Inget WRC i helgen för Östberg, efter rallyolyckorna FIA på möte, Karlstad tar över efter Hagfors, Tom K. klar mästare och servicebiten löst!
Hej igen, ett tag sedan vi hördes men nu är Motorbloggen uppdaterad och vi kör på som vanligt. Först var det oerhört tråkigt att ta del av Mads Östberg och Jonas Anderssons besked att man tvingas avstå start i WRC Rally Australia som drar igång torsdag. Det var under första dagens ”recce” som Mads och Jonas fick möte på en av sträckorna med en lastbil. På den smala vägen var det omöjligt att få plats med både en ”Recce-Mitsubishi” och en lastbil, resultatet blev nästintill en ren frontsmäll. Efter andra dagens recce kom så beslutet.
– Det är ytterst tråkigt att behöva meddela att vi inte kör i Rally Australia, säger Mads.
– Både jag och Jonas har så ont efter våra skador så även om vi hade tur är vi ”pretty beaten up” efter den kraftiga smällen!
Mads riktar även skarp kritik mot arrangören som inte tillräckligt sett till att informera om rallyt (lastbilsföraren visste t.ex inte om att där skulle köras rally på ”hans vanliga väg”).
– Detta får inte hända igen och vi hoppas att rallyarrangörer vidtar nödvändiga åtgärder för att se till att ”reccen” blir säker. Det får inte bli en nästa gång, ”safety first”, avslutar Mads.
Norske Citroén-åkaren är så klart besviken då detta starkt minskar chanser till VM-medalj, redan nu skiljer 8 poäng till Andreas Mikkelsen som är trea. I Citroen Total Abu Dhabi-teamet övertas nu Mads plats av Stéphane Lefebvre som redan var på plats Australien för att genomföra ”reccen” för framtida bruk.
*
Direkt på detta så till de tragiska rally olyckorna i helgen. I spanska och vad jag förstått tämligen lokala Rallye of La Coruna i Carral där det är nästan ofattbar, att sju åskådare omkom. Den senaste var en 11-årig flicka som idag avled på sjukhuset. Rallyt kördes i samband med en festival i staden och hade 140 startande plus mycket publik. Offren stod i en ytterkurva mycket nära vägen även om där fanns en del träd som man antagligen trodde skulle skydda. En Peugeot 206 fick så ett oväntat kast och voltade rätt ut i folkhavet och tragedin var ett faktum. Både föraren och kartläsaren klarade sig utan skador.
*
På fredagen omkom den franske Citroén-föraren Frédéric ”Fred” Comte, 39 år när han på sträcka fem i franska mästerskapstävlingen Rallye du Mont Blanc kraschade med sin och hustrun Angeliques WRC-Xsara. Att båda tävlingarna avbröts direkt behöver väl knappast tilläggas…
*
Händelserna i helgen plus den tidigare i Australien där en 6-årig pojke omkom och i Estland där tre i publiken dog har nu fått FIA och president Jean Todt att reagera och idag kallat till möte i Geneve för att diskutera rally säkerhet.
– Syftet med mötet är att titta på de tragiska olyckorna och diskutera ytterligare mått och steg för att höja säkerheten både för publik och tävlande, förklarar Todt för Autosport.
En djupt rörd och chockad Carlos Sainz har också erbjudit sin hjälp i syfte att förbättra säkerheten på hemmaplan. Han berättar att han vill åka till Carral för att själv se platsen där olyckan inträffade för att försöka förstå. Detta då han själv aldrig kört det aktuella rallyt. Tvåfaldige världsmästare Sainz konstaterar.
– Det får inte hända igen!
Han menar att det kommer att krävas stora förändringar hur rally i framtiden organiseras och bland annat med högre krav på ”Noll-bilarna”.
– De måste vara betydligt tuffare och våga ta beslut att stryka sträckor där publiken inte är säkert placerad!
– Är där för mycket publik på ett ställe, måste de våga ställa in!
Sainz menar i Autosport att i WRC och nationella mästerskapstävlingar är det oftast inga större problem då man här har andra resurser för att hålla ordning på publik. Värre är det i mindre lokala tävlingar menar han.
