Emil bröt i ERC-ledning, Stoffe hade uppvisning i Skilling 500, Arne Bäckström tog Audi till MSR-seger men Saab-Sjöstedt var tävlingens största!
Mycket dramatik på den berömda Hollebeck-sträckan i ERC- Kenotek by CID lines Ypres Rally. Sträckan som var nummer 12 av de totalt 17 i rallyt stuvade om rejält i toppen. Tråkigt nog var Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg två som var med om att stuva om när motorn rasade ihop på deras R2 Opel Adam. En strid ström av rinnande olja under bilen indikerade klart och tydligt ”over and out”. Extra tråkigt då Emil precis återtagit klassledningen efter en stentuff fajt med Opel-kompisen Marijan Griebel.
Dessförinnan hade klasskompisen Sławomir Ogryzek’s i sin Rallytechnology-Peugeot 208 R2 fått det hett om öronen. Efter en avåkning på SS3 tog Peggan eld och totalförstördes.
Nu var inte Emil ensam om att få problem på sträcka 12. Totaltvåan irländaren och ERC-ledaren Craig Breen åkte av och la halvminuten ute på en belgisk åker. I mål rapporterades att Peugeoten mer såg ut som en väl använd skördetröska, helt täckt av bondens mogna gröda. Innan dess hade Breen bara 0,4 sekunder upp till ledaren Bryan Bouffier, men den förlorade halvminuten visade sig dessvärre inte räcka. När irländaren skulle starta motorn efter TK:n vägrade den att gå ingång, ridå!
Nu är Ypres Rally en angelägenhet för enbart ledaren Bouffier och tvåan Freddy Loix som jagar sin tionde seger, med fem sträckor kvar skiljer enbart fyra sekunder. Upplagt för en riktig thriller med andra ord.
På samma sträcka försvann även trean Stéphane Lefebvre, Peugeot bara 1,3 bak Bouffier efter en punktering. Detta efter sex av de totalt 24 kilometerna sträcka och med tre minuters förlorad tid är han såklart borta från toppstriden.
Noterbart är att för mig okände norrmannen Petter Kristiansen ligger tolva efter tolv sträckor med sin Super 2000 Skoda. Hyundais testpilot Kevin Abbring som ledde direkt ville även känna på hur stabil en Citroén är att rulla med. Testet slutade ganska hyggligt men fortsatt tävlande var uteslutet.
*
Lika dramatisk var det i Skilling 500 där Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen samkörde för första gången i år, nästa gång blir i höstens Rally Småland. Tävlingen blev en enda lång uppvisning av Stoffe Nilsson/Esmeralda Gyllenswärd i Subaru-nybygget. Till en början utmanade Jocke Grahn/Rickard Nilsson i WRC-Focusen men utan att få riktig kontakt. När så Rickard än en gång fick känning av sin tuffa sjukdom valde man att lägga ner. Istället klev Patrik Johansson/Jesper Johansson fram med nya NYBE- R5 Mitsubishin men fram till Stoffes hembygge skiljde rejält med tid. Med 1 minut och 19 sekunders marginal kan man nog lugnt konstatera att Stoffe, pappa Tommy och gänget omkring fått fram en riktig vinnarbil hemma i Vinslöv.
Bittert var det för min gardering Robin Adolfsson som fick bryta med dubbelpunktering, detta med pallplats inom räckhåll. Nu klev istället Trollhättans Robert Blomberg fram och knep tredje platsen, 1.38 efter Stoffe.
Lider även med min klubbkompis Rickard Andersson som i helgen ersatte Janne Rydh i Audi-hytten med Anna Palmquist. Trots Annas relativa orutin med notläsning var paret på väg mot ”all time high” och låg åtta i den ovanligt stora 4WD-klassen. Men på näst sista sträckan behövde Audi S2:an två minuter mer än övriga. Trist för Rickard som så väl behövt en framgång med sin udda bil, egentligen en bil som är snudd på mogen för Midnattssolsrallyt. Respekt för att man väljer en klassiker och inte enbart stirrar sig blind på japanskt 4WD…
*
En rullning satte definitivt sorgkant på Rickie Borgström/Stefan Ahls smålandsbesök. Samma sak för Mattis Olsson/Markus Sundh, dock inte rullning utan mer vanlig avåkning strandade Toyotan. Efter lite strul med Golfen gick den nu klockrent och David Bellborg/Kalle Lexe vann 2WD-klassen lite över sex sekunder före Jimmy Olsson med 940:an. Trea, ny 940 i händerna på Magnus Johansson medan Golfarna ägde fjärde och femte platsen. Kristian Johansson och Johan Gren hette förarna.
Jag varnade för Markus Theorin i går och han verkade också infria varningen till stor glädje för sina sponsorer som bussades runt under dagen. Mot slutet fick han dock lite problem och Robert Scholander vann ”lilla grupp H” före hemmafavoriten. Deras ide räckte till en placering strax utanför topp-fem ”bland de store pågarna”. Imponerande med de små Cittrorna.
*
Med det stora startfältet är man långtifrån färdigkörda när detta skrivs men för en gångs skull blev ”segermaskinen” Tom Kristensson bara tvåa, 1,1 sekund bak vinnare Anton Jansson. Utan att på något vis förringa Antons seger så kan ändå Tom skryta med att bli ”bästa VOC” då Anton är en av de få som kör en Grupp F-Volvo. Trea slutade Osbys Kim Nilsson lite över 20 sekunder efter toppduon. Säger även grattis till min klubbkompis Thobias Svensson som tog en övertygande seger i A-förarnas Grupp E-klass.
Kollade lite i brutna listan och den var lång som ett ösregn. Verkade som att sträcka 2 blev uppkörd och här säckade till exempel Björn Borgqvists BMW bakdel ihop, nästan lite asfatlstuk av bilden på FB att döma…
*
Då återställdes ordningen och det blev Arne Bäckström som körde hem årets upplaga av Midnattssolsrallyt med den fina Audi quattron. Efter 18 sträckor skiljde det till slut bara knappa tre sekunder till den extremt hårdgasande värmländske 240-åkaren Arne Rådström. Hela sju sekunder senare anlände så Mikael Wisti som länge ledde rallyt, även han i en 240 och på fjärde plats, ny 240 med Ola Axelsson vid spakarna.
Ingen tvekan utan att topp-gänget gasat vad det har gått men en liten reflektion från mig över att en simpel Volvo 240 hänger med en sådan vinnarbil som Audin? Tror inte att man kan hitta en tävling under deras storhetstid alltså i början av 80-talet då en förare i Volvo 240 har vunnit totalt före en Audi. Nu nästan 30 år senare är de jämbördiga, nästan till och med förbi…
*
I ”huvudklassen” för mig, bilarna upp till 1965 vann Cortina-åkaren Markko Taipale Midnattssolsrallyt 2015. Att köra in som 21:a totalt med sin i sammanhanget antika men desto mer tidstypiska bil värmer mitt hjärta, sorry Volvo-lovers men så enkelt är det.
Om Taipale gjorde en stark insats så vet jag inte vad man ska säga om Per-Arne Sjöstedts? Vann klassen för de minsta 65:orna och blev tvåa efter Taipales Cortina och 25:a totalt. I Haninge hittar vi den enligt mitt sätt att se på klassiskt rally moraliske vinnaren av Midnattssolsrallyt. Vad är där under huven på Saab Sporten, 85 hästkrafter och ändå har Sjöstedt drygt 30 bilar efter sig i mål. David mot Goliat eller hur det nu står i bibeln…
Övriga som gjorde starka prestationer bland 65:orna var Walter Olofsson, vann Amazon-klassen före en BMW (?) i händerna på Thomas Johansson. Karl-Bertil Ling visade att han kan mer än kröka rör, klasseger med Opel Rekorden. På tal om Opel så blev Stefan Helin bästa Opel-åkare, trea i klassen och 11:a totalt.
*
Hitflugna britten Jason Pritchard gjorde skäl för flygbiljetten och skjutsade Jan Hagman till klasseger i sonen Martins Escort. Detta 28 sekunder före Håkans Larsson, även han i en Escort. I samma klass blev Hässleholms Jan Grip åtta, bästa och enda skåning som kom i mål. Klubbkompisen Christer Carlsson med CG Wilke vid road-booken laddade på väl hårt på sträcka 17 och hamnade i diket med den fina Amazonen.
’
Försökte reda ut resultaten i Regularity men med enbart realskola i ryggsäcken gick jag bet på uppgiften…
*
Med ”stortävlingarna” i mål mer eller mindre är det nu dags att skifta fokus till ”the real thing”, imorgon är det dags för Bravida Prenad-Sprinten på Ljungbyhed raceway. Silver-VOC:en är lastad, regndäcken är kollade och matsäcken håller sambon som bäst på att fixa. Tämligen små förberedelser medan Roland i ”den svarte” klyddat med att byta bakfjädrar hemma i garaget. Min taktik är enklare, ändra inte på ett vinnande lag så därför är Silver-VOC:en i samma skick som senast i Tingsryd.
Målsättningen i morgon är enkel, inte sämre än fyra i klassen. I jämförelse med de andra vinnarskallarna är detta så klart bara löjligt, men jag väljer att inte spänna bågen alltför högt. Första start klockan 10.00.
*
Vet inte riktigt var man hade besiktningen till Skilling 500 men har fått mig tillsänt flera olika bilder därifrån. Av dessa skulle man kunna tro att man besiktigade på National Museum men nu vet jag att man inte har någon filial i Klevshult så det måste ha varit någon annanstans. Kanske något lager till Antikrundan vad vet jag? I alla fall så är både Emil Månsson, Tollarp och Hampus Larsson, Vinslöv innerst inne Opel-lovers och var inte sena att skicka bilder på dyrgriparna vid sidan av besiktningskön. Resterna av Opel Monzan är så klart intressanta men när jag såg den vita Opel Manta GT/E:n med fabriks dekaleringen på dörrarna högg det till i hjärteroten. Kan det vara min ANX 400 som jag köpte hos Ohlssons Bil i Hörby, sommaren 1984? Bara tanken är för mig likvärdig som en släktforskare som tror sig ha hittat en nobelpristagare i släktledet som annars mest bestått av bönder, smeder och byggjobbare. Tänk om min Manta ”lever” i Klevshult…
*
På tal om att saker och ting svindlar, att få se en ”WRC-lastbil” tillhörande hårt M-Sport anknutna Eddie Stobart lägga till i lantliga Åhuskärr, då svindlar det för mig. Första leveransen av WRC-Focus delar har anlänt till GN-Motorsport. Stort!
*
Än en gång stort tack för alla meddelande, bilder, pressreleaser med mera under helgen. Som ni förstår är det omöjligt att få plats med allt i bloggen, men ge inte upp. Fortsätt att skicka!