Nytt rallyutskott där J. Rydh leder, Östberg kritisk, tips inför Hässleholms GP och skånske William RX-utmanar i Skövde!

I dag kom där ett glädjande besked från SBF via ”Protokoll FS 06/2016” från 2016 04 26 där en av punkterna var ”Nytt rallyutskott”. I ”§ 104 Rallyutskottet” står att läsa,
”Urban Wahlberg presenterade ett förslag gällande nya medlemmar i Rallyutskottet.
Förbundsstyrelsen beslutade att godkänna förslaget att utse Janne Rydh som ordförande samt
Stefan Ohlsson, Ida Lidebjer Granberg, Johan Garli och Håkan Johansson som ledamöter.
Förbundsstyrelsen tackar samtidigt Jörgen Joons och Torbjörn Knutsson för att de engagerat
sig arbetet med Rallyutskottet.”.BloggRydh
Med den här uppställningen kan jag inte riktigt förstå vad som skulle kunna vara ett bättre lag att föra svensk rallysport in i framtiden. Janne Rydh (bilden) stark man i Arlövs MC men boende utanför Kristianstad behöver ingen närmare presentation, åtminstone inte för oss här nere i den ”svenska södern”. Gedigen rallybakgrund både som aktiv förare och numera kartläsare i SMK Hörbys Rickard Anderssons Subaru. Vid sidan av detta besitter Janne stor social kompetens och en väldigt bra förmåga att få folk att lyssna på det som sägs. Ett kanonval om jag får tycka.
Resten av gänget har jag mindre personlig kännedom om, undantaget numera men tack och lov högst tillfälligt, rullstolsburna Ida Lidebjer Granberg. Ida satt stadigt även utan hjul på stolen när det blåste som värst i ”gamla” utskottet”. Svarade sakligt och korrekt på mer eller mindre genomtänkta utspel i den infekterade frågan på Facebook, bra jobbat.
Säger bara lycka till och än en gång uppmanar jag alla heta viljor ute i rallylandet Sverige att ge det nya utskottet arbetsro. Om något, så är det positiv feedback som behövs på deras kommande arbete och inte korkade kommentarer på sociala medier.

*
I går avslöjades det att de första testerna med Toyotas nya WRC-bil görs av ”the boss” Tommi Mäkinen själv. Detta fick en källa med god insyn i Gazoo Racing att höra av sig med lite skvaller. Att det var Tommi själv som körde bekräftas och att han nu avverkat runt 100 grusmil med Yarisen. Mil som visar att man är på rätt väg och enligt källan var ”testpiloten” lyrisk efter varje avverkat pass. I dagarna blir Yaris nummer två färdig och med den i transportbussen bär det av till kontinenten för asfalttester.
Hemma på fädernegården utanför Puuppola i närheten av Jyväskylä har nu Tommi byggt upp en anläggning för att utveckla Toyotan till en vinnare. Inte nog med att han bygger nytt för bilarna, någon mil därifrån håller man som bästa på att färdigställa en stor villa åt Tommi själv.
Hur många anställda där finns i de nya lokalerna (de gamla är uthyrda och där finns bland annat en förskola) i dagsläget är oklart, men i förra månaden var man runt 40 anställda och då mest engelsk/japanspråkiga ingenjörer. Bland dessa 40 finns även Juha Kankkunens bror Timo med titeln test och däckansvarig. Timo är ett välkänt ansikte i Finland, följde ofta Juha på sina VM-resor när det begav sig och lär besitta stor, värdefull kunskap.
Även om jag igår uppmanade till ”speed up” då premiären i Rally Monte Carlo närmar sig så verkar det som att Tommi har läget under kontroll.

*
BloggÖstberg kopia 2I en artikel i Autosport förklarar sig Mads Östberg vara missbelåten med såväl motor som växellåda i M-Sport Fiesta, detta både i Mexiko och Argentina.
Båda ”needs work, menar Mads.
Han berättar bland annat hur svårt det var ibland att växla ner och att han då tvingas köra mindre aggressivt, dessutom är effekten i motorn ojämn.
Vi är efter med motorn och jag förstår att det är svårt Malcolm (Wilson ägare av M-Sport) men vi måste inse fakta, säger WRC-trean till Autosport.
– Övriga uppdaterar sina motorer och det måste vi också göra!
Malcolm Wilson var inte på plats senast på grund av en opererad fot, men förklarar att han inte var belåten med Mads ”lack of pace”.
Mads är fortfarande inte där jag trodde han skulle vara, konstaterar Wilson.
Satte fina splittider men sträcktiderna totalt var långt sämre än vad vi önskar. Nu måste vi försöka förstå varför han var så långt efter konkurenterna…
På frågan varför Ott Tänak i den DMACK-skodda Fiestan var snabbare så använde Mads samma argument som Ogier, startpositionen för estländaren var så mycket bättre.
Där bak kör dom på asfalt i jämförelse med vad jag kör på!

*
I går hade man möte i kommunstyrelsen i Coffs Harbour och där gjordes ett sista försök att få kommunen ed på banan vad gäller WRC Rally Australia. Försöket misslyckades och efter ett långt möte beslöts det att kommunen drar tillbaka sponsorstödet till WRC-finalen.
Även om det är ett bakslag så ser inte FIA:s Jarmo Mahonen och WRC-promotorn Oliver Ciesla att rallyt är hotat.
Kommunens bidrag är minimalt om man ser till hela budgeten, menar Mahonen.
Verkar egentligen inte handla om pengarna utan istället är det politik med i spelet, då det är valår där borta…

*
Mer mörka moln i WRC, det ryktas att även Lotos Rally Poland skulle vara illa ute. Detta sedan det statligt ägda oljebolaget Lotos har ändrat sponsorstrategi. Enligt polska källor skulle då bidraget till WRC-tävlingen vara föremål för omprövning ( läs, sänkas betydligt) men något officiellt besked har ännu inte presenterats. Men ingen rök utan led och när man redan i år dragit tillbaka det mesta av stödet till Robert Kubica verkar det inte helt omöjligt att man stänger oljebörsen.

*
BloggPedersenPå söndag är det dags för RS-fest på asfalt när Hässleholms GP kör i gång med första start klockan 11.00. Ett glatt besked kan levereras till firma Wilke & Co, en av de danska favoriterna, BMW-åkaren Johnny Pedersen har fått ihop sin vassa BMW M3 efter kraschen i söndags. Med bara tre hjul kvar på M3:an såg det onekligen dystert ut med start i Hässleholm. Men tack vare ett gediget arbete i det Pedersenska garaget så är bilen åter fit for fight.
För ovanlighetens skull tänker jag tippa en RS-tävling och väljer att tippa i två klasser 4WD och 2WD, på det viset undgår jag det tuffa jobbet att hitta totalsegraren, smart va?
4WD.
1.Rune Danneborg WRC-Mini
2. Jocke Grahn ??-Ford
3. Viktor Danneborg R5-Citroën
4. Bengt Thorsell WRC-Fiesta
5. Lars Stugemo R5-FiestaBloggBrian kopia 2
2WD.
1. Brian Madsen Peugeot (bilden)
2. Johnny Pedersen BMW
3. Mats Lundahl BMW
4. Jörgen Hansen Porsche
5. Steen Johansen Renault
Medan 4WD är lite mer lättippad så är 2WD betydligt svårare. I topp-fem skulle jag också vilja haft in danskarna Michael McBride, Anders Lysen och Kenneth Petersen, men ingen plats. Samma sak för hemmahoppet Rolf Grybb, SMK Hörbys Jocke Kristiansson och inte minst klubbkamraten och Södras ”wonder boy” Robin Svensson som inledde med seger i premiären på Sturup.
Uppenbarligen är dock inte Robin, trots regerande Asfaltcup-vinnare någon som ”seedaren” tror på, då han gett den vita Super 1600 Peggan #36. Hade jag blivit tillfrågad så vore minst 20 placeringar tidigare mer motiverat. Än värre är att vinnaren av C-förar-Cupen 2015, blixtrande snabbe Honda-åkaren Tommy Nilsson fått #60. Före sig har han i asfalt sammanhang tämligen oskrivna Alfred Wigren, BMW. Glöm inte att kika i backspegeln Alfred, blinkar det till så är det Robin som är på gång…BloggRobin2

Hässleholms GP startar klockan 11.00. två timmar senare runt 13.00 är det dags för SS2 och cirka 14.45 drar man igång avslutande SS3 ute på Garnisonen.

*
Då är alla tio startande i helgens STCC-premiär garanterade poäng så länge man slipper ”DNF” i resultatlistan. Som favoriter gäller Polestar Cyan Racing med starka profilerna Richard Göransson och Robert Dahlgren. Kanske blir det så att årets segrare blir en intern fajt i Polestar. Med Prins Carl Philip borta får nya zeeländaren Scott McLaughlin förtroendet att köra den tredje S60:an.
Flash Engineerings comeback är precis vad serien behöver, känns lite nytt och fräscht vilket man inte kan säga om bilvalet. Flash har tagit över Team Tidös ”Saab 9 3 karosser” och mycket kan man ju tycka om Saab men att profilera ett märke som gick ur tiden för flera år sedan känns i mina ögon väldigt mossigt.
Nu kommer inte heller stjärna Björn Wirdheim till start utan Saabarna körs av färskingen Reuben Kressner och mer STCC-rutinerade Linus Ohlsson.
F.d Saab-teamet PWR verkar vara inne på samma linje som jag, kör i år istället med Seat-kostym på ”järnsängen” och dessutom officiellt uppbackade av importören. Daniel Haglöf och Emma Kimiläinen sitter under Seat-plasten och sedan har PWR även slänt in mångsysslaren i mtorsport Johan Kristoffersson. Vann STCC 2012, flerfaldig mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, duktig även i rallyskogen även om ”main target” är rallycross-VM för Volkswagen Sverige.
Mattias Andersson fortsätter som ensam förare med Dacia medan Rasmus Mårthen och Brovallen Design byter från Kia till Ford Mondeo.
Vid sidan av STCC som nu premiärkör i Skövde körs även Porsche Carrera Cup Scandinavia, Clio Cup och Formula STCC Nordic.

*
Sedan är det så klart även rallycross på banan och då med Supercar och Supercar Lites. Fast arrangören lockat med en halv miljon kronor i prispengar verkar rallycrossarna svårflirtade, alltså ganska tunt i startleden. På plats finns ändå fjolårsvinnaren i Supercar Lites, Eslövs Tobias Brink som lär få en tuff match att hålla snabbe Thomas Bryntesson bakom sig. Även Supercar-vinnaren Kevin Eriksson finns i Skövde för att kämpa om prispengarna.BloggWilliam
En som hoppas ge Brink en match är Tomelillas unge utmanare William Nilsson.
Det är förväntansfullt så klart. Man har gjort om banan i Skövde så jag kan radera allt jag tänkt på från förra året. Den ser inte alls likadan ut men jag är spänd på den nya och hur den kommer förändras under tävlingen, menar William.
Till skillnad från förra året så har Nilsson klart mer bil i kroppen efter att ha kört RallyX On Ice i olika vinterlandskap. Något han tror kommer hjälpa honom under säsongens gång.
Just det att kunna kontrollera sladd. Det är mycket grus i Skövde och då är det att sådant som behöver sitta ryggmärgen.

*
BloggMikaelaI helgen är det dags för Mikaela Åhlin Kottulinsky att dra igång Audin igen på Sachsenring och ADAC GT Masters
Premiären på Oschersleben var en utmaning i sig och nu kommer jag till en bana som jag aldrig kört på tidigare som är både snabb och teknisk, säger Mikaela.
Nu väntar Sachsenring (närheten av Chemnitz) på det 32 bilar starka startfältet. Banan bjuder är ca 3,7 km lång och har totalt tolv kurvor, varav åtta är vänsterkurvor.
– Gäller att så snabbt som möjligt lära sig banan och vara uppmärksamma på att få till rätt däcktryck i vänster framdäck, summerar Mikaela.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *