Ny chock Jonas A. lämnar Östberg, nya Rallytutskottet kliver fram, RS-Robin byter till värstingbil och ung Hälsing till ADAM Vauxhall (?)…
Först levererade Citroén en skräll när man förklarade att man tog time out från WRC 2016. I dag kom nästa chock när Mads Östbergs co-driver svenske Jonas Andersson förklarade att han inte tar plats vid sidan av Mads i nya Fiestan till nästa år. Därmed avslutas ett samarbete som påbörjades 2009 och som tog slut i november 2015. Totalt 70 WRC-tävlingar i Subaru, Ford och Citroén har paret bakom sig och som gett en seger i Portugal 2012. Men nu är samarbetet slut och Jonas väljer istället att ta ett nytt jobb hos rallypromotorn Even Management. Här ingår bland annat Pontus Tidemand och ”multikonstnären” Ole Christian Veiby. Riktigt vad Jonas roll blir här vill han inte avslöja när Värmlands Folkblad snackar med honom.
– Det kändes som en bra tidpunkt för en ny utmaning. Jag har haft 6,5 mycket bra år med Mads och önskar honom all lycka till i framtiden, säger Andersson till VF-sporten.
Det mest troliga är ändå att Jonas får en roll som co-driver och ett namn som nämns där hans tjänst då skulle kunna bli aktuell är hos Ole Christian Veiby. Andra som Jonas Kruse spekulerar i att Jonas skulle ersätta Emil Axelsson hos Tidemand vilket jag ändå tycker verkar lite långsökt. Varför ändra på ett vinnande lag som Pontus och Emil verkligen visat sig vara. Ett ännu vildare rykte gör gällande att Jonas är tänkt att ersätta Ola Fløene i Andreas Mikkelsens Polo 2017. Den som lever får se…
Tydligen kom uppbrottet som en överraskning för Mads Östberg som i norska TV2 kommenterade saken.
– Jag är minst sagt överraskad och får väldigt dåligt med tid att hitta en ersättare!
Nu är Östberg i Frankrike för test av Fiestan inför Rally Monte Carlo (bilden) och dit tog han med sig två kartläsare, vilka är inte känt. Om någon av dessa två blir en permanent lösning framgår inte.
*
Om det var mina påtryckningar i Motorbloggen eller vad som gjorde det vet jag inte, men idag blev plötligt nya Rallyutskottet officiellt. På Rally-SM:s sida skriver man, ”Rallyutskottet har fått en nästan helt ny besättning i ordförande Lars Servin samt ledamöterna Jörgen Joons, Torbjörn Knutsson, Johan Garli och Ida Lidebjer Granberg (omval). Välkomna till arbetet med att lyfta grenen och mästerskapet ytterligare!
Stort tack också till dem som lämnat utskottet. Förhoppningsvis betyder inte det att ni slutar helt, utan fortsätter jobba för rallysporten. Vi ses i Gävle!”.
Kan väl erkänna att jag haft en viss kännedom om detta men ändå valt att låta den lite mer officiella vägen komma med de nya namnen innan jag publicerat här. Uppställningen tycker jag ser mycket lovande ut men man ska nog inte förvänta sig några underverk direkt. Många, många stenar måste rullas undan och lika många gamla surdegar bakas ut innan vi kan räkna med att gruppen kan börja ägna sig åt viktiga frågor. Frågor som däckregler, funktionärer, hur få i nya bilar i rallyskogen och kanske prio 1, få fart på Rally-SM!
Från min sida önskar jag stort lycka till och återigen kan nu Lars Servin (bilen) få tillbaka gamla titeln ”Mr President”…
*
På tal om Rally-SM kom nye presschefen Annemo Friberg med ett mejl i dag där hon berättade att SM-premiären i Gävle byter namn till ”Rally Bilmetro”. Det är Volkswagen-handlaren Bilmetro som blir först ut som SM-sponsor 2016 och Örjan Carlsson på Bilmetro är nöjd.
– Vi känner att rally är en stor sak för bilbranschen, det vi står för. Volkswagen och Audi satsar också hårt på rally och bantävlingar. Då känns det riktigt att utöka samarbetet i Gävle/Sandviken.
*
I går kväll genomfördes den vanliga ”gubbapromenaden” med delar av motorklubbens något äldre medlemmar. Plötsligt bröts stillheten av ett hett motorljud och bak ett hörn på Hörby Bil smet en liten vit bil in. Stor uppståndelse men vi kunde ju inte visa oss alltför nyfikna så jag höll mig ända till i förmiddags. Då var jag tvungen att ringa upp årets Asfaltcup-vinnare Robin Svensson.
– Vad händer Robin?
Han erkände direkt.
– Har köpt en Peugeot 206 Super 1600 som en gång körts i Danska Mästerskapet.
Bilen kom till Sverige för några år sedan och har sedan dess bara tävlat sporadiskt, fem RS-tävlingar för att vara korrekt. Därmed står Robin med två Peugeot, även den blå 205 GTI:n som först var tänkt att köras i RS-DM till nästa år. Den nya är dock något helt annat, en riktig fabriksbil vilket också känns enligt Robin.
