Ogier optimist, Tidemand kör ”TM”, Östberg från WRC till NM, trist skånsk Opel Adam insats och för lite ”pompom-gilrs” i rally!
Inte utan att man har lite WRC-abstinens känns jättelänge sedan man körde senast i Mexiko men nu är det nära, kommande helg är det dags för YPF Rally Argentina. Lite kul siffror, kan någon gissa hur många ”specialmil” som Polo R WRC kört sedan premiären i Rally Monte Carlo 2013? Rätt svar är nästan fyra tusen, eller mer exakt 3 9063 SS-mil. För att förstå längden så stämmer det nästan exakt på milen med ekvatorns längd. SS-milen har avverkats med totalt 43 WRC-tävlingar.
En viss press på sig i Argentina har Sebastien Ogier trots sin VM-ledning, tävlingen i Pampas-land är den enda i kalendern som Ogier och Julien Ingrassia aldrig lyckats vinna. Även i år är fransmannen tveksam till att det ska lyckas och anledningen är att man än en gång startar först.
– Hur som helst ska vi kämpa och verkligen försöka ta min första seger här, berättar Ogier och lägger till.
– Jag är optimist trots att vädret ”can be very tricky”, tjock dimma är inte speciellt trevligt för ”a racing driver!
Precis som i Mexiko är det grus som gäller, men en helt anna grus än senast.
– Mycket mjukare och med mer sand, kräver en helt annan körstil, konstaterar Ogier i Polo R WRC #1.
*
Efter Rally Sweden har det varit tyst kring Pontus Tidemand men nu är det snart tävlingsdags igen med R5-Skodan. Sista helgen i april kör Pontus och Jonas Andersson tjeckiska mästerskapstävlingen Rallye Sumava Klatovy. För Värmlands Folkblad berättar Pontus.
– Det är mest för träningens skull, asfaltträning är väldigt bra att få och även att komma in i rytmen igen.
Han berättar också att det kan bli fler inhopp i ”TM” även om inget är bestämt. Som konkurrent får han erkänt snabbe hemmaföraren och Skodakollegan Jan Kopecky som Pontus menar blir en bra måttstock på sin ”pace”.
Innan det tävlas i Tjeckien ska det göras grustester i Sydeuropa inför nästa WRC2-start i Portugal i mitten av maj. Riktigt hur Skoda tänker sig resten av säsongen vet inte Pontus fullt ut.
– Portugal, Polen, Finland och Tyskland blir det i alla fall och jag är motiverad som bara den inför att det drar igång.
*
Samma helg som Pontus kör i Tjeckien är det dags för Norska Mästerskapet och Rally Sörland. Hit jäktar Mads Östberg och Ola Fløene från en förhoppningsvis bra placering i Argentina. Inför detta äventyr har man testat med WRC-Fiestan för att vara optimalt förberedda. Mads kommer i den norska tävlingen som avgörs i trakterna kring Kristiansand med Adapta-teamets R5-Fiesta. Tufft motstånd lär han få av från i synnerhet trion Eyvind Brynildsen, Anders Gröndal och Frank Tore Larsen.
Mads har tidigare fem segrar i rallyt den senaste 2012, medan Brynildsen vann i fjor och 2013. Däremellan stack Larsen upp med seger 2014.
Två svenskar finns bland de 89 anmälda, R2-Fiesta förarna Jacob Jansson, Kopparberg och Dennis Rådström, Östmark.
*
I dag kördes norska Hurumsprinten och där då Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen vid sin sida tog hand om segern sedan Anders Gröndal körde punka på SS1. Tiden räckte ändå till andra platsen.
*
Med Sigtuna RC som arrangör kördes idag Märsta Glasmästerisprinten, två race på samma korta sträcka. Bäst gick det för Kjell Sandberg med WRC-Toyotan, 0,4 sekunder före Björn Adolfsson, R5-Peugeot.
I 2WD kom underbarnet Mattias Ledin med ny motor i sin R2-Peugeot och då räckte inte ens vasse Thomas ”Lången” Pettersson till. Med 47 bilar i klassen visade Mattias sig bäst även om Lången var snabbast i första vändan. I andra omgången var det dock omvänd ordning och med 0.4 sekunder blir det Peugeot-seger.
*
Någon skrev på Facebook ” det är för f-n lättare att följa en folkracetävling i ”storskogen” än att få koll på Rallycross-VM”. Jag är böjd att hålla med men så mycket har jag fått klart för mig att det är ett dj-la väder i Portugal. Petter Solberg berättar.
– Första kvalificeringen handlade bara om att överleva i regnet och leran. Fick en bra start men blev sedan utputtad i leran och hade inte en chans…
Det blev svensk triumf i ”Q1” då Johan Kristoffersson satte bästa tid med sin Volkswagen RX.
