Latvala siktar på seger i Wales, Mikkelsen sjuk, Åhlin avbröt shake down efter ”impact”, RM på rättare väg och beröm åt Motorbloggen!

Jari-Matti Latvala, VW Motorsport i samband med Rallye Monte Carlo

Ingen tvekan utan att Jari-Matti Latvala tänker spänna bågen högt inför morgondagens WRC Rally Wales GB och för att ytterligare understryka detta meddelande han oblygt på eftermiddagens presskonferens.
Jag siktar på seger och det skulle vara perfekt att avsluta säsongen med ett så bra resultat! 

Sébastien Ogier (F) Volkswagen Polo R WRC (2014) WRC Rally Great Britain (Wales) 2014

Som bevis på att han menade allvar satte finnen också bästa tid på morgonens shake down, dock delat med Sebastien Ogier. Är väl inte heller någon större sensation om det blir de här två som gör upp om segern i det nästan mer än vanligt blöta och leriga rallyt.

*

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Finland 2015
Sämre gick det för Andreas Mikkelsen som tvingades avstå ”nerskakningen” helt sedan han drabbats av någon sorts sjukdom. Läkarna beordrade Andreas med flyg till läkare i Tyskland med hopp om att han är frisk till morgondagens rallystart. Till kvällens ceremoniella start i Llandudno som för övrigt inleds med att David Higgins rullar upp allra först på startrampen med sin ”Tribute to Colin McRae-lackadeSubaru Impreza, kommer dock inte Mikkelsen att dyka upp.

VW-teamet vill inte alls kommentera hans sjukdom förrän man vet mer,  har man låtit meddela oroade rallyfans.
Senare i dag kommer vi att kommentera detta men vi förväntar oss absolut att han startar rallyt som planerat fredagsmorgon, är allt som kommit från VW-ledningen.

*
Näst bästa tid satte inte oväntat Kris Meeke som har en helt nations förväntningar på sina nordirländska axlar. Ingen tvekan utan att britterna suktar efter en ny hemmavinst, senast var det Richard Burns som år 2000 tog hem segern med sin Subaru Impreza. Frågan är bara om Meeke klarar av både detta tryck och inte minst det som kommer från Citroén-bossen Yves Matton. Han har ju klart deklarerat att han om nu Citroén blir kvar i WRC 2016, kommer att avslöja teamets line up efter helgen. En ny ”kraschfest” från Meeke och jag tror att hans möjligheter hos fransmännen har nått vägs ände…

*
Tycker det är lite kul att även Thierry Neuville verkar ha fått väck den ”klängande apan” på ryggen när han den här gången kan köra helt utan någon press i Hyundais ”B-lag”. Visade detta genom att åka in som fjärde man, halv sekunden bak Polo-duon längst fram. Verkar också som ingenjörerna och Hyundais ”PET-körningar” gett bra resultat då tre av fyra, det vill säga Hayden Paddon och Dani Sordo körde in 4:a-5:a och 6:a. Fjärde mannen holländaren Kevin Abbring hade nog ”slarvat” lite och blev ”bara” 9:a.

*
Mads Östberg/Jonas Andersson tog den norska DS3WRC till sjunde tid, 1,3 sekunder efter. Topptippade Ford-åkaren Elfyn Evans slutade åtta medan Ott Tänak lite förvånande satte 13:e tid, slagen av bl.a italienaren Lorenzo Bertelli.

*
BloggTeemuI WRC2 var det även där finskt i topp genom unge Teemu Sunninen som i Toni Gardemeisters Skoda Fabia S2000 var allra bäst.
Thats our guy, jublade temachef Gardemeister efteråt.
Näst bäst tid kom från Yuri Protasov och så till glädja för alla oss skandinaver, Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson i nya Skoda Fabia R5 in på tredje tiden, 1,7 sekunder efter Sunninen.
Fredrik Åhlin/Morten Abrahamsen fick ett litet ”moment” redan på första körningen och beslöt sig sedan för att avstå mer av den ”ryska rouletten” på den tuffa sträckan.
Det var otroligt tuffa förhållanden och när vi så fick ” a big impact” direkt beslöt vi att inte riskera att slå sönder bilen, berättar Fredrik.
Istället bar det av direkt tillbaka till serviceplatsen för att mekanikerna skulle se till att bilen var hundra procentig inför morgondagens start.

*
Med shake down som vanskligt underlag provar jag på ett tips, mycket svårare än vanligt…
1. Sebastien Ogier Polo
2. Jari-Matti Latvala Polo
3. Mads Östberg Citroén
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Andreas Mikkelsen Polo
Om nu Andreas av någon anledning inte kommer till start garderar jag med Elfyn Evans som femma.
I WRC2 är det om möjligt ännu svårare.
1. Craig Breen Peugeot
2. Eyvind Brynildsen Skoda
3. Yuri Protasov Ford
4. Abdulaziz Al-Kuwari Ford
5. Tom Cave Ford

*
BloggVeibyEn som helt klart trivs i Wales är norske multitalangen Ole Christian Veiby. Med sin R3-Citroén är han tippad att vara med i toppstriden i WRC3 och verkar längta efter fredagen av hälsningen på Twitter att döma.
It’s mud, it’s great stages, it’s WalesRallyGB !

