Jaeger läser noter till Mikkelsen, J-SM vinnare Jacob hyllad, lite tankar kring publik och Rally-SM och vadå köer ?
Nu är det junioren Ole Christian Veiby som sitter med ”Svarte Petter” i det norsk/svenska co-driver-drama som just nu pågår. För några minuter sedan kom det officiellt från Volkswagen Motorsport att Andreas Mikkelsens nya notläsare heter Anders Jaeger (bilden), tidigare kartis hos just Veiby.
Jost Capito öser beröm över Ola Floene som alltså nu Jaeger ersätter och menar att Floene är ”en lojal och bra lagspelare” och säger även.
– Vi vill tacka Ola för hans enastående jobb och önskar honom alla lycka i den fortsatta karriären.
Självklart hälsar han även Anders Jaeger välkommen till teamet och menar att de båda kan bli lite av ”new dream team in the World Rally Championship”.
Nu blir det inte helt nytt för Anders att krypa in i Mikkelsens WRC-Polo då han varit med på lite tidigare tester med Volkswagen-teamet. Han har även tidigare spåtts att bli Floenes ersättare när hans kontrakt gick ut efter säsongen 2016.
Även Mikkelsen är nöjd med sin nye bisittare.
– Med Anders i bilen har jag en intelligent, professionell och talangfull co-driver vid min sida, menar Mikkelsen som även berömmer sin f.d kartläsare Ola.
– Med honom har jag tagit de största stegen i min karriär och har lärt mig massor av honom och jag kommer helt klart att sakna honom!
Anders Jaeger berättar också att det har funnits planer på att sätta sig i Mikkelsens bil en längre tid, nu kom det betydligt tidigare än vad många mer än Anders trott. Han ser dock fram emot utmaningen.
– Jag är stolt att ha fått möjligheten och är övertygad om att jag och Andreas kommer att sporra varandra för att bli bättre och bättre.
Nästa fråga är åndå så klart vems kartläsare kikar Ole Christian Veiby på för att sätta sig i R3-Cittran?
Läser i dagens VG (Verdens Gang) om ”kriget” mellan Andreas Mikkelsen och Mads Östberg efter ”co-driver-kuppen”. Här skriver man,
”Forholdet mellom de to VM-konkurrentene er ikke det beste etter det som har skjedd de siste dagene”. Man drar även upp det som hände 2008 då i Norska Mästerskapet då båda beskyllde varandra för att inte följa reglerna. Efter detta har det dock varit lugnt mellan de bägge norska VM-hoppen, fram till nu vill säga…
*
Blir alltid glad när rallyförare uppmärksammas utanför själva tävlingsbiten som när Företagarna och Ljusnarsbergs industri- och hantverksförening uppmärksammade Junior-SM-vinnaren Jacob Jansson. Jacob utsågs till ”Årets Ungdomsentrepenör” och för detta fick han ta emot 2500 kronor. Ingen svindlande summa i rallysporten men bara detta att uppmärksammas måste betyda mer än själva summan.
Gunilla Pöchhacker från föreningen Företagarna förklarar.
– Med den här utmärkelsen vill vi uppmuntra någon lokal entreprenör. Vi tittar inte på siffrorna i årets bokslut. Det handlar om andra värden, till exempel någon som ser till att något företag kan leva kvar, sätter Ljusnarsberg på kartan och som kämpar på för en levande landsbygd, menar hon och lägger till.
– Och så vill vi gärna premiera ungdomar. De är ju våra framtida företagare, förhoppningsvis.
*
Läser idag Eric ”Svarta Masken” Lindgrens tänkvärda inlägg om hur vi åter ska locka folk till Rally-SM. Han skriver bland annat ” ”Det primära är att man underlättar för dem som inte är så vana vid att vistas i skog och mark, samt inte är uppväxta med rally. Det kommer att köras specialsträckor på travbanor och motorbanor där det finns logistik och faciliteter, men rally ska även upplevas i skogen och det är där slaget om publiken kommer att avgöras.”.
Svarta Masken fortsätter, ” För arrangören är det viktigt att kunna hänvisa till publikplatser ute i skogen där rally kommer till sin rätt. Man bör kunna se bilarna i full fart för att förstå vad sporten handlar om. På publikplatsen kan man tillhandahålla en grillplats där man kan sälja korv, hamburgare etc. Är det möjligt samt att man väntar mycket publik kan det vara vettigt att ha en högtalaranläggning med rallyradio samt även en speaker som rapporterar vad som händer i tävlingen. För den yngre generationen med sämre tålamod gäller det att kunna göra väntan kortare. Att vänta i rallyskogen går oftast inte att undvika, och då kan en tipspromenad vara en lämplig sysselsättning för både ung och gammal.”.
Vidare beskriver han även hur man ska tipsa om klädsel, lämplig mat att ta med i rallyskogen. Påpekar även hur viktigt det är med att ordna publikparkeringar på rimligt avstånd från sträckorna och med rimligt avstånd menas inte ” att det är ”bara någon kilometer kvar” och sedan visar det sig att det är en halvmil att gå”.
Lite kul är också avslutningen där jag delvis håller med Svarta Masken, ” För övrigt har ”Stora torget” som startplats spelat ut sin roll i de flesta svenska städer. Folket samt de välkända företagen med kända varumärken finns i köpcentren utanför stadskärnan. Bättre att rally-SM syns där folket finns istället för att försöka få folk att komma till ett öde torg. ”.
Vet inte vad det är med rallyarrangörer varför man har så stor kärlek till sina torg? Ofta helt kass ur logistik synpunkt, för att inte tala om bristen på parkeringsplatser för publiken. Å andra sidan brukar den inte vara så stor, så den biten känns kanske inte så svår att hantera…
*
Måste få balans i livet efter mitt lite hastiga uttalande om den vita Escorten, ”Ford-lovers” har hört av sig och trott att jag börjat ett nytt liv. Helt fel och som bevis på detta visar jag gamle Peter ”Rosa-Manta” Nilsson från Köpingebros garageuppfart. Vattnas det inte i munnen över ett sådant ”hjulbord” så vet jag inte riktigt vad som ska till för att få snålvattnet att rinna. En Opel Kadett 2,0E, en 1200 coupé och så en Ascona 1,6S. Då ska man veta att där dessutom någonstans ruvar en Kadett GT/E, lite som risgrynsgröten på julbordet…
*
Måste gratulera Rickard Anderson från Hörby som i morse hos TV4 skrapade fram 250 000 kronor på en Trisslott. Är nästan säker på att en del av pengarna går till vax och andra bilvårdsprodukter så att den röda Chevrolet Corvetten lyser lika blank om inte ännu blankare när vårsolen väl börjar lysa…
*
Idag öppnades den renoverade av och påfarten från E22 den så kallade Maxi-infarten. Under tiden den varit stängd har det varit om inte kaos så åtminstone långa köer på de övriga två chanserna att ta sig in till Kristianstad från motorvägen. Har lite fascinerat studerat hur bilister agerar vid sådana här tillfällen och då i synnerhet dom som ska in till staden via Långebro. Om morgnarna har i princip köerna börjat vid korset med Härlövsängaleden och vi som är lite kloka/dumma/smidiga kalla det vad du vill, lägger oss i högerfilen och kryper sedan in mot centrum. Detta då vänsterfilen precis innan själva bron övergår till en fil, den till höger. Då jag vet hur ”blixtlåsprincipen” fungerar så blir det inga problem för de trafikanter som får mig på sin insida, snäll som jag är släpper jag bara fram. Kan dock avslöja att alla inte har den inställningen och då blir det problem.
Men det jag vill komma till, är att det är en viss typ av bilar som susar fram i vänsterfilen förbi oss andra som tåligt väntar på vår tur. En överväldigande majoritet av dessa bilar är av ”SUV-typ” eller andra mer prestigefyllda modeller. Väldigt få Volvo 740, Kia, Dacia för att nämna några, är väldigt udda företeelser i vänsterfilen. Hur kan det bli så här?