92 anmälda till Monte Carlo, ”CER” ändrar datum (?), Latvala förstår Kalle, franskt i Yaris Rally2, rallyvärldens längsta namn inleder 2024, en rallyhjälte har lämnat oss, SBF-Anna listar årets fyra minnen och VEC-Malm har viktiga synpunkter att dela…
När anmälan stängde för Rallye Monte Carlo var det med 92 ekipage i listan vilket innebär att Automobil Club de Monaco tvingas gallra till WRC-premiären.
Reglerna säger maximalt 70 startande när listan skickas till FIA för godkännande och sedan publicering den 8 januari. Som vanligt hemlighetsmakeri, men en källa med insyn hävdar att där är enbart åtta anmälda med Rally1-bilar, tre Toyota, tre Hyundai och två från M-Sport Ford.
Betydligt bättre tryck i WRC 2 (Rally2/R5) som med underklasser får ihop 36 bilar. Ännu fler anmälda finns i klasserna för Rally3/4/5, totalt 42 namn. Lägst är intresset för GT-klassen, bara sex ”sportbilar” har man fått ihop.
*
Obekräftade rykten vill göra gällande att ”Central European Rally” vill ändra datum och flytta fram tävlingen två veckor. Istället för att köra Allhelgonahelgen som tänkt, skulle den 17-20 oktober passa logistiken bättre då det under storhelgen är hårt tryck i tävlingsområdet. Detta skulle även innebära att man byter centralort och istället för som i år Passau, blir det Bad Griesbach som får överta den rollen. Dock är det enbart obekräftade rykten och inget har kommit från varken FIA eller WRC.
*
Året största nyhet var onekligen när Kalle Rovanperä efter att ha säkrat sin andra VM-titel, berättade att han 2024 bara skulle tävla sporadiskt i WRC.
En som inte var helt överraskad var Toyota-basen Jari-Matti Latvala berättar han för rallit.fi
– Kalles manager Timo Jouhki började prata om detta i somras och naturligtvis var det då en överraskning. Men sedan när jag tänkte efter började jag förstå var det kom ifrån, berättar Latvala för den finska rallysajten.
Han fortsätter med att det redan då märktes att motivationen hos Kalle inte var på topp men efter Kroatien vände det. Latvala förklarar också att han inser att Kalle inte är en förare som siktar på att köra WRC i tio år till.
– När man redan vunnit två mästerskap måste man tänka på vad man har för mål och vad som driver en framåt i livet, menar Latvala.
– Vi måste också komma ihåg att Kalle inte har hunnit leva ut sin ungdom ordentligt. Han har målmedvetet siktat på professionalitet, sammanfattar Latvala för rallit.fi.
För första gången i modern tid kommer Kalle att vara åskådare vid sin ”hemmatävling” Rallye Monte Carlo. Han bor numera i Monaco och föasta rallyt 2024 blir med all sannolikhet Rally Sweden.
*
Duggar tätt med namn för WRC2 med nya Toyota Yaris GR Rally2. Före jul presenterades Jan Solans, Sami Pajari och Bryan Bouffier som Toyota-förare. I dag dök Stephane Lefebvere (bilden)upp som aktuell för att köra Yaris. Tidigare har han mest förknippats med bilar från Citroën Racing men har även kört Porsche och inte minst Opel Corsa Rally4 vilket gav klasseger vid alla tillfällen.
Blir spännande att se om det även kommer någon Yaris Rally2 till Sverige, något hett inspel i frågan har inte jag åtminstone…
*
Utgår från att administratörerna av klassiska säsongsöppnaren ”Jännerrallye” är lite avundsjuka på kollegor med mer lätthanterliga namn. på sina tävlingar. Det fullständiga namnet på deltävling ett i Österrikiska Mästerskapet är mindre lätthanterliga, ”LKW FRIENDS on the road Jännerrallye powered by WIMBERGER 2024”. Tänk att behöva använda detta varje gång rallyt presenteras, då känns till exempel ”TV-Svängen” mycket enklare.