– Den svarar på gas!
Därmed spetsar nästa års RS-DM/Asfaltcup onekligen till sig. Talangfulle Robin med sambo Sandra Wybrands i en riktig asfaltvärsting mot ”Matsarna” Andersson och Lundahl, se det blir en match det. En undran från min sida är, hur han ska tackla de gröna fälten på bilen? Nu är de som tur är inte så dominerande, men det är grönt…
*
PÅ ERC:s hemsida skriver man idag om Steve Røkland som där avslöjar att det blir en fortsättning med R2-Peugeot 2016 och detta i ERC Junior Championship.
– Den starkaste serien för unga förare och jag tror att det är viktigt att köra det tuffaste mästerskapet när du är ung, för då har du fått rätt tänk när du sedan når toppen av karriären…
”Tänket” slutade med fjärde plats i J-ERC där Emil Bergkvist vann och den provkörning av R5-Peugeot 208 T16 som gjordes tidigare i höst innebär inget bilbyte.
– En stor erfarenhet att köra en fyrhjulsdriven bil, men vi fortsätter i R2, avslutar Steve.
I samban med detta så undrar man så klart om Emil Bergkvist fortsätter även han i J-ERC och försvarar årets guld. Eller har 4WD-giftet fått grepp om Emil?
*
Då kom besked att min favorit i STCC, Dacia gjort klart för ännu en säsong och detta med Mattias Andersson bakom ratten.
– Både vi och våra trogna kunder vill se Dacia på banan även kommande säsong, konstaterar Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.
Föraren och teamchefen Mattias Andersson tackar för förtroendet och siktar högt.
– Målet är att ta medalj i mästerskapet och erövra Dacias första raceseger i STCC.
– Vi hade några bra lägen säsongen som gick. Med sju deltävlingar blir det 14 chanser till i sommar, konstaterar Andersson med ett leende.
*
Minns ni när jag skrev att brittiska Vauxhall Junior Rally Team sökte förare till Brittiska Mästerskapet? En som verkar ha noterat detta är 21-årige Jari Liiten från Bergsjö i Hälsingland och nu han nära att se en dröm gå i uppfyllelse
– I början förstod jag inte att det var sant, säger 21-åringen från Bergsjö som klarat den första gallringen där flera hundra ansökt.
Nu jobbar Jari för att få ihop en stabil budget vilket Vauxhall kräver innan han kan gå vidare.
– Det är en chans på miljonen att få vara med om något sånt här så jag hoppas verkligen, säger Jari Liiten som hoppas bli en av fem förare som får komma över och provköra.
När allt är klart ska två förare återstå vilka då blir ”fabriksförare” 2016. Kanske är då Jari en och bakom sig har han då seger i B-förarcupen 2015 innan det bär av till betydligt mer statustyngda BRC!
*
Mest omtumlande nyheten som annonserades igår i nästa års Brittiska Rally Mästerskap var att man återigen välkomnar 4WD-bilar i BRC. Även här går man mot att mera märkescuper i likhet med många andra länder ( när ska Sverige hänga på?) vilket ofta innebär ”mycket rally för lite mindre pengar”. Bland annat hoppar Vauxhall på Adam-tåget och kör en motsvarighet till tyskarnas ADAC Opel Adam Cup. En nyhet är att man i höst bjudit in media både skriven och radio/tv för att få mer ljus på rally, kanske något även för SBF att anamma. För så mycket är väl klart att det är få som tycker att motorsporten syns FÖR MYCKET i media? Sju deltävlingar från mars till september och där finalen blir Rally Isle of Man.
*
Ingen kan påstå utan att Hyundai har lagt ner mycket jobb på att göra nya WRC-i20 till en vinnarbil. Just nu håller man på att avsluta de sista testerna innan bilen ska premiärvisas i ”rätt kostym” den 9 december, den rosa,blå/lila-pixlade som använts som testbil är ju inte så läcker om jag får ha en åsikt.
Över 800 testmil, alltså SS-mil har det Alzenau-baserade teamet utfört och detta i fyra olika länder under tio månader. Nu är allt klart och FIA ska bara skicka tillbaka de nödvändiga handlingarna till Michele Nandan senare denna månad och sedan är det bara för Rally Monte Carlo att komma. Men först blir det stort party i Alzenau nästa onsdag när täckelset ska dras av från nya bilen och vi får se vad östgöten Mathias Karlsson haft för sig senaste veckorna.
Det enda underlag som ännu inte nya i20 testat på är snö vilket kommer att ske närmare jul.
– Både som utveckling av bilen och dessutom pre-event test (PET) inför Rally Sweden, konstaterar teamchefen Nandan.
*
Nu kan julen komma när som helst för igår var det traditionellt pepparkakshusbygge hos Thord ”Todde” Johansson i hans bageri. Här kämpade förutom Todde själv, även Gary Kajson, Thomas Hallén, Tommy Andersson, Mats Jönsjö, Kenneth Rittbo, Mikael Lindén, Anders Månsson och Lars Mårtensson med mer eller mindre motvilliga pepparkakor…