Paddon i nya WRC-i20, Korsika blir ”old school”, olika nostalgi i MSR, svensk VM-Hyundai och Shell ”moderniserar”…

BloggPaddonMed en dryg månad kvar innan den ultimata fartfesten, Formel 1 på grus, eller det totala vansinnet testas det nu för fullt för WRC Neste Rally Finland. Intressant är förstås att Hyundai är inne på slutklämmen med nya i20 i WRC-skick. Igår fick Hayden Paddon för första gången möjlighet att sitta i den blå lätt kamouflagelackade nya ”vinnaren” och känna på finskt grus. Nu är det inte aktuellt att köra nya bilen redan utan det blir säkert om teamchef Michel Nandan redan sagt, premiär först i Rally Monte Carlo i januari 2016. Däremot får Paddon tillgång till den uppgraderade versionen i LOTOS Rally Poland. Samma bil som Thierry Neuville och Dani Sordo kört en tid.

*
Precis när debatten svallar både hett och högt om ur banan ska/bör se ut i WRC, så presenterar nu fransmännen sina tankar för Tour de Corse i oktober. Med bara nio sträckor totalt och där sju av dessa är över 35 kilometer går man lite tvärs mot det mesta. Omväxlande blixtsnabbt och så smala kurviga partier kännetecknar vägarna på Korsika. För att ytterligare stärka ”gamla tiders” sätt att köra rally avslutas rallyt varje kväll i olika städer. Franska ”SBF:s” Nicolas Deschaux menar att man ska bjuda deltagarna på ett rally som sticker ut.
Det kommer att bli mycket ”old school”, lovar Deschaux.
Visst sticker Korsika ut med enbart tre sträckor per dag men ändå blir totallängden av dessa över 33 mil medan hela banan mäter 98 mil. Delar av banan är samma som den som kördes 1973. Något som Deschaux är stolt över i sina tankar att försöka kombinera tradition med nya sättet att arrangera Rally-VM. Han vill trycka på de stolta traditionerna som Tour de Corse har i mästerskapet även om det är sju år sedan WRC senast besökte medelhavsön. Den här gången har alltså ingen av dagens förare/co-drivers fördelen av att ha tävlat här tidigare, sträckorna i år har inte körts på över 30 år…

*
Tradition borde även prägla KAK Midnattssolsrallyt som drar igång i morgon onsdag men av detta upplever jag att det är lite si och så. Det som kunde varit en nostalgitripp med stort ”N” har istället utvecklats till ett rent tävlingsmoment. Detta är kanske i och för sig inte fel vilket såklart både startlista och storpubliken tydligt visar. Själv hade jag dock hellre sett att tonvikten låg mer åt det nostalgiska hållet än tider, sekunder, vinnare eller framförallt hur mycket saker och ting kostar.
I mitt huvud borde de äldsta bilarna, fram till ungefär 1965 under vilken tidsperiod originalrallyt genomfördes ha det mesta av strålkastarljuset på sig. Tyvärr är det istället tvärtom, så gott som all uppmärksamhet handlar om vem som ska vinna rallyt och då snackar vi varken två-takts Saab, VW 1500S (1 styck 1500:a i startlistan)eller Volvo Amazon. Nu är jag så klart präglad av att det är de här bilarna som jag upplever som ”rallyklassiker” (egentligen är det till och med snäppet nyare som Opel Rally Kadett/Saab V4/Volvo 142 som gäller för mig). Men för rallyfans som är tjugo år yngre än jag är det Ford Escort, Ascona B och kanske inte minst Audi quattron som bjuder på deras nostalgitripp. Detta köper jag också om än med visst motstånd, men att kalla Volvo 240 för en rallyklassiker samtidigt som det är Sveriges absolut vanligaste rallybil, där går gränsen. För mig blir en 240:a klassiker först om så där tjugo år framåt. I MSR 2035 blir det alltså riktigt kul med en Volvo 240, fast å andra sidan är jag då en bit över 80 år…

*
Hur som helst årets stora publikfest drar igång onsdag i Västerås, först med besiktning och klockan 19.00 drar man igång på Rocklundaområdet med publiksträckan SS1. Torsdagen bjuder på sju sträckor via Lindesberg och Nora. Fredagen, även då med sju sträckor körs mer öster om Västerås via Östhammar och Forsmarks Bruk. Rallyt avslutas på lördagen och allra sista sträckan SS19 körs inne i Västerås med start intill småbåtshamnen och detta klockan 14.00.
Vem vinner då årets upplaga och att det skulle bli annat än en Audi quattro är för mig en knall och då blir Tobias ”Lill-Eken” Johansson och Arne Bäckström första favoriter. I grupp två plockar jag in Tom Axelsson, Audi, Stig Andervang, Escort och Mats Jonsson, i den udda ”smålands-Porschen. Därefter kommer fem 240-åkare som är svåra att chansmässigt dela på, Håkan Lindh, Arne Rådström, Tomas Norquist, Ola Axelsson och Mikael Wisti. BloggJörgen kopia
Det skånska deltagandet i år inskränker sig till Sjöbos hårdgasande Jörgen Andersson med sin vita Opel Kadett 2,0E och Hässleholms Jan Grip, röd Saab V4.
Saknar gör jag med många gamla rallynamn som faktiskt borde ha varit med. Bland dessa Kenneth Bäcklundh som alltid varit med i toppstriden med Escorten…