Rallyt i Freistadt har genom åren haft många internationellt kända rallynamn i startlistorna, men till den 5 januari är det princip enbart britten Chris Ingram och tjecken Filip Mares som skänker stjärnglans över rallyt. Resten av de 72 anmälda är också stjärnor men mer lokalt i Österrike med grannländer. Ingram kör Skoda Rally2 från ”The Racing Factory” och vid sin sida har han 29-åriga Hannah McKillop som även satt i den Triumph TR7 man tacklade RAC-rally med. En flitig kartläsare under 2023 åkte hon en bra bit över 20 rallyn både på hemmaplan och utomlands. Ingram som vann ERC 2019 kanske rent av är en förare som Skoda Motorsport kan tänka sig som teamkompis med Oliver Solberg?
*
Alltid tråkigt när gamla hjältar lämnar oss men på något vis är det extra sorgligt när det sker i anslutning till julen. Därför högg det till extra i hjärtat när jag nåddes av beskedet att Åke Wickström, Vålberg gick bort strax före jul.
Tror inte någon i Rallysverige inte kände till ”Bröderna Båge” som var Åke och hans mångåriga kollega Anders Westlunds smeknam,n medan det mer officiellt benämndes Rally Produkter i Vålberg. Samma ort där även Mats Jonsson har sitt ”HQ” och det var i samband med ett besök hos honom inför South Swedish Rally i början av 90-talet, som jag även besökte ”Bröderna Båge” för ett reportage i Kristianstadsbladet. Efter det har jag träfat på Åke och Anders många gånger men då ”ute på rallyfältet” och inte minst på klassiska Sandgrund i Karlstad, men just detta är en helt annan historia.
Även om Åke var mest känd som bil/burbyggare hade han även en egen rallykarriär som startade i början av 70-talet med Volvo. Tog dock inte så många år innan han fick upp ögonen för Opel och började köra Standard B Kadett. Efter detta över till vassare Kadett GT/E och sedan Ascona. Några säsonger med Suzuki innan det blev Ford Sierra RS Cosworth och det var också med denna han satte punkt för rallytävlandet som aktiv i mitten av 00-talet. Jag minns Åke som en oftast glad och vänlig person även om det kunde blixtra till när han pratade om olika tekniska påfund, som han inte riktigt förstod vitsen med. Börjar bli trångt där uppe när flera av mina hjältar gjort som Åke och lämnat oss för en förhoppningsvis bättre värld. Oavsett så har dom mycket att snacka om på sin molntapp. Åke blev 78 år och våra tankar går till anhöriga, kompisar och inte minst till Karlstad MC som mist en av sin stora profiler.
*
Idag kom SBF och Generalsekreterare Anna Nordkvists ”Nyhetsbrev” bland annat med önskan om ett Gott nytt år. Anna ger i brevet lite tillbakablickar över det hon minns allra bäst och då nämner hon fyra saker, ”En publikfest i Umeå under Rally Sweden, Lydden Hill branden, Johan Kristoffersson som vinner sitt 6:e raka VM guld och utbildningsplattformen. Som vanligt har det hänt så otroligt mycket mer”.
Här har hon så klart helt rätt i att det hänt massor av andra saker, till exempel fick Sverige för första gång arrangera Rally-EM (när SSR körde i EM var det inte alls med samma intresse som numera). Mitt i sommaren satte Glenn Olsson oss på ERC-kartan när ”BAUHAUS Royal Rally of Sweden” kördes i Värmland. En tävling som gjorde promotor, tävlande och publik lyriska men om denna nämns inget i brevet vilket jag tycker är lite märkligt. Dock inte förvånad då jag kanske helt felaktigt, aldrig fått känslan av att den värmländska stortävlingen dessutom med hemmaseger genom Oliver Solberg fått någon större plats i SBF-hjärtat. Istället väljer man att fokusera på helt på Rally Sweden vilket kanske inte är så konstigt då förbundet numera står som ägare till vår VM-tävling.
Likaså får jag ingen direkt känsla av att Anna förstår gräsrötternas olika problem, som möjlighet att låna vägar eller militära övningsområden. Inte heller hur vi kan förenkla rallysporten så att det krävs mindre funktionärer i rallyskogen. Det som sker i den riktningen kommer från ideellt arbetande gräsrötter och det finns ändå en gräns för hur mycket dom (vi) orkar. Här ser jag att SBF borde kunna göra mer och kanske blir det ändring 2024, vad vet jag?
*
Härmed avslutas jag Motorbloggen för idag och lämnar över utrymme till Ted Malm som gärna vill dela med sig av sina tankar. Vill bara påpeka att det är Teds tankar och även om jag stöttar de alla flesta, så delar jag inte uppfattningen om asfalttävlingar.
*
𝟮𝟬𝟮𝟰 𝗘𝗧𝗧 𝗧𝗨𝗙𝗙𝗧 𝗥𝗔𝗟𝗟𝗬𝗔̊𝗥 𝗦𝗢𝗠 𝗚𝗔̊𝗥 𝗔𝗧𝗧 𝗦𝗞𝗔𝗣𝗔 𝗧𝗜𝗟𝗟 𝗘𝗧𝗧 𝗚𝗢𝗧𝗧 𝗥𝗔𝗟𝗟𝗬𝗔̊𝗥 𝗙𝗢̈𝗥 𝗦𝗩𝗘𝗡𝗦𝗞 𝗕𝗜𝗟𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧.
Det finns 2 saker som smittar värre än Covid 19 och AIDS – det är positivitet och negativitet.Det här inlägget är ganska långt för att vara på sociala medier men om du är intresserad av rally på ett eller annat sätt så kan det vara värt att läsa. Du får gärna tycka till och man behöver såklart inte tycka som jag utan vi kan ju komma fortare framåt om fler tycker till. Dela om du vill inlägget från min profil där går det att dela.Jag läste för några dagar sedan ett inlägg från RALLY SM där Jonas Kruse delade inlägget för att finna någon som kunde tänka sig att hjälpa till med arbetet att driva Team/Tävlanderådet 2024 i Rally SM. I mitt tycke ett transparent och bra initiativ för att få rätt person med rätt kontaktnät etc inom rallysporten att förvalta de aktiva teamens önskan om utveckling av Rally SM framåt.
Då kommer det helt som en sidotackling ett påhopp om varför den eller de personer som väljs till detta skall arbeta ideellt när en sådan som Jonas Kruse inte arbetar ideellt? Jag blir så trött på att vi inom denna sporten har så stora önskningar om att vår sport skall komma framåt, utvecklas, få publicitet i TV & Media, få VM tävlingar till Sverige etc etc. Detta samtidigt som vi har ett inarbetat sätt senaste 7 – 8 åren som innebär att så fort det kommer fram något bra så skall vi motarbeta detta likt en JANTE lag. Jag är helt övertygad om att Jonas likt många av oss andra lagt en och annan timme ideellt för att stötta vår sport.
Vi har under många års tid nu fått än det ena än det andra starka namnen med många år som aktiva inom bilsport att ställa upp med sitt engagemang för vår sports utveckling. Dessa personer har sedan fått klä skott för händelser som hänt för många år sedan av helt andra personer, istället för att få fokusera på det man faktiskt med själ och hjärta gett sig in i för att man trott sig kunna tillföra Svensk Bilsport någonting framåt. Detta så till den milda grad att många av vederbörande personer till slut eller i vissa fall ganska snabbt valt att ”hoppa av” sina uppdrag med smolk i glädjebägaren. Bara för att man sitter bakom ett tangentbord eller en mobil på Facebook så ger det folk rätt att behandla andra precis hur illa man vill, det har jag själv fått erfara under året och det är på intet sätt en väg som får vår sport att komma framåt i andras ögon. Snacka om negativitet. När man nu tillsatte Jonas Kruse till att ta hand om Rally SM så är det nog många med mig som tycker att man i alla fall på något sätt satt rätt man i båset. Därför önskar jag nu bara att Låt nu Jonas och folket kring honom få arbetsro att faktiskt fokusera på det man ska och därmed få rätt vind i seglen för Rally SM. Detta får nämligen följdeffekter genom tabellserier och cuper ner till DM -nivå och ända ner till minsta ”lingon-tävling” ett år som 2024.
Hur då tänker ni? Jo vi går in i 2024 som på många sätt kan bli likt ett pandemi år vare sig vi vill det eller ej. Skillnaden är den att vi 2024 kan röra oss fritt i samhället i alla fall och utöva våra sporter. Jag tänker på den situation vi står inför med ekonomi, samhällsutveckling m.m. Detta påverkar samhälle, näringsliv och därmed också våra sponsorer, aktiva, arrangörer och även publiken på flera sätt. Jamen vad kan vi göra åt det tänker ni då? Jo samarbeta och inte motarbeta. Alla får dra sitt strå till stacken i samarbete istället för att springa omkring likt små påvar och vara obstinat motvals.
𝗥𝗘𝗦𝗣𝗘𝗞𝗧 𝗙𝗢̈𝗥 𝗗𝗘 𝗦𝗢𝗠 𝗩𝗜𝗟𝗟 𝗔𝗡𝗡𝗔𝗧
Jag har all respekt för att det finns kritik gentemot ett förbund som SBF och en del beslut eller handlingar som utförts där, det hör lite till och är en del av utvecklingen av ett förbund kan man säga. Jag har också all respekt för det arbete som sker från sidan i att starta ett ”alternativ” till SBF oavsett rätt eller fel så har jag all respekt för det arbete och initiativ som man dragit i under flera år för detta. Fördelen med vårt land är ju att tror man på en sak så skall man ju stå fri att få testa vägen oavsett slutresultat så har man ju i alla fall försökt. Konkurrens är alltid bra. MEN fokusera då på att utveckla det egna konceptet istället för att skjuta sjunkbomber mot det befintliga. Det verkar ju märkligt för att inte använda ord som patetiskt när initiativtagare till alternativet irriterar sig på SBF´s metoder så pass att man vill erbjuda sig som aktiv för Team/Tävlanderådet i ett förbund som man unisont hatar. Så lägg ner den strategin. Samarbeta 2024 istället för att lyfta sporten, det är i backarna man rycker.
𝟮𝟬𝟮𝟰 𝗠𝗔𝗦𝗦𝗢𝗥 𝗔𝗩 𝗠𝗢̈𝗝𝗟𝗜𝗚𝗛𝗘𝗧𝗘𝗥
Vi har ett år med många cuper – serier etc inom rally där det blir än mer viktigt att visa att vi aktiva inom bilsporten kan agera unisont för vår sports utveckling framåt. Plocka fram bilarna och KÖR det du kan och vill. Men framförallt ANMÄL dig tidigt , du kan ju alltid avanmäla dig i värsta fall. Nya serier som drar igång som t.ex Antti Johannessons initiativ Onotade Rallyserien som säkert kommer locka flertalet åkare i mellansverige bl.a se bara på Bilsport Rallycups succé detta år. Ett nytänk med ny Svenska Sprint Rally Cupen som tar vid eller vidareutvecklas när den tidigare versionen av SSRC inte fortsätter. Mer nytänk med Sydsvenska Rallyt som 2024 kommer vara i lite olika former under tre dagar. Andra viarianter såsom Enkel bilsport och massa andra lokala alternativ till att få köra finns Vi har min egen cup jag driver Volvo Euro Cup för ALLA Volvo bilar inom VOC, GrF & GrE reglementet. 2024 går vi in på vårt 5:e år där vi nu utökar med att skapa klasser för alla AppK Volvo bilar , vilket har rönt ett mycket stort intresse att få tävla utomlands även om man bara har nationell htp i länder såsom Finland, Norge, Tyskland, Danmark och Sverige 2024. Denna cup bygger helt och hållet på att DU skall komma ut och testa äventyret i att få köra utomlands under absolut mest lätta förhållanden där allt är fixat åt dig hemifrån.
Med allt detta positiva som sker inom vår sport 2024 så krävs det en gemensam tilltro till sporten och dess framtid. Ett positivt mindset helt enkelt. För om vi skapar det så får det som sagt följd effekter omvänt på andra hållet ända från publik , samhälle och ut mot sponsorerna likväl som jag skrev innan att 2024 bjuder på utmaningar ända från näringsliv till publik. Ser ni sambandet. Med samhälle så tänker jag på en sådan enkel sak som inläggets början där man kritiserar att man söker ideella arbetskrafter. Det finns inget viktigare i hela vår sport än de ideella arbetskrafter vi använder oss av dagligen i sporten såsom styrlsemedlemmar i klubbar, eldsjälar i klubbar samt inte minst alla funktionärer som är så guld värda. Därför tror jag att det en gång för alla 2024 är viktigt att man agerar från klubbarnas sida avseende detta med eventavgift för era tävlingar och arrangemang som ni lägger ner så stort arbete vid.
𝙎𝑨𝙈𝑨𝙍𝑩𝙀𝑻𝙀 𝙆𝑹𝙄𝑵𝙂 𝙎𝑾𝙄𝑺𝙃 𝙎𝑻𝙊̈𝑫 𝑻𝙄𝑳𝙇 𝘼𝑹𝙍𝑨𝙉𝑮𝙊̈𝑹𝙀𝑹𝙉𝑨 𝑽𝙄𝑲𝙏𝑰𝙂𝑨𝙍𝑬 𝑨̈𝙉 𝙉𝑨̊𝙂𝑶𝙉𝑺𝙄𝑵
Eftersom man inte kommit längre avseende detta med utvecklandet av en app för ändamålet som jag faktiskt tror är den enda riktiga vägen till slut så borde man kanske tänka om och inte göra det så förbannat invecklat med teknik, appar etc dag 1. Låt oss istället tillsammans se självklarheten allihopa i att det skall kosta att gå och titta på ett rally event. Jag skriver event för det är precis vad det är. Det handlar INTE om inträde till en väg för den får du inte gå på i alla fall du skall gå vid sidan av vägen och det råder allemansrätt bla bla bla. OM alla arrangörer lokalt tillsammans kan enas om att man tar ut en swish avgift för eventet, t.ex 50kr för en RS – 100kr för ett minirally etc så kan man ju enkelt ha det som ett beslutsunderlag för att förbundet SKALL satsa pengar på att utveckla en central app. MEN om lokala arrangörer inte ens kan enas om att det faktiskt SKALL kosta så kommer vi ingenstans. Så därför KOM IGEN nu alla klubbar ni som gör ett fantastiskt jobb för alla oss aktiva – publik – samhälle etc gör slag i saken och ta betalt för ert event och arbete 2024. Imorgon skall jag se bio med min fru i 1,5h Det sista Racet och det betalar jag 135 kr per person för. Så se till att tänk om – ta betalt för ERT event.
𝗔𝗦𝗙𝗔𝗟𝗧 𝗘𝗧𝗧 𝗠𝗔̊𝗦𝗧𝗘 – 𝗡𝗨!!!
Vill vi utveckla detta landets rallyutövande på riktigt så är det en sak till vi MÅSTE ta tag i. Det jag skulle vilja se är att det finns en enda arrangör som vågar ta tag i den heta potatisen att våga arrangera en ”riktig” asfaltstävling på riktiga SS och inte bara industriområden. I min värld så är det inte ett dugg farligare att tävla på asfaltvägar än på grusvägar. Går det åt helvete så går det åt helvete oavsett det är asfalt eller grus det har vi bittert fått erfara 2023. Vi har så många önskningar om att vi skall få fram fler storstjärnor internationellt inom Rally och för detta krävs det såklart oerhört många ingredienser. En av dessa ingredienser är jag 10000% säker på att det är tävlande på asfalt. Vi kan ju på fullt allvar inte tro att vi skall utveckla och få fram svenska team internationellt om de skall komma ut som bambi på hal is då de kommer ner i Europa och kör en asfalts tävling. Det är min totala övertygelse om att det är fullt möjligt att köra rallytävling även på Svenska asfaltsvägar. Det är helt omöjligt att vi är det ENDA landet i europa som har lagt magisk asfalt på våra svenska vägar där det är ogenomförbart att köra biltävling. Senaste sex åren har jag kört 180 mil SS på asfalt i Tyskland, Österrike, Norge, Danmark och Belgien och säkerheten på dessa tävlingarna är ju definitivt INTE sämre på dessa tävlingarna än vad en grustävling utanför Svedala är.
Detta blev kanske en onödigt lång text för sociala medier men det var en del av det som snurrade i mina tankar den senaste tiden då min kropp hållt mig vaken på nätterna. Kan en text som detta leda till en enda tanke förändring eller förstärkning av riktningen inom Svensk Bilsport för någon av våra utövare, arrangörer eller liknande så vore jag oerhört glad. Är det någon som tror på något av detta ovanstående så är jag den förste att ställa upp med min tid och arbetskraft ideellt för att arbeta för utveckling i dessa områdena.
Med dessa ord önskar jag alla ett gott slut och ett gott nytt år.
Ted Malm/Cupansvarig Volvo Euro Cup Aktiv förare Ideell arbetskraft till förfogande i SMK Hörby Betalande publik #FkkCancer
Varför heter det Generalsekreterare och inte Styrelseledamot ?????????
Ett viktigt inlägg.
Det finns, och ska finnas många som har synpunkter på SBF och dom av oss som kliver fram och vill utveckla svensk rallysport, men kritiken kommer från dom som inte vill ta initiativ utan utan bara ser till jantelagen.
Jag har ett förflutet som förare/karrtläsare (som det hette då) och arrangör samt många år som ordförande i rallyutskottet.
Alla åren var bra, men tiden på förbundsnivå var att ha stark vind i ansiktet hela tiden även om vi tidvis hade en rallyvänlig styrelse bakom oss.
Att vi inte tävlar på asfalt är en av dom största anledningarna till att vi inte har fler internationella förare i Sverige. Här delar vi faktiskt problemet med Finland. Skillnaden i utfall kan stavas Timo Joukhi, den finske affärsmannen som med hjälp av talangscouter stöttar finska förare. Ryktet säger att Tommi Mäkinen betalade av sista stödet när han vann VW tredje gången. Dom av hans adepter som inte lyckas behöver inte betala tillbaka.
Tyvärr finns det Inger sån Timo i Sverige.
Jonas har ett hästjobb framför sig, jag vet, men han har helt andra kontakter än vi hade på-90talet. Importörer lovade stöttning men glömde betala när pengar skulle in.
Funktionärsidan har samma problem som på min tid, jag ger mig sjutton på att det är samma personer fortfarande. Vi jobbade länge på att få göra problemet prioriterat men…….
Ett annat problem är vintertävlingar och däckkostnaderna. Varför måste vi tävla med däck för 6.000:-/st?
Vi har kört Svenska Ralllyt dubbfritt!
Är det så att däcktillverkare styr utvecklingen och inte SBF?
Det var lite synpunkter från en gammal gubbe som fortfarande brinner för svensk rallysport
Som alltid kloka synpunkter från de nordligare regionerna av landet. Önskar dig ett Gott Nytt År.