Pontus och Emil vann lätt i APRC, Block+Sandell= inte sant, fransk VM-seger i Buxtehude och Magda slog alla killar utom en.
Blev väl inte direkt överraskad över att Pontus Tidemand och Emil Axelsson till slut vann APRC-tävlingen Rally Of Queensland. Teamkompisen i MRF Gaurav Gill ledde visserligen stora delar av tävlingen men ändå hade man en känsla av att svensk-Skodan hade full koll på läget. De få sekunder som indiern hade tillgodo när man gav sig ut andra dagen åts upp direkt efter tredje sträckan. När Gill så fick problem med tre sträckor kvar och fick bryta, var det en enda lång raksträcka för Pontus och Emil mot den andra av tre möjliga APRC-vinster. Med en marginal på över fyra minuter till Mike Youngs Subaru blev det inte direkt någon thriller i Australien.
Tack vare segern utökades ledningen i mästerskapet. Nästa deltävling i mästerskapet körs den 14-16 augusti med Malaysian Rally.
*
I går bjöd Ken Block upp Patrik Sandell till en privat Gymkhana när Red Bull Global Rallycross tog Daytona Speedway i besittning. Patrik var fint med i finalen fram till att Block och han fick ett lite väl kärleksfullt möte där både hamnade utanför banan med trasiga bilar. Ett möte som innebar massor av jobb för meckarna i Bryan Herta Motorsport för att få Fiestan körklar till söndagens race. Skadorna var så omfattande att Patrik fick avstå ”uppvärmningen” och vill spara den lätt sjuka bilen till finalerna.
*
Ingen större svenskhelg när Rallycross-cirkusen drog till Tyskland och Estering utanför Buxtehude. Fransmannen Davy Jeanney i en Hansen-Peugeot tog till slut sin första seger för året. Inte bara för året utan det är fem år sedan Davy senast fick spruta champagne.
Tvåa kom Petter Solberg som utökade VM-ledningen och inte missat pallen enda gång i år. Som trea blev det äntligen svenskt i form av Timmy Hansen. Som fyra körde Johan Kristofferson in och sedan blev det mer norskt, femma Andreas Bakkerud och sexa Tord Linnerud.
Robin Larsson slutade nia, PG Andersson, 14:e, Mattias Ekström, 15:e och så med en inkörd poäng på 16:e plats Alx Danielsson.
*
Mattias Ekström som sett framemot tävlingen i Buxtehude fick istället en nattsvart helg för sitt EKS-team. Mattias själv kom inte ens till semifinal och Anton Marklund kraschade tämligen omgående.
*
En som inte försökte snacka bort misslyckandet var PG Andersson som även han missade semifinalen.
– Jag var helt enkelt alldeles för kass i starterna, konstaterade P-G.
– Speciellt när jag hade innerspåret, vilket blev avgörande…
I tredje heatet var P-G inblandad i en startsmäll och tvingades bryta, vilket blev avgörande för chansen att ta sig till semifinal.
– Skulle helt enkelt ha släppt gasen i kurvan. Men jag gjorde en missbedömning och höll i och det blev en smäll där styrstaget gick sönder. Det är lätt att vara efterklok…
Nu laddar han om och ser fram emot hemmatävlingen i Höljes om två veckor.
– Bilen fungerade annars riktigt bra idag. Jag får bara se till att jag tränar upp reaktionen till dess, avslutar PG med ett skratt.
*
I EM-delen blev det norsk seger med Tommy Rustad före Jerome Grosset-Janin och som trea Fabien Pailler.
*
Peter Hedström hade en strulig helg, bland annat krånglade Skoda-bromsarna.
– Pedalen gick rätt i botten, jag lyckades ta ner hastigheten med handbromsen, men kraschade hårt mot en jordvall, berättar Peter.
Teamets flinka mekaniker lyckades dock plåstra ihop bilen. Peter kom ut till tredje omgången, men fick där bryta i ledning på första varvet med växellådsproblem.