– Har man inte tillgång till dessa resurser ställer det ännu högre krav att våga ta tuffa beslut!
Har egentligen bara två synpunkter i de här tragiska händelserna. Första är att det bara för någon vecka sedan kom nya ”glädjande” uppgifter från FIA/WRC att man 2017 skulle börja med nya och snabbare bilar för att öka ”häftigheten” i sporten. Tror att ”hål i huvudet” heter ”hole in the head” på engelska, vad det det heter på franska har jag ingen aning om. Bara så att även Todt också skulle förstått!
Det andra är att minsta gemensamma nämnaren i helgen är att tävlingarna kördes på asfalt. Så länge ingen kan övertyga mig med ren fakta, så länge stöder jag Rallyutskottet och SBF:s tankar med ”asfaltförbud”…
*
Nytt i Rally Sweden 2016 11-14 februari blir att Karlstad återigen blir ”riktig” centralort för VM-tävlingen i Värmland. Den stora centrala serviceplatsen i Hagfors graderas ner till ”däckbytarzon” för WRC-klasserna och bli historiska klassens serviceplats. Sista och avgörande sträckan, Power Stage, med tv-sändning worldwide kommer även den fortsatt att utspelas i Hagfors.
– Vi har sedan i vintras varit ganska införstådda med att från 2017 skulle det bli mer eller mindre otänkbart med serviceplats i Hagfors då Toyota kommer in med nytt team. Feedbacken från FIA och teamen har varit ganska tydlig. Men att vi redan inför 2016 blev ombedda att flytta kom som en överraskning för oss, säger Svenska Rallyts vd Glenn Olsson.
Att inte teamen varit belåtna med boendet kring Hagfors är ingen hemlighet och nu har man satt ner foten.
– Boendet har blivit en allt viktigare faktor och jag har förståelse för att med så många resdagar som teamen har på ett år så vill de ha en viss standard. Vi i Sverige måste också följa utvecklingen som sker i övriga VM-länder, fortsätter Glenn Olsson.
Nytt upplägg för serviceplats blir i Karlstads yttre hamn vid Vänerkajen.
– Ytan är ju så klart betydligt mindre än flygplatsen i Hagfors, men utifrån våra förutsättningar och i den tidspress vi varit så blir detta den bästa lösningen för 2016, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.
Med avståndet från Karlstad till de ”vintersäkrare” sträckorna i norra Värmland måste det enligt mitt sätt att se, att värmlänningarna följer i många andra WRC-arrangörers fotspår att minimera tiden i servicetältet. Med risk för att lynchas i februari när jag passerar Hagfors då jag ämnar göra mitt 38.e besök på ”Svenska” tycker jag att detta är ett bra beslut. Som det varit de senaste åren så har rallykänslan i Karlstad från fredagsmorgonen till målgången på söndagen varit ungefär samma som när det körs RS i Eslöv…
*
Brukar ju säga att jag inte vill titta så mycket bakåt när det varit ”teknisk uppdatering” av Motorbloggen men då har det så klart inte varit så mycket ”hot stuff” som nu. Kort summering följer.
Mattias Adielsson dök oväntat upp i East Sweden Rally i en Mitsubishi där han på sista sträckan satte en tredje bästa tid i klassen.
– Vi skulle bara köra tävlingen för att få erfarenhet av fyrhjulsdrift, menade Adielsson.
Direkt efter East Sweden Rally bar det nämligen i väg till Frankrike för test med Peugeot Sport och Peugeot 208 T16 R5. Ett test som varade under söndagen och underlaget var asfalt.
– Det är en häftig rallybil och ett mycket proffsigt team. Jag är mycket nöjd med vad jag presterade under testet. Bilen var väldigt lättkörd och jag tror den skulle passa mig, menade göteborgaren efteråt.
Är ganska säker på vad Mattias har överst på önskelistan till tomten…
*
Fick en hel trave fina bilder från ”Lollo” Gustavsson efter ESR och några visade när otursgubben nummer ett Fredrik Åhlin gled av vägen redan på SS3 med R5-Fiestan. Ingen större dramatik men ändå ”over and out” för stackars Fredrik.
Även bild på Jerker Axelssons nylackade och nu mycket snygga Subaru. Blev så glad när Jerker bestämde sig för att köra med WRC-stuk på bilen istället för den gamla hiskeliga strajpningen. Det är bara så att vissa bilar ska ha vissa färger, Subaru ska vara blåmetallic, Opel Rallye Kadett, gul eller röd (möjligtvis silver), Opel Kadett GT/E-20E, svart/gul eller vit/gul för att ge några exempel. Är du intresserad av hur andra bilar ska vara lackade så hör av dig så berättar jag gärna…
*
Till de stora sakerna i helgen var även min klubbkompis Tom Kristenssons klasseger i tyska ”Ostsee-Rallye”. En seger som innebär att Tom och Timmy Berntsson är klara vinnare av även Nordic West Euro Cup. I det tuffa, regniga och hala rallyt slutade Hörbyföraren 34:a totalt och var över två minuter före tvåan i klassen. Tackar Henrik Åkesson för bilderna från Tyskland.
*
ADAC Ostseerallye ingick även i ADAC Opel Adam Cup där dansken Jacob Madsen (gul Adam) tog årets första seger och kickade upp honom till en fjärde plats med en deltävling kvar, 3-Städte Rallye i slutet av oktober. Inför den ligger Pontus Åhman tia i tabellen(blå Adam).
*
Avslutar summeringen med att gratulera Ola Nilsson Hässleholm till segern i det avlutande sprintracet i hop med Thomas Karlsson på Ring Knutstorp för Swedish GT.
– Självklart är vi otroligt nöjda med säsongsavslutningen, säger Ola.
– Vi har kämpat oss till den där segern, och trots att vi hade lite flyt med oss känns den extremt välförtjänt.
Swedish GT är därmed avslutad och där Ola och Thomas slutade tvåa efter Daniel Haglöf / Poker Wallenberg.
*
Är så klart jättemycket som jag ännu inte läst in mig på, t.ex tipset inför helgens Rally Australia och Rally Småland. Eller fullständig koll på vad som hände i söndagens RS i stenbrottet i Dalby ( vet dock att Hampus Larsson och pappa Jocke haft lite kvalitetstid ihop i garaget hemma i Vinslöv inför helgens uppgift att försvara andra platsen i SSRC).
*
En fågel kom precis förbi och kvittrade att det i grannkommunen Sjöbo nu anlänt en Mitsubishi EVO VI. En bil som framöver ska köras av i fjol comebackande skånske stjärnan Jörgen Andersson. Då hade Jörgen nbestämt sig för att fortsätta med Opel som i fornstora dar och det blev en vass Kadett 2,0E som blev vapnet. En kraftig framlängesvolt i Kristianstad gjorde att come backen fick ta en time out men till Midnattssolrallyt i år var bilen åter i gen i skick. Tyvärr fick Jörgen ge upp med motorproblem och verkar nu ha tröttnat och backar in Kadetten längst in med Mitsubishin främst. En Mitsubishi Jörgen, detta som började så bra?
*
En lämplig avslutning kom nu när telefonen ringde och en ung tjej erbjöd assistansförsäkring ”24/7” om jag skulle råka illa ut när jag körde med HGN 604. Upplyste henne att bilen var en rallybil (Silver-VOC:en) och därför kördes extremt sparsamt på vägen. Hon gav sig dock inte.
– Men ändå, tänk så bra det vore med den här försäkringen du behöver aldrig vara orolig om bilen strejkar då skickar vi folk som hjälper dig!
Det var då det slog mig, lösningen för alla som har problem med att få kompisar att ställa upp för att köra service. Krusa ingen, köp till en assistansförsäkring så löser det sig ändå…
*
Till allra sist, tack för alla bilder, mejl och annat från veckan som gick. När jag kom hem hade jag 248 olästa mejl i korgen vilket blir svårt att besvara, men tack ändå alla!