Tuffa krav på Rally Sweden, Sofie är ett proffs både som kartis och radiosnackare, ”nya bilar” i MSR och Motorbloggen 1:a och 2:a!
När det värsta glädjeruset lagt sig över att Rally Sweden är säkrat de närmaste tre åren är det nog dags att nyktra till. Även om avtalet är slutet med promotorn genom Oliver Ciesla är där många pusselbitar som ska på plats fram till 2019. Bland annat måste ” firma Glenn & Co” hitta mer sponsorpengar då kostnaderna kommer att öka varje år framöver. Till Värmlands Folkblad berättar Glenn Olsson att kostnadsstegen innebär att summan sista avtalsåret är densamma som från början krävdes redan 2017, mycket pengar vad jag förstått. Pengarna går förhoppningsvis att skaka fram, värre är det då med ”väderkravet” att man mer eller mindre tvingas garantera att det blir ett snö/is-rally varje år framöver.
Redan om några månader förväntas Ciesla ha en plan på sitt bord hur organisationen i Karlstad ska åstadkomma detta vilket i min värld ter sig helt omöjligt. Vinterkravet torde då i förlängningen innebära flytt från Värmland där hela den gigantiska arrangörsappraten finns. En flytt till någonstans ”in the middle of nowere” där det säkerligen finns vinter, men kanske är också detta det enda som finns…
Östersund nämns i sammanhanget och det skulle säkert kunna fungera, men att flytta funktionärsstaben runt 50 mil norrut är i mina ögon inte gjort i en handvändning. Då tror jag mer på en dragning med fler sträckor i det nordvästra hörnet av Värmland och in i Norge (å andra sidan var Kirkenaer första sträckan som ströks….).
Ett annat problem är ekonomin och redan nu befarar man att årets rally går back, färre intäkter på grund av inställda sträckor men ökade utgifter är aldrig en bra kombination. Än värre hade det varit om man tvingats ställa in rallyt helt och där Glenn Olsson menar att ett sådant beslut inneburit konkurs med runt 15 miljoner i skulder.
Så än gäller det gamla ordstävet ”sälj inte skinnet innan björnen är skjuten” men tack och lov har Glenn bössan laddad och björnen i siktet…
*
Missade igår att berömma Rallyradion i P4 Värmland och varje år tänker man att detta kan inte bli så mycket bättre. Men där hade jag fel för årets sändningar var om möjligt, ett snäpp upp mot 2015. Vill egentligen inte berömma någon speciellt men att komma runt kartläsarproffset Sofie Lundmark är omöjligt. Klara rediga besked, glimten i ögat vilket visar att hon är proffs inte bara i högerstolen utan även framför mikrofonen!
*
Med 64 anmälda Östersund Winter Rally (dessutom två utländska deltagare som inte kör om SM) är det bara att konstatera att än ”är inte proppen ur” för Rally-SM 2016. Förhoppningsvis är det klena intresset knutit till att det är vintertävling och att intresset ökar när det är dags för grusdelen med South Swedish Rally som första tävling.
Enda riktiga glädjeämnet är klassen Otrimmat 2WD som nästan fördubblat antalet, fyra i Gävle och i Östersund sju bilar. Oavsett hur många där kommer, så vinner ändå Mattias Ledin…
*
Med runt ett halvt år fram till att KAK Midnattssolsrallyt 2016 körs och i år med Vimmerby som centralort, 29 juni är första start så är det kanske dags att lägga ut en liten ”teaser”. Rallyt ska i år innehålla flera nyheter lovar arrangören bland annat har man höjt årsmodell gränsen i klassen Historic upp till årsmodell 1990. Säkert bra, men jag är inte helt säker på att detta är något jag gör vågen över i en klassisk/historisk tävling. 1990, de flesta Grupp H-bilarna ( på bilden är detta Grupp H eller App.K??) är till och med äldre…
*
Något som anknyter till Midnattssolsrallyt är så klart tävlandet i Regularity. Jag har alltid fascinerats av att det i MSR är nästan knökfullt i den klassen men sedan resten av året tämligen dött. Nu hoppas eldsjälen Jonas Öhman som sitter i utskottet hos SBF som hanterar Bilorientering på en ändring när Regularity får RM-status.
– Det blev ett år tidigare än vad jag hade räknat med, och det medförde en del extra arbete. Men det är väldigt välkommet arbete, säger Jonas Öhman .
I fjol var det omkring fyrtio förare som deltog i de sju tävlingar som arrangerades i Sverige, inklusive Midnattssolsrallyt som dragplåster. Öhman menar att det bland förarna i MSR finns ett ökat intresse för även de andra tävlingarna, som då RM till exempel. Men med vilka bilar kan man då tävla i nya RM-klassen.
– Om man ser till fjolårets tävlingar så är det bilar från mitten av sjuttiotalet fram till åttiotalets början som är de vanligaste. Av naturliga skäl bilar som var vanliga som rallybilar när de var nya, men också en del mer udda modeller, berättar Öhman.
–Någon enstaka har gammal tävlingshistoria från rally eller bil-o, en del är preparerade med tanke på Regularity, och en tredje kategori är entusiastbilar som har försetts med en tripp.
RM inleds med Bergslagsrallyt, fortsätter med Mölndalstrippen och därefter South Swedish Rally på försommaren. Finalen kommer att köras i samband med East Sweden Rally i september.
*
Avslutar med att än en gång bli förvånad över hur Rally Sweden behandlas av viss media. Medan SVT Sporten får mer än godkänt för sin bevakning så är deras kollegor på TV4 Sporten inget annat än katastrof. Har så klart inte sett alla deras sändningar under rallyhelgen men i de jag kollat, har inte Rally Sweden nämnts en enda gång. Däremot fullödig bevakning av att de svenska skidskyttarna slutade åtta någonstans borta i USA.
En liten fingervisning av intresset för Rally Sweden får man av listan över de mest lästa artiklarna på kristianstadsbladet.se. Motorbloggen med nyheter från rallyt toppar med både första och andra plats medan handboll och hockeynyheterna kommer bakom. Inte så illa pinkat om jag får säga det själv…