Pontus APRC-tvåa, ny Skoda-seger, WRC-Fiesta toppar DM2, Ekström med stång och ”flow” för Sandell!
Down under har Pontus Tidemand en tuff fajt med sin Skoda-kollega, indiern Gaurav Gill om segern i Rally of Queensland. Rallyt startade midsommarafton och efter första etappens åtta sträckor är det indisk ledning men med futtiga 4,6 sekunder. En punktering sinkade Pontus och Emil Axelsson och utan det missödet hade det säkerligen varit svenskt i topp. Att det är Skodaförarna som ”äger” rallyt är tveklöst, trean en ”kiwi” alltså en nyazeeländare, Mike Young är 2.31 minuter efter med sin Subaru.
– En fin dag härnere, konstaterade Pontus vid etappmålet.
– Bortsett från punkteringen där vi tappade några sekunder har det gått riktigt bra.
Vädret har bitvis ställt till lite problem och gjort vägarna extra hala.
– Det var ”more tricky” än jag förväntat mig och riktigt halt dessutom, men jag gillar utmaningar, säger Pontus på Facebook och avslutar med.
– Det blir en tuff fajt!
*
Skoda är hett just nu och i TM (Tjeckiska mästerskapet) vann Skoda Motosports Jan Kopecky Agrotec Rally Hustopeče. Sju raka sträcksegrar med nya R5-Fabian gav ”Janne” segern.
*
DM 2 eller andra deltävlingen i Danska mästerskapet, Ecoteck Rally Himmerland på Nordjylland är inne i slutskedet, sju av de tio sträckorna är körda. Så här långt är det WRC-Fiestan i händerna på Esben Hegelund som är snabbast. På andra plats tysken Jan Becker, 25 sekunder långsammare med sin Subaru. Vad jag förstår får ingen av dessa DM-poäng utan förste poängplockare är Christian K Jensen på tredje plats i en Mitsubishi. Jensen är dock relativt långt efter ”värstingbilarna” strax över minuten skiljer till WRC-Fiestan. Ib Kragh verkar ha fått till finliret på R5-Cittran och har nu avancerat upp till fjärde plats. Fram till Jensen når han aldrig om inget händer, skiljer nästan halvminuten.
Femma är rutinerade Tim Svanholt, även han i en Mitsubishi och bara sekunder efter Kraghs DS3 R5.
I ”R2-klassen” inledde Opel Adam-åkaren Jacob Madsen strålande och var klart snabbast på SS1 men sedan hände något. På sträckorna två och tre tappade han så långt över minuten till de övriga. Ligger nu trea och så långt efter att klasseger är uteslutet. Den står istället mellan Simon Larsen i Citroen och Kim Madsen med Peugeot, åtta sekunder skiljer.
*
I fjol vann Kenneth Kolbe och Jeannette Kvick danska ”Yokohama Mesterskabet” med sin ettriga Peugeot 205 Maxi. Planen för i år var att försvara mästerskapstiteln men även att försöka ta medalj i Danska mästerskapet. Men testkraschen i april stuvade om i planeringskalendern och nu blir det inte så mycket tävlande utan paret siktar istället på 2016.
– Det tog över 40 dagar att få bilen raceklar igen efter kraschen, konstaterar Kenneth.
I helgen var det tänkt att den blå Peugeoten skulle körts i DM2 men av detta blev inget.
– Det kostar mycket pengar att få bilen klar efter en så här våldsam krasch och när vi nu inte körde DM1 är det lika bra att ta det tuffa beslutet att avstå DM, berättar Kenneth.
Istället väljer man nu att köra utvalda tävlingar både i Danmark och utomlands och så den DM-tävling som körs på hemmaplan i höst. Klart är dock att man kommer att köra ”svensktävlingen” NCC Rallysprint i Kalundborg den 18 juli.
*
I helgen körs det Rallycross, både VM och EM på tyska Estering i Buxtehude. Massor av svenska och norska förare på plats och då tävlingen kördes samtidigt med midsommar tyckte Mattias Ekström och EKS-teamet att det är klart vi ska ha midsommarstång. Snyggt och prydligt i depån restes den ursvenska sommartraditionen.
*
Samtidigt borta i USA körs Red Bull Global Rallycross och där är Patrik Sandell och Bryan Herta Rallysport i högsta grad närvarande. På klassiska Daytona International Speedway körs deltävling två i mästerskapet. I fjol blev jämten fyra i finalen när det var premiär på Daytona och i år är det pallen som gäller.
– Daytona var definitivt en av mina favoritbanor i fjor. En mycket snabb bana men samtidigt väldigt tekniskt, berättar Patrik och sticker ut hakan.
– Jag är hundra procent säker på att jag kommer att få en bra weekend i synnerhet som det är ”dubbelrace”.
Banan är något ändrad mot i fjor vilket Patrik gillar då ett av de tajtaste partierna är breddat och uträtat.
– Man har försökt få banan ”more flowing so it will be really good”!
*
I helgen körs det även TCR borta i Ryssland på Sochi Autodrom och då med svenska WestCoast Racing i en huvudroll. Förarna i västkust Hondorna Gianni Morbidelli och Kevin Gleason. Senast plockade Morbidelli max poäng på hemma plan då Autodromo Nazionale Monza stod som värd. Sochi är obruten mark för svenskteamet samtidigt som deras tvåa Honda-bilar kör med maximal extravikt. Trots detta är inte teamchef Greger Petersson bekymrad.
– Vi går för bra poängskörd då där är minst åtta förare som både är snabba och kapabla att vinna. Vi kommer att behöva tur för att komma på pallen, men vi kommer helt klart göra vårt bästa!
“