WRC-Citroën 2017 på grustest, Loeb stänger Toyota-dörren, behövs mer än R5 (?) och både toppryss och toppdansk till SSR!

BloggCitroenI dag kom de första bilderna på Citroëns kommande Polo-utmanare och det var med Kris Meeke bakom ratten som de första grustesterna inleddes. I sin rosa ”Leopard-kostym” är det lite svårt att få riktigt grepp om hur bilen kommer att se ut när den startar i Rally Monte Carlo 2017. Kommer säkerligen i likhet med Polon att bli bredare, lägre och med ännu större vingar än dagens version.

*
Nu kan Tommi Mäkinen sluta hoppas på att få in Sebastien Loeb i teamet när Toyota till nästa år gör comeback i WRC. För fransmannen är det Peugeot som gäller och han inledde med Dakar-Rallyt och fortsätter resten av året hos Kenneth Hansen med rallycrossen. Till Autosport säger Loeb.
– Jobbar med Peugeot och dom har inte någon WRC-bil, därför har jag inte heller några planer på att köra rally.
För honom blir det i år enbart start i någon fransk tävling, då i en R5-Peugeot 208 T16 och enbart om det inte krockar med rallycrossen. För rallypubliken är detta så klart lite trist, en duell mellan landsmännen Ogier och Loeb hade säkerligen ökat intresset för WRC ytterligare…

*
BloggEmil kopia 5Läser hos en brittisk bloggkollega om de nya tekniska reglerna för WRC-bilarna från 2017. Kollegan har samma tankar som jag, behövs det verkligen ännu häftigare bilar? Han ställer därför frågan, ”varför inte köra med enbart R5-bilar istället?”. Han menar att ingen klagar på tempot i tävlingar med enbart R5-bilar som ERC till exempel (bilden på Emil Bergkvist i Rally Sweden). Varför är det då så viktigt att det går ännu fortare, undrar brittiske bloggaren Boyd.
Själv kan jag också tycka att det varit mycket bättre med bara R5 i WRC vilket borde breddat spänningen i toppen. I morgon, alltså 2017 kör i bästa fall fem fabrikanter i WRC och att inte fler gör detta inbillar jag mig, beror på kostnaderna. En R5-bil är mycket billigare än en WRC-variant både i utveckling, inköp och att driva. Kombinationen menar jag borde vara en bra grund för fler fabrikanter, ja till och med privatteam att kunna blanda sig i kampen om VM-titlarna. Visst vore det skoj med fler bilmärken och fler segerkandidater i WRC…

*
Med nio dagar kvar av anmälningstiden till South Swedish Rally är där 48 namn i listan. Har inte kollat så värst noga bakåt men det känns som att det internationella intresset är större än på länge. BloggMadsen3I listan finns nu till exempel den ryske J-ERC-åkaren Nikolay Gryazin med R2-Peugeot som även körde på Irland med en fjärde plats som resultat. I samma SSR-klass kom idag anmälan från Opel Danmarks Jacob Madsen/Line Lykke Jensen med den nya Opel Adam R2. Ett starkt namn som inledde säsongen som ”fabrikskjører” med seger i första deltävlingen i Danska Mästerskapet.

*
BloggTomI dag har Tom Kristensson/Timmy Berntsson i likhet med resten av Opel Adam-gänget kört ”reccen” till ADAC Hessen Rallye Vogelsberg och även hunnit med en ”selfie”. Klockan 18.00 drar rallyt igång.

*
I Tyskland befinner sig även Mikaela Åhlin Kottulinsky för premiären av ADAC GT Masters på banan i Oschersleben. Startfältet är starkt och rymmer både fabriksförare och en del förare som tidigare kört både Formel 1 och DTM. BloggMikaela
Mikaela kommer att dela bil med Marco Bonanomi som är en rutinerad och erkänt snabb fabriksförare för Audi. Marco har bland annat en pallplats i det anrika Le Mans 2012 i sitt racing-CV.
Ja nog känns det i knoppen och kroppen att R8:an accelererar och bromsar och tar kurvor med helt andra g-krafter än jag varit med om tidigare, berättar Mikaela.
Mikaela kommer att köra för Team Aust, och deras Audi R8 LMS kommer att dra både ögon och öron till sig tror Mikaela.
Säsongen i ADAC GT Masters kommer att bli en tuff utmaning för Mikaela som skrivit treårskontrakt med Team Aust Motorsport.
Jag är fullt medveten om att det kommer bli tufft, men nu gäller det att växa in i utmaningen race efter race och helt enkelt ge sig själv tiden till det!

*
BloggSolbergI dag drog Petter Solberg bort täckelset från sin rallycross-Citroën och det var en i mina ögon tämligen oskyldig men sober svart bil som blottades. Till sin glädje kan Petter och resten av de tävlande i VM-premiären i Portugal se att snön som föll i början av veckan har smält bort. Istället beskrivs vädret som ”raining cats and dogs” plus att det blåser. Inget kul premiärväder…

*
Ställde i går frågan varför det är så få 4WD-bilar i Sydsvenska Rallycupens ”SilverKongen” jämfört med Rally Gotland där man är nästan dubbelt så många. Min fråga har på Facebook utvecklats till att handla om för eller emot noter skrivna av Anders Martinsson. En märklig svängning och att detta skulle vara skälet till skillnaden mellan 4WD-beståndet i Sydsverige och resten av landet känns i mina ögon minst sagt tveksamt…

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *