WRC-åkare hotar med bojkott, så ser Opel-Emils Peugeot ut, final för VOC Mekonomen och ännu en dag på jobbet!
Nu är WRC-åkarna på krigstigen mot såväl arrangörer som FIA och anledningen är att man inte vill köra sträckor som man upplever som alltför farliga. Upprinnelsen kom i Australien när man körde nattsträcka dessutom med tjockt damm i luften. När nu arrangören dessutom redan gjort klart att samma upplägg är tänkt 2016 rasar förarna.
Sebastien Ogier tog initiativ till ett improviserat möte med FIA presidenten Jean Todt i början av månaden på Korsika och då hotade med bojkott av sådana ”farliga” sträckor. Citroén-föraren Kris Meeke vill dock tona ner det hela och menar att bojkott är en av flera möjligheter.
– Som förare är vi anställda och då pratar vi med vår arbetsgivare om sådant här. Tillsammans kan vi säkert hitta en lösning, menar Meeke och tillägger.
– Men om någon kan säga något positivt om sträckan i Australien, skulle det vara mycket intressant att höra?
– Själv kan jag ge minst tio anledningar varför det var ”stupid” och att jämföra med dimma går bara inte…
Volkswagen-basen Jost Capito håller med sin stjärna och menar att om någonting inte är säkert kommer han inte att tillåta sina förare att köra. Det handlar egentligen inte om att köra rally i mörker menar Capito, det är kombinationen med damm som gör det så riskfyllt.
– För mig var inte den här nattsträckan säker och tillförde heller inget annat än risker!
Todt lovade att undersöka saken och förklarade att säkerheten var nummer ett. Ändå menade han att om man kom fram till en annan uppfattning än förarna, då var han inte främmande för att uppmuntra till mer mörkerkörning i WRC.
– Jag älskar rally men kan inte drömma om att starta klockan nio på morgonen och köra till lunch. Sedan starta om vid tre och vara i mål lagom till middagen på kvällen, menade Ove ”Påven” Andersson gamle kartläsare.
*
Verkar som att Thierry Neuville inte är i harmoni med sig själv och det frivilliga steget tillbaka till ”B-laget” i Wales Rally GB är väl ett bevis nog för detta. Hyundai-bossen Michele Nandan har vid flera tillfällen bedyrat att både han och teamet står bakom belgaren till hundra procent, allt för att peppa honom.
Ändå tycker jag det känns lite skakigt hos Hyundai som just nu är i full gång med att testa nya i20 som ska premiärköras i första WRC-tävlingen 2016 var detta nu blir? Om nu Monte Carlo hamnar under ”ärtorna i frysboxen” då kan det ju till och med bli så att det blir Rally Sweden som svarar för premiären andra helgen i februari.
Inte så mycket har sipprat ut från Neuvilles körningar med den ”rosa zebra-strajpade” Hyundaien men det skulle så klart förvåna om bilen inte är snabbare än dagens WRC-i20? Omöjligt men absolut intre troligt är det dock inte, har för mig att Subarus sista WRC-Impreza var långsammare än modellen den ersatte…
*
Idag kom nyheten att på ERC:s hemsida att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg ska köra finalen i International Rallye du Valais med en R5-Peugeot. En bil som nu visas färdigstrajpad och prepareras av samma team som ERC-tvåan Craig Breen kör för, nämligen Saintéloc Racing. Något som borgar för att det blir proffsigt rakt igenom. För ett Opel-hjärta är det ändå skönt att läsa att ”As members of the ADAC Opel Rallye Junior Team, Bergkvist and Sjöberg will wear their Opel Motorsport overalls”. Man har även snackat med Emils chef, Jörg Schrott på Opel Motorsport som säger.
– Helst hade vi så klart sett Emil och Joakim i en Opel R5:a men det projektet har blivit framflyttat. Men våra Europamästare förtjänar verkligen den här belöningen så vi har inga problem att släppa lös dom för du Valais!
Att Emil och Jocke är stora i sporten kom ännu ett bevis på idag när en av de ledande modellbilstillverkarna presenterade parets vinnarbil i ERC, Opel Adam R2.
*
Jag vill ha, jag vill ha-känslan infann sig direkt när jag så den här godbiten till salu, en grymt häftig Opel Kadett GT/E från 1984. En gång körd av britten Tony Pond och med en Ascona/Manta 400-motor på 220 hästkrafter under huven.
Bilen visserligen en replika, kördes av Pond i ”Südafrika-Rallye” 1984 och var en av fyra som byggdes. Begärt pris är 60 000 euro, känns billigt…
*
Från Sydafrika till Örebro är ett stort steg och ändå är det till ”gnällbältet” som vi riktar blickarna i morgon då det är dags för rekordstora Rikspokalen. Bland annat är det final i VOC Mekonomen Rally och deras Sverige-Serien/Sommar -Serien. Klar vinnare (nästan) av de bägge tuffa serierna är Tom Kristensson/Timmy Berntsson, SMK Hörby konstaterar ”generalen” Roger Fransson.
– För Tom och Timmy är SverigeSeriesegern i praktiken redan klar, direkt man tar emot tidkortet och därmed säkrar 5 poäng, då kan ingen slå duon.
– I SommarSerien är man trots en helt överlägsen serie faktiskt inte lika klara, men kommer man bara i mål så är man faktiskt helt säkra även där med de poäng som det inbringar.
Kul är är att Osbys Kim Nilsson faktiskt fortfarande har chans på en pallplats i SommarSerien trots en motig säsong.
Frederick Eckhardt och co-driver Charlie Ekström har i praktiken haft ett stabilt grepp om handlingarna i Elit B hela året och i SommarSerien är de faktiskt redan oslagbara, det är den enda placering i serierna som faktiskt redan är 100 % klar.
Årets stora stjärnskott i VOC Mekonomen Rallys Cupklass utnämner Fransson André Nygren till.
– Årets resa för 21 åringen från Torsby har varit helt fantastisk. Han gjorde rallydebut så sent som i januari i år med en tredjeplats direkt i debuten. Sedan har han gått från klarhet till klarhet, det enda som kunnat störa André har varit tekniska problem.
*
Det blev något knas med Eslövs Anders Karlssons anmälan till hemmatävlingen, ”Kanonen” på söndag, meddelar teamchefen Ismail Bakirci.
– Anders kör, lugnar Ismail alla hemmafans.
*
Kollar vädret för helgen och för Tom och de andra 224 som ska köra i Örebro blir det till att ta på långkalsongerna på förmiddagen då man lovar sol men bara nollgradigt. Kommer vi till Eslöv på söndag så är det mulet och åtta plus enligt yr.no.
*
Slänger även ut en liten efterlysning nu när det börjar bli lite kallare och där borde vara någon förare/kartläsare som fryser om ena foten efter årets TV-svängen? En sko har nämligen upphittats och än så länge är där ingen som verkar sakna den…
*
Avslutar med en bild ur tidningen Bilsport Rally & Racing från 2008, en bild som många menar är klassisk. Motorbloggaren själv och Stefan i full färd med att köra om en Saab i samband med Kong Christian Race, ännu en dag på jobbet skulle man kunna säga…
Trevlig helg.