Med ny växellåda satte Peter sedan femte tid bland EM-förarna och gick till semifinal. Men väl där uppe på en tredje plats var det troligtvis sviter efter tidigare krasch som ställde Hedström vid sidan banan.
– Bilen bara dog, ingen el alls i bilen, som om man slagit av huvudströmbrytaren.
*
Från skånsk synvinkel så var det i Touring Car-delen på Estering som det var allra roligast. SMK Hörbys Magda Andersson hade en fin dag och vann sin semifinal och stod i pole position när det blev final. Tog starten och ledde fram till sista varvet när hon tog sitt ”joker-lap”. Först då lyckades Fredrik Sahlsten smita förbi och vinna med en knapp billängd. Tror ändå att Magda var nöjd med dagen, näst snabbast av de 18 förarna som körde i klassen är absolut något att vara stolt och nöjd med.
*
Det blev Esben Hegelund som körde hem DM2, Ecoteck Rally Himmerland lördags. WRC-Fiestan var till slut 39 sekunder före Jan Beck, Subaru. Förste DM-poängare blev Christian K. Jensen i R5-Peugeot på tredje plats. Nästan en och en halv minut bak kom hårdsatsande Ib Kragh med R5-Ds 3. Skrällen stod R2-åkaren Simon Larsen för som körde in på femte plats totalt och vinnare av ”R2-klassen”. Simons Citroén var före Kim Madsens Peugeot och samtidigt smet märkeskollegan Jacob Jensen ofint nog förbi Opel Adam-åkaren Jacob Madsen som nu bara blev fyra.
*
Lite lustigt dock inte fel, kan jag tycka det är att i ett rally som har nostalgi som förtecken att prova på en nyhet som ”Facebookbil”. Alltså i KAK Midnattssolsrallyt som detta ska provas.
– Vi ska ta rallyupplevelsen till en ny nivå, säger Sofie Lundmark som ska sköta rapporteringen.
Facebook har blivit en allt vanligare, men ibland, som vid biltävlingar, sker den mesta kommunikationen bara åt ett håll.
– Nu vänder vi på perspektivet, och låter en speciell ”Facebookbil” köra sträckorna bara ett par minuter innan de tävlande. De ska prata både med publik och deltagare och lägga upp det på nätet i realtid, säger Simon Johansson, KAK Midnattssolsrallyt.
Idén om en ”Facebookbil” kommer från spanska VM-rallyt där en aktiv publik skrev mängder av inlägg på Facebook. Eftersom det är minst lika publiktätt längs sträckorna på Midnattssolsrallyt beslutade sig Simon för att göra något liknande.
”Facebookbilen” ska köras av rallyparet Andreas Sjölander och Sofie Lundmark. Andreas, som har ett SM-tecken i rally, kör och Sofie, som är utbildad kommunikatör och erfaren codriver, sköter inläggen på Facebook. Du kan följa KAK Midnattssolsrallyt på facebook.com/midnightsunrally och på Instagram: midnattssolsrallyt #msr15.
*
En som också hade en lyckad helg var Tomelillas Joel Eriksson när Formel 4 drog till belgiska Spa. I sista racet gjorde Joel en fantomkörning och körde upp sig från tionde till fjärde plats. Tyvärr fick racet avbrytas sedan Mauro Auricchio kraschat våldsamt i Eau Rouge på det tionde varvet. Detta samtidigt som Joel var mitt uppe i en spännande kamp om den sista pallplatsen. Nu leder Joel mästerskapet med 38 poängs ledning. Facit av Belgien-helgen blev två pole positions, två segrare och totalt 62 inkörda poäng. Nästa tävling är på EuroSpeedway Lausitz om två veckor!
*
Sen blogg idag, men om ni kollar bilden så förstår ni varför, garagestädning är inget man skojar bort…