*
Fick idag lite kul siffror när ERC 2015 summerats. Bland annat då att 127 olika förare anmält sig för EM-poäng under året vilket är en klar ökning mot föregående år och som vida överskred promotorn Eurosport Events förväntningar. Förarna kom från 26 olika länder och då är det så klart kul att där hitta både Sverige och Norge. Men vi är långt ifrån flest, istället är det i Tjeckien som EM-intresset är störst med 18 förare som kört under året. Näst flest förare har Portugal som hemland, 14 stycken, 13 så från Belgien medan Polen och Estland båda haft tio förare med i ERC. Visst är det konstigt att Sverige som i min värld räkans som ett av världens mesta (bästa?) rallyländer numer är omkörda av lilleputtar som Estland och Tjeckien.BloggEmil kopia 20 En klen tröst att vi ändå fick en EM-titel med Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg i Opel Adam R2. Hallå SBF, något behöver göras och det snabbt!!

*
Direkt efter WRC Rally Wales GB körs normalt dess historiska motsvarighet och då ofta med större svenskt deltagande än i WRC-delen. Men så blir det inte i år då ”Roger Albert Clark Rally” ställs in. Anledningen är att antalet anmälda varit alltför få vilket nu tävlingsledningen beklagar.
Det här unika tillfället har körts de senaste tolv åren utan uppehåll och med varierande storlek på antalet startande!
Dessvärre har man dessutom redan beslutat att även 2016 blir ett år utan ”Roger Albert Clark Rally”. I pressmeddelande kan man utläsa att man är mycket besviken på deltagarna som nu sviker, detta sedan man ändå valt att gå dom tillmötes med ett rallyupplägg med sikte på att förbilliga.
Tråkigt nog har inte tillräckligt många stöttat konceptet vilket vi beklagar, säger arrangören.
Det är inte bara med antalet tävlande som arrangören har problem, nedskräpning från publiken har gjort att myndigheterna i Yorkshire inte längre släpper till vägar för rallyt…

*
BloggMikkoIdag visar Mikko Hirvonen hur hans Dakar-Mini kommer att se ut inför starten 2016.
51 dagar kvar till start, spännande, förklarar Mikko.
Hade varit mer spännande att haft med honom i WRC-tipset inför Wales om jag får säga något i frågan…

*
Jimmy Eriksson, Tomelilla är het i racingbranschen där han gör sin tredje säsong i GP3. Med två tävlingshelger kvar ligger Jimmy femma och där det återstår besök Bahrain och Förenade Arabemiraten. Nu är det också klart att han ska testa för nästa steg i karriären, GP2 klassen direkt under Formel 1.

*
I dag blev jag en bit längre samtidigt som jag rodnade enda ut i örsnibbarna när välkände Erik Lindgren som under signaturen ”Svarta Masken” skriver och kommenterar saker och ting i motorvärlden. I dag berömmer han Motorbloggen och nämner denna samtidigt som superproffset vad gäller Formel 1, Janne Blomquist. ”På F1-bloggen produceras det bloggar i en omfattning som får mig att undra om Janne gör något annat än tänker och lever F1.”.
Att bli omnämnd samtidigt med en sådan ikon i sammanhanget gör mig väldigt glad och Svarta Masken menar ” Tommy Svensson, TS Motorblogg, har också en imponerande kapacitet. De flesta av veckans dagar producerar han en blogg som numera omfattar det mesta av motorsport, både nationellt och internationellt. För mig är Tommy Svensson den engagerade motorsportentusiasten som har full koll på vad som händer i den lokala motorklubben, som funktionär ute på rallysträckorna samt bakom ratten i sin silverfärgade Volvo VOC. TS Motorblogg förmedlar de tankar och den entusiasm som finns på gräsrotsnivå. Tommy hoppas och vädjar att svenska företag och generalagenter ska få upp ögonen för motorsport och svenska talanger i likhet med många ute i landet. Tyvärr verkar han inte bli bönhörd. Tommy gillar även Opel och det är kul med hans Opel-spotting. Nedan följer mitt bidrag till denna Opel-Spotting.”.
Måste säga att det är otroligt kul att bli uppskattad på det här viset, lite annat än när mejlkorgen är full av ”hatmejl” och när det dessutom är en man med en Opel-bakgrund gör inte saken sämre. Tack Eric ”Svarta Masken” Lindgren!

*
BloggThobiasNär 2016-års regler för Riksmästerskapet i rally nu publicerats tror jag att man gjort helt rätt och minskat serien från sex deltävlingar till fyra, varav tre räknas. Att säga att premiäråret 2015 blev en braksuccé är så klart även om in klubbkompis Thobias Svensson (bilden) körde hem RM-guld i Grupp E) att ta i och anledningen inbillar jag mig är att målgruppen Grupp E och VOC/Grupp F är mer kostnadskänsliga än övriga i rallycirkusen. Med fyra tävlingar, är du både snabb och säker kan du nöja dig med tre starter för att ta ett guld, så blir också kostnaderna väsentligt lägre vilket borde öka intresset.
Kalendern ser ut så här för 2016.
26 januari Skutskärs MS/Skutskärsratten
21 maj Flens MS/Violen-Rallyt
16 juli Katrineholms MK/Slottssprinten
20 augusti Hässleholms MK/Snapphanerallyt

*
BloggPlomboTill sist så skickar David ”Plombo” Lindström bild på det som kan vara den slutliga lösningen på problemet med vilt genande rallyåkare. I Wales tar man till lite mer hårdhänta metoder än här hemma och jag vågar inte tänka på vilket dj-la liv det blivit om vi gjort samma sak här. David är dock positiv, ”Hej Tommy! Har du sett vad de gör i Wales för att motverka det j—la genandet? Enkelt!”.
Visst är det enkelt plus att ”balarna” ofta redan finns på plats i skogen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *