och Baku verkar vara ha en udda blandning av gammalt och nytt. Det är ett stadslopp precis som Monaco senast, men jag tror att det blir väldigt annorlunda.
GP2-tävlingarna i Azerbajdzjan drar igång med träning och kval på fredag. På lördag körs ett 60 minuter långt race med obligatoriska depåstopp, innan helgen avlutas med ett kortare sprintlopp på söndag.
*
Det är inte alltid så lätt att tränga sig igenom allt mediabrus för en rally eller racingförare, körs trots allt många tävlingar varje helg. En som tråkigt nog hamnat lite i skymundan är den tidigare så duktige rallyåkaren Emrik Smedberg, Växjö. När han valde att tävla i Danmark blev det också automatiskt lite svårare att hålla koll på honom. Nu har han kört tre av sex tävlingar i Citroën DS3 Cup Skandinavien som den här gången avgjordes på tuffa Ring Djursland. I förhandssnacket var Emrik lite av favorit och han inledde med sjunde kvaltid.
– Under träningspasset hade jag stora bekymmer med understyrning och hjulspinn vilket var tidskrävande, berättar småläningen.
Efter justeringar gick Cittran bättre och i heat 1 slutade han femma bakom ”safety caren” sedan dansken Rune Staudt voltat.
I heat 2 startade Emrik i första led som ”P2” och en position han också höll fram till att han blev påkörd. Med icke helt frisk bil lyckades han dock ta sig i mål som sjätte bil.
– Jag blev påkörd bakifrån av norske Marcus Påverud som skulle attackera på innern. Väldigt synd när vi hade hittat en bra setup på bilen som var konkurrenskraftig, konstaterade Emrik.
– Vi är nu väldigt sugna på en vinst och kommer kämpa stenhårt för att nå målet under de resterande deltävlingarna!
Fjärde deltävlingen körs med Jyllandsringen Grand Prix 26-28 Juli.