I morgon får vi se om det är lättare att få grepp om RallyX-premiären.
*
Lika svårt är det att få veta hur det gått i andra deltävlingen i Bilsport Rallycup och Klassiska Rallycupen samt 1300 Rallycup. Inga liveresultat att finna så det blir till att vänta.
Men så mycket har jag hittat att Suzuki-ikonen Ola Strömberg och hans Britt-Marie nu är ”man och hustru” efter bröllop i samband med prisutdelningen. Från Motorbloggen säger jag stort grattis till er båda!
*
Det blev ingen lyckad helg för Tom Kristensson/Timmy Berntsson när det var dags för andra omgången av ADAC Opel Rallye Cup i ”ADAC Hessen Rallye Vogelsberg”. De fyra första sträckorna på fredagskvällen gick bra, bara finnen Jari Huttunen som var före Hörby-Adam, knappt tio sekunder skilde och där så Pontus Åhman/Johan Johansson var trea ytterligare någon sekund efter.
Men lördagen inledde Tom med en avåkning på den av lera och regn svinhala SS5 och fastnade i ett staket. Runt tio-tolv minuter tog det innan man med åskådarnas hjälp kom loss och kunde fortsätta. Låg då tvärsist i Adam-gänget och siktade enbart på att komma till sista sträckan och där göra en urladdning för att knipa bonuspoängen.
Tyvärr höll inte taktiken utan på sträcka tio blev det en ny avåkning, den här gången med permanent stopp. Riktigt vad som hänt är oklart, bilen är okörbar men Tom och Timmy är okej är det enda jag lyckats luska fram. Tråkigt då man i stort set skuggat ledande Huttunen hela rallyt igenom.
Med två sträckor kvar leder den cupledande finnen betryggande runt en och en halv minut före och detta är glädjande i svensksorgen, Pontus Åhman/Johan Johansson. Lite tätare bakåt, tjugo sekunder till irländaren Calvin Beattie.
Leder tävlingen gör tyska Peugeots ”fabriksförare” Christian Riedeman, 42 sekunder snabbare än Skoda-åkarna Dominik Dinkel och på tredje plats Herrman Gassner, Mitsubishi.
*
När WTCC intog Slovakia Ring inledde Volvo Polestars Fredrik Ekblom med att sätta snabbaste tid i första kvalificeringen. Ekblom gjorde detta genom att okamratligt nog åka ifrån teamkollegan Thed Björk med 0,313 sekunder. Tredje tid kom från Lada-åkaren Nicky Catsburg före teamkollegan Gabriele Tarquini.
*
I helgen kör skånske racerföraren Micke Ohlsson kval till anrika långloppet Nürburgring 24-timmars med ADAC 24H Qualification Race. Ohlsson kör för andra året i rad för teamet Audi Race Experience, där han den här gången tar plats i en splitterny Audi R8 LMS i den snabbaste klassen SP9 för GT3-bilar. Totalt kommer drygt 70 bilar till start i helgens kvalrace, varav ett 30-tal i SP9-kategorin. Hans förarkollegor i Audi Race Experience är Christian Bollrath, Ralf Oeverhaus och Maximilian Hackländer.
Micke Ohlsson kommer i år tillsammans med sin huvudpartner Ramudden, Ramuddens mentor Thomas Fogdö och övriga partners att supporta organisationen Wings for Life som bedriver forskning inom området för ryggmärgsskador. Skåningen är en av fyra svenskar i helgens kvalrace de andra är Andreas Simonsen, Jonas Carlsson och Victor Bouveng.
*
Pierre Skytt är på Gran Canaria och kollar då in Rally Santa Brigada. Han berättar, ” Inte lika komplett startfält som på ERC-tävlingen vad det gäller bilar men ändå en hel del ögongodis. Man hade spärrat av hela Santa Brigida en fredags eftermiddag med allt vad det innebär. Alla helghandlande människor hittade inga parkeringar vid affären då vi rallynördar tog platserna istället. Full volym på högtalarna, entusiastisk speaker, massor med glada människor och alla rallybilar. Jag tycker vi svenskar har lite att lära vad det gäller arrangemang vid rallytävlingar. Kanske har det med vädret att göra?”.
Det är väl bara att hålla med grönklädda ”pompom-girls” ser man ju inte så ofta i svenska rallytävlingar…
*
Själv laddar jag för årets premiär, Express-Specialen i Hörby. 65 anmälda och där jag går ut med 33# på dörren precis efter Roland Brorsson. Fem asfaltprov väntar på Silver-VOC:en så får vi se hur det går. Vädret ser dock ut att bli hyggligt, molnigt men tack och lov inget regn.
Med morgondagens ”kombo” av tävlande och ”hjälpa till” blir där inte tid över för någon Motorbloggen. Vi ses på måndag.