*
BloggHyundaiI morse höll hjärta på att stanna hos mig när jag fick se ett inlägg på Facebook från Opel Corsa-åkaren och allmänt sett stora Opel-lovern Tommy Högström. Tommy hade lagt ut en film på en Hyundai Coupé , något som absolut föranledde en fråga från mig, vad har hänt? Tommy svarade direkt, ”Den här bilen var jag ner till Rumänien & hämtade vintern 2010. Det är bil nr 1 av 6 st stycken som MSD byggde . Jag har lagt ganska mycket jobb för att få den i det här skicket . Om du går in under foton – mina album , projekt Hyundai kit kar så hittar du lite bilder från projektets gång.
Jag fastnade lite för bilen när Kenneth åkte Svenska 1999 när han åkte ifrån Per Svan i Astra Kit car.
Det bli inget tävlande med den utan försöker nog få iväg den till något museum. Fick faktiskt frågan om jag ville ta det ärofyllda uppdraget att åka 0 bil i MSR.”.
Såklart drar både jag och många, många andra en lättnadens suck när det inte är aktuellt med något bilbyte för Tommy. För att i någon mån försvara sitt agerande skriver han lite senare i dag, ” Som lite förmildrande omständigheter, så har faktiskt MSD valt Opels rattstång med spakar.”.
Minns faktiskt mycket väl Kenneth Ericssons och Staffan Parmanders tid i Hyundaien. Minns också att det var en bil som jag alltid tyckt såg för dj-lig ut, men smaken är som bekant som baken…

*
Patrik Sandell hade som bekant lite oflyt på Daytona i helgen trots att han var snabbast av alla. Direkt när Kobalt Tools-Fiestan med #18 rullade av trailern var den snabbast, vann alla heat plus semifinal. Men sedan var det det där med Ken Block som kraschade både plast, plåt och växellåda för Patrik.
Under natten jobbades det intesivt för att få ihop skrotet, bland annat plockade man delar från tre olika växellådor för att få Patrik klar för söndagen. Man lyckades och Patrik startade i sista ”Q-racet” men tyvärr höll inte Fiestan ihop och han fick bryta.
Trots allt bästa helgen i min rallycrosskarriär, berättar Sandell.
Var gång jag var ute på banan var min bil snabbast, tråkigt bara att jag fick problem med växellådan…

*
BloggmagdaKollade startlistan för Rallycross-VM i Höljes och noterade med stor glädje att där var två skåningar i listan. Just nu superheta Magda Andersson,Fiesta som säkerligen hoppas följa upp andra platsen från Buxtehude med en ny pallplats i Touring Cars. Skåning nummer två är Tobias Brink i RX Lites med Fiestan.
I tunga Supercar finns 13 svenskar anmälda och bland dessa även Ramona Karlsson som idag meddelade att hon fått ihop plus och minus i budgeten.

*
Allting går att sälja med mördande reklam, till och med konserverad gröt skrev Ulf Peter Olrog för massor av år sedan. Nu gör Shell en så kallad ”bank”. Det vill säga att man försämrar för kunderna (bankerna stänger allt fler kontor och på de få som ännu är öppna, vägrar man i stort sett att hantera kontanter) samtidigt som man med fina ord i reklamkampanjer försöker trollar bort det faktum att allt till slut ändå blir försämring. För fem år sedan tog ST1 över Shells stationer i Sverige och därefter har det bara blivit mest skit om jag får säga. Har varit Shell-kund sedan allra första åren på 70-talet, men nu har jag istället ett Gulf-kort i plånboken. Detta sedan Shell inte längre ville ha en bemannad mack i Hörby. Okej de tog ett beslut och jag i min tur tog ett annat, så därför får jag en lite fadd smak i munnen när jag tar del av deras nya kampanj ”Älska bilen”, en hyllning till bilen och allt vad den möjliggör. I pressmeddelandet skriver man ” För fem år sedan tog St1 över varumärket Shell i Sverige och sedan dess har stora investeringar gjorts för att modernisera Shell-stationerna runt om i landet.”. Att modernisera innebär för Shells bestämmare att det i dag inte längre finns någon bemannad Shell-station i Kristianstad, däremot två obemannade ST1. Längs med E 22 från Malmö till långt in i Blekinge finns vad jag känner till en bemannad Shell-station och detta i Fjälkinge. Hur man får ihop ”att modernisera” med att lägga ner/stänga lyckas jag inte få ihop. Lika lite som att en bank inte ska hantera kontanter, men nu är jag å andra sidan inte heller så där överdrivet smart…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *