78 SM-åkare till EC Snapphanerallyt, korkat och onödigt, Line Lykke vill visa, TGR behöver inte leta sponsorer, Johan och Oliver dominerade i Kanada!
Då stannade räkneverket på 78 SM-bilar till EC Snapphanerallyt om knappt två veckor, 16-17 augusti. Till detta ska även läggas till 14 anmälda i R1-klassen som körs utanför SM och som CG Wilke tråkigt nog varit ensam om att bjuda in till i årets SM-serie. Att det finns intresse från klassens förare att få prova på ”SM-åkande” utan poängchans står klart, då klassen är näst störst i tävlingen med 14 anmälda. Bara Trimmat 2WD är större dessutom rejält mycket större, 28 anmälda eller exakt dubbelt så många som GruppE/VOC-gänget.
Lite trist att SM-ledaren i Trimmat 4WD Fredrik Åhlin väljer bort Hässleholm och därmed lämnar över SM-guldet till någon i trion Martin Berglund, Skoda, Johan Holmberg, Ford eller Mattias Adielsson, Skoda. Inför Hässleholm ligger Fredrik med bara tre starter 18,5 poäng före senaste vinnaren, ”Skoda-Berglund” från Gävle.
I den andra 4WD-klassen ska det mycket till för att Ludvikas Tobias Johansson ska missa guldet och som den här gången har Miriam Walfridsson vid noterna. 49 poängs ledning före Thomas Lathi då ska det mycket till för att köra bort sig med bara två tävlingar kvar. Ungefär som att lägga en straff samtidigt som målvakten går och handlar sig en grillad korv…
Samma läge för Jonas Bodin, Grödinge i tunna Otrimmat 2WD, 41,5 poäng före Samuel Gustavsson, Valdemarsvik.
Ska man ändå snacka guldläge så har Jari Liiten, Sandviken minst sagt detta i Junior-SM Otrimmat. 50,5 poäng leder han med över klubbkompisen Eddie Lundqvist. Fyra tidigare SM-vinster i ryggsäcken innebär nog att det är klart…
Faktiskt är det ingen klass som är så där jättetajt i toppen men där det är mest ovisst är ändå i Trimmat 2WD och där ledaren Elias Lundberg tvingas står över. Detta då han samma helg kör två deltävlingar i ADAC Opel Rallye Cup i Rallye Deutschland och då blir priset att kanske få offra ett SM-guld.
Istället öppnar det upp för tvåan Kristian Johansson, Kind och Patrik Flodin, Ilsbo. Troligen kommer någon av de två att passera Lundberg efter helgen. Tuffare att komma i samma läge har hemmahoppet Johan ”Kalle” Green som ligger åtta i SM-tabellen och med bara 24 poäng. Nu väljer ”Kalle” föga överraskande att ha Hovdala med omnejd som ”Joker-tävling” och de extra poängen kan med lite flyt föra honom en bra bit närmare en medalj.
I Junior-SM, Trimmat skiljer ”bara” 28 poäng mellan Pontus Lönnström, Nora och namnen från Nyköping med Jakobsson i efternamn.
*
Conny Hansson, Kullings MS gav mig rätt, han var mer än normalt glad efter att Kullingstrofén avlöpt utan att någon skogsbrand uppstod. Däremot var där ett annat problem som sänkte humöret hos eldsjälen, trafiken på sträckorna före tävling.
– Återigen har vi drabbats av dessa ”marodörer”, berättar Conny.
Han berättar då att boende sett bilar som körde i ”racespår” i hög fart och tog höjd för kurvorna med hjulen i diket. Ett ofog som faktiskt kan innebära att det blir slutkört på vägarna.
– Trots vittnen ansågs bevisen för tunna för att föraren skulle få startförbud, berättar Conny lite uppgivet.
Då medger han att det känns bättre med alla positiv feed back
– Många tack och andra trevlighet har kommit oss till del. både telefon, mail, FB både före, under, efter tävling, mycket trevligt, tycker Conny.
Men detta med ”tjuvtränande” måste få ett slut och jag förstår inte varför vissa ”marodörer” är beredda att ta risken att bli påkommen. Alla kör ju med noter så vad är vitsen?
*
Att det för rallyförare pågår en ständig jakt på sponsorer och pengar är ingen nyhet, så har det nog varit alla tider. Men att co-drivers bedriver en lika intensiv pengajakt är ändå lite ovanligare. Erkänt duktiga danskan Line Lykke Jensen som haft många framgångar i Jacob Madsens högerstol siktar på att göra karriär internationellt som notläsare. Men även för detta krävs pengar. pengar som danskan saknar och nu är hon på jakt. Först och främst vill hon och då med Jacob som chaufför, köra de tre sista deltävlingarna i Tyska Mästerskapet. Att detta ska göras med en R5-bil är nog lite av en förutsättning.
– Men det kræver nogle midler, som vi ikke har, og derfor er vi for tiden ude i en større søgning efter nye sponsorer med et internationalt perspektiv på markedsføring, berättar Line Lykke.
Danska Bilsportförbundet ”DASU” är med stöttar i sponsorjakten men mer mentalt. Precis som här hemma är det svårt för ett förbund att gå in med pengar till enskilda utövare. Nu jäktar det för Line Lykke att få ihop budget så att hon kan hålla drömmen vid liv och där hon hoppas att dansk rallysport ska kunna hävda sig.
–Så ikke kun danske banekørere, men også rallykørere kan komme til tops i udlandet, hoppas Line Lykke.
*
En som inte behöver jaga sponsorpengar om man ska tro finsk media så är det Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing. Enligt dessa så disponerade Mäkinen 67 miljoner Toyota-euro 2017 vilket till slut gav företaget en visat på 8,6 miljoner euro. En hygglig vinstökning mot året före på 115 procent.
Just nu är TGR i flyttagen och när man kört färdigt Rallye Deutschland landar inte de tre Yaris WRC utan åker direkt till nya basen i Tallinn i Estland.
*
Vad säger man om Johan Kristoffersson och World RX? Inte mycket om jag ska vara helt ärlig då Arvika-sonen är totalt överlägsen och resten av gänget i Rallycross-VM får slåss om att vara ”best of the rest”. I Trois Rivieres började det trögt för VM.ledaren men efter Q3 var klart var det återigen ”The Kristoffersson Show” som dragit igång. Utklassning är väl ett bra ord för helgen även om nu Peugeot med Timmy Hansen och Sebastien Loeb krympt avståndet till PSRX Volkswagen Swedens stjärna så känns det ändå inte som man är riktigt klara för att utmana på rikgit. För Johan var det fjärde fullpoängaren för året och nu leder han med 55 poäng till Sebastien Loeb och Timmy Hansen som delar andra platsen.
För en gångs skull sånt det ute som att det skulle bli tätare än tidigare i år när Johan inte fick till lördagen där istället Loeb visade toppform.
– Det är i sådana lägen det känns bra att ha en teamkompis som Petter Solberg, menar Johan.
– Jag kände att jag hade tappat en del på gruspartierna så vi satte oss och pratade genom allt om bilen och körningen. Han hjälpte mig och på söndag morgon gjorde jag som han hade sagt till mig!
I finalen stod så Polon i pole position och därefter var det tämligen odramatiskt för Johan när han säkrade sin fjärde raka fullpoängare. Att han är World RX:s vassaste förare tror jag ingen säger emot på och det gamla snacket om att det är bästa bilen som vinner håller inte. Möjligen bästa bilen med bästa föraren för Petter Solberg med exakt samma förutsättningar, hänger inte med när värmlänningen bjuder upp. Inget att skämmas över, då faktiskt ingen annan heller gör så. Sedan får man vara vara niofaldig världsmästare i rally som Loeb eller ikon i DTM som Mattias Ekström.
Nu blev Timmy Hansen glädjande tvåa och Loeb trea medan en frustrerad Mattias Ekström körde in som fyra. Överhuvdtaget gick mycket i moll för EKS där annars Andreas Bakkerud verkade vara den som skulle kunna utmana. Men i semifinalen tog det slut även om norrmannen hade en heroisk kamp med ett löst hängande vänsterbakhjul på Audin efter en sammanstötning med Loeb. I flera varv höll han finaldrömmen levande men till slut tog naturlagarna ut sin rätt och blev bara fyra i mål.
– Självklart är vi besvikna över att inte lyckas bättre men vi visar att vi förbättrat bland annat parterna, menade Mattias Ekström.
– Små misstag fick sedan tråkigt nog stora konsekvenser och nu måste vi ge full gas för att slå tillbaka i Loheac om fyra veckor!
*
Det Kristoffersson gjorde i Supercar gjorde Oliver Eriksson likadant i RX2, dominerade. Var först över mållinjen och förstärkte därmed VM-ledningen före belgaren Guillaume de Rider som även slutade tvåa i Kanada. Tomelillas William Nilsson får åka hem till Skåne med en nionde plats i resväskan vilket kvar en missräkning menar William.
– Starterna har suttit klockrent och farten har varit det minsta problemet. Men en kedja är aldrig komplett utan den sista länken, och det är verkligen det lilla som fattas nu. Det känns frustrerande, men vi taggar om…
*
I ARX slutade Patrik Sandell fyra i finalen vilket förde upp jämten till tredje plats i tabellen. Vann gjorde Scott Speed före VW-kompisen Tanner Foust medan Ken Block slutade trea. F.d F1-föraren Jacques Villeneuve körde in som åtta och missade därmed